Gå til innhold

Ekstreme ligamentsmerter i hele natt!


Tordensky

Anbefalte innlegg

Hei

Kl.20.30 i går kveld begynte jeg med mensmurringer, som jeg har hatt hele veien (er nå 9+4). Jeg la på en varm rispose som pleier å hjelpe. Men ikke denne gangen. Smertene bare eskalerte til det uutholdelige og jeg måtte til slutt ta en paracet. Dette hjalp heller ikke, og heller ikke noen posisjon var bedre enn andre. Jeg lå til slutt sammenkrøket og rev meg i håret som en annen mentalpasient :-S Taket varte i 3,5 timer!!

Det roet seg til slutt (rundt midnatt) og jeg klarte å sovne, var helt utslitt. Men kl.00.30 våknet jeg av at det startet igjen! :-( Denne gangen "bare" en 10er (den første var 11 minst :-P) og det varte i ca.2 timer.

Også denne slapp taket (rundt halv tre) og surprise! jeg våknet igjen kl.03 av nok et tak. Denne gangen slapp det etter en halvtimes tid. Hadde også et halvtimes tak kl.06 og kl.09. Nå har jeg bare moderate stikninger, men fortsatt ubehagelig.

Hva tror dere? Kan dette bare være ekstremt kraftige ligamentsmerter? Jeg har alltid hatt kraftige menssmerter (siden jeg var 12) men som oftest klart å "kvalt" dem m ibux før det har nådd toppen, så jeg har ikkje måttet ri dem ut liksom..

Hadde også et tak på lørdag (en 9er på skalaen kanskje) som varte en halvtimes tid. På søndag oppdaget jeg soppinfeksjon og har brukt canesten krem siden. Stikkpillen satte jeg (ja, med fingrene) på tirsdag.

Kan kanskje til slutt nevne at v de siste takene fant jeg at det hjalp litt/gikk over litt fortere hvis jeg tøyde rundt korsrygg- og bekkenmuskulaturen. Det hjalp også å stå opp og tisse. Men det er ikke vondt å tisse og jeg har ikke hatt feber, bare kaldsvettet av smerte.

Huff, ble langt dette, men fytti he***te for en natt! Noen som kjenner igjen noe? Bør jeg ringe legen? Usikker på om jeg kommer meg ut av huset akkurat nå i det hele tatt.. Krysser fingrene for at jeg ikke begynner å blø/mister.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legen, du. Da får du de beste rådene. Det er alltid bedre med en telefon for mye enn en for lite.

Ligamentsmerter får du vel først senere i svangerskapet, når muskler og slikt strekker seg og disse er en helt annen form for ubehag. Mer strekk, mindre "tak".

Selv hadde jeg et par runder mer "mensmurringer" rundt uke 9-10. Det var dog aldri særlig verre enn vanlige menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor satt disse smertene da?

Uansett er det riktig som sies over; ring lege/jordmor om du er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og smertene satt som to knivblad midt foran på livmoren på en måte, og med menskrampelignende smerter rrundt hele korsryggen og bekkenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligamentsmerter får du vel først senere i svangerskapet, når muskler og slikt strekker seg og disse er en helt annen form for ubehag. Mer strekk, mindre "tak".

Nei, man kan få det tdilig også. Jeg har selv hatt sterke ligamentsmerter rundt uke 10-12 i begge mine svangerskap. Denne gangen (er gravid nå) var smertene så sterke at jeg ofte ikke klarte å rette meg opp i stående stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg og har jo som sagt hatt vanlige ligamentsmerter helt siden starten. Ikke fosteret strekker på ting/trenger mer plass, men sånn forberedende liksom. Men det har stort sett vært småmurringer og noen litt kraftigere, ikke sånn som i natt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og smertene satt som to knivblad midt foran på livmoren på en måte, og med menskrampelignende smerter rrundt hele korsryggen og bekkenet..

Jeg har hatt masse ligamentsmerter, men kun i lysken og nok ikke helt som du beskriver. Knivblad, ja, men alltid sentrert. Som oftest har det kommet enten inn eller ut av en stilling, som når jeg snur meg i sengen, begynner å gå etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

Jeg hadde en slik krampe som du beskriver i uke 19, den varte i 30 min og jeg lå bare å gråt av smerte. Dagen etter fikk jeg samme tak bare på motsatt side.

Legen min visste ikke helt hva det kunne være.. :kjefte: men antok at det var en muskel som hadde gått i strekk. Det var ufarlig mente hun, men sykemeldte meg siden jeg ikke hadde sovet og var utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Nå har jeg hatt konstant moderate menssmerter i hele dag, men blør fortsatt ikke. Ringer uansett legen i morgen tidlig. For sikkerhets skyld. Hadde et litt kraftigere tak nå nettopp som varte et kvarters tid. Håper bare ikke denne natten blir som sist natt for da tror jeg jeg må sutre til meg en sykemelding ja. Skal jobbe i helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det murringer hele tiden eller er du helt smertefri mellom takene?

Mellom takene i natt var det vel så og si smertefritt. Litt vanskelig å si da takene var så fryktelig vonde så kan ha blitt litt smerteblind. Men smertefri nok til at jeg klarte å duppe av en halvtimes tid før neste tak. I dag har jeg hatt konstant muringer. Moderate med noen hvileskjær (et par minutter) og noen litt verre, men ikke som i natt.

Blør fortsatt ikke (bare for å oppdatere)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres litt skummelt ut. Jeg vet jordmødrene på sykehus ikke alltid er happy når man ringer dem tidlig i svangerskap, men kan du ikke høre med dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS,

Legen min mente at så lenge smartene var i "ligament" musklene, så var det ikke farlig. Det var visst farligere om smertene lå fremme nede forran livmoren.

Om du vil så kan du ringe jordmor på sykehuset du tilhører. De har et nummer der man kan ringe når det gjelder smerter ved graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. En liten oppdatering dersom andre har opplevd lignende. Var hos svangerskapslege i dag. Har fortsatt ikke blødd og har konstante murringer, men ikke slike voldsomme ta-pusten-fra-meg-tak, heldigvis. Sov godt i natt og :) Har tatt magnesiumtilskudd, kanskje det hjalp.

Siden jeg ikke hadde blødd var legen ikke bekymret. Hun ville sende urinprøven min til dyrking for å dobbelsjekke for UVI og kjente på magen/livmoren min. Siden livmoren ikke er kommet over bekkenet enda mente hun det kunne ha vært tidlige kynnere, da jeg uansett så tidlig ikke ville ha kjent den typiske strammingen av livmoren siden den enda er så liten. Ellers mente hun det nok bare var ligamentsmerter, som jo kunne være ordentlig vondt hvis den tok veldig i, i stedenfor å ta det mer gradvis.

Så jeg slår meg foreløpig til ro med at alt er bra. Og hun sa at dersom jeg fikk det samme igjen i helgen måtte jeg ringe legevakten, for da burde jeg til gynekolog og ultralyd.

Krysser fingrene for at det holdt med den ene natten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...