Gå til innhold

Katter og kosthold

Diva

Anbefalte innlegg

Hvordan gir dere kattene deres mat ?

Får de tørrför ? Våtför ? Begge deler ?

Hvor ofte får de hva ?

Jeg gir pus våtför og tørrför annenhver dag, og hun får rent friskt vann hver dag / to ganger daglig - alt ettersom.

Vi gir henne dosering etter vekt som står på tørrförpakka ( fra Dyrebutikken ), og vi gir henne to porsjonsposer våtför de dagene hun skal ha det.

Men - som naturlig er - så har hun lagt sin elsk på våtföret og er selvfølgelig da mer gira på det enn tøffför.

Det jeg er litt usikker på,- skal jeg gi henne mer enn daglig dose tørrför om hun fortsatt er sulten ? Om vi overforer henne med tørrför så er jo ikke det noe bra heller! Har heller ikke matskåla stående framme hele tiden,- kun når det er mat der og hun spiser. Tar den fram om hun "gjør tegn" om mat, og vi lar de selvfølgelig ligge når vi er ute en tur.

Hva pleier dere å gjøre ?

Hvor mye gir dere katten deres av tørr / våtför ?

Hun har en tendens til å være sulten selv etter vanlig dagsdose tørrför, og vi blir litt i tvil om hva vi skal gjøre. Jeg vil jo ikke la katta sulte, så jeg gir henne litt til, om hun er sulten. Men jeg har jo ikke så lyst til å gi henne dobbel dose eller så. Må jo være en grunn til at doseringen står bak på pakka ?

Noen synspunkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten vår har tørrfôr (Hill's, fra dyrebutikk/dyrlege) og friskt vann stående ute hele tiden. I tillegg får hun våtfôr så ofte hun ber om det (ca 3 ganger om dagen), det kan variere mellom vanlig butikk-våtfôr, kokt torsk, hermetisk tunfisk eller rester av kylling. Vi måler ikke opp noen spesiell mengde mat, hun får spise så mye hun vil. Hun er en sunn og slank liten pus på 3,8 kg. Så lenge katten er sunn og frisk og ikke på vei til å bli overvektig ser jeg ingen grunn til å rasjonere maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter har tørrfor og vann stående hele tiden.

Jeg fyller på våtfor når det er tomt.

Ikke noe spesielt antall måltider her i gården, her spiser de når de er sultne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Min katt har tørrfor og vann hele tiden, i tillegg får han tunfisk (fra boks) en gang om dagen. Tror katter i stor grad regulerer matmengden selv, eneste unntak er vel innekatter som er lite aktive og kastrerte hannkatter som har tendenser til å bli feite. Hvis det er tilfelle kan du jo kjøpe et diettfor? Merker at min katt spiser mye i perioder, men så er han jo ennå ikke utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann og tørrfôr står fremme hele tiden.

Våtfôr får hun en gang i blant. Hun elsker det, men spiser ikke så mye av gangen. en porsjonspose holder til over tre måltider. :o

Hun er bare litenpus enda da. ;) (Ett år i juni)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har tørrfor og vann stående fremme hele tiden. De får våtfor ca. annenhver dag

Så lenge katten ikke er overvektig, skal de alltid ha tørrfor og vann tilgjengelig hele tiden.

Katter er ikke som andre dyr, de spiser ikke måltider, men småspiser hele døgnet.

Onyx: For mye tunfisk kan være farlig for katten. De kan få e-vitamin mangel. Tunfisk kan kun gis et par ganger i uken. Se mer om dette på: http://toxipet.charlott.no og klikk på Alle stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min har tørrfor og vann stående fremme hele tiden. Våtfor får hun 2-3 ganger om dagen. Hun er en sunn og slank og meget aktiv liten abyssinerblanding.

Endret av Smilla78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min har også tørrfor og mat stående hele dagen. (oppå kattestativet så ikke hunden spiser det med en gang... :D ) Hun får av og til våtfor, men hun liker visst best tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine har tørrfor og vann stående fremme hele tiden. De får våtfor ca. annenhver dag

Så lenge katten ikke er overvektig, skal de alltid ha tørrfor og vann tilgjengelig hele tiden.

Katter er ikke som andre dyr, de spiser ikke måltider, men småspiser hele døgnet.

Onyx: For mye tunfisk kan være farlig for katten. De kan få e-vitamin mangel. Tunfisk kan kun gis et par ganger i uken. Se mer om dette på: http://toxipet.charlott.no og klikk på Alle stoffer.

Litt off topic, den toxipet siden er jo ren skremselspropaganda.

De fleste palntene er jo uteplanter.

Skal jeg f.eks nekte naboen å plante hestekastanje bare fordi jeg har katt?

Det med tunfisken spurte jeg min dylege om, hun sa at det ikke var noe problem å gi katten tunfisk til frokoost, så lenge den fikk annet for i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min får tørrfor, som primærmat Dette står alltid fremme i lag med vann.

Ca en - to ganger i uken får han kokt seifilet eller tuna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Har aldri hørt at tunfisk er giftig heller. Har faktisk spurt vetrinær og hun sa at tunfisk ikke er farlig for katten. Heller ikke hørt noe om det fra katteoppdrettere eller andre vetrinærer. Hvis katten bare spiser tunfisk har man et problem, men det skjønner vel de fleste?

Dessuten oppga linken at kattene kunne få metallforgiftning av tunfisk, men det vil vel gjelde all hermetisk kattemat vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, takk for svar :)

Føler at jeg er gnien og slem nå, når "alle andre" lar tørrför stå framme hele tiden :oops: Men har hørt flere som sier at kattene spiser til det ikke er mer, og at de kan få i seg ganske mye og da legge på seg ?

Pus er innekatt, men hun får ganske mye aktivisering i løpet av en dag, hun løper og herjer mye selv og leker med baller etc. og vi aktiviserer henne i tillegg med laserpeker ( ganske morro for alle :lol: ) og baller, hyssing etc.

Tror jeg skal ringe veterinæren vår jeg, og høre litt hva han har å anbefale. Hørte også en person her på KG som mente at katter faktisk lett kunne få diabetes om det står tørrför framme til enhver tid.

Synes det er litt vanskelig å vite hva en skal gjøre...

Men igjen tusen takk for svar :D

*klem*

P.S : får høre litt med oppdretteren vår og tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Du er da ikke slem med katten din! :D Tror ikke du skal bekymre deg for det. De aller fleste katter spiser ikke mer enn de trenger, selv om de har tilgang på mat hele dagen. Det finnes selvfølgelig unntak da:) Det er jo mulig at din katt virker som den spiser for mye fordi den alltid spiser opp det du gir henne. Det kan jo skyldes at hun er vant til å bare få mat i porsjoner og at hun sannsynligvis vil regulere spisingen selv hvis maten sto fremme hele dagen.

Men etter alle meningene om katter og mat her på forumet kan du like gjerne spørre dyrlegen din neste gang du er der, sånn for sikkerhets skyld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det onyx :D

Jeg er liksom redd for å gi henne for mye, eller for lite. Regner vel med at jeg gir henne akkurat passe med mat, men jeg liker å være sikker. Den katten betyr alt for oss :)

Hun gir i allefall lyd fra seg om hun er sulten, så vi ser jo om vi bør gi henne litt mer eller ikke. Men jeg kan muligens i allefall gi henne litt mer enn det jeg gjør nå, i og med at det er "vanlig" ut ifra innleggene her :)

Men skal absolutt ringe med dyrlegen og oppdretter, bare for å få mer "feedback".

Virker jo logisk det du sier, at pus spiser det som er der, fordi hun er vant til porsjoner.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min har også alltid hatt tørrfor og vann stående fremme hele tiden. Tror nok han spiser mer enn det som er anbefalt, men han er jo ikke overvektig. Nå får han Royal Canin Sensitiv pga han har hatt litt magetrøbbel tidligere.

I tillegg får han en posjonspose whiskas om dagen (hver morgen). Får han ikke den blir han helt gal og gjør masse ugang hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...