Gå til innhold

Tips til mat etter trening på kveldstid?

Strawberrygirl

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har tips til hva jeg kan spiste etter trening på kvelden? Jeg må ofte trene på kvelden, og er hjemme og ute av dusjen rundt halv ti. Hva er det best å spise da? Er jo ikke bra å spise for mye på kvelden, så vil ha tips til noe lett som påfyll for kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes den vita hjertegod - frokostblandingen med friske bær er det beste etter trening på kvelden :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alltid egg etter trening - kanskje det kan være noe? Godt med et "varmt måltid" før leggetid også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også varm mat etter trening! I det siste har jeg blitt fan av å steke opp kyllingkjøttdeig med MASSE hakket paprika og løk, blandet med Santa Maria Fajitaskrydder (akkurat dette er jo ikke så sunt, men er bare ca 100 kcal i hele posen). Dette steker jeg gjerne tidligere på dagen og har liggende i kjøleskapet, og varmer i microen etter trening. Spiser det med mager kesam eller naturell yoghurt til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv kesam med 3 SS axa-4-korn eller en halv banan i, og et glass melk. Ellers støtter jeg egg som stod over her, men husk at det kun er anbefalt å spise 1-2 egg for dagen ;-) Du bør foressten prøve å legge dagen din opp slik at du får siste måltid (helst) før 8 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Det med at det ikke er bra å spise på kvelden osv er bare en håndfull av BS... Hva gjør det greit å spise masse tidlig, men lite sent?

Faktisk så stopper man fettforbrenningen litt om man spiser mye karbo tidlig på dagen. Man bør holde seg til fett primært ved siden av proteiner, og spise lite karbo om morgenen (opptil 50-60 gram) og heller spise mer karbo senere på dagen, etter trening og mot kvelden. Å spise sent vil ikke gjøre noe skade som helst, med mindre du ikke hva det innebærer å spise sunt. Du kan fint ta noen brødskiver/bananer/annen frukt på kvelden, du blir ikke feit av den grunn!

Etter trening er raske karbo viktig (innen en halvtime etter trening). Da kan du spise frukt for eksempel, eller sjokolademelk om du vil. Har du trent bra nok vil alt av kcal. gå god for treningen og etter man har trent vil forbrenningen øke og være høyere etter du har trent en stund, så du skal ikke være redd for å spise.

Du bør holde deg mer unna fett sent på dagen og heller bruke fett som energikilde tidlig. Men ved siden av karbohydratene er det greit å få i seg proeiner.

Proteiner finnes i mye rart... Melk/sjokolademelk/nøtter (valnøtter har også mye omega3 om du spiser lite fisk og ikke er glad i tran)/proteinshake/egg/kjøttpålegg/kjøtt....

Avhengig av kropp og vekt bør du ha i deg 25-45 gram ca. med proteiner. Selv satser jeg på rundt 40-45 gram siden jeg veier over 90 kg.

en halvtime-time etter dette måltidet bør du spise et ordentlig måltid.

Så om du tar 0.5-1 L sjokolademelk etter trening for eksempel, bør du etterpå spise litt ordentlig mat. Noe kjøtt med grønt/fisk/brød med kjøttpåleg/havregryn....

Ikke vær redd for å spise sent så lenge du holder deg til sunn mat og ikke spiser mer enn du forbrenner.

EDIT:

Så noen hadde nevnt kesam litt lenger opp. Det glemte jeg... Kesam/cottage cheese osv er også gode proteinkilder.

Endret av Rastl0s
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar:)

Så hvis jeg spiser knekkebrød med kjøttpålegg og et glass juice etter dusjing, og frukt rett etter trening så kan det være en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Det stemmer, men det er litt dårlig med proteiner i bare noen knekkebrød med noen skiver kjøttpålegg. Ta gjerne også litt melk eller litt kesam f.eks.

Du bør forresten spise så raskt som mulig etter treningen, FØR dusjen siden det fort kan gå 20-30 min. Innen de første 30 min. kan man øke proteinsyntesen ytterligere og kroppen tar opp mye bedre.

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har tips til hva jeg kan spiste etter trening på kvelden? Jeg må ofte trene på kvelden, og er hjemme og ute av dusjen rundt halv ti. Hva er det best å spise da? Er jo ikke bra å spise for mye på kvelden, så vil ha tips til noe lett som påfyll for kroppen :)

Du kunne spist brød/knekkebrød med kokt egg (evt bare kokt egg), røkelaks eller makrell i tomat. Skyr, avocado, en salat med bønner - eller sushi er andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Som sagt bør man holde fettinntaket veldig lavt på kvelden og heller gå over til karbohydrater som energikilde, spesielt etter trening, for da vil kroppen bruke karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 100 gram cottage cheese med syltetøy uten tilsatt sukker.

Kan også prøve ut mager kesam blandet med fun light..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt bør man holde fettinntaket veldig lavt på kvelden og heller gå over til karbohydrater som energikilde, spesielt etter trening, for da vil kroppen bruke karbohydrater.

En balanse er alltid viktig. Rett etter trening bør man få i seg litt raske karber, for eksempel gjennom sjokomelk eller banan. Men særlig hvis man trener styrke er det viktig å også tilføre proteiner, så musklene klarer å bygge seg opp og restituere seg. Fisk og egg er gode kilder for protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rastl0s

Ja, jeg har jo sagt at proteiner er viktig, men på kvelden bør man spise annet enn fett, det er det jeg sier. Fiskemåltidet kan man ta tidligere på dagen. Når det er like ved leggetid er det lurere å heller steke en kyllingfillet som skikkelig måltid, og i preworkouten kan være 1 L sjokolademelk f.eks. eller knekkebrød med kjøtt+juice+kesam f.eks.

Men egg og fisk kan man heller ta før trening i og med at fett er den beste energikilden om man skal trene. Etter trening er det karbo som er viktig. Proteiner får man i så mye annet enn egg og fisk som ikke har mye fett i seg.

I en liter sjokolademelk er det ca. 24 g protein. Da er det ikke mye ekstra man trenger om man er dame og ikke er så veldig stor. Litt kesam ved siden av og man har det man trenger av proteiner.

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo sagt at proteiner er viktig, men på kvelden bør man spise annet enn fett, det er det jeg sier. Fiskemåltidet kan man ta tidligere på dagen. Når det er like ved leggetid er det lurere å heller steke en kyllingfillet som skikkelig måltid, og i preworkouten kan være 1 L sjokolademelk f.eks. eller knekkebrød med kjøtt+juice+kesam f.eks.

Men egg og fisk kan man heller ta før trening i og med at fett er den beste energikilden om man skal trene. Etter trening er det karbo som er viktig. Proteiner får man i så mye annet enn egg og fisk som ikke har mye fett i seg.

I en liter sjokolademelk er det ca. 24 g protein. Da er det ikke mye ekstra man trenger om man er dame og ikke er så veldig stor. Litt kesam ved siden av og man har det man trenger av proteiner.

Ærlig talt, egg og fisk er magre produkter! Fettrik fisk som laks og makrell inneholder bare sunne fettstoffer, og man kan knapt si at et knekkebrød med røkelaks eller makrell i tomat er et tungt måltid!

Jeg synes du skal passe deg litt for hvor du er på vei når det gjelder ditt syn på kosthold, for det virker å være på ville veier når du mener at spesielt fisk, men også egg, er fettrike produkter.

Man bør heller ikke drikke 1 liter sjokomelk hver gang man har trent, det er bedre å gi magen solid (og sunn) føde å jobbe med. Det holder med en liten kartong direkte etterpå - da for å få i seg karbene musklene trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Du forstår ikke hva jeg sier. Jeg sier ikke noe om å holde seg unna fisk og egg. Jeg sier man skal primært bruke fett som energikilde tidlig for å unngå å stoppe fettforbrenninga, for vet du hva, den senkes hvis du starter med å bare spise masse karbo. Etter trening er raske karbo viktigst og generelt på kvelden bør man holde seg unna fett og heller bruke karbo som energikilde, hvor mange ganger må jeg si det? Jeg sier ikke noe om å bare drikke sjokomelk. Det var et eksempel. Når hun får en idé om hva man kan spise for å få i seg det man trenger så velger hun og vraker selv av alle de tipsene hun har fått.

Jeg har ikke noe ekstremt syn på kosthold, men jeg trener masse forskjellig DAGLIG så jeg kan uttale meg litt mer enn ola nordmann om hva som er mer optimalt enn annet. Og som sagt om man vil brenne mest mulig, spis mest mulig fett TIDLIG og senere på dagen (middagstid og utover, spesielt etter trening) hold deg til karbo. Kildene jeg har kommet med har vært eksempler på hva som går an.

Tror heller du skal passe deg og lese litt om fisk og egg. I egg er det fett og proteiner. I mye fisk er det fett. Ja, sunt fett men fortsatt hold det til tidlig på dagen.

Men ja, såklart så finnes det mager fisk, men om man først skal ha fisk på kvelden så spis mager fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Rastl0s

Siden du mener jeg er så ekstrem og mener jeg sikkert ikke har peiling!!

http://myrevolution.no/s/spis-karbohydrater-til-kvelds-for-bedre-resultater/

http://fitnessbloggen.no/overvektige-blir-slankere-med-karbohydrater-til-middag/

http://fitnessbloggen.no/bli-en-fettforbrenner-med-biorytmedietten/

Jeg hadde da ikke uttalt meg om det jeg har sagt uten å ha prøvd det selv eller å ha gjort noe som helst research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det du forfekter her er ekstremt.

Å gå rundt og være redd for fettforbrenningen fordi man spiser en skive med kokt egg eller makrell i tomat er ekstremt.

Etter styrketrening trenger musklene protein. Om man får det i seg gjennom en middag på ettermiddagen eller bønner i en salat eller en skive med makrell på kveldstid har ikke så mye å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Nå får du slutte... Du mener det er ekstremt å vite hva som er mest optimalt for forbrenning og økt metabolisme?

I såfall får du la det være opp til TS og ikke komme med dumme påstander om at jeg er ekstrem og sier mye tull når jeg faktisk kan vise til en rekke kilder og egen erfaring av det jeg sier. Jeg er selv veldig seriøs med trening og gir da heller råd til ts som SIKKERT ønsker optimale måltider for treningen sånn at hun får mest mulig ut av det.

Å si at "ja det har ikke noe å si når man spiser hva" er bare tull, for det har forbanna mye å si. Jeg har flere år med treningsbakgrunn som kan si at det er veldig tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med at det ikke er bra å spise på kvelden osv er bare en håndfull av BS... Hva gjør det greit å spise masse tidlig, men lite sent?

Faktisk så stopper man fettforbrenningen litt om man spiser mye karbo tidlig på dagen. Man bør holde seg til fett primært ved siden av proteiner, og spise lite karbo om morgenen (opptil 50-60 gram) og heller spise mer karbo senere på dagen, etter trening og mot kvelden. Å spise sent vil ikke gjøre noe skade som helst, med mindre du ikke hva det innebærer å spise sunt. Du kan fint ta noen brødskiver/bananer/annen frukt på kvelden, du blir ikke feit av den grunn!

Etter trening er raske karbo viktig (innen en halvtime etter trening). Da kan du spise frukt for eksempel, eller sjokolademelk om du vil. Har du trent bra nok vil alt av kcal. gå god for treningen og etter man har trent vil forbrenningen øke og være høyere etter du har trent en stund, så du skal ikke være redd for å spise.

Du bør holde deg mer unna fett sent på dagen og heller bruke fett som energikilde tidlig. Men ved siden av karbohydratene er det greit å få i seg proeiner.

Proteiner finnes i mye rart... Melk/sjokolademelk/nøtter (valnøtter har også mye omega3 om du spiser lite fisk og ikke er glad i tran)/proteinshake/egg/kjøttpålegg/kjøtt....

Avhengig av kropp og vekt bør du ha i deg 25-45 gram ca. med proteiner. Selv satser jeg på rundt 40-45 gram siden jeg veier over 90 kg.

en halvtime-time etter dette måltidet bør du spise et ordentlig måltid.

Så om du tar 0.5-1 L sjokolademelk etter trening for eksempel, bør du etterpå spise litt ordentlig mat. Noe kjøtt med grønt/fisk/brød med kjøttpåleg/havregryn....

Ikke vær redd for å spise sent så lenge du holder deg til sunn mat og ikke spiser mer enn du forbrenner.

EDIT:

Så noen hadde nevnt kesam litt lenger opp. Det glemte jeg... Kesam/cottage cheese osv er også gode proteinkilder.

Ved å lese første avsnitt her så syns jeg du motsier deg selv, og det er store logiske brister! Du mener det er så åpenbart at det ikke spiller noen rolle når på dagen man spiser,men samtidig er det viktig hva man spiser når på døgnet...

Lurer også litt på hvorfor du går utifra at du vet mer om kosthold og trening enn andre her?

Og sånn forresten, det er ikke alltid lurt å spise sent på kvelden, finnes andre faktorer enn vekt og forbrenning vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...