Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2004 #1 Del Skrevet 17. januar 2004 Tips til tur til Peru og Kenya? Noe vi må se/oppleve ++. Hvor mange dager bør vi være der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. januar 2004 #2 Del Skrevet 17. januar 2004 Peru: 2-3 uker pga stor tidsforskjell man merker ganske godt. Man må jo oppleve Cuzco (Machu Picchu, Ollyantantambo, Sachsahuahan) og Titicacasjøen (reise ut til Uros/de flytendeøyene og Taquile-verdens vakreste sted uten strøm der man kan bo hjemme hos vanlige folk). Lima er ikke så veldig spesielt, men man kan jo selvfølgelig legge einn noen dager i hver nade. Der er det bla et stort privat gullmuseum. Om man ønsker å bruke lenger tid går det flotte luksus nattbusser langs kysten og nordover fra Lima, man kan da dra til mindre turistifiserte steder og ligge på stranden ved Stillehavet. Her kan man også besøke mer ukjente utgravningssteder av tidligere bosteder, bla Senor de Sipan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 18. januar 2004 #3 Del Skrevet 18. januar 2004 Veldig grovt sagt, så er Kenya safari og badeliv. Dessverre er landet nesten oversvømt av turister, slik at det fort blir vanskelig å få den ordentlige Afrika-feelingen. Nairobi er utgangspunktet for det meste i Kenya. Derfra kan alle typer utflukter ordnes. Det bugner av turoperatører. Vær obs på at byen er svært skummel å ferdes i på egenhånd. Det kan være lurt å sjekke på forhånd med reisebyråer her hjemme, hvilke seriøse turoperatører som de har avtaler med i Kenya. Skal du på safari, så anbefales Masai Mara på det varmeste. Det er en spennende kjøretur dertil fra Nairobi, man kan besøke Masai landsbyer og man er omtrent garantert å se "the big five" inne i parken. Hvis du vil, kan du ligge i telt der inne (anbefales!). Det finnes også en del andre nasjonalparker, men disse er gjerne ikke så rike på dyreliv. Det ligger for eksempel en nasjonalpark helt opp i Nairobi bygrense. Safariturene varer fra noen få dager til et par uker. De koster gjerne litt dersom man skal bo bra, men da er fullpensjon, guide og utflukter inkludert. Ved Mombasakysten bugner det av flotte turisthoteller, hvor du kan få ei ukes opphold til en svært grei pris. Det greieste er å fly dit fra Nairobi. Fra hotellene arrangeres dagsturer til Mombasa by, hvor man for eksempel kan oppleve markeder, gamlebyen, Fort Jesus og spise god mat. Mombasa er litt merkelig på en måte, da byen er en mix av europeisk, asiatisk, arabisk og afrikansk kultur. Du kan også bestille safariturer fra Mombasa. Til slutt en liten anbefaling fra meg: Dersom målet ditt er å se Afrika, oppleve kulturen og folket, så er ikke en pakketur til Kenya å anbefale. Da møter du kun turister og får oppleve utflukter som er tilpasset dette. Prøv for eksempel Botswana, Zambia eller Namibia i stedet. Legg opp en 2-3 ukers tur selv i samarbeid med en lokal turoperatør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2004 #4 Del Skrevet 18. januar 2004 Peru er et nydelig land med utrolig vennlige mennsker! Lima er som før nevnt her, ikke det helt store selv om det visstnok skal være en del bra museer der. Anbefaler å satse på å bo nære Plaza Major da det går for å være rimelig trygt. Ellers er bydelen Miraflores den mer fashonable delen av Lima, og her er det fantastiske hoteller, men ikke stedet for å treffe andre backpackere dersom det er det man er ute etter. Cuzco er en nydelig by og utgangspunktet for mange utflukter, bl.a Machu Pitchu. Det som er helt vesentlig her, er å sette av nok tid til å bli vant til høyden dersom man kommer direkte fra Lima (eller annet sted som ligger på havnivå). 3-4 dager er som regel nok, men det har ingen hensikt å stresse opp Machu Pitchu før man har akklimatisert seg (særlig dersom man tenker på en 4 dagers tur..da straffer det seg raskt om man ikke er akklimatisert!!). Det kryr av turarrangører i Cuzco, og det kan lønne seg å forhøre seg litt med folk man møter, hvilke som har gode opplegg. Ikke alle byråene er like seriøse, og det kan lønne seg å betale litt mer og få et bedre byrå enn å hoppe på det første og beste. Hørte at SAS hadde veldig gode opplegg, men de hadde fulle turer da vi var der. Det tar noen dager før man melder seg på en tur til man kan dra av forskjellige grunner, så det er lurt å ikke ha for stram tidsplan i tilfelle kan ikke får plass akkurat den dagen man ønsker å dra. Det er store avstander i Peru, og skal du ta fly mellom noen av byene, anbefaler jeg Lan Peru som flyselskap. det er sikkert mange andre som er like bra også, men Lan Peru var iallefall veldig profesjonelle slik vi opplevde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. januar 2004 #5 Del Skrevet 18. januar 2004 Jeg anbefaler forresten også å ta tof mellom Cuzco og Puno. Tar ca 10 timer, men man får sett kjempemasse over høyslettene på 4000 m, ville llamaflokker osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 18. januar 2004 #6 Del Skrevet 18. januar 2004 Dessverre er landet nesten oversvømt av turister' date=' slik at det fort blir vanskelig å få den ordentlige Afrika-feelingen.[/quote'] Det inntrykket fikk absolutt ikke jeg, så er ikke enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 18. januar 2004 #7 Del Skrevet 18. januar 2004 jeg' date=' så er ikke enig. [/quote'] Enig og uenig, Midnattsol. Ikke misforstå, men jeg kjenner igjen min ege halleluja-stemining etter å ha vært i Afrika for første gang. På pakketur, vel å merke. Opplevelsen blir en helt annen, nærmest sjokkartet, når man drar dit på en egendefinert tur. Hvor man selv har bestemt hvor man skal dra, og hvor man drar til steder hvor ikke alle turister finner sin vei. For min egen del, gav dette meg mye mer. Jeg opplevde kulturen på en helt annen måte enn gjennom en standard pakketur, folk kommuniserte med meg på en helt annen måte, og jeg fikk forklart dyrenes adferdt mye mer logisk. Men klart... Dersom man aldri har vært i Afrika før, så er en standard pakketur helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 18. januar 2004 #8 Del Skrevet 18. januar 2004 Ok, på pakketur kan det vel hende. Vi dro ikke på pakketur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Camelia Skrevet 18. januar 2004 #9 Del Skrevet 18. januar 2004 Jeg har bodd to år i Peru (Arequipa) og kjenner ganske godt området Arequipa - Puno - Cuzco. Hvis det er noe spesielt du lurer på, send meg gjerne en pm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå