Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #1 Skrevet 24. mai 2002 jeg mener ikke alle østlendinger, men jeg har inntrykk av at det bor flere sure, arrogante, falske overhyggelige folk på denne kanten av landet. Jeg er fra nordvestlandet og jeg flyttet hit til østlandet for ca. 5 år siden. Med østlendinger mener jeg folk som er født og oppvokst på østlandet. Jeg flyttet til oslo først, og der så jeg mye rart, spesielt ille er middelaldrende damer fra vestkanten, og som kommer fra finere strøk. Blæh sier jeg bare. Hvorfor er folk fra såkalt vestkanten blærete,sure folk? Ibutikker f.eks på steen og strøm og oslo city er det mange sure butikkdamer å se, som virker overlegne, sure og lite hyggelige. Nei, der jeg kommer fra er folkelynnet noe helt annet, der er det koselige, sympatiske og blide folk, som du kan føle deg vel sammen med. Kan noen komme med noen trøstens ord om hvorfor noen f.eks i Oslo er slik? Og en gang jobbet jeg som telefon intervjuer, og når jeg ringte til oslo folk, så sa utrolig mange surt: nei jeg er ikke interessert i å¨svare! Det hendte omtrent aldri når jeg ringte til andre deler av landet. Noe så arrogant! Vil råde alle som føler seg igjen i dette, om å være blidere, åpne , sympatiske.
Gjest Turi Skrevet 24. mai 2002 #2 Skrevet 24. mai 2002 Jeg er født og oppvokst på Østlandet, og kjenner meg ikke igjen i det du sier i det hele tatt. Det med lynne og åpenhet tror jeg har mindre med HVOR du er oppvokst geografisk å gjøre. Men jeg tror det er en tendens at mennesker i storbyer gjerne oppfattes som mer avvisende enn folk fra mindre byer. Selv kommer jeg fra en mindre by på Østlandet, og hadde noe av den samme følelsen som du da jeg flyttet til Oslo Vest. Det er en del mennesker, spesielt fra Oslo Vest (selv om det kommer maaange urhyggelige mennesker derfra også), som har hatt en annen økonomi/kultur/miljø under oppveksten enn jeg har hatt. Derfor har de andre verdier og et annet levesett enn meg. Det er ikke alltid jeg forstår dem, og de forstår sikkert like lite av meg. Det er noe med det at like barn leker best - dersom jeg skal være supergeneraliserende. Når det gjelder telefonundersøkelser, er vi mer belastet med slike henvendelser i Oslo enn andre steder. 25% av Norges befolkning bor i eller rundt Oslo, ergo er vi meget interessante for markedskreftene som gruppe. Da blir det flere undersøkelser og flere selgere på telefonlinjene i fritiden vår. Det er nok grunnen til litt "kortere lunte" her enn andre steder. Når jeg får telefonintervjuer nr. 2 for kvelden på tråden kl. 20.00, som skal stille spørsmål som "bare tar 15 minutter", er det ikke alltid jeg svarer så hyggelig. Og jeg ser meg selv som en både hyggelig og høflig person.... Men du vet - man kan ikke bli venn med alle. Det gjelder å finne miljøer du trives i, så skal du se at Østlendinger er akkurat som alle andre mennesker.
Tusenfryd Skrevet 24. mai 2002 #3 Skrevet 24. mai 2002 Jeg er født og oppvokst på Østlandet, og opplevde nøyaktig det samme da jeg flyttet til Stavanger. De "fine" fruene som jobbet som butikkdamer og ikke hadde bedre å foreta seg enn å slenge dritt om Østlendinger... (jada, jeg skjærer alle over en kam, og mener det selvsagt ikke så bokstavelig) Men jeg bare synes det var litt artig at vi har hatt samme opplevelsen - motsatt vei... Jeg er forresten godt kjent på Nord-Vestlandet, og du har ganske rett, det er en anne åpnehet og folk er blide og sånn, så jeg skjønner hva du mener. Ellers er jeg enig i at dette med en kald skulder er nok et storbyfenomen. Jeg er nok av de som ikke gidder å innlede samtaler på trikken, og skumper på Oslo City en lørdags formiddag gjør jeg også. Og ser sikkert sur ut... Men jeg er faktisk ganske hyggelig likevel. 12
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #4 Skrevet 24. mai 2002 Ja, her fikk jeg sannelig noe å svare på. Jeg kommer fra Oslo, og bor på Vestlandet. Og jeg HATER å bo her! Hva er det med folk her? Tror de at folk fra Oslo ikke har følelser...at vi bare kan behandles som dritt. Aldri har noen spurt om jeg trives her, om jeg føler meg ensom..Men de kan gjerne prate om hvor ensomme andre er, hvor heldige andre er....osv. Mens jeg bor på en gård langt fra folk, være liksompsykolog for min angstfull mann som kun tenker på seg selv, og som hater Oslo. Og jobb får jeg ikke..nei egentlig kan jeg nok bare søke om uføretryggd med en gang. Og nei, jeg kan ikke flytte...jeg håper dette fylket går til helvete for å si det mildt, og det gjør det nok og!!!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #5 Skrevet 24. mai 2002 I tillegg har jeg lyst til å nevne at dette må være det mest grusomme sted, der det bor flest grusomme og psykopatiske mennesker!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #6 Skrevet 24. mai 2002 hei igjen! det er meg som skrev dette innlegget. Så du er godt kjent på nordvestlandet tusenfryd? nå ble jeg nysgjerrig... på hvilken måte da? Da vet du vel hvor kristiansund og sånn er?(hjembyen min). Ja her fikk jeg noe å tenke på av dere som skrev inn. Lurer på hvorfor det er et storbyfenomen å vise en kald skulder som noen skrev.....kan du forklare det? Det virker som om folk på landet er oppvokst med en helt annen innstilling til folk, de er mer gjestfrie, mindre mistenksomme osv. Men: jeg forstår deg som skrev at telefon intervjuere kan bli plagsomme, men det var enkelte som bare slengte på røret før jeg nesten fikk sagt noe som helst, det er vel uhøflig? Det kommer jeg aldri til å gjøre, kanskje jeg er for hyggelig mot folk? jeg liker ikke å være sur mot folk, og svarer alltid i en høflig tone....
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #7 Skrevet 24. mai 2002 Mere gjestfrie, mindre mistenksomme på Vestlandet??? Jeg har aldri møtt noen MINDRE gjestfrie, eller MERE mistenksomme enn her! Dette MÅ være verdens mest grusomme sted. Jeg er SÅ glad for urbaniseringen og sentraliseringen. OSLO er Norges beste By!!!!!!!!!!!! Og innflyterne til Oslo kan vel bra dra tilbake dit de kom ifra! Et lite tips til deg som skrev første innlegg!For her skal man jo bare ha folk som er primært tilknyttet fylket... Jeg gidder ikke å pynte på orda, dette er min ærlige og oppriktige mening.
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2002 #8 Skrevet 24. mai 2002 Og hvorfor skal man alltid ha det til at byfolk "elsker" asfalt under føttene...og at de ikke kan være ute i naturen? Jeg liker meg godt i naturen, jo villere jo bedre, men menneskene som bor her har jeg lite til overs for! Så for min del kan utflyttingen bare fortsette..man trenger ihvertfall ikke bønder for å opprettholde friluftslivet.
ivanka Skrevet 24. mai 2002 #9 Skrevet 24. mai 2002 hm. jeg flyttet ut av oslo for to år siden, nå bor jeg bare en halvtime utenfor byen, men det er ganske stor forskjell. folk her hilser og smiler og slår av en prat, men det er jo fordi alle kjenner hverandre på et lite sted! det blir ikke det samme med en halv million ukjente mennesker du 'aldri' ser igjen - det får ingen konsekvens hvis du ikke gidder å være hyggelig med dem.
Gjest Turi Skrevet 25. mai 2002 #10 Skrevet 25. mai 2002 Jeg tror noe av grunnen til at storbyfolk er "kaldere" rett og slett er mengden mennesker man møter hver dag, og som man sannsynligvis aldri møter igjen. Det er liksom ikke noen vits i å hilse da. Dersom man bor et mindre sted er jo sjansen ganske stor for at de man møter ett sted, treffer man igjen også i andre sammenhenger, og da er det jo hyggelig å bli kjent. Foruten dette har storbyene ofte høyere kriminalitet, selv når man regner i prosent av total folkemengde. En del av de som flytter til storbyene, eller bor der, ønsker seg også en mer anonym tilværelse, der de ikke trenger å forholde seg personlig til alle mennesker de treffer i løpet av en dag. Jeg har selv flyttet 1/2times tid utenfor nå, og opplever at det å hilse på medpassasjerer på bussen, butikkselgere og de jeg trener sammen med for første gang på lenge. Det er hyggelig. Men samtidig gir det et mer gjennomsiktig samfunn, som ikke alle ønsker eller trives med. Ofte kan et slikt gjennomsiktig samfunn gjøre det vanskelig for nye mennesker å komme inn i miljøet i større grad, fordi er du ute, så er du skikkelig ute. I storbyene finner alle som ønsker det et eller annet miljø. Selvsagt forutsatt at man søker etter det. Det finnes hyggelige mennesker i storbyene også. Men du må møte de på steder/i miljøer der de trives. Der er de interesserte i å "bli kjent" med folk, der treffes dere flere ganger sannsynligvis, og man ser at man har noe til felles.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #11 Skrevet 25. mai 2002 Jeg skjønner ikke hvor dere har det fra alle på bygda hilser på hverandre. Jeg bor i ei forholdsvis lita bygd, men det er da ikke slik at alle hilser på hverandre. Man hilser på de man kjenner. Dessuten er det mange "fremmede" her og. Jeg synes ikke det er så stor forskjell fra byen - jeg hilser da på naboen og kjentfok der også. Hadde jeg begynt å hilse på totalt fremmede så tror jeg de hadde ledd godt - enten det var i byen eller på bygda! Og en annen ting jeg stusser litt over er at man liksom hilser på folk fordi man skal "holde seg inne med de". Vel, slik tenker ikke jeg, men det er kanskje fordi jeg er fra Oslo, og ikke har for vane å tenke slik...Eller for å si det på en annen måte, det får ingen særlige konsekvenser om jeg ikke "holder meg inne med folk".
ivanka Skrevet 25. mai 2002 #12 Skrevet 25. mai 2002 he he. kanskje det har noe med å gjøre at jeg jobber på den lokale matbutikken - der er jo alle innom, så da blir det bare sånn at jeg er på hils med alle.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2002 #13 Skrevet 25. mai 2002 Jeg er født og oppvokst på Oslo Vest og noe av min barnelærdom var at *man trenger ikke å vær bestevenner med alle*. En annen regel var dog skikk&bruk, alle skal behandles med høflighet, men selvsagt noen mer enn andre. Jeg må innrømme at jeg fikk tidlig følelsen av at visse var mer verdt enn andre, og at feks kassadamen eller vaskehjelpen på skolen kun skulle behandles med kjølig høflighet (les arroganse). Nå som et voksent og utdannet menneske vet jeg jo selvsagt bedre, men noe henger dessverre igjen. Nå skal sant sies at i en by som Oslo orker man ikke å engasjere seg, smile og hilse på "alle". Jeg skal ikke påstå at jeg føler meg bedre enn andre, men det skal heller ikke stikkes under en stol at i visse strøk/miljøer i Oslo (og helt sikkert andre steder) føler man klassetilhørighet og stolthet av sin bakgrunn, mye selvtillit som igjen for andre kan virke nedlatende og arrogant.
LucidLunacy Skrevet 25. mai 2002 #14 Skrevet 25. mai 2002 Jeg er født og oppvokst i Oslo og kunne ikke ha bodd noe annet sted i Norge. Her slipper jeg å forholde meg til at alle vet alt og kan være meg selv. Det tror jeg ikke er så lett i mindre byer hvor alle kjenner alle. Ikke så lett å være annerledes der ... Sissan sa mye fornuftig synes jeg. Det er så mange at hvis du skulle se alle som din "nærmeste venn" så hadde det blitt ganske slitsomt, men dette er selvfølgelig ikke noe hinder for å være høflig. Samtidig må jeg også legge til at jeg møter veldig sjelden folk, i butikker eller annet, som er skikkelig sure. Tenker heller da at de har en skikkelig dårlig dag som alle kan. Oslo er ingen kald by. Reis da heller til Paris for å oppleve det. Poenget her er å finne sitt nærmiljø.12
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #15 Skrevet 26. mai 2002 Snakker du stygt om Paris? FY! Byen er tyve ganger større enn Oslo, femti ganger mer interessant og hundre ganger bedre! Så det så! Hilsen Paris-frelst
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #16 Skrevet 26. mai 2002 hei du som skrev at noen skulle behandles med kjølig høflighet.... det er det som er så ille ikke sant, at man forskjellsbehandler folk, jeg synes INGEN skal behandles med kjølig høflighet, alle er nemlig like mye verdt! Man er ikke mer verdt fordi om man er megarik og har bmw eller whatever i garasjen. Jeg er oppvokst på bygda, og der har jeg lært at man skal utvise normal høflighet til absolutt alle... Noen tror de er så mye bedre enn andre fordi de tilhører en annen klassetilhørighet, men det er feil å tenke sånn. Man skal ikke bygge sin selvtillit på at man føler seg bedre enn andre, det er utrolig arrogant og blærete. Det man derimot skal bygge selvtilliten sin på, er at man er en snill omtenksom person som alle liker. Og dere fra østlandet som tror det ikke f¨år noen konsekvens av å ikke være hyggelig mot andre, tar skammelig feil. Man kan ikke bare være overlegen og tro at man aldri møter den personen igjen. Det gir igjen utslag av likegyldighet, er det et slik samfunn vi vil ha? jeg liker i hvertfall ikke arrogante og likegyldige folk. Da blir man en kald , likegyldig person som til slutt har sluttet å ha medfølelse for andre.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #17 Skrevet 26. mai 2002 Det har ingenting med de å gjøre at jeg ikke tror at det ikke vil få noen konsekvenser om jeg ikke hilser på noen. Jeg som kommer fra Oslo tenker ikke at den og den MÅ jeg hilse på, at den er det viktig å holde seg inne med. Treffer jeg en person flere ganger og føler at vedkommende også kjenner igjen meg så hilser jeg selvsagt. Men det er da ikke slik at jeg går rundt og tenker på konsekvensene dersom jeg IKKE hilser. Det er da faktisk mange av bygdefolket som heller ikke hilser. Og dette har ingenting med arroganse/uhøflighet å gjøre. Noen ganger føler jeg at de som kommer fra byen - og spesielt Oslo da - blir møtt med forhåndsoppfatninger som ikke stemmer md virkeligheten. Dette kan være svært irriterende, og også vedlig slitsomt å hele tiden skulle motbevise disse oppfatningene. Det er da heller ikke alle fra Oslo som kommer fra beste vestkant. Men da kommer man jo fra østkanten, og det er vel nesten verre! Jeg har lagt merke til at når folk fra bygda skal til Oslo, så skal de alltid til Oslo vest - ihvertfall er det det de snakker høyt om!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2002 #18 Skrevet 26. mai 2002 Til første anonym. Er østlending, men gift med en fra Kristiansund. Kristiansund er et sted jeg trives veldig godt, men kunne aldri tenkt meg å bo der. Grunnen til at jeg ikke vil bo der er at det er for lite, for mye sladder og selvfølgelig været. Du sier at der du kommer fra er folkelynnet noe helt annet en på østlandet, der er det koselige, sympatiske og blide folk, som du kan føle deg vel sammen med. Men jeg har en liten kommentar til deg ang. holdninger mot folk fra andre steder. Jeg har (nesten) ALDRI hørt en kristiansunder si et positivt ord om folk fra f.eks. Averøy. Jeg liker folk fra Kristiansund veldig godt, men er litt skremt over holdningen de har til andre fra nabokommunene. Som østlending er jeg selvfølgelig ikke enig i at vi alle er arrogante små jæ....! Ser på meg selv som en hyggelig og imøtekommende dame. Erter selvfølgelig folk fra nabokommunene vi også, men det med glimt i øye. Det glimtet føler jeg at mange i Kristiansund mangler. Det jeg vil frem til er at jeg tror ikke dere er noe bedre en oss andre. Hilsen en østlending som er lykkelig gift med sin prins fra Kristiansund.
ivanka Skrevet 26. mai 2002 #19 Skrevet 26. mai 2002 he he. du med mannen fra kristiansund - jeg delte leilighet med bl.a. en kristiansunder en stund. og han var fryktelig opptatt av hvor mye innavl det var på øyene utafor, at 'alle' der var 'mongo' (hans ord). så det traff meg litt hjemme når du nevnte det med 'fordommer' mot folk fra averøy. forøvrig er ikke akkurat forholdet mellom folk fra oslo øst og vest det beste. østkantjente jeg da, så jeg må bare innrømme at jeg renner over av oppfatninger om hvor snobbete vestkantfolk er. det verste er jo at jeg så mange ganger har fått fordommene mine bekreftet.
KVINNE Skrevet 27. mai 2002 #20 Skrevet 27. mai 2002 Jeg er selv fra østlandet, men ikke i fra Oslo og godt er det. Det du skriver av Oslofolk stemmer helt med det jeg har opplevd. Arrogante og kan tråkke over lik for ikke å svelge stoltheten sin. Asj---- Men reiser du videre nordover til Eidsvoll f.exs. da kan du oppleve annet lynne på folkeslaget. Men pass deg for de små bygdene uansett hvor du er i landet fordi der er det mye slarv som ødelegger den beste optimist. Hilsen flyttsamen.12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå