AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Vi har en hest her på for, og da vi overtok henne var hun angivelig drektig, og vi gjorde en avtale om å ha henne her på for med føllet som betaling når det kommer til verden, dette fordi datteren i huset ikke ønsket å selge eller gi henne bort alikavel. (Vi ringte på denne annonsen opprinnelig) Det tok ikke lange tiden (1-2 uker) at datteren i huset begynte å gå bort fra avtalen vi hadde gjort med henne og moren hennes. Datteren ønsket å få hesten tilbake, og beholde føllet selv. Nå var ikke hesten bekreftet drektig slik som vi ble fortalt helt til sambo sto på gårdsplassen deres, og da hadde vi leid både bil og henger og kjørt x antall timer for å hente hesten. Vi orker ikke å være vanskelige, så vi har ikke sagt noe på det heller. Men det er klart man føler seg litt lurt etterpå. Men det er klart vi har et "problem" når det ble fortalt hun var drektig, og vi fikk en termindato og vi laget en avtale som gjorde at vi skulle beholde føllet som betaling. Nå har datteren i huset, igjen, begynt med gnål og mas om at hun vil ha hesten tilbake, og vi skal ihvertfall ikke få føllet. Avtalen vi har er selvsagt med moren, men det er jo datteren vi ble "enig" med, selv om hun ikke står nevnt noen plasser. Hun har hele veien sagt at de skulle ha henne tilbake til sommeren om hun ikke var drektig, noe som er helt Ok selv om vi også laget en avtale med moren hennes at om hun ikke var drektig, og vi alikevel skulle ha henne her på for noen år så var det ikke noe problem å parre henne opp med en premiert hingst. Men vi har nå sagt det er greit at hun skal få komme hjem igjen til sommeren om hun ikke er drektig. (Hun er mest sannsynlig det da hun er blitt større) Datteren skrev blandt annet at de ville ha hesten tilbake, og "Det er jo tross alt vår hest, og vi som har satt føll på henne" og om vi absolutt MÅ ha føllet. Det er jo ikke for å være kjipe og vanskelige, men en avtale er jo en avtale.... eller? Vi har allerede gått vekk fra punkter i avtalen før for at datteren skulle (unnskyld) holde kjeft. Etter noen dager med mas fra datteren skrev vi at om de skulle ha henne tilbake, fikk de komme å hente henne nå i påska. Vi ville også ha betalt for leie av bil og henger, fergepenger og bensinpenger. Det blir noen lapper... Sendte også ei mld til mor med det samme, og at vi er dritt lei av at avtalen skal forandres på underveis. Det er klart det er vanskelig, rettere sagt umulig å forholde seg til ei jente på 12-13 år som er bortskjemt, og som ikke skjønner at en avtale er en avtale. De hadde i lang tid prøvd å solgt hesten, for å så gi henne vekk, for å så ønske en foravtale hvor føllet var betalinga før datteren trakk seg hele veien. Hva i all verden kan vi gjøre her? Moren er ikke intressert i verken hesten eller føllet, og hadde håpet vi bare kunne overta begge når den tid kom. Men blir jo så forbanna usikker på om det kun er lureri alt sammen, slik at de får tilbake en innridd hest som er kvitt endel av uvanene sine...Tanker?
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 For det første. Hvorfor skal dere ha føllet som betaling for å ha hatt hesten på fòr? Det ligner ikke på noen som helst fòravtale jeg noensinne har hørt om, og ikke minst, hvorfor er ikke hesten sjekket av veterinær for å fastslå at hun faktisk er drektig? Når det er sagt hadde jeg sendt alle meldinger fra datteren på 12-13 år i retur til mor, med beskjed om at dere ikke kan forholde dere til en mindreårig som ikke har avtalerett. Mor får selv ta diskusjon med sin datter, eller si opp avtalen å ta hesten tilbake. 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 For det første. Hvorfor skal dere ha føllet som betaling for å ha hatt hesten på fòr? Det ligner ikke på noen som helst fòravtale jeg noensinne har hørt om, og ikke minst, hvorfor er ikke hesten sjekket av veterinær for å fastslå at hun faktisk er drektig? Når det er sagt hadde jeg sendt alle meldinger fra datteren på 12-13 år i retur til mor, med beskjed om at dere ikke kan forholde dere til en mindreårig som ikke har avtalerett. Mor får selv ta diskusjon med sin datter, eller si opp avtalen å ta hesten tilbake. Ikke? Har vært borti flere som har gjort det sånn. Men uansett, så var det avtalen, og det var et forslag fra deres side som vi sa ja til fordi de ikke ønsket å selge eller gi bort hesten, og vi ønsket ikke å ha en hest her på for uten noe mer til. Veterinær er på ferie, og kommer hjem etter påska og da skal vi få sjekket at hun er drektig, har til nå hatt en dyrepleier (ei venninne av oss) som har kjent på henne, og hun var ganske sikker i sin sak. :-) Moren er klar over situasjonen, da datteren også har sendt meldinger fra hennes telefon. Hun har ikke diskutert noe med datteren, som igjen gjør at det er vi som får det. Vi har tenkt på å si opp hele avtalen mot at de kommer å henter henne, men det er ikke moren intressert i... Så vi er egentlig fastlåst uansett hva vi gjør her.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Ikke? Har vært borti flere som har gjort det sånn. Men uansett, så var det avtalen, og det var et forslag fra deres side som vi sa ja til fordi de ikke ønsket å selge eller gi bort hesten, og vi ønsket ikke å ha en hest her på for uten noe mer til. Veterinær er på ferie, og kommer hjem etter påska og da skal vi få sjekket at hun er drektig, har til nå hatt en dyrepleier (ei venninne av oss) som har kjent på henne, og hun var ganske sikker i sin sak. :-) Moren er klar over situasjonen, da datteren også har sendt meldinger fra hennes telefon. Hun har ikke diskutert noe med datteren, som igjen gjør at det er vi som får det. Vi har tenkt på å si opp hele avtalen mot at de kommer å henter henne, men det er ikke moren intressert i... Så vi er egentlig fastlåst uansett hva vi gjør her. Dere har vel en skriftlig kontrakt? 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Ikke? Har vært borti flere som har gjort det sånn. Men uansett, så var det avtalen, og det var et forslag fra deres side som vi sa ja til fordi de ikke ønsket å selge eller gi bort hesten, og vi ønsket ikke å ha en hest her på for uten noe mer til. Veterinær er på ferie, og kommer hjem etter påska og da skal vi få sjekket at hun er drektig, har til nå hatt en dyrepleier (ei venninne av oss) som har kjent på henne, og hun var ganske sikker i sin sak. :-) Moren er klar over situasjonen, da datteren også har sendt meldinger fra hennes telefon. Hun har ikke diskutert noe med datteren, som igjen gjør at det er vi som får det. Vi har tenkt på å si opp hele avtalen mot at de kommer å henter henne, men det er ikke moren intressert i... Så vi er egentlig fastlåst uansett hva vi gjør her. Dere har en mulighet igjen selv, si opp kontrakten og levere hesten tilbake selv. Ja, det koster litt, men må da være enklere enn å måtte forholde seg til folk som ikke er til å stole på. Også lærer dere til neste gang, for her høres det jo ut på deg som om kontrakten/avtalen har blitt forandret på siden før dere fikk hesten. Og dere visste om datterens ubestemmelighet alt da.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Dere har vel en skriftlig kontrakt? Kun meldinger hvor moren skriver ned punktene som gjelder i avtalen. At vi skal ha henne på for her 2-3 år. At betalingen for det er føllet. Om hun ikke var drektig, så skulle vi få sette et føll på henne til sommeren/høsten såfremst hun godkjente hingsten. (Ny avtale, siden det kom frem at de ikke hadde hatt veterinær til å sjekke henne alikevel) TS
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 Når dere uansett vet at mor ikke ønsker hesten tilbake, hva stopper dere fra å ignorere datterens henvendelser og forholde dere til avtalen forresten? Som sagt, send alle meldinger fra datteren direkte til mor med beskjed om at dere kun forholder dere til henne som dere faktisk inngikk avtalen med. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Dere har en mulighet igjen selv, si opp kontrakten og levere hesten tilbake selv. Ja, det koster litt, men må da være enklere enn å måtte forholde seg til folk som ikke er til å stole på. Også lærer dere til neste gang, for her høres det jo ut på deg som om kontrakten/avtalen har blitt forandret på siden før dere fikk hesten. Og dere visste om datterens ubestemmelighet alt da. Vi var ikke klar over at datteren var ubesluttsom nei, det fortalte moren etter at vi hadde hentet hesten at de hadde hatt litt problemer tidligere med å få solgt henne, og at datteren gikk bort fra å gi henne vekk etter at de hadde flere interesserte. Og ja, vi har lært! Som jeg har sagt før, og sier igjen; Aldri foravtale. Aldri, aldri, aldri TS
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 Vi var ikke klar over at datteren var ubesluttsom nei, det fortalte moren etter at vi hadde hentet hesten at de hadde hatt litt problemer tidligere med å få solgt henne, og at datteren gikk bort fra å gi henne vekk etter at de hadde flere interesserte. Og ja, vi har lært! Som jeg har sagt før, og sier igjen; Aldri foravtale. Aldri, aldri, aldri TS Fòravtale funker helt greit det, hvis begge parter er seriøse, og man faktisk skriver en kontrakt. For det må du dessverre ta på din kappe også, en fòravtale kan man finne på nettet, og det tar ikke mer enn 5 min å fylle inn det man ønsker å ha med og å underskrive den. 2
Namine Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 (endret) Dette med føllet stusset jeg veldig på også. Jeg har aldri hørt at de som har hesten på for skal ha betaling for det, tvert i mot. Alle jeg kjenner som har hatt hest på for, har betalt for det (feks en fastsum pr gang om de har den på delfor) eller betaler for stalleie og andre utgifter om de har den på helfor. Når det er sagt, ville jeg bare levert hesten tilbake (med mindre dere virkelig ønsker å beholde hesten da, da ville jeg tatt en telefon til moren, å sagt at det var ønskelig med en ordentlig kontrakt). Å forholde seg til noen som ombestemmer seg annen hver uke, blir utrolig slitsomt i lengda. Jeg ville da heller sett etter ny hest å ha på for, og ikke minst skrivd en ordentlig kontrakt, slik at alle punkter og avtaler var skriftlig! Lykke til! Endret 4. april 2012 av Namine 2
Gjest Doh Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Kan dere ikke sette opp en avtale nå? Er aldri for sent. Ville sagt til moren at dere ønsker den beskyttelsen en skriftlig atale gir i og med at datteren sender disse meldingene. Og IKKE svar på meldingene fra dattera. Hvis kommunikasjon skulle bli vanskelig pga dette er det viktig at dere tar alt skriftlig hvertfall 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #12 Skrevet 4. april 2012 Vi var i utgangspunktet ikke tenkt på noe foravtale i det hele tatt, men siden sambo kjenner moren her fra tilbake til skolen bestemte vi oss for å hjelpe dem ut. Moren var ikke intressert i hesten, og det ble for mye arbeid med det, og siden vi trengte selskap til vår hest sa vi fra oss ei flott hoppe mot å hjelpe dem. Kan jo si at man angrer litt nå, siden hoppa vi opprinnelig skulle kjøpe nå er solgt. Det er bare så fryktelig mye vi har blitt regelrett lurt på, at jeg begynner å mistenke moren i huset for å lure oss hun også. Det er ikke så lett å ignorere datteren, kan man si. Skal snakke med sambo jeg, så får han si til venninna si at de får komme å hente henne. TS
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Kan dere ikke sette opp en avtale nå? Er aldri for sent. Ville sagt til moren at dere ønsker den beskyttelsen en skriftlig atale gir i og med at datteren sender disse meldingene. Og IKKE svar på meldingene fra dattera. Hvis kommunikasjon skulle bli vanskelig pga dette er det viktig at dere tar alt skriftlig hvertfall Det er jo også en mulighet Moren har sendt oss melding når vi har forandret avtalen litt (I enighet) for å gi oss det skriftlig fra deres side... Men det holder kanskje ikke? Moren er veldig forståelsesfull, og ærlig som sier hun ikke ønsker å ha hesten tilbake i det hele tatt- Hun er bare ikke interessert i å vise datteren at hun ikke kan forandre på avtaler underveis. Men jeg tror som sagt vi "Skjiter" i hele opplegget her, for det ble rett å slett bare for mye styr. Med den farta her havner vi i forliksrådet før sommeren tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Dette med føllet stusset jeg veldig på også. Jeg har aldri hørt at de som har hesten på for skal ha betaling for det, tvert i mot. Moren er jo desperat etter å bli kvitt hesten virker det som, da er det logisk at hun gir en gunstigere avtale enn man ellers ville ha gjort. Det er det jeg gjetter er grunnen. Det virker som dere har lov til å beholde dyret og dere kan gjøre det med morens velsignelse, så da ville jeg bare gjort det og gitt %¤& i om datteren skulle begynne å skape seg. En avtale er en avtale. 1
Gjest Doh Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Det er jo også en mulighet Moren har sendt oss melding når vi har forandret avtalen litt (I enighet) for å gi oss det skriftlig fra deres side... Men det holder kanskje ikke? Moren er veldig forståelsesfull, og ærlig som sier hun ikke ønsker å ha hesten tilbake i det hele tatt- Hun er bare ikke interessert i å vise datteren at hun ikke kan forandre på avtaler underveis. Men jeg tror som sagt vi "Skjiter" i hele opplegget her, for det ble rett å slett bare for mye styr. Med den farta her havner vi i forliksrådet før sommeren tror jeg. Uff, skjønner godt at dere gir opp ja. Dessverre er det mange som ikke orker å ta opp kampen med sine egne bar, og det er jo fryktelig synd at det går ut over dere og hesten. Har dere noen oppsigelsestid av avtalen? Om ikke ville jeg sagt at dere kommer med hesten NÅ ellers blir det satt opp en skriftlig avtale som ikke kan fravikes(og som inneholder en klausul om at dere kun skal kontaktes av moren om det er noe viktig)
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Tabbe nr 1: Vennetjeneste. Er umulig å være like streng med venner som med fremmede. Tabbe nr 2: Ingen skriftlig avtale. Dette begriper jeg virkelig ikke at dere ikke hadde fått i stand. Tabbe nr 3: Datteren får nå frem med griningen sin: Det er greit nok at datteren er umulig å ignorere på kort sikt, men hadde dere henvist henne til moren - dvs. ikke svart, bare sendt mld til moren istedet fra begynnelsen av så hadde problemet vært over for lenge siden. Avtalen er like gyldig som den alltid har vært - men den er vanskeligere å bevise siden det er gjort endringer. Jeg ville prøvd å fått til en skriftlig kontrakt med moren og så ville jeg aldri mer svart datteren etter at den kontrakten var signert.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #17 Skrevet 4. april 2012 Vi var i utgangspunktet ikke tenkt på noe foravtale i det hele tatt, men siden sambo kjenner moren her fra tilbake til skolen bestemte vi oss for å hjelpe dem ut. Moren var ikke intressert i hesten, og det ble for mye arbeid med det, og siden vi trengte selskap til vår hest sa vi fra oss ei flott hoppe mot å hjelpe dem. Kan jo si at man angrer litt nå, siden hoppa vi opprinnelig skulle kjøpe nå er solgt. Det er bare så fryktelig mye vi har blitt regelrett lurt på, at jeg begynner å mistenke moren i huset for å lure oss hun også. Det er ikke så lett å ignorere datteren, kan man si. Skal snakke med sambo jeg, så får han si til venninna si at de får komme å hente henne. TS Nå er det mye om, hvis og men ute og går her. Selvfølgelig kan du holde datteren utenfor avtalen, om du selv tar styringen over situasjonen og ikke bare sitter på fingrene og sier "jammen den 13 år gamle jenta er så vanskelig med oss". Dessuten sier du både at dere ikke mente å ha noen fôravtale i det hele tatt, kun hjelpe denne familien. Samtidig sier du at dere har en fôravtale over 2-3 år som involverer føll og det ene med det andre. Kanskje du selv skal få dine prioriteringer og meninger i orden først, og så ta dette opp med moren (ikke datteren)? Enten fyller du i en skriftlig fôravtale, eller så leverer du hesten tilbake. At du kunne kjøpt en annen hest om ikke familien som du selv bestemte deg for å hjelpe uten fôravtale etc etc får du ta på egen kappe. Du har like stort ansvar for å gjøre forarbeid og undersøkelser foran en avtale som omhandler andre individer, som eieren av hesten. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #18 Skrevet 4. april 2012 Som flere her sier, så ville jeg sagt opp avtalen, med begrunnelse i at avtalevilkårene ikke er oppfyllt. Også har dere vel lært noe til neste gang.
LukaFrost Skrevet 4. april 2012 #19 Skrevet 4. april 2012 Høres ut som mye styr. Hadde jeg vært dere hadde jeg gitt beskjed til moren om at enten hentes hesten i løpet av en viss tidsfrist eller så skriver dere en skikkelig kontrakt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #20 Skrevet 4. april 2012 Nå er det mye om, hvis og men ute og går her. Selvfølgelig kan du holde datteren utenfor avtalen, om du selv tar styringen over situasjonen og ikke bare sitter på fingrene og sier "jammen den 13 år gamle jenta er så vanskelig med oss". Dessuten sier du både at dere ikke mente å ha noen fôravtale i det hele tatt, kun hjelpe denne familien. Samtidig sier du at dere har en fôravtale over 2-3 år som involverer føll og det ene med det andre. Kanskje du selv skal få dine prioriteringer og meninger i orden først, og så ta dette opp med moren (ikke datteren)? Enten fyller du i en skriftlig fôravtale, eller så leverer du hesten tilbake. At du kunne kjøpt en annen hest om ikke familien som du selv bestemte deg for å hjelpe uten fôravtale etc etc får du ta på egen kappe. Du har like stort ansvar for å gjøre forarbeid og undersøkelser foran en avtale som omhandler andre individer, som eieren av hesten. 1. Vi var opprinnelig ikke tenkt å ha noe foravtale, men siden sambo kjenner moren i huset så bestemte vi oss for å hjelpe dem. 2. Jeg nevnte såvidt at det var surt at vi sa fra oss en egen hest, som vi ikke hadde hatt disse problemene med om vi hadde valgt den. Selvsagt må dette taes på egen kappe. 3. Den 13 år gamle jenta gjør det ufattelig surt å ha hesten i utgangspunktet, det er et evig gnål om både det ene og det andre. Vi har ikke pleid å svart henne på annet enn "Hvordan går det", "Hva har dere gjort i dag", nettopp fordi det er jenta sin hest, og da skal vi ikke være kjipe å ikke svare henne når hun er glad i hesten. Men når det stadig vekk kommer nye endringer, og hun sier moren har samtykket i det, og vi ikke får kontakt med moren begynner man å lure på om man er regelrett lurt. Vi kunne helt sikkert ha satt opp en skriftlig avtale, og ikke en avtale over mail, men akkurat nå føler jeg ikke at det har noen betydning. Skriftlig med signatur eller ikke, det var en avtale som ikke er holdt.Og selv om vi skriver en kontrakt nå så er vi fortsatt like langt, ei hysterisk datter som legger seg opp i alle punktene på avtalen og forandrer mening. Å ha ei lita jente som ringer og er hysterisk og gråter i bakgrunnen når vi snakker med moren er bare fryktelig trist. Det er sikkert lett å si at vi kan ignorere jentungen, på en annen måte er det jo forferdelig det også. Vi skal derimot kun svare datteren når hun lurer på hvordan det går, og ikke i forbindelse med avtalen som er gjort. Vi sa fra tidligere i dag til moren (etter mer gnål fra datteren) at de får komme å hente henne nå i påska såfremst de ikke skal bort noen plasser. Moren har ikke svart enda, og jeg regner med det kommer til å ta si tid, da dette var det moren var redd for i utgangspunktet. Og tusen takk for mange svar, selv om det høres merkelig ut ble dette foreslått av oppdretteren til hesten, at vi kunne få føllet som betaling - Dette for at moren ikke er intressert i verken hesten eller føllet, så hvorfor de satte føll på henne kan man jo lure på. Det er mulig de tenkte at et salg ville vært enklere da. -TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå