Gå til innhold

helserelaterte utgifter og selvangivelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk midt i året i fjor innvilget aap, men valgte å jobbe 40%. Årsaken til sykemelding og påfølgende aap, har vært samlivsbrudd/utbrenthet/depresjon, alt i en smørje.

Noe av forutsetningen for å få aap, er blant annet å være i behandling. Jeg har gått hos psykolog de siste par årene. Psykologen min sluttet i et prosjekt for et års tid siden (prosjektet gjorde at jeg hadde gratis psykolog) og gikk deretter over til privatpraksis, uten avtale. Behandlingsmessig var det gunstigst for meg å fortsette hos denne psykologen, selv om jeg dermed betaler 950 kroner pr. gang. Jeg hadde i 2011 psykologutgifter på kr. 18 300.

Er det noen som vet om jeg kan få avskrevet noe skattemessig med denne utgiften?

I tillegg har jeg i 2011 oppnådd både frikort 1 og frikort 2, samt at jeg har hatt en del utgifter til kiropraktor - alt relatert til diagnosen jeg fikk for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du valgte selv å bruke psykolog uten driftsavtale med folketrygden, og samme med kiropraktor etc. Ordningen med skattefradrag for høye sykdomsutgifter skal fases ut fram til 2015, og det er kun de som har fått det de siste par årene som kan få det for 2011-likningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du valgte selv å bruke psykolog uten driftsavtale med folketrygden, og samme med kiropraktor etc. Ordningen med skattefradrag for høye sykdomsutgifter skal fases ut fram til 2015, og det er kun de som har fått det de siste par årene som kan få det for 2011-likningen.

Tja, valgte og valgte. Du må gjerne velge å si det sånn, men virkeligheten er ikke så svart-hvit.

Og du vet vel at kiropraktorer uansett ikke har driftsavtale og ikke kommer innunder frikort 2.

Dersom ordningen er falt bort, blir det jo noe annet.

Har du en link hvor dette står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7565177

Det ser vel ikke ut som om ordningen utfases, som du skriver?

Er usikker på om psykiske lidelser kommer inn under ordningen, men det er jo i høyeste grad en "svakhet"... Jeg kjenner dessuten til et tilfelle hvor dette ble godkjent, og også her var ordningen psykolog uten avtale.

Tilstanden har også vart i minst to år, som kravet er. Utgiftene jeg har hatt, har vært relaterte til arbeidsavbruddet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandels kort 1 og 2 kan du skrive av ihvertfall, du kan prøve og sende inn, det værste som kan skje er at du får avslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7565177

Det ser vel ikke ut som om ordningen utfases, som du skriver?

Er usikker på om psykiske lidelser kommer inn under ordningen, men det er jo i høyeste grad en "svakhet"... Jeg kjenner dessuten til et tilfelle hvor dette ble godkjent, og også her var ordningen psykolog uten avtale.

Tilstanden har også vart i minst to år, som kravet er. Utgiftene jeg har hatt, har vært relaterte til arbeidsavbruddet mitt.

Artikkelen er fra i fjor. Så jo, den utfases. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10030603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...