Tordensky Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Er det ok å ta paracet (av og til) i svangerskapet? Ev.noen andre smertestillede? Jeg vet man ikke skal ta Ibux. Hva med sånne gel-varianter?
Amarinda Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Det skal gå greit å ta paracet. Bare ikke overdriv.
GammelKaktus Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Paracet kan du ta som det står på pakningen, men det er jo greit å ikke overdrive. Ellers kan du jo sjekke hva du måtte ønske på http://www.felleskatalogen.no/medisin
Haley Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Tryggmammamedisin.no kan man sende inn spørsmål om medisin i svangerskap og ammeperioden og få svar i løpet av kort tid. Forskjellige typer gel skal man ikke bruk fordi de i likhet med Ibux er i legemiddelgruppen som kalles for NSAIDS, og disse kan gi fosterskade og økt fare for tidlig abort.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Du skal alltid snakke med legen din før du tar slike medikamenter.
Girl 82 Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Jeg fikk beskjed av legen min når jeg gikk gravid, at når hodepinen var som værst var det helt ok med paracet. Alt med måte selvfølgelig!
Rararara Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 Jeg personlig holdt meg unna Paracet under siste svangerskap etter å ha lest denne artikkelen (link):http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010583 Generelt ville jeg holdt meg unna alle slags medikamenter under svangerskapet så langt det lar seg gjøre.. 1
Marikke Skrevet 31. mars 2012 #8 Skrevet 31. mars 2012 Jeg holder meg også unna alle typer medikamenter når jeg er gravid, inkludert paracet. Eneste unntak er hvis jeg får høy feber, noe som kan være skadelig for fosteret. 1
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #9 Skrevet 31. mars 2012 Paracet ved feber eller hodepine (og annen smerte selvfølgelig) er helt ok. At kroppen har smerter er like mye stress på babyen, som den eventuelle effekten av paracet har. Ingen poeng å være heltinne altså. Det har både jordmor, lege, og anestestilege sagt til meg. Man tar no ikke parcet for morro skyld, uansett.
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 Jeg personlig holdt meg unna Paracet under siste svangerskap etter å ha lest denne artikkelen (link):http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010583 Generelt ville jeg holdt meg unna alle slags medikamenter under svangerskapet så langt det lar seg gjøre.. Sitat: "Undersøkelsen konstaterer at det kan påvises skader selv ved inntak av bare en håndfull tabletter, fordelt over noen uker." En håndfull på noen uker, er da temmelig mye mer enn vi vanlige tar ved enkel feber eller et hodepine-anfall.... Og uten referanse i artikkelen, så tar jeg det hele med en klype salt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 Paracet ved feber eller hodepine (og annen smerte selvfølgelig) er helt ok. At kroppen har smerter er like mye stress på babyen, som den eventuelle effekten av paracet har. Ingen poeng å være heltinne altså. Det har både jordmor, lege, og anestestilege sagt til meg. Man tar no ikke parcet for morro skyld, uansett. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010583 "Risikoen er størst under de første seks månedene av graviditeten, men hvor stort inntak som må til før skadevirkningene melder seg, er noe uklart. Undersøkelsen konstaterer at det kan påvises skader selv ved inntak av bare en håndfull tabletter, fordelt over noen uker" Jeg forstår at noen kansje mener det er hysterisk å holde seg unna smertestillende, men i denne artikkelen står det noe helt annet om paracet enn det du beskriver. De nevner ikke noe om stress, men at det kan skade guttefostre. Min jordmor nevnte dette for meg, og hun sa også at paracet kunne skape allergier.. Skal jeg ikke høre på min jordmor da?
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #12 Skrevet 31. mars 2012 Jeg vet ikke hvor mye paracet dere tar, som ikke-gravid, men JEG har aldri tatt "en håndfull på et par uker" noen sinne. Og jeg har til tider migrene. NHI, en kommentar til den danske undersøkelsen: "Ifølge Helsedirektoratet, som støtter seg på informasjon fra Legemiddelverket, kan gravide kvinner fortsatt bruke paracetamol, men at bruken bør være så kortvarig som mulig." "Resultatene fra den danske undersøkelsen tyder på at risikoen for kryptorkisme økte fra cirka 2,1 prosent til cirka 2,7 prosent i en liten gruppe der moren hadde brukt paracetamol i fem uker eller mer i løpet av svangerskapet. Omregnet betyr det at ett slikt tilfelle ville kunne oppstå per 167 gravide som inntok paracetamol i disse dosene. Hos dem som hadde brukt paracetamol i kortere tid enn fem uker, så man ingen tegn til økt forekomst av kryptorkisme." Mine understrekninger. http://nhi.no/forside/gravide-og-paracetamol-36037.html Journalister er ikke medisinere, de er heller ikke forskere som egner seg til å tolke medisinske undersøkelser. La de som kan dette tolke materialet. Legemiddelverket: Legemiddelverket gir følgende råd til gravide i forbindelse med paracetamol: Paracetamol er fremdeles førstevalg som smertestillende eller febernedsettende behandling hos gravide Behandlingen bør være så kort som mulig Gravide med behov for smertestillende og/eller febernedsettende behandling over en uke bør rådføre seg med lege. 1
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #13 Skrevet 31. mars 2012 (endret) *dobbeltpost* For de som er interessert, finnes masse artikkler om stress hos mor og påvirkningene dette har på fosteret. Om man søker på engelsk kommer det opp britiske og amerikanske forskninger på dette. Vil bare finne en pålitlig kilde før jeg poster her, ikke vg-journalister som leker seg med forskninger. Noen kriterier for å vurdere medisinske opplysninger på nettet: http://www.pfizer.no/templates/Page____2483.aspx ..og dette emnet finnes det også mange tema-sider om. Endret 31. mars 2012 av Vettel
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #14 Skrevet 31. mars 2012 Jeg har hodepine hver eneste dag, 20 uker på vei. Tar aldri smertestillinde, men lufter meg heller og drikker godt med vann, og spiser litt mat..Det hjelper ofte. Jeg synes ikke det er bra at folk her råder gravide til å ta paracet, og ikke nevner at de bør snakke med legen sin. Det står trossalt i bruksanvisningen, om jeg husker riktig.
Harlekin Skrevet 31. mars 2012 #15 Skrevet 31. mars 2012 Det er vel ikke akkurat vanlig å ta en håndfull Paracet på noen få uker ... det er ikke normal bruk. Jeg har ingen kval med å bruke Paracet når det er nødvendig, selv når jeg er gravid. Paracet er praktisk talt det tryggeste smertestillende medikamentet på markedet. Men alt med måte, selvsagt, men det gjelder jo ellers også. Ibux hadde jeg ikke brukt, ettersom det frarådes når man er gravid.
Harlekin Skrevet 31. mars 2012 #16 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Jeg har hodepine hver eneste dag, 20 uker på vei. Tar aldri smertestillinde, men lufter meg heller og drikker godt med vann, og spiser litt mat..Det hjelper ofte. Jeg synes ikke det er bra at folk her råder gravide til å ta paracet, og ikke nevner at de bør snakke med legen sin. Det står trossalt i bruksanvisningen, om jeg husker riktig. Hvorfor har du hodepine hver dag? Det er ikke vanlig å ha hodepine hver dag, så det hadde jeg prøvd å finne ut av. Det er ikke farlig med Paracet i ny og ne, jeg har ingen kvaler med å "anbefale" gravide det (men jeg regner med at folk kan tenke selv). Jeg hadde i hvert fall ikke brydd legen min med å spørre om jeg kunne ta en Paracet når jeg hadde hodepine. Endret 31. mars 2012 av Harlekin 2
Gjest Vettel Skrevet 31. mars 2012 #17 Skrevet 31. mars 2012 Jeg har hodepine hver eneste dag, 20 uker på vei. Tar aldri smertestillinde, men lufter meg heller og drikker godt med vann, og spiser litt mat..Det hjelper ofte. Jeg synes ikke det er bra at folk her råder gravide til å ta paracet, og ikke nevner at de bør snakke med legen sin. Det står trossalt i bruksanvisningen, om jeg husker riktig. Men det er jo slik man skal tenke om medisin bruk ALLTID. (om det så gjelder smertestillende, antibiotika, annet) Er det noe annet som funker? Hva er årsaken til feks. hodepine, kan massasje, frisk luft, gå-tur hjelpe - hvis JA, så skal man prøve dette først. Gravid eller ei! Det er jo når hodet dunker så man ikke kan være oppe,ingenting annet funker, man blir kvalm og ikke kan gjøre noe annet enn ligge stille, DA tar man smertestillende. Uansett om man er gravid eller ei. Jeg har det holdningen at jeg alltid forsøker andre metoder før jeg tar hvilken som medisin som helst. Spesielt antibiotika og smertestillende. Men det var ikke det TS spurte om. Har man smerter over lang tid skal man oppsøke lege ja, men regner jo med at folk leser bruksanvisningen uten at andre må fortelle de det.... 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #18 Skrevet 31. mars 2012 Hvorfor har du hodepine hver dag? Det er ikke vanlig å ha hodepine hver dag, så det hadde jeg prøvd å finne ut av. Det er ikke farlig med Paracet i ny og ne, jeg har ingen kvaler med å "anbefale" gravide det (men jeg regner med at folk kan tenke selv). Jeg hadde i hvert fall ikke brydd legen min med å spørre om jeg kunne ta en Paracet når jeg hadde hodepine. Jeg har snakket med legen min om det, hun sa jeg skulle drikke vann og ta jern. Det er ikke uvanlig å ha vondt i hodet når man er gravid. Jeg nevnte dette for legen min, og hun gjorde ikke noe mer enn å anbefale meg jerntabletter. Hva mer mener du jeg skal gjøre for å finne ut av dette, når legen min ikke virket videre bekymret egentlig? Som gravid snakker jeg selvfølgelig med legen min om legemidler når jeg først er der. Jordmoren som jeg går til nevnte at barna kunne få div problemer av paracet, mellomannet allergi. Klart er sjangsene lave - Det er sikkert "ok" å ta paracet - men velger å talke litt smerte i stedet for å risikere en skade på barnet.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #19 Skrevet 31. mars 2012 Har man smerter over lang tid skal man oppsøke lege ja, men regner jo med at folk leser bruksanvisningen uten at andre må fortelle de det.... Vel det er langt ifra sikkert at alle gjør det da, når folk bare svarer "ja, paracet kan du ta "
Gjest Annaires Skrevet 31. mars 2012 #20 Skrevet 31. mars 2012 Klart er sjangsene lave - Det er sikkert "ok" å ta paracet - men velger å talke litt smerte i stedet for å risikere en skade på barnet. Det er nettop det.. Det er forskjell på å takle LITT smerte, og å bare prøve å takle invalidiserende hodepine. Du vet ingen ting om hvordan hodepine andre har. LITT hodepine har jeg faktisk utrolig ofte, men da tar jo ikke jeg noe heller...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå