Gå til innhold

Blodgiver og ny seksualpartner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man er blodgiver, må man i karantene 6 mnd om man har sex og bruker kondom?

Vet at man må det om man har ny seksualpartner og ikke bruker kondom pga smitte. Men med kondom vil det jo ikke være smitte.

Så hvordan er regelen her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

6 mnd med ny seksualpartner, kondom eller ikke.

• Liker 6
Gjest Monica
Skrevet

Det er jo et omfattene skjema man må svare på da. Og man må være 100% ærlig. Tror det var et skjema man må fylle ut hver gang det skal tappes.

Gjest Daenerys
Skrevet

6 mnd, står ingenting om kondom eller ikke, så det er uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et omfattene skjema man må svare på da. Og man må være 100% ærlig. Tror det var et skjema man må fylle ut hver gang det skal tappes.

Hvordan kan de kontrollere at man er 100% ærlig? Jeg antar svaret er at det kan man ikke. Så hvordan kan vi vite at blodet er trygt? De tester det vel grundig, men hva er da poenget med alle spørsmålene?

Gjest Daenerys
Skrevet

Hvordan kan de kontrollere at man er 100% ærlig? Jeg antar svaret er at det kan man ikke. Så hvordan kan vi vite at blodet er trygt? De tester det vel grundig, men hva er da poenget med alle spørsmålene?

Hvorfor skal man lyve slik at de som mottar blodet kommer i fare? Man får ikke nytt blod bare for å få det, da står ofte livet på spill.

Jeg kunne aldri ha lyvd om noe så viktig som blodgivning. Hvis du i det hele tatt vurderer å lyve, ikke gi blod. Av og til må man bare stole på hverandre, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Ja de tester det - men endel sykdommer har ganske lang inkubasjonstid. Da risikerer du at de ikke oppdages i tester,men fortsatt kan smitte mottager. Poenget med spørsmålene er å unngå sånt.

Skrevet (endret)

Når du skriver under på skjemaet du må fylle ut, bekrefter du også at opplysningene du har gitt om deg selv er riktige.

Selvsagt er det mulig å lyve på skjemaet og likevel få gitt blod, men da risikerer du jo å smitte mennesker som allerede er svært syke og har svekket imunforsvar. Om du ikke ser problemet med er kanskje ikke blodgiving noe for deg.

Endret av MichelleBelle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du skriver under på skjemaet du må fylle ut, bekrefter du også at opplysningene du har gitt om deg selv er riktige.

Selvsagt er det mulig å lyve på skjemaet og likevel få gitt blod, men da risikerer du jo å smitte mennesker som allerede er svært syke og har svekket imunforsvar. Om du ikke ser problemet med er kanskje ikke blodgiving noe for deg.

Jeg er ikke blodgiver, jeg bare spør hvordan man kan vite om folk er ærlige. Og det kan man jo faktisk ikke. Så da er det ikke trygt å få blodoverføring.

Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Jeg er ikke blodgiver, jeg bare spør hvordan man kan vite om folk er ærlige. Og det kan man jo faktisk ikke. Så da er det ikke trygt å få blodoverføring.

Da får du jo bare håpe du aldri blir syk, har en tøff fødsel eller havner i en ulykke.

Eller så kan du velge å stole på at vi som gir blod faktisk er ærlige, fordi vi tenker på på mottakeren.

Endret av Daenerys
AnonymBruker
Skrevet

Da får du jo bare håpe du aldri blir syk, har en tøff fødsel eller havner i en ulykke.

Eller så kan du velge å stole på at vi som gir blod faktisk er ærlige, fordi vi tenker på på mottakeren.

Selvsagt håper jeg det, men det finnes jo mange mennesker i denne verden med uærlige hensikter. Jeg trodde de hadde strengere kontroll med blod enn å bare stole på giverens ærlighet og gode hensikter.

Gjest Daenerys
Skrevet

Selvsagt håper jeg det, men det finnes jo mange mennesker i denne verden med uærlige hensikter. Jeg trodde de hadde strengere kontroll med blod enn å bare stole på giverens ærlighet og gode hensikter.

Jeg må bare sukke litt. De tester jo blodet grundig, og karantene er der jo pga inkubasjonstid. Er det noe tull, så plukker de det opp. Selvfølgelig kan man ikke kontrollere 100%, men vi signerer på at vi er 100% ærlige, vi går gjennom skjemaet med en som jobber der. Og blir du syk innen 3 dager etter du gir blod, destrueres det.

Med mindre du er en jævel av et menneske så lyver du ikke. Det er andre menneskers liv som står på spill. De som gir blod, gir det for å hjelpe andre mennesker, det er noe jeg syns er flott å kunne gjøre.

Skrevet

Tro du meg, ingen velger å få blodgivernålen stukket i armen kun for å skade andre mennesker. Om du hadde sett tykkelsen på den hadde du skjønt at det må være et ønske om å hjelpe som er motivasjonen

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Tro du meg, ingen velger å få blodgivernålen stukket i armen kun for å skade andre mennesker. Om du hadde sett tykkelsen på den hadde du skjønt at det må være et ønske om å hjelpe som er motivasjonen

Hehe, det stemmer. Jeg har bilde om noen vil se, men er man ikke glad i blod eller nåler er det en dårlig idé :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fjernet pengebelønning pga å fjerne folks "behov" for å lyve. Samt at man trolig kan bli straffet for å gi uriktige opplysninger - blodet jeg gir havner ikke i en stor gryte sammen med andres, det er sporbart.

Om de finner humbug i en pose blod, så kan denne via batchnr osv spores tilbake til mitt blodgiversted og de kan kryssjekke og finne blodgiveren som står bak denne posen plasma eller blodceller.

Premieringen man får nå er stort sett gaver med "Gi Blod" på, småting, lommelykter, termoser, førstehjelpspute til bilen og en hel haug mer eller mindre ræl - jeg har gitt blod 8 ganger, og har valgt premie to ganger, ellers har jeg valgt å ta til takke med brusen de gir meg og sjanglet hjem. Jeg gir ikke blod for å tjene noe, jeg reiser dit kun for å hjelpe andre. Det gjør jeg ikke om jeg lyver på skjemaet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...