AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #41 Skrevet 1. april 2012 TS her. Ja jeg skal spørre legen om dette. Virkelig merkelig opplevelse, må jeg si. Går på 20 mg., som jo er en høy dose. Kanskje eventuelle små forskjeller i preparatene blir ekstra merkbar i høye doser. Nei jeg vet ikke, apotekdamen sa jo at de skulle være helt like. Som sagt, jeg var i alle fall ikke "meg selv" med den andre medisinen. Eller mitt vanlige "Cipralex-meg-selv" blir det vel mest korrekt å si
Ueland Skrevet 1. april 2012 #42 Skrevet 1. april 2012 (endret) 20mg er i følge de legene jeg har snakket med, en veldig liten dose. Når du når 80-100mg++ så snakker du store doser. Det er en typisk dose for "vanlig lett angst" Virkestoffene er de samme, men det er mulig kombinasjonen av de nye du tar gjør at kroppen må tilvenne seg noe nytt, eller at du rett og slett ikke "tåler" den kombinasjonen. i så tilfelle vil legen(e) finne noen andre som passer deg. Det står mer om tilvenningsproblemer etc i medisinpakningen. Endret 1. april 2012 av Ueland
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #43 Skrevet 1. april 2012 Jeg bruker 20 mg Cipralex, og sist jeg var på apoteket fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte til Escitalopram, da dette i et samfunnsøkonomisk perspektiv skulle være best for staten. Fikk beskjed om at det skulle være samme virkestoffet. Så det var selvsagt helt i orden for meg. Men de siste ukene har vært helt forferdelige. Alle symptomer jeg hadde tidligere, kom tilbake. I tillegg har jeg hatt kraftig hodepine, vært mye sint, og hatt flere gråtetokter. Jeg skjønner ikke at dette går an, hvis det er det samme. Jeg gikk på apoteket og hentet ny medisin. Måtte da betale nesten 600,- for pakken med Cipralex. Men hva som helst for meg, bare jeg får bort dette. Noen som har erfaringer, eller har opplevd dette? nei.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #44 Skrevet 1. april 2012 TS her. Kanskje det gjelder noen andre typer medisiner, at 20 mg. er lite. I følge Felleskatalogen er 20 mg. maksdose for Cipralex: http://www.felleskatalogen.no/medisin/cipralex-lundbeck-547489#dosering
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #45 Skrevet 1. april 2012 Det dere skriver om ulik praksis på forskjellige apotek synes jeg er litt rart, siden det er Helfo som bestemmer hva som skal dekkes av frikortet.. Jeg vet ikke annet enn hva jeg har fått høre fra flere apotek. At det kommer på apotekets egne avtaler med leverandører. Det kan jo variere noe fra preparat til preparat. At Helfo bestemmer noe, og at apotekene selv har muligheten for å bestemme noe.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #46 Skrevet 1. april 2012 20mg er i følge de legene jeg har snakket med, en veldig liten dose. Når du når 80-100mg++ så snakker du store doser. Det er en typisk dose for "vanlig lett angst" Virkestoffene er de samme, men det er mulig kombinasjonen av de nye du tar gjør at kroppen må tilvenne seg noe nytt, eller at du rett og slett ikke "tåler" den kombinasjonen. i så tilfelle vil legen(e) finne noen andre som passer deg. Det står mer om tilvenningsproblemer etc i medisinpakningen. 20 mg er nok verken en liten eller en stor dose, 10 - 20 mg er normaldoser begge deler.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #47 Skrevet 1. april 2012 Jeg bruker 20 mg Cipralex, og sist jeg var på apoteket fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte til Escitalopram, da dette i et samfunnsøkonomisk perspektiv skulle være best for staten. Fikk beskjed om at det skulle være samme virkestoffet. Så det var selvsagt helt i orden for meg. Men de siste ukene har vært helt forferdelige. Alle symptomer jeg hadde tidligere, kom tilbake. I tillegg har jeg hatt kraftig hodepine, vært mye sint, og hatt flere gråtetokter. Jeg skjønner ikke at dette går an, hvis det er det samme. Jeg gikk på apoteket og hentet ny medisin. Måtte da betale nesten 600,- for pakken med Cipralex. Men hva som helst for meg, bare jeg får bort dette. Noen som har erfaringer, eller har opplevd dette? Egenandel ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept Gjeldende fra 1. januar 2010. Ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept: 38 prosent av reseptbeløpet, men ikke mer enn 520,- kroner per utlevering av et kvantum svarende til tre måneders forbruk. Dette står på helfos sine sider,gjelder vel ennå siden den ikke er endret
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #48 Skrevet 1. april 2012 Egenandel ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept Gjeldende fra 1. januar 2010. Ved kjøp av legemidler/medisinsk utstyr på blå resept: 38 prosent av reseptbeløpet, men ikke mer enn 520,- kroner per utlevering av et kvantum svarende til tre måneders forbruk. Dette står på helfos sine sider,gjelder vel ennå siden den ikke er endret Ja, men det gjelder selvsagt ikke når man selv velger et dyrere preparat! Det sier vel seg selv..?
Birgitta Skrevet 1. april 2012 #49 Skrevet 1. april 2012 Jeg fikk også beskjed om å bytte over fra Cipralex til noe annet (tror ikke det var det du fikk, faktisk), men jeg turte ikke på grunn av faren for bivirkningene igjen.. Merkelig det der, Cipralex har jo fungert godt for de fleste jeg kjenner, og ikke mange av de har hatt noen bivirkinger, men med andre typer av antidep. har bivirkningene dukket opp hos de aller fleste.. Jeg har brukt en drøss med AD. Første gang jeg gikk på Cipralex hadde jeg god virkning. Andre gang fikk jeg mer angst og bihulebetenelse(!) som bivirkninger, så da ble det bytte igjen. Nå bruker jeg bl.a. Wellbutrin, og er fornøyd med det. Poenget var at det er veldig individuelt hvilke virkninger man får.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #50 Skrevet 1. april 2012 Jeg har brukt en drøss med AD. Første gang jeg gikk på Cipralex hadde jeg god virkning. Andre gang fikk jeg mer angst og bihulebetenelse(!) som bivirkninger, så da ble det bytte igjen. Nå bruker jeg bl.a. Wellbutrin, og er fornøyd med det. Poenget var at det er veldig individuelt hvilke virkninger man får. Er du sikker på at bihulebetennelse var en bivirkning? Hvordan kan du i såfall være sikker på det? Synes det høres litt merkelig ut, men...
Birgitta Skrevet 1. april 2012 #51 Skrevet 1. april 2012 (endret) Er du sikker på at bihulebetennelse var en bivirkning? Hvordan kan du i såfall være sikker på det? Synes det høres litt merkelig ut, men... Fordi det står i Felleskatalogen. Og det ble slutt på det etterpå, uten mer antibiotika. Endret 1. april 2012 av Birgitta
Ueland Skrevet 1. april 2012 #52 Skrevet 1. april 2012 (endret) Er du sikker på at bihulebetennelse var en bivirkning? Hvordan kan du i såfall være sikker på det? Synes det høres litt merkelig ut, men... Antidepresiva har en del "spesielle" bivirkninger, selv syns jeg økt selvmordsfare er den mest spesielle... (kilde: vanlige bivirkninger-seksjonen i vedlegget) Endret 1. april 2012 av Ueland
Birgitta Skrevet 1. april 2012 #53 Skrevet 1. april 2012 (endret) Antidepresiva har en del "spesielle" bivirkninger, selv syns jeg økt selvmordsfare er den mest spesielle... (kilde: vanlige bivirkninger-seksjonen i vedlegget) Trodde det var tilbakevist? Om så var skulle jeg gjerne sett noen tall som også viser hvor mange som har unngått selvmord ved hjelp av AD. Jeg er veldig klar over at det ikke er noen "lykkepille", men skjønner heller ikke hvorfor noen vil klare seg uten medisiner. Vil de også prøve seg uten insulin om man har diabetes 1, eller uten gips og krykker om man brekker beinet? Litt utenfor tema, men... Endret 1. april 2012 av Birgitta 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #54 Skrevet 1. april 2012 Selvmordsfare er en bivirkning av flere antidepressiva, ja. Det står i pakningsvedlegget på flere av dem (og jeg har opplevd det selv).
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #55 Skrevet 2. april 2012 Jeg opplevde det samme da jeg begynte på det synonympreparatet du forsøkte. Tenkte ikke noe over at jeg hadde fått det i stedet for Cipralex på apoteket, før jeg fem-seks dager etterpå fikk en grusom hodepine som varte sammenhengende i nesten to uker. Da jeg fikk byttet inn preparatet på apoteket med Cipralex (etter å ha betalt mellomlegget), forsvant hodepinen gradvis. Det er samme virkestoff, men tablettene inneholder enkelte forskjellige andre stoffer som man kan reagere ulikt på, fortalte legen min meg. Etter opplevelsen med den forferdelige hodepinen, har jeg fått resept hvor det står at jeg ikke skal ha synonympreparatet.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #56 Skrevet 2. april 2012 Jeg vet ikke annet enn hva jeg har fått høre fra flere apotek. At det kommer på apotekets egne avtaler med leverandører. Det kan jo variere noe fra preparat til preparat. At Helfo bestemmer noe, og at apotekene selv har muligheten for å bestemme noe. Samme har jeg opplevd da jeg skulle hente ut Cipralex på resept; noen steder fikk jeg originalen og andre steder synonympreparatet. De på apoteket fortalte da at det skyldes ulike avtaler med leverandører.
Gjest AnonymAnonym1 Skrevet 8. mai 2012 #57 Skrevet 8. mai 2012 Hei. Kom over denne tråden igjennom Google. Fikk utskrevet Cipralex i april og var over frikortgrensen så de to pakkene jeg fikk kostet ingenting på Apotek1. Da jeg fikk ny resept for noen dager siden, som da hjalt for 3 mnd (10 mg) dro jeg tilbake til det samme apoteket. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne velge mellom Cipralex til 500,- eller Escitalopram Actavis til den nette sum av null. Kan ikke skjønne at samme Apotek1 som for noen uker siden ga meg Cipralex på frikort/blå resept nå plutselig sier at jeg må over på kopien (tom samme damen som jobbet der). Har 2 dager igjen på originalen før jeg skal begynne å tygge kopien. Vet jo det at det "skal være det samme", men blir jo skeptisk når noen opplever "nye" bivirkninger.
Gjest Carin Skrevet 30. august 2012 #58 Skrevet 30. august 2012 Jeg har snakket med legen min og han sa akkurat det jeg trodde. En kan reagere på medisinen! tabelettene inneholder det samme virkestoffet;ja.. Men de andre stoffene som er satt sammen er ikke de samme.. Derfor fungerer ikke medisinen likt! Det trenger derfor ikke å være psykisk..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå