Rainbow Skrevet 4. april 2012 #41 Skrevet 4. april 2012 Hvor gammel er hoppa, forresten, siden hun ikke er innridd? Og hvor lenge har eieren hatt henne?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #42 Skrevet 4. april 2012 Slett for all del ingen av SMSene og mailene. De kan være gode å ha i tilfelle rottefelle. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #43 Skrevet 4. april 2012 Hoppa er 5 år, og de har hatt henne fra hun var føll. Skal ikke slette noen meldinger nei, har lagret alle sammen slik at vi har dem liggende, men orker som sagt ikke å dra noen av dem med i noe forliksråd. Vil de hente henne nå i påska, så skal de bare komme, så kjøper vi oss en hest vi kan være fornøyd med, og kose oss med! TS
Gjest Mildrid Skrevet 4. april 2012 #44 Skrevet 4. april 2012 Jeg ser overhode ikke poenget med å diskutere med en unge. Skaff dere en kontrakt og forhold dere til den så er det ikke noe særlig komplisert og ha hest på for.
Dragonfly84 Skrevet 4. april 2012 #45 Skrevet 4. april 2012 Som sagt skulle vi egentlig kjøpe en annen hest, men siden sambo kjenner familien her og vi ble spurt om å ha henne her på for, og vi sa vi ikke ønsket det så fikk etterpå spørsmål om at de kunne ta hesten tilbake om 2-3 år, og at vi fikk beholde føllet (Siden de ikke ønsket det selv heller) noe som i å for seg var en god avtale. Da fikk jo vi vår egen hest, slik som vi ønsket. Sier ikke at vi har hatt en dårlig avtale, men at ting har skjært seg totalt underveis. Det sier kanskje sitt, til tross for en slik avtale, hvor ille det egentlig er? Du fikk oss nesten til å virke grisk her, men det får bare være. Syns fortsatt at en avtale er en avtale, og moren skulle sette opp nye punkter siden datteren forandret mening. Der ble det f.eks noen endringer som; Hvis hun ikke var drektig, så skulle de ha henne tilbake til sommeren, og det var ikke aktuelt med å sette nytt føll på henne. Mens avtalen var 2-3 år, uavhengig om hun var drektig eller ei. Vi skulle også innkjøre og innri henne, noe det har blitt mast mye om til tross for at det ikke er lenge siden hun kom, og vi kan ikke gjøre dette før vi vet om hun er drektig eller ei. Det er derfor jeg stusser på om de hadde sine mistanker om at hesten ikke var drektig selv, og derfor kom med en ganske gunstig avtale, men at det var en god ide for deres del, slik at de fikk tilbake en hest som var både innridd og innkjørt, kanskje med noen uvaner mindre (Hun er ikke akkurat ukomplissert, kan vi si..) og kanskje i tillegg få ordnet sin egen fjøs før sommeren slik at MT kan godkjenne hesteholdet. Mulig jeg er urimelig, eller helt på jordet - Men tanken har streifet meg.. -TS Da skjønner jeg deg bedre, når dere skulle kjøre inn og ri inn en vanskelig hest, at dere vil ha noe igjen for jobben. Det blir mer som at hesten er satt bort til trening, og det bruker man jo å få betalt for. Når datteren er så slu at hun sender meldinger i morens navn ville jeg bedt moren om at all kontakt må foregå per telefon og ikke sms, slik at du kan være sikker på hvem du kommuniserer med. Og egentlig ville jeg heller enten funnet meg en forhest jeg slapp å legge så mye arbeid i (hvert fall en som er innridd), eller kjøpt en hest slik at arbeidet du legger ned ikke blir på en hest som kan bli hentet når som helst. Å gjøre avtaler med folk som forandrer mening hele tida kan være skummelt, jeg ville kommet meg ut av det før jeg ble mer glad i hesten. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2012 #46 Skrevet 4. april 2012 Jizz for en smørje. Dere kan takke dere selv aller først for ikke å ha en skriftelig avtale. Men det er fult mulig å ordne dette. Dra hjem til eier og møt opp på døra med et forslag til en kontrakt. Og hva er dette for en hest og er den bedekt med lovlig hingst? Er avkommet verdt å ha? Har ikke rettmessig eier ting på stell hjemme og har holdt hesten hjemme alene? 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #47 Skrevet 4. april 2012 Jizz for en smørje. Dere kan takke dere selv aller først for ikke å ha en skriftelig avtale. Men det er fult mulig å ordne dette. Dra hjem til eier og møt opp på døra med et forslag til en kontrakt. Og hva er dette for en hest og er den bedekt med lovlig hingst? Er avkommet verdt å ha? Har ikke rettmessig eier ting på stell hjemme og har holdt hesten hjemme alene? Kontrakten hadde vel ikke hjulpet oss i alle problemene som har dukket opp i ettertid vel? Jentungen hadde fremdeles stilt seg på bakføttene, og regelrett plaget livet av oss nok til at vi ikke ønsket å ha henne her.... Har som skrevet x antall ganger før, null intensjoner om å ta det videre til verken forliksrådet eller en rettsal. Men skulle det vært forliksrådet, hadde vi hatt en veldig god sak, og har alle SMS liggende. Og føllet er renraset, og vil få rødt pass. Hun har stått alene over en lengre periode, og MT godkjente ikke stallen hun sto i. Hun har derfor stått i en garasje fram til vi hentet henne. Det er litt kjipe forhold å sende henne tilbake til når hun går greit sammen med hoppa vi har fra før, og i tillegg har vi en skikkelig stall som er godkjent. -TS
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2012 #48 Skrevet 4. april 2012 Om dere hadde hatt en kontrakt med foresatte til denne jentungen, så kunne dere bare avspist dette bortskjemte jentekreket, med at "sorry avtalen er slik og sånn - vi har det skriftelig og akter ikke å endre kontrakten". Huff hester hører ikke hjemme som aleneboer i en garasje. Denne hoppa har det helt klart best hos dere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #49 Skrevet 4. april 2012 Om dere hadde hatt en kontrakt med foresatte til denne jentungen, så kunne dere bare avspist dette bortskjemte jentekreket, med at "sorry avtalen er slik og sånn - vi har det skriftelig og akter ikke å endre kontrakten". Huff hester hører ikke hjemme som aleneboer i en garasje. Denne hoppa har det helt klart best hos dere. Om det er sånn at de har fått beskjed om at den er deres til odel og eie på mail eller SMS, så skal dette være tilstrekkelig, kontrakt eller ikke.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2012 #50 Skrevet 4. april 2012 Om det er sånn at de har fått beskjed om at den er deres til odel og eie på mail eller SMS, så skal dette være tilstrekkelig, kontrakt eller ikke. Men dette respekterer ikke jentungen og er rett og slett en liten pain. En skriftelig kontrakt er mer forståelig og mer håndfast.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #51 Skrevet 4. april 2012 Men dette respekterer ikke jentungen og er rett og slett en liten pain. En skriftelig kontrakt er mer forståelig og mer håndfast. Det er helt sant, men ut fra det jeg har lest om oppførselen hennes ville hun neppe respektert en skriftlig kontrakt heller. Så lenge hun ikke er myndig og er for ung til å inngå avtaler på egenhånd er hun prisgitt moren, så det er irrelevant hva datteren måtte finne på å gjøre. Irriterende er det helt klart, men en håndfast kontrakt ville neppe endre på det. Sånn sett kunne man printet ut mailene; det blir like håndfast og bindende som en kontrakt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. april 2012 #52 Skrevet 4. april 2012 For en liten prehormonell plageånd, så er det mer forståelig med en kontrakt. Det er forresten alltid dumt å gjøre slike ting uten en skikkelig kontrakt der alle scenarier er tatt med. Jeg har selv satt bort hest på helfor til gode venninner, men til og med vi har en vannfast kontrakt og forholde oss til. En trygghet for begge parter og mye mer håndfast enn en haug med meldinger. Da står alt på et sted.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #53 Skrevet 4. april 2012 Liten oppdatering på kveldinga her; Sendte som sagt en SMS til moren i huset tidligere i dag, hvor vi skrev at vi ikke prøvde å være vanskelige, grinete eller noe i den retningen, men at enten måtte hun si fra til datteren om hennes oppførsel, og at det måtte godtaes, eller så fikk de bare komme å hente hesten, å dekke utgiftene vi har hatt under henting, og i tillegg komme å hente henne selv. Vi prøvde å ringe først, men hun svarte ikke. Fikk så ei melding hvor mor var sur fordi vi "kun ønsket føllet, og ikke var interessert i å ri eller kjøre henne inn, og at om det var slik å forstå så fikk vi bare komme med henne" Sambo prøvde igjen å ringe, to sekunder etter at vi fikk meldinga. Men hun tok ikke telefonen da heller. Sendte derfor en SMS som ble hele 11 meldinger, hvor vi forklarte alt fra at det var de som ønsket å ha henne her på for, det var også de som sa at vi kunne få føllet som betaling for det hele, og vi skulle ha henne her i 2 år, eventuelt overta henne helt på sikt. At det aldri var snakk om at hun kanskje ikke var drektig, og at det alltid var sagt at hun var drektig, noe som vi fant ut i ettertid ikke var sikkert da en veterinær eller annen fagperson har gitt sin mening på saken. Skrev også at vi ikke kan verken innkjøre eller innri en hest på 1 måned, og så lenge veterinæren her har ferie, får vi heller ikke sjekket om hun er drektig eller ikke, med andre ord kan vi ikke verken innri eller kjøre henne inn nå. Skrev også at vi ønsker å ha kontrakt på dette om vi i det hele tatt skal fortsette å ha henne, og at den skal settes opp i morgen, om ikke, får hun dekke utgiftene vi hadde med henting (Leie av bil, henger, bensin og ferge) og komme å hente henne selv nå i påska. Delte også våre bekymringer ang. hele avtalen, og at vi føler oss lurt og tror at det hele var et forsøk på å få en stall opp til sommeren som Mattilsynet godkjenner (siden de kanskje ikke tror det er noe føll i det hele tatt) og løy til oss om drektigheten som var konstantert. Vi skrev også at datteren virker bortskjemt, og vi er redde for at hun kan skrike til seg hesten igjen, og når hun gjentatte ganger skriver at hun har snakket med moren, og i tillegg sender SMS-er i moren sitt navn hvor hun går helt bort fra avtalen. Så nå måtte hun snakke med datteren, for vi kommer ikke lenger til å svare datteren på andre ting enn hvordan det går, og det skal også være med måte, ikke tjue ganger i løpet av en dag. Etter å ha prøvd å ringe etter denne SMS-en, fikk vi heller ikke svar. Men nå kom det nettopp ei mld fra mor som sier at alt plutselig er Ok, og at hun har lagt seg nå, og at det var hennes hest, ikke datterens. Tidenes korteste melding... Iallefall; Settes ikke avtalen opp i løpet av mårradagen, SKAL de komme å hente henne nå i påska så lenge de er hjemme, og akkurat nå tror vi egentlig ikke vi kommer til å høre noe mer fra eierne.... Slik det føles. Moren ønsker jo ikke hesten tilbake.
Gjest Doh Skrevet 4. april 2012 #54 Skrevet 4. april 2012 Uff, synes litt synd på dere. Ikke lett å forholde seg til slike mennesker. Det dreier seg tross alt om et(kanskje to) levende vesen, og det eneste hun bryr seg om er å skjerme datteren sin. Håper dere hører fra henne. Ville satt opp forslag til avtale selv og sende det på mail med beskjed om at de skal skrive under og sende tilbake så fort som mulig. Men hva gjør dere om dere ikke hører noe og de ikke henter hesten? Kjører den tilbake? Bare lurer for jeg aner ikke hva jeg hadde gjort selv
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #55 Skrevet 4. april 2012 For all del, behold hesten. Den har det langt bedre hos dere. Moren er overhodet ikke interessert i å få den tilbake, og hun har fått tilbud om å hente den så hun kan ikke anklage dere for å stjele dersom datteren skulle tvinne henne rundt lillefingeren igjen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. april 2012 #56 Skrevet 5. april 2012 Jizz for noen folk. Godt dere satte hardt mot hardt
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #57 Skrevet 5. april 2012 Uff, synes litt synd på dere. Ikke lett å forholde seg til slike mennesker. Det dreier seg tross alt om et(kanskje to) levende vesen, og det eneste hun bryr seg om er å skjerme datteren sin. Håper dere hører fra henne. Ville satt opp forslag til avtale selv og sende det på mail med beskjed om at de skal skrive under og sende tilbake så fort som mulig. Men hva gjør dere om dere ikke hører noe og de ikke henter hesten? Kjører den tilbake? Bare lurer for jeg aner ikke hva jeg hadde gjort selv Tusen takk :-) Det bør ikke være slik, slettes ikke. Så det er en trist sak, det føles ikke noe godt å vite at hesten sikkert skal hjem en gang hun også, om det blir nå, til sommeren eller om 2 år. Setter ikke hun opp en kontrakt nå, så skal vi få sendt en selv - Får vi ikke den i retur vet jeg ikke helt hva vi bør gjøre, har ikke råd til noe ny hest før til sommeren uansett, og unghesten vår trenger selskapet. Så vi blir nok å ha henne uansett frem til sommeren frem til at vi kan erstatte henne - Forhåpentligvis har vi en dialog med eieren, og om ikke, må vi kanskje bare sette henne bort.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #58 Skrevet 7. april 2012 Det jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden voksne mennesker diskuterer på sms med et barn på 12 år? Hadde ignorert alle meldinger fra henne, og slettet henne som venn på facebook. Ærlig talt, TS, bli litt mer voksen. Og forhold deg KUN til mor, og ikke til en unge. Ikke svar på meldinger ala åssen det går. Det får da være måte på tøys. Ja det er deres hest, men nå er hun på for hos dere, og der er hun uten ukentlige og daglige oppdateringer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå