Gå til innhold

Kalorier er kalorier, eller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kalorier kalorier, er det flere typer? Om jeg spiser potetgull med 1000 kalorier, eller en pizza med 1000 kalorier eller grønnsaker med 1000 kalorier, det er vel det samme, eller (hvis vi kun ser på kaloriintak og ikke tenker sunn eller usun)? Jeg får vel i meg samme mengde uansett?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "samme mengde"? 1000 kcal er 1000 kcal uansett hvilke matvarer de kommer fra. Men mengden mat du spiser vil jo ikke nødvendigvis være lik. Om du spiser 1000 kcal fra nøtter eller 1000 kcal fra paprika, så vil du spise adskillig flere gram paprika enn nøtter.

Skrevet

Å få i meg tusen kalorier bare ved å spise grønnsaker, hadde jeg aldri klart.

• Liker 2
Skrevet

Er kalorier kalorier, er det flere typer? Om jeg spiser potetgull med 1000 kalorier, eller en pizza med 1000 kalorier eller grønnsaker med 1000 kalorier, det er vel det samme, eller (hvis vi kun ser på kaloriintak og ikke tenker sunn eller usun)? Jeg får vel i meg samme mengde uansett?

Det stemmer.

Hvor vil du med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "samme mengde"?

Mente samme mengde med kalorier (usikker på om man kan si det på den måten).

Men takk for svar.

Skrevet

Mente samme mengde med kalorier (usikker på om man kan si det på den måten).

Men takk for svar.

Og 1000 kg jern veier like mye som 1000 kg isopor. 1000 kalorier er 1000 kalorier, det sier seg selv

Skrevet (endret)

Det er jo for så vidt korrekt, men kroppen forbrenner ulike kalorier på noe ulik måte. Jeg kan ikke mye om dette, men proteiner krever feks mer av kroppen å forbrenne, slik at hvis du feks får i deg et overskudd på 500 kalorier en dag, så vil du ikke legge på deg nøyaktig like mye dersom det er fra proteiner som dersom det er fra andre næringsstoffer.

Men jeg kan som sagt ikke mye om dette, så hadde vært fint om noen som har peiling kan forklare det bedre :)

Endret av Honeydew
  • Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

1000 kalorier er 1000 kalorier. Men om disse 1000 kaloriene setter seg på kroppen, eller ikke, kommer ann på hvor man får disse 1000 kaloriene fra. Hva slags matvare det er som gir deg disse. 1000 kalorier potetgull er værre å få bort enn 1000 kalorier salat f.eks. Du kan ikke trene 1000 kalorier og forvente at hele posen med potetgull er borte da kroppen forbrenner denne tregere. Men salatan vil nok forsvinne med 1000 kalorier minus i trening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1000 kalorier er 1000 kalorier. Men om disse 1000 kaloriene setter seg på kroppen, eller ikke, kommer ann på hvor man får disse 1000 kaloriene fra. Hva slags matvare det er som gir deg disse. 1000 kalorier potetgull er værre å få bort enn 1000 kalorier salat f.eks. Du kan ikke trene 1000 kalorier og forvente at hele posen med potetgull er borte da kroppen forbrenner denne tregere. Men salatan vil nok forsvinne med 1000 kalorier minus i trening.

Har du noe kilde på dette?

• Liker 6
Gjest Elfrida
Skrevet

Ehm, tusen kalorier salat, hvis vi snakker bare salatblader, er noe sånt som 10 KILO salat. Jeg tenker man omtrent bruker tusen kalorier på å tygge i seg jævelskapen. :fnise: Selv med blandet salat med litt olje på snakker vi fort vekk en kilo eller to med mat. Grønnsaker kan man spise veldig mye av, i motsetning til potetgull, som lett er over 1000 kalorier hvis man spiser en stor pose, altså et par hundre gram.

• Liker 2
Gjest Survival
Skrevet (endret)

*dobbel post*

Endret av Survival
Gjest Survival
Skrevet

Svaret på det direkte spørsmålet ditt er selvfølgelig: Ja! 1000 kcal er 1000 kcal. Men hvis det du egentlig lurer på er, om du legger på deg like mye av 1000 kcal karbohydrater og 1000 kcal fett (for eksempel), er svaret ikke nødvendigvis ja.

De forskjellige tingene du spiser har et forskjellig innhold næringsstoffer. De forskjellige næringsstoffene er bygd opp på forskjellig måte. Vi har karbohydrater som er delt inn i tre grupper, monosakkarider, disakkarider og polysakkarider. Så har du et fettmolekyl som består av glyserol og tre fettsyrer. Så har du proteiner som er kjeder med aminosyrer. Altså, forskjellig oppbygning. Og de ulike næringsstoffene skal jo spaltes slik at de kan tas opp i kroppen og brukes til energi og i forskjellige celleprosesser. De forskjellige molekylene tas jo opp i forskjellige steder i kroppen også. Polysakkarider tas opp i tykktarmen, og proteiner i tynntarmen (om jeg ikke husker feil). Dette har også noe å si for kaloriinnholdet og hvorvidt kroppen faktisk har bruk for disse næringsstoffene eller om de kommer ut igjen som feces (bæsj). Så spiller det noen rolle hvor mange kcal kroppen bruker på å forbrenne de ulike næringsstoffene i kroppen. Alle vet at for eksempel fett forbrenner fett, osv.

Med andre ord: Det er en ganske avansert prosess, og det blir for enkelt å si at du kan spise 1000 kcal gèlegodter og 1000 kcal salat og utallet er det samme.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Det står mye på nett om forbrenning av kalorier.

http://www.kropp24.no/artikler/326-faa-fart-paa-forbrenningen.html

"Glem kalorier"

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=817

En kalori er som sagt en kalori, men det det er overhodet ikke likegyldig hvilken kilde den kommer ifra. Hva slags drivstoff ønsker du å fylle på din tank? Noe som brenner "fort og gæli"? - Javel, ikke noe problem. Finn noe karbohydrater. Noe som brenner jevnt, godt og samtidig smører "motoren"? Da er fett noe for deg. Hvilken kilde til energi du putter i din kropp blir avgjørende. Hvordan de energigivende delene i maten (karbohydrater, proteiner og fett) tas opp, utnyttes og påvirker kroppen hormonelt er det som er viktig å kunne noe om.
Endret av Belle Gunnes
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på det direkte spørsmålet ditt er selvfølgelig: Ja! 1000 kcal er 1000 kcal. Men hvis det du egentlig lurer på er, om du legger på deg like mye av 1000 kcal karbohydrater og 1000 kcal fett (for eksempel), er svaret ikke nødvendigvis ja.

De forskjellige tingene du spiser har et forskjellig innhold næringsstoffer. De forskjellige næringsstoffene er bygd opp på forskjellig måte. Vi har karbohydrater som er delt inn i tre grupper, monosakkarider, disakkarider og polysakkarider. Så har du et fettmolekyl som består av glyserol og tre fettsyrer. Så har du proteiner som er kjeder med aminosyrer. Altså, forskjellig oppbygning. Og de ulike næringsstoffene skal jo spaltes slik at de kan tas opp i kroppen og brukes til energi og i forskjellige celleprosesser. De forskjellige molekylene tas jo opp i forskjellige steder i kroppen også. Polysakkarider tas opp i tykktarmen, og proteiner i tynntarmen (om jeg ikke husker feil). Dette har også noe å si for kaloriinnholdet og hvorvidt kroppen faktisk har bruk for disse næringsstoffene eller om de kommer ut igjen som feces (bæsj). Så spiller det noen rolle hvor mange kcal kroppen bruker på å forbrenne de ulike næringsstoffene i kroppen. Alle vet at for eksempel fett forbrenner fett, osv.

Med andre ord: Det er en ganske avansert prosess, og det blir for enkelt å si at du kan spise 1000 kcal gèlegodter og 1000 kcal salat og utallet er det samme.

Er det virkelig noe alle vet at fett forbrenner fett :klo: Og hva mener du egentlig med det?

Jeg har i liten grad sett forskning på det, men ser til stadighet at det nevnes, spesielt i lavkarbotråder (eller tråder som blir lavkarbotråder), uten at jeg kan huske at noen har dokumentert det med seriøse undersøkelser!?

• Liker 2
Gjest Skitten pique
Skrevet

1000 kcal fra f.eks. grønnsaker tilsvarer den samme energimengde som 1000 kcal fra f.eks kylling.

Gjest Survival
Skrevet

Er det virkelig noe alle vet at fett forbrenner fett :klo: Og hva mener du egentlig med det?

Jeg har i liten grad sett forskning på det, men ser til stadighet at det nevnes, spesielt i lavkarbotråder (eller tråder som blir lavkarbotråder), uten at jeg kan huske at noen har dokumentert det med seriøse undersøkelser!?

Litt av grunnen til at jeg skrev "alle vet at fett forbrenner fett" er av nettopp den grunn som du nevner, folk skriver det og hevder det på forskjellige blogger osv. Tanken bak det er at kroppen bruker så mye energi på å forbrenne fettet, at man ender opp med en slik effekten at fettet forbrenner fettet - om du skjønner? Mange har jo sagt seg uenig i denne påstanden, og den er forsåvidt litt lite nyansert. Sånn sett er det forsåvidt en litt dårlig påstand. Mer enn det kan jeg dessverre ikke si, er ikke ekspert på akkurat dette. Hvis noen andre er, gjerne opplys meg, eller rett på meg.

Gjest Krembanan
Skrevet

Jeg blir så forvirra jeg :sjenert:

:sukk:

Er det altså sånn at kroppen legger lettere på seg av f.eks seigmenn enn epler? Selvom kaloriene er det samme?

Jeg vil helst ha et ja eller nei svar, trenger ikke vite hvorfor det er sånn og sånn =)

• Liker 2
Skrevet

Gary Taubes har skrevet en bok der tittelen tar for seg akkurat det du spør om.

I boken går han inn i historien og forskningen bakom temaet. Han er dog en journalist som har sett på rimelig mye materiale fra tidlig 1900-tall og fremover for å prøve å gi et helhetlig bilde. Han er ikke en forsker som prøver å selge en diett.

Gary Taubes: Good calories, bad calories

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg blir så forvirra jeg :sjenert:

:sukk:

Er det altså sånn at kroppen legger lettere på seg av f.eks seigmenn enn epler? Selvom kaloriene er det samme?

Jeg vil helst ha et ja eller nei svar, trenger ikke vite hvorfor det er sånn og sånn =)

Ja fordi eple forbrenner man fortere enn en seigmann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...