AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Har i lange tider ønsket å flytte hjemmefra, men av en eller annen grunn så er det ikke fristende lenger nå som det faktisk er en aktualitet. Kanskje det har gått opp for meg hvor godt jeg egentlig har det eller at jeg bare har lyst på det jeg ikke kan få (noe som godt kan stemme). Så nå er spørsmålet for meg da om jeg skal flytte hjemmefra og starte for meg selv eller bo hjemme et år eller så for å spare penger til å kjøpe meg en plass å bo istedenfor å leie. Hva er dine erfaringer fra når du flyttet hjemmefra? Positive, negative, noe midt i mellom? Var det verdt det om du som meg hadde mulighet for å bo hjemme og spare?
Vulpes Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Jeg hadde mulighet til å bo hjemme, men valgte å flytte for meg selv. Handler jo om det å bli selvstendig og voksen Jeg opplevde hele prosessen som utelukkende positiv, og sov godt den første natten alene i leiligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 TS her, leide du eller kjøpte du når du flyttet ut?
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Jeg hadde samme opplevelse som Tonje. Det å flytte ut og starte sitt eget liv er noe helt annet enn å bo hjemme. Jeg leide også når jeg flyttet, og gjør det enda (av den enkle grunn at jeg valgte å bruke alle pengenen jeg kunne ha brukt på egenkapital til å reise, og det er enklere å si opp en leieleilighet enn å selge en man har kjøpt). Det er klart, er du sikker på hvor du vil bosette deg og vet at du f.eks. ikke skal dra på lange reiser i nærmeste framtid, er det helt sikkert greit å bo hjemme et år for å spare. Men ett år, blir ofte til to-tre-fire (som jeg har sett hos enkelte venner og familie)..
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Ts her Tror jeg ville likt å flytte for meg selv, har ønsket det i flere år nå men plutselig så er jeg ikke like gira lenger, vet ikke hvorfor. Føler på en måte det blir for dumt å flytte ut å bruke alle pengene på utgifter jeg ikke hadde hatt om jeg bodde hjemme når jeg egentlig ikke er så gira på å flytte lenger engang. MEN jeg er veldig redd for at om jeg bestemmer meg for å bo hjemme kan det godt hende at jeg angrer i høst og da føler jeg egentlig ikke at jeg kan flytte ut for da er prisene på leie gått opp så mye. Så da blir jeg stuck hjemme om jeg vil eller ei liksom.
Vulpes Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Tror jeg ville likt å flytte for meg selv, har ønsket det i flere år nå men plutselig så er jeg ikke like gira lenger, vet ikke hvorfor. Føler på en måte det blir for dumt å flytte ut å bruke alle pengene på utgifter jeg ikke hadde hatt om jeg bodde hjemme når jeg egentlig ikke er så gira på å flytte lenger engang. Jeg betalte husleie da jeg bodde hjemme, ettersom jeg hadde inntekt. Kanskje flere foreldre burde stilt det kravet til voksne barn som bodde hjemme? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 TS her Kanskje det De er bare glade for at jeg blir boende hjemme om jeg bestemmer meg for det så husleie bryr de seg ikke om
Mari*Nade Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Jeg betalte husleie da jeg bodde hjemme, ettersom jeg hadde inntekt. Kanskje flere foreldre burde stilt det kravet til voksne barn som bodde hjemme? :gjeiper: Det gjorde jeg også! Skulle vel bare mangle!! Flyttet ut som 17-åring, angret ikke en dag. Leide da og leier ennå, er 24 nå og plan om huskjøp innen 2 år.
Vulpes Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 (endret) TS her Kanskje det De er bare glade for at jeg blir boende hjemme om jeg bestemmer meg for det så husleie bryr de seg ikke om Det er jo fint Mente ikke at du snyltet på dem eller utnyttet dem på noen måte altså. Men tenkte som så at om flere betalte husleie hjemme hadde kanskje terskelen for å flytte ut føltes litt lavere, ettersom man ikke sparte så mye på å bo hjemme hos foreldrene. Nå aner jeg ikke hvor gammel du er da, det har jo en del å si her. Synes ikke det er ille om en som relativt nylig ble myndig bor hjemme, mens om en på 26 fortsatt ikke har flyttet ut fordi han/hun bor hjemme gratis og dermed slipper ekstra utgifter, så skurrer det i mine ører. Sett at det ikke ligger en spesiell grunn bak, så klart. Endret 3. april 2012 av Tonje!
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 TS her Blir 22 i høst, og føler egentlig jeg henger litt bak når det kommer til kjærlighetslivet og det er en av de større grunnene til at jeg vil flytte. Har null privatliv her så ønsker ikke å skaffe meg kjæreste før jeg har min egen plass. 1
DysterPytten Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 Jeg hadde ikke noe valg, var nødt til å flytte som 16 åring. Erfaringer? Jeg ble VOKSEN. Et stipend som skulle dekke mat, husleie, skolemateriell (inkl bøker, jeg er såpass gammel), legetimer osv. Det å legge seg, stå opp til riktig tid, gjøre det nødvendige i huset osv. Kun gode erfaringer, og har aldri følt at dette ikke var det rette valgeet. Slapp å bry meg om foreldre, kunne gå ut og inn som jeg ville, ingen som spurte hvor og hvem jeg var med, eller hvor lenge jeg ble borte. 2
Casall Skrevet 3. april 2012 #12 Skrevet 3. april 2012 Jeg flyttet ut som 19-åring, sa helt fra jeg var 15-16 at jeg skulle flytte så fort jeg ble 18. Jeg hadde mulighet til å bo hjemme, og hadde det bra der, men ville ikke. Ville ut og bo for meg selv, og har nå bodd snart 2 år borte mens jeg har vært lærling. Det har gått helt fint, ble ikke overrasket over at det var mye jobb og kostet mye penger. Har mange venner som fortsatt bor hjemme og fester hver helg, men for meg er hver krone som går til boliglån og dopapir verdt det! Kunne aldri tenkt meg å flytte hjem igjen, og har aldri angret et sekund på at jeg flyttet. Forholdet til foreldrene mine er også bedre enn noengang, godt å være hjemme bare på besøk.
Casall Skrevet 3. april 2012 #13 Skrevet 3. april 2012 TS her, leide du eller kjøpte du når du flyttet ut? Leide i 4 mnd, også kjøpte vi. Det var ikke helt planlagt å kjøpe så tidlig, men har aldri angret på det heller.
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. april 2012 #14 Skrevet 3. april 2012 TS her Blir 22 i høst, og føler egentlig jeg henger litt bak når det kommer til kjærlighetslivet og det er en av de større grunnene til at jeg vil flytte. Har null privatliv her så ønsker ikke å skaffe meg kjæreste før jeg har min egen plass. Hva gjør du ts? Studerer eller jobber du? Privatlivet er det man ofrer når man bor med foreldre, jeg flyttet inn igjen til foreldrene mine i 3 måneder etter en reise, og jeg må si at det var utrolig krevende etter å ha hatt friheten i så mange år.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #15 Skrevet 3. april 2012 TS her Jobber i lære, får fast jobb med full lønn i april.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #16 Skrevet 3. april 2012 flyttet hjemme fra som 17 åring(er 22 nå). bare deilig å bo alene.ingen som ser hva jeg driver med til en hver tid.jeg kan ha besøk når det passer meg. klart meg selv fra dag 1 da jeg flyttet hjemme fra.jeg leide og gjør det forsåvidt enda.
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. april 2012 #17 Skrevet 3. april 2012 TS her Jobber i lære, får fast jobb med full lønn i april. Da har du jo alle muligheter til å både få deg en leilighet (billig nå før studentinnrykket på høsten) og å spare opp penger til å kjøpe bolig etterhvert. Hvis du forresten nå skulle få deg en kjæreste kan det jo være dumt å kjøpe en veldig liten leilighet, for så å selge den igjen etter veldig kort tid for å flytte sammen med kjæresten For evig single meg derimot, går det nok mot kjøp
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #18 Skrevet 3. april 2012 TS her Blir å leie om jeg flytter ut, derfor jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Enten flytte ut og leie, eller bo hjemme et år++ og få nok egenkapital til å kjøpe min egen plass.
Gjest loler Skrevet 3. april 2012 #19 Skrevet 3. april 2012 Ts her Tror jeg ville likt å flytte for meg selv, har ønsket det i flere år nå men plutselig så er jeg ikke like gira lenger, vet ikke hvorfor. Føler på en måte det blir for dumt å flytte ut å bruke alle pengene på utgifter jeg ikke hadde hatt om jeg bodde hjemme når jeg egentlig ikke er så gira på å flytte lenger engang. MEN jeg er veldig redd for at om jeg bestemmer meg for å bo hjemme kan det godt hende at jeg angrer i høst og da føler jeg egentlig ikke at jeg kan flytte ut for da er prisene på leie gått opp så mye. Så da blir jeg stuck hjemme om jeg vil eller ei liksom. Kan du ikke bare ta den sjansen? du lever jo tross alt bare en gang prisene kan fortsatt gå nedover om du venter også
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #20 Skrevet 3. april 2012 Prisene på å leie er billigst tidlig om sommeren desverre, så å vente til august/september går nok ikke. Da blir det svindyrt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå