Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det moderne arbeidsliver er hardt!

Nå er jeg en ung dame, men ut fra historier fra foreldre og eldre kolleger, osv., så har arbeidslivet forandret seg de siste 10/20-årene. (Og sikkert lenge før det også, selvsagt.)

Og da i retning av stadig mer effektivisering, mer kontroll fra arbeidsgiver, høyere krav på alle områder.

Jeg er en ung, frisk, og vettug dame som tar ting veldig lett. Likevel må jeg si at det tar på å følge arbeidslivets krav til effektivitet, innsparinger, nedskjæringer, og stadige endringer i alt av systemer, osv. Det er rett og slett mye stress!

Jeg foretrekker å være sosial i helgene slik at jeg får sovet mye og slappet av hjemme etter jobb i uka. Kun da føler jeg meg opplagt nok til å kunne levere på jobb.

Når jeg synes dette, kan jeg ikke la være å tenke på hvordan det er for de med sykdommer, de eldre, osv. Hvordan i all verden klarer de å henge med i dette "racet"?

Med all respekt - kanskje de eldre klarer seg mer enn godt nok pga. mange års erfaring f.eks.

Uansett - dere eldre, fysisk/psykisk syke, osv. som er full jobb imponerer meg! Bare et hjertesukk fra meg :)

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro at du er så mye bedre enn oss eldre? Syns posten din var direkte frekk. Er sikkert 100 ganger mer oppegående og sprekere enn deg selv om jeg er gammel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og jobber som mellomleder med fag- og personalansvar for 8 personer. Jeg er glad i jobben min og liker å ha mye og gjøre og har lært meg å takle stress og press. Kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver. Å jobbe betyr å jobbe. Det er derfor man får betalt for det.

• Liker 4
Skrevet

ja arbeidslivet har forandret seg til å være mer usikker på en arbeidsplass, mye omorganisering, nedbemanning, oppsigelser osv. De som klarer dette best er den eldre garde, de har mer ryggrad. Ungdommen idag har fått sydd pute under armene og knekker sammen bare det blåser litt motvind. Derfor har også samfunnet forandret seg der det plopper opp terapigrupper og psykologer og gudene vet for å hjelpe disse unge stakkarene som ikke vet hva hardt arbeid betyr.

ønsker deg lykke til i arbeidslivet. Vi som var unge for 20 år siden trengte ikke å sove hele helgen for å kunne levere i arbeidsuka.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro at du er så mye bedre enn oss eldre? Syns posten din var direkte frekk. Er sikkert 100 ganger mer oppegående og sprekere enn deg selv om jeg er gammel.

Særdeles voksent svar, må jeg si. :fnise: (jeg er ikke TS.)

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

ja arbeidslivet har forandret seg til å være mer usikker på en arbeidsplass, mye omorganisering, nedbemanning, oppsigelser osv. De som klarer dette best er den eldre garde, de har mer ryggrad. Ungdommen idag har fått sydd pute under armene og knekker sammen bare det blåser litt motvind. Derfor har også samfunnet forandret seg der det plopper opp terapigrupper og psykologer og gudene vet for å hjelpe disse unge stakkarene som ikke vet hva hardt arbeid betyr.

ønsker deg lykke til i arbeidslivet. Vi som var unge for 20 år siden trengte ikke å sove hele helgen for å kunne levere i arbeidsuka.

:klappe:

Gjest made4u
Skrevet

Er ikke så enig med deg i at det moderne arbeidslivet er så mye hardere enn hva det var tidligere, snarere tvert imot så var arbeidslivet tøffere tidligere. Bl.a. har vi mer fritid enn noen gang tidligere, vi har aldri historisk sett jobbet mindre (tidsklemma er en myte og en stor løgn, den har vi oss selv å takke i så fall). Aldri har vi hatt bedre lønn og bedre rettigheter etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare i midten av 20 årene, men kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til TS. Første jeg tenker på når det gjelder forskjeller på "da og nå" er kravet om formell kompetanse. Før var det nok enklere å få seg arbeid uten utdannelse, og det er en del mennesker som faller utenfor arbeidslivet pga dette (sannsynligvis hadde ikke de falt utenfor før) Men dette er ikke noe som "rammer" meg personlig da jeg har en solid høyere utdanning.

Jeg synes ikke man skal romantisere hvordan arbeidslivet var før. Det var nok hardt den gangen også og man hadde dårligere rettigheter som arbeidstaker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det var ikke meningen å være frekk med noen her, jeg beklage min formulering hvis noen har oppfattet det slik. Når jeg nevner eldre tenker jeg på at hardt fysisk arbeid i mange år jo må slite på kroppen.

Hvis dere leser innlegget mitt med litt "mildere øyne", vil dere se at jeg ønsker å rose alle som henger med i det moderne arbeidslivet. Fordi JEG synes det virker hardt. Og fordi JEG kommer hjem om dagene og tenker "Pjuh!". Så jeg er rett og slett imponert over dere alle, ung som gammel, frisk som syk, mann som kvinne :)

• Liker 10
Gjest made4u
Skrevet

Har du lest statistikk som forteller hvor mye vi nordmenn ser på TV og sitter foran PC, vi bruker skremmende mye tid på det. Samtidig klager mange mye på at vi har lite fritid, at dem stresser mye og føler tidsklemma på kroppen. Men faktum er at vi har aldri hatt mer fritid og aldri hatt det så avslappende som nå når alle har biler, oppvaskmaskiner etc.

Mange tror på myter, men bruker man hodet minimalt så kan man lett konkludere med at man som arbeidstakere stiller bedre enn noen gang tidligere historisk sett - hva enkeltindivider føler og sier om dette endrer ikke dette.

Tror mange av dem som klager på hvor hardt arbeidslivet er i dag ville fått sjokk om dem fikk oppleve arbeidslivet for f.eks. 50 eller 100 år siden.

Du bør revurdere hvordan du ser på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe fulltid, og veldig begrenset hva jeg kan jobbe med. Skjønner godt hva ts mener,og er helt enig med henne.

Ikke ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi JEG synes det virker hardt. Og fordi JEG kommer hjem om dagene og tenker "Pjuh!".

Du bør jobbe litt med holdningene dine og slutte å kjenne så veldig etter om det er slitsomt å jobbe. Ja, det er mye i livet som er hardt og slitsomt. Lær deg å stå i det og akseptere det først som sist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at arbeidslivet har gått mer over i kontor, deadlines osv. enn for en god stund tilbake, og at mens man nå blir sliten i hodet så ble man kanskje tidligere mer sliten i kroppen. Men nå tenker jeg ikke på for 20-30 år siden, enda lenger tilbake.. Og selvfølgelig veldig forenklet, mange nyanser og variasjon fra yrke til yrke.

Tror også at det som gjør at det for man tror det er hardere i dag handler mye om ambisjonene man har for alt man skal få til ved siden av. Mange skal helst ha en fulltidsjobb, ha 2 barn, reise jorda rundt, ha en givende hobby, dra på hytta hver helg, trene fem ganger, lage all maten fra bunnen av og ha kvalitetstid for seg selv, for barn, og for mann separat, man vil på byen i helgene, uten å være fyllesyk dagen derpå så man orker å dra på galleri, cafe og kanskje en fjelltur. Klart at man da ser på jobb som et hinder, for tiden strekker ikke til.

Tror nøkkelen ligger i å senke ambisjonene for fritidsaktivitetene, og faktisk styre unna de mest tidkrevende jobbene om man er en person som blir lett sliten.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du bør jobbe litt med holdningene dine og slutte å kjenne så veldig etter om det er slitsomt å jobbe. Ja, det er mye i livet som er hardt og slitsomt. Lær deg å stå i det og akseptere det først som sist.

Jeg har nok ganske gode holdninger, gir alt jeg har hver eneste dag, og har aldri hatt fravær.

Denne posten er ment som en hyllest til alle flinke arbeidstakere.

Ha en fortsatt god søndag :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok ganske gode holdninger, gir alt jeg har hver eneste dag, og har aldri hatt fravær.

Denne posten er ment som en hyllest til alle flinke arbeidstakere.

Ha en fortsatt god søndag :)

Hyggelig det, men det er faktisk helt normalt å orke og gå på jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig det, men det er faktisk helt normalt å orke og gå på jobben.

Ja ikke sant, og det er jo kjempebra at det er normalen :)

Men litt ros i ny og ne kan ikke skade, så derfor - hurra for alle flinke arbeidstakere :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hurra for alle dere som kler på dere selv om morgenen! :dagens-rose:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags svar er egentlig dette, det er totalt unøvdendig. Skal du være en belærende drittsekk så kan du vel likegodt gå et annet sted, for både du og andre her inne skjønner overhodet ikke hva TS prøver å få frem.

Hun skriver ikke om arbeidslivet 50 eller 100 år tilbake, hun skriver om det som har skjedd de siste 10 - 20 årene, og jeg kan være delvis enig. Det handler ikke om "de late unge som ikke lenger klarer noe som helst" som dere prøver å insinuere, det handler om at det visselig har kommet noen flere effektivitetskrav som mange av de som har jobbet en stund ikke opplevde tidligere.

For det HAR faktisk skjedd noe de siste tiårene. Mye stress skyldes omorganiseringer, nedbemmaninger og annet som følge av innsparinger, og omorganiseringer skjer oftere enn før. At dere ikke greier å se at det skaper merarbeid og stress for mange - spesielt når man er mellomleder - sier mer om dere enn om ts.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du vet ikke mye om andre. Puter under armene? Unge i dag har tatt betydelig mer av tyngre utdanninger enn de fleste av "68'erne". Det var lettere å gjøre karriere før i tiden, for det var ganske enkelt færre om beinet og man behøvde ikke i like stor grad formell kompetanse.

Mange unge i dag sliter også med at det er mange færre faste stillinger og blir tvunget ut i midlertidighet, noe "din" generasjon stort sett har sluppet.

Høres nesten ut som du påtar deg æren for at Norge går forholdsvis gått. Men nei, det var hverken deg eller de andre 68'erne, men foreldrene deres som bygde opp landet etter andre verdenskrig.

Dere er en mellomkrigsgenerasjon som har vært særdeles heldig med tanke på jobbmarked og pensjonsgoder, så ikke kom her og påstå noe som helst om hardt arbeid.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Oi, her var det mange som hadde spist sitroner med lang ettersmak!

Hvorfor har TS fortjent slik pepper? Da jeg leste innlegget tenkte jeg at det var et interessant tema, og jeg tenkte også at hun gav applaus til folk som har jobbet i 30 år +.

Da jeg leste de råtne svarene tilbake så tenkte jeg at jeg misforstod startinnlegget og leste det en gang til, men jeg forstår ikke hvor denne kritikken kommer fra.

Jeg forstod det også fra startinnlegget som at TS synes det er imponerende, i og med at HUN synes arbeidslivet er hardt. Hun har da ikke kritisert noen og ikke skrevet i en nedlatende tone men utifra hvordan hun synes arbeidslivet er som ung og frisk, og at hun tenker over hvordan det da kan være for eldre.

"Du bør jobbe litt med holdningene dine og slutte å kjenne så veldig etter om det er slitsomt å jobbe. Ja, det er mye i livet som er hardt og slitsomt. Lær deg å stå i det og akseptere det først som sist"

Hva slags holdning? Hun har for svarte sagt at hun er imponert av folk, at hun jobber og ikke har fravær, hvilket viser at hun tydligvis har akseptert at man skal gå på jobb og stå på.

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...