Gå til innhold

Media utdanning?

Saga

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året V.G.S. og har lyst til å jobbe innen media. Sliter med høyt fravær fra 1. termin og lurer på om jeg burde ta et år folkehøyskole eller ... ja, jeg er ikke helt sikker. Noen råd/tips fra noen som har tatt utdanning innen media eller jobber innen grenen, kjenner noen som jobber med media? Bare litt om utdanning og grèn og trivsel :) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å jobbe innen media kan være så mangt, så det handler om å velge. Selv er jeg journalist og jobber i ei større lokalavis. Utdanningen min (etter allmennfag på vgs) er grunnfag i medievitenskap, 2-årig journalistutdanning og (snart) toårig kandidatgrad i økonomi. Likevel jobber jeg mest med kultursektoren. Jeg trives kjempegodt, for ingen av arbeidsdagene er like. Lønna er riktignok ikke noe å rope hurra for, men det finnes viktigere ting.

Kan sikkert svare deg mer utfyllende hvis du spør mer. Jeg kan også en del om de forskjellige utdanningene til mediefag etc., så det er bare å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett år på folkehøgskole før du går videre, du kommer til å få ett fantastisk år som du vil ha gode minner om livet ut!

Sjekk ut fagtilbudet til de forskjellige skolene og finn en som har en (media???)-linje du synes frister. Men prat også med noen som går der i år så du kan forsikre deg om at nivået er slik du forventer, for enkelte steder kan folkehøgskolen være mer "kos og morro" enn fag og læring. Kjempegøy det også, men hvis du vil gå der for å virkelig lære noe, og så er nivået heller lavt.. ja, du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Problemet mitt er jo det høye fraværet mitt så løsningen blir kanskje ett år på folkehøyskole først for å få vekttall.

Hvilke krav stiller grunnfag i medievitenskap (fag, fravær)?

Jeg vil helst sitte på radioen og preike dritt, men det er vel litt som skal til først, men det er bra å ha håp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil på radioen og preike dritt, som du sier, er det viktigste du kan gjøre å komme med i en radio! Erfaring er alfa og omega i sånne sammenhenger. Nærradio eller studentradio er en fin erfaring.

Grunnfaget i medievitenskap er veldig teoretisk, det er (så godt som) bare teori og vitenskap. Med andre ord veldig lite praktisk bruk av medier. Det finner du imidlertid på ei utdanning i mediekunnskap, som de bl.a. har på Gimlekollen i Kristiansand. Generelt for universitets- og høyskolefagene er at kravene til oppmøte er få (kan være en del obligatoriske oppgaver, vet ikke helt hvordan det er etter kvalitetsreformen).

Greia med både journalistutdanning og universitetsfag er at inntakskravene kan være rimelig høye. Hvis fraværet ditt hindrer deg i å få karakter i fag, kan det jo bli problematisk. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det siste svaret.. Fikk svaret på det meste jeg lurte på :D

Har vært på radio av og til i forskjellige sammenheng, men om jeg begynner på folkehøyskole neste år vil jeg prøve å være med mer. Jeg kommer til å få karakter i fag, men fraværet er jo stort, men nok om det. Er vel bare å søke og håpe på det beste :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Lykke til!

Jeg er også journalist, og synes jeg har det beste yrket i verden.

Men det er også et yrke som krever at man virkelig står på. Når man er ung (og ikke altfor erfaren journalist) må man ta til takke med ugunstige arbeidstider og lange dager.

Hvis du vil preike dritt i radioen, som du skriver så trenger du ingen medieutdanning. Bare prøv å få en fot innenfor i en lokalradio, så er du igang.

Hvis du skal søke medieutdanning er det helt irrelevant hvilket fravær du har så lenge du har karakterer i alle fag - men de karakterene må være gode.

Selv har jeg gått folkehøyskole, studert statsvitenskap og gått på journalisthøyskolen. Innimellom har jeg jobbet i lokalavis, og nå jobber jeg i en av de store riksdekkende redaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha utdannelse innen media for det kan jo tenkes at jeg ombestemmer meg mht radio. :)

Takk for gode råd. Skal stå på, jeg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...