Gå til innhold

Bruker du Cipralex?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 20 mg Cipralex, og sist jeg var på apoteket fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte til Escitalopram, da dette i et samfunnsøkonomisk perspektiv skulle være best for staten. Fikk beskjed om at det skulle være samme virkestoffet. Så det var selvsagt helt i orden for meg.

Men de siste ukene har vært helt forferdelige. Alle symptomer jeg hadde tidligere, kom tilbake. I tillegg har jeg hatt kraftig hodepine, vært mye sint, og hatt flere gråtetokter.

Jeg skjønner ikke at dette går an, hvis det er det samme.

Jeg gikk på apoteket og hentet ny medisin. Måtte da betale nesten 600,- for pakken med Cipralex. Men hva som helst for meg, bare jeg får bort dette.

Noen som har erfaringer, eller har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La merke til dette da jeg var hos lege tidligere i uka og fikk to resepter. På den ene sto det t det var greit med bytte, men på den andre to det at an ikke kunne gjøre det. Så det kommer sikkert litt an på.

Er nok dessverre sånn at selvom virkestoffet er det samme, så kan det dukke opp andre bivirkninger. Så jeg er dessverre litt skeptisk, selvom det sikkert er samfunnsøkonomisk at så mange som mulig bruker det billigste alternativet.

Skrevet

Men har du ikke Cipralex på blå resept? Dyrt uten.

AnonymBruker
Skrevet

Men har du ikke Cipralex på blå resept? Dyrt uten.

Jo, det har TS helt sikkert. Men TS må uansett ta i mot det billigste alternativet, om ikke må mellomlegget selv betales.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja det er på blå resept. Den ansatte på apoteket sa at medisiner på blå resept forutsetter at man velger det billigste alternativet, man må betale mellomlegget dersom man velger et annet preparat. Staten dekker ikke det.

Men vil det bli sånn at når jeg har betalt over 1840,- i egenandel, så får jeg frikort? Googlet meg akkurat fram til noe sånt ved å søke på egenandel + frikort.

Men kanskje ikke det gjelder her.

Jeg forsøkte å spørre dama på apoteket, men hun lot som hun ikke forstod hva jeg spurte om. Fikk bare en følelse med henne med at det kan være sånn, men at de ikke skal reklamere for det. Jeg vet ikke.

Men samme hva, jeg må bare betale det det koster meg, det er for småpenger å regne med tanke på å ha livskvalitet i stedet.

Skrevet

Det mellomlegget er kanskje ikke noe som går på frikortet, da. Men jeg ville hørt med legen min. Hvis det er sånn at du ikke tåler erstatningspreparatet så skal du selvfølgelig ikke være tvunget til å måtte velge det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mange navn på sånne piller, men heter det Escitalopram? Ikke Citalopram Teva?

AnonymBruker
Skrevet

Det heter Escitalopram ratiopharm..

Jeg jeg får spørre legen min om dette.

Rart og dumt at jeg skulle oppleve så stor forskjell hvis det skal gå under det samme. Hadde vært interessant å høre om andre også har opplevd dette.

AnonymBruker
Skrevet

Escitalopram er virkestoffet, og du skal kunne bruke alle disse legemidlene:

N06A B10 Escitalopram

Cipralex Farlic tabl.

Cipralex Lundbeck dråper, tabl.

Cipralex Orifarm tabl.

Cipralex Meltz Lundbeck smeltetabl.

Escitalopram Actavis tabl.

...uten å merke forskjell, det er bare forskjellig legemiddelprodusent (Orifarm, Actavis etc).

Hvis du føler deg dårlig, bør du ta kontakt med legen din.

Skrevet

Jo, det har TS helt sikkert. Men TS må uansett ta i mot det billigste alternativet, om ikke må mellomlegget selv betales.

Litt feil.

Om legen skriver ikke generisk bytte- da slipper du mellomlegg og billigversjon av tablettene

http://tidsskriftet.no/article/390123

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat samme medisinen, og du får ikke frikort når du har betalt 1980 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Merka det selv og spytta ut 600,- for nye piller og levde på knekkebrød i flere dager etterpå.

Prøvde de billige først, men de likte jeg ikke. Følte de ikke funka...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Cipralex på blå resept. Det er slik at de ulike apotekene har ulike avtaler med legemiddelprodusenter. Dersom du går på et apotek som IKKE har Cipralex på sin liste, men et annet preparat som skal være det samme, må du - hvis du ikke vil ha det andre preparatet - betale dyrt for Cipralex. Dersom du går på det "riktige" apoteket, går det bra. Jeg henter alltid ut min Cipralex på Apotek1, der får du Cipralex på blå resept (i hvertfall her i byen). Gikk på et annet apotek engang, og de forlangte 5-600 kroner, da jeg sa at jeg ikke ville ha alternativet deres. Så da tok jeg med meg resepten og gikk i stedet på Apotek1.

Du kan evt. få legen din til å skrive på resepten at du SKAL ha Cipralex, altså spesifisere det, da må de andre apotekene også gi deg Cipralex på blå resept. Men da må det vel være en "gyldig grunn" til at legen skal kunne skrive det på - f.eks. at du ikke tåler det andre preparatet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat samme medisinen, og du får ikke frikort når du har betalt 1980 kr.

Hva mener du med at man ikke får frikort når man har betalt 1980 kroner?

Dette med Cipralex på blå resept har ingenting med frikort/ikke frikort å gjøre.

Dessuten - JO, det er når man har betalt 1980 kroner at man får frikort 1. Men du får Cipralex på blå resept uavhengig av om du har frikort eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at man ikke får frikort når man har betalt 1980 kroner?

Dette med Cipralex på blå resept har ingenting med frikort/ikke frikort å gjøre.

Dessuten - JO, det er når man har betalt 1980 kroner at man får frikort 1. Men du får Cipralex på blå resept uavhengig av om du har frikort eller ikke.

Det var noen som spurte om man fikk frikort dersom man hadde betalt 1980 kroner (frikortgrensen egenandelstak1) i mellomlegg mellom Cipralex og et billigere synonympreparat, og det får man ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det var noen som spurte om man fikk frikort dersom man hadde betalt 1980 kroner (frikortgrensen egenandelstak1) i mellomlegg mellom Cipralex og et billigere synonympreparat, og det får man ikke.

Aha, ok, jeg leste vel ikke nøye nok. Høres ikke sannsynlig ut at man får frikort pga. utgifter til medisiner, nei. Men jeg skal ikke garantere noe som helst, for jeg vet ikke.

Hva kan inngå i de 1980 kronene, da? Bortsett fra legebesøk?

Min datter har psoriasis, og har vedtak på at hun skal ha dekket utgifter til diverse fuktighetskremer (av typen som ikke er på blå resept), men først etter at vi har nådd ett eller annet tak (som jeg ikke husker hva er nå). Det er altså en egenandel først, og jeg må spare på kvitteringer, deretter får vi dekket kremer.

Kanskje dette også gjelder for cipralex? Aner ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dette også gjelder for cipralex? Aner ikke.

Da tenker jeg altså i en slik situasjon hvor ts ønsker å bruke det preparatet som apoteket ikke gir ut på blå resept, fordi de har billigere, tilsvarende preparat.

Men som jeg skrev over: Ts, finn det "rette" apoteket, så får du Cipralex på blå resept, uten påbud om at du må ta det andre preparatet.

Skrevet

Helfo har bestemt at det kun er det billigeste innkjøpte preparatet som skal dekkes fult på blåresept, sånn at det spares penger. Og det har vært gjort grundige undersøkelser på om det virker på samme måte før det slippes ut, og har eksakt like høy dose virkestoff i seg. Ofte har kundene allerede bestemt seg for at medisinen ikke er like "bra" før de har startet å bruke den, og da vil det ofte føre til at man psykisk føler det ikke virker også..

Men har man bivirkninger på medisinen og ikke er fornøyd med den, så kan man snakke med legen så legen skriver på resepten at man reserverer seg for generisk bytte, da betaler man akkurat like mye som før.

Mellomlegget man må betale for det dyreste alternativet havner desverre ikke på frikortet.

Skrevet

Også etter man har fått frikort må man betale mellomlegget, kun det billigeste er gratis med frikort..

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om å bytte over fra Cipralex til noe annet (tror ikke det var det du fikk, faktisk), men jeg turte ikke på grunn av faren for bivirkningene igjen.. Merkelig det der, Cipralex har jo fungert godt for de fleste jeg kjenner, og ikke mange av de har hatt noen bivirkinger, men med andre typer av antidep. har bivirkningene dukket opp hos de aller fleste..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...