Gå til innhold

Coffee! (Te-farging av lin)

Leo

Anbefalte innlegg

Jeg vet at du har en viss erfaring med dette og jeg har et fag med hvite lingardiner som jeg har lyst til å farge. Te-fargingen din virker midt i blinken, men jeg lurer på hva slags te du bruker, hvor sterk og fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teen jeg har brukt er Twinings English Breakfast tea (rød pakke). Når jeg gjorde mine gardiner brukte jeg 8 teposer pr. 1 kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffee,

Hvor lenge lar man stoffet ligge i te'en og skal det etter behandles på noen måte? Må jeg gjenta behandlingen etter vask? Hvor mørkt blir resultatet? (sikkert litt vanskelig å forklare men...)

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behandlet ikke stoffet på noen måte før jeg dyppet det i teen men det en ting må du huske på og det er at det er ett skikkelig søl så det er en stor fordel om du kan gjøre dette utendørs å la linen tørke i friluft. Du kan selv velge hvor mørkt du vil ha stoffet ved å gjenta prosessen så mange ganger du vil. For meg holdt det med 2 ganger.

Jeg måtte gjenta behandlingen etter første vask men ikke noe mer, teen trekker inni stoffet og blir der, og selv om det er litt styr med det er det verdt alt sammen når du ser hvor vakkert resultatet blir.

Sollyset skinner igjennom gardinene og kaster ett varmt gyllent lys inn i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Coffee! Da skal jeg prøve det! Forstår imidlertid at det kanskje er greit å vente til det blir litt varmere i været så jeg kan holde på utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...