Linis Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har aldri vært spesielt plaget av hodepine, men det siste året har vært helt ekstremt. Jeg prøver å drikke nok vann og ta vitaminer og mineralene jeg trenger, men det ender som regel opp med en paracet hver eneste dag. Jeg som HATER smertestillende, vil egentlig ikke ta det, men det er så sterke smerter at jeg har ikke noe annet valg. Med en gang jeg reiser meg opp, verker det i tinningen(bytter på høyre og venstre), også stråler smerten lenger bak i hodet. Jeg må lukke øynene og gå med hodet bøyd for å prøve å lindre smerten. Det varer hele dagen, men merker det ekstra mye når jeg reiser meg. Jeg har hatt dette hver eneste dag i mange uker! Jeg slapp èn smertefri dag i går, men i dag er det tilbake som aldri før. Hva kan dette være? Jeg tror ikke det er noen form for stress, for jeg har god kontroll på det meste jeg driver på med. Kan det være begynnelsen på migrene? Dette er så slitsomt, for jeg blir samtidig ordentlig kvalm i tillegg
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Du trenger briller, du anstrenger øynene dine. Veldig vanskelig å tro selv. Jeg gikk vel med dette i 2 år og tilslutt så hadde jeg spenningshodepine, låst nakke og voldsomme smerter i tinning og på sidene.. Ta en synstest.
Linis Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2012 Du trenger briller, du anstrenger øynene dine. Veldig vanskelig å tro selv. Jeg gikk vel med dette i 2 år og tilslutt så hadde jeg spenningshodepine, låst nakke og voldsomme smerter i tinning og på sidene.. Ta en synstest. Jeg tok en synstest for noen uker siden, og jeg har godt syn :/ Men dette var hos legen, enkle bokstaver på en tavle. Så kanskje jeg må en tur til øyelegen da. Takk for svar!
Minya Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Du trenger en tur til optiker, ikke øyelege De gjør noe som kalles komplett test første gangen du er der, da sjekker de alt i fra om du trenger korreksjon, til høyt/lavt trykk i øyet. Tavlen hos legen indikerer bare ved nærsynthet (ca -1.00 som er nok til å få spenningshodepine av), da du fint kan se bokstavene ved langsynthet uten problemer. En komplett test koster mellom 500 og 800 kroner, kommer litt an på hvilken optiker du går til. Kjedene har ofte tilbud om du ender opp med å kjøpe brilleinnfatning også. 2
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Hodepine kan komme av mange ting. Muskelknuter i skuldre, nakke eller rygg. Ofte kjenner en de ikke selv engang. Tanngnissing om natten. Skader i nakken. Feilbelastning i rygg eller nakke. Er det synet merker en hodepine best etter at en har konsentrert øynene over en periode. Lest en bok, sett lenge på tv osv. En ting du kan gjøre er å føre dagbok når du får hodepine, hvor smertene er lokalisert i hodet/ansikt/nakke, når hodepinen øker på, langarighet og når den går over. Samtidig som du skriver opp hva du gjorde i forkant som kanskje kunne utløst hodepinen. Dette kan ofte gi en pekepinne senere for å finne ut av problemet. Jeg har hatt mye hodepine siste årene. Viste seg at jeg hadde nakkeslengskade.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Jeg synes du skal gå til legen og fortelle om dette. Det er som regel pga dårlig syn, stress, nakkeproblemer eller andre ufarlige ting ... Men i sjeldne tilfeller er det svulst eller lignende. Fastlegen min sier at de har spesifikke ting de ser etter. Det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite.
Linis Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2012 Tusen takk for alle svar Jeg skal skrive en liten hodepinedagbok og gå til optikeren , hehe. Er nok lurt å sjekke seg for dette så fort som mulig ja, forhåpentligvis er det noe ufarlig.
Tropic Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Welcome to my world :gjeiper: Det kan være mange ting, du bør derfor bli henvist til en nevrolog som er spesilisert på hodepine, forhåpentligvis han h*n hjelpe deg med å bli kvitt det eller smertebehandle det. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 det kan komme av mange ting, ja.. Jeg hadde hodepine hver dag i et halvt år. men det var pga inneklimaet i leiligheten jeg bodde i, det var mugg der. Får ikke hodepine så ofte nå som jeg har flyttet til en ny leilighet.
Linis Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2012 det kan komme av mange ting, ja.. Jeg hadde hodepine hver dag i et halvt år. men det var pga inneklimaet i leiligheten jeg bodde i, det var mugg der. Får ikke hodepine så ofte nå som jeg har flyttet til en ny leilighet. Hmm, interessant. Utrolig hvordan den flinke kroppen vår reagerer når vi utsettes for noe som ikke er sunt.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 Jeg tok en synstest for noen uker siden, og jeg har godt syn :/ Men dette var hos legen, enkle bokstaver på en tavle. Så kanskje jeg må en tur til øyelegen da. Takk for svar! det gjorde jeg også, gikk til legen og han nektet for at det var noe med synet, jeg var bare stresset. Når jeg likevel gikk til optiker, så viste det seg at jeg hadde overanstrengt synet derfor såg jeg så bra, men fikk en hodepine pga. det. Ta en tur til en optiker du stoler på.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #12 Skrevet 31. mars 2012 Hvis turen til optikeren ikke gir resultater, ta en tur til tannlegen. Både feilbitt, tanngnissning, hull osv kan gi hodepine.
Gjest Purple Haze Skrevet 31. mars 2012 #13 Skrevet 31. mars 2012 Det kan være det som kalles clusterhodepine. Det er veldig smertefullt og plagsomt, og kommer ofte av stress og muskelspenninger. Snakk med legen din. Kanskje du trenger fysioterapi. Men det skader selvfølgelig ikke med en skikkelig synstest og andre undersøkelser også
Gjest Æææææ Skrevet 31. mars 2012 #14 Skrevet 31. mars 2012 Jeg er ikke TS, men jeg sliter også fært med hodepine. Får hodepine hver gang jeg bøyer hodet nedover slik at tårene presser på og hvis jeg prøver å lese. Har vært hos optiker, øyelege, nevrolog og tannlege men de finner ikke noe.
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2012 #15 Skrevet 31. mars 2012 Til ts- det kan være migrene men hvis den er konstant og over en lengre periode ( flere uker i strekk) så er det mest sannsynligvis spenningshodepine- sjekk også cervikogen hodepine om noen av symptomene matcher dine. Er det verre om morgenen, kvelden? Har du prøvd å ta en pause fra smertestillende? Men hvis det er fra nakke/kjeve/rygg så burde ibux være mer effektivt enn paracet. Som noen andre sier sjekk også synet og prøv bittskinne om natten ( spes hvis det er verre om morgenen) Sover du mye? Noen ganger kan det gjøre vondt verre å sove for lenge og ligge i en unaturlig stilling. Er du stiv i nakken og skuldre? Hvis du er det så burde du dra til en fysioterapaut, ikke la det gå for lenge, da kan det bli kronisk (noe jeg har fått) Noen ting som har hjulpet meg (som sliter med kronisk spenningshodepine) - sove maks 8 timer, også i helgene. Prøv å drikke en kopp kaffe istedenfor å ta en paracet, koffein kan ofte fungere som smertestillende. Beveg deg, men ikke anstreng nakken for mye. Dra jevnlig til en massør/fysioterapaut. Du må prøve deg litt frem. Hvis ikke dette hjelper, så var sarotex et vidundermiddel for meg. Jeg fikk en resept på dette fra en nevrolog. Den gjør at musklene slapper av og "slipper" når du har kommet til det punktet når du spenner deg ubevisst. Sjekk også youtube, mange videoer av måter man kan strekke og tøye som kan være veldig effektive. Men for noen kan det bli verre så du må prøve deg frem. Jeg har vært hos flere leger, nevrologet, fysioterapauter, manuell terapaut osv, og alle har forskjellige svar. Noen sier at mye strekking og trening av overkropp er best, mens noen sier at det skal man IKKE gjøre og at musklene er "skadet" og å belaste de for mye vil bare irritere. Sistnevnte har stemt best for meg...dette ble veldig langt, men jeg føler med deg!! Og til gjest ææææ, så har jeg de samme rådene til deg, men høres ut som spennings/cervikogen hodepine. Kom deg til en fysioterapaut spør rundt om de som jobber spesifikt med hodepine/nakke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå