AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Var hos legen i dag, fikk konstantert soppinfeksjon. Har slitt med det i godt over et år nå. Legen sa jeg måtte droppe sukker, falske søtningsstoffer, hvitt brød, hvit pasta osv. I tillegg måtte jeg bli flink til å lese bakpå innholdsfortegnelsen for å se hvor mye sukker ting inneholder. Jeg er helt grønn på sånne ting! Spiser ganske sunt til hverdags, men jeg er flinkere til å luke bort ting som inneholder mye fett, fremfor ting som inneholder mye sukker. I tillegg er jeg en skikkelig godtemoms som elsker sjokolade... Jeg er nok verst på ting som er skjulte sukkerbomber, som halvfabrikata. Er det noen der ute i samme situasjon? Hva spiser dere? Takk for svar
KaDust Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 http://www.hjertemat.com/ Der er det mange gode oppskrifter på bl.a sukkerfri mat som jeg benyttet meg av i den perioden jeg ikke spiste sukker. http://nuftenoft.wordpress.com/category/uten-sukker/ Der er det også mye godt å ta av. Det kommer litt av seg selv etterhvert når du er blitt vandt med å velge sukkerfrie produkter.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 http://www.hjertemat.com/ Der er det mange gode oppskrifter på bl.a sukkerfri mat som jeg benyttet meg av i den perioden jeg ikke spiste sukker. http://nuftenoft.wordpress.com/category/uten-sukker/ Der er det også mye godt å ta av. Det kommer litt av seg selv etterhvert når du er blitt vandt med å velge sukkerfrie produkter. Takk for svar! Da ser det ut til at jeg slipper å sulte ihjel Tar gjerne imot flere tips fra andre
KaDust Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Fant denne siden nå nettopp også: http://www.alleoppskrifter.no/s/et-kosthold-uten-sukker.html Lykke til! Er fortsatt utrolig mye du kan spise! 1
Norbertine Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Lavkarbo er jo i vinden, og det må jo være midt i blinken i forhold til det du ønsker å unngå (bortsett fra ting som inneholder kunstig søtning da, men det er/bør være en liten del av kostholdet uansett). Finnes jo hundrevis av lavkarbooppskrifter på nett hvis du søker litt rundt, og masse fine kokebøker både i dagligvarebutikker og bokhandler.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Lavkarbo er jo i vinden, og det må jo være midt i blinken i forhold til det du ønsker å unngå (bortsett fra ting som inneholder kunstig søtning da, men det er/bør være en liten del av kostholdet uansett). Finnes jo hundrevis av lavkarbooppskrifter på nett hvis du søker litt rundt, og masse fine kokebøker både i dagligvarebutikker og bokhandler. Men fokuserer ikke lavkarbo på at man skal spise mye kjøtt? Jeg spiser stort sett vegetarisk fordi jeg får en sånn tung følelse i magen av å spise mye kjøtt. Det samme gjelder mat med mye fett. Jeg har fått inntrykk av at lavkarbo innebærer begge deler...
Norbertine Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Men fokuserer ikke lavkarbo på at man skal spise mye kjøtt? Jeg spiser stort sett vegetarisk fordi jeg får en sånn tung følelse i magen av å spise mye kjøtt. Det samme gjelder mat med mye fett. Jeg har fått inntrykk av at lavkarbo innebærer begge deler... Det en del hva du legger opp til, i utgangspunktet trenger man ikke å spise mer enn normal mengde kjøtt, men det er nok vanskelig å spise lavkarbo vegetarisk. Men du trenger jo heller ikke å leve lavkarbo for å benytte deg av oppskriftene, lavkarbo er faktisk helt vanlig mat, som fokuserer på å unngå sukker, korn, pasta, poteter + noen andre matvarer som gir høyt blodsukker.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Det en del hva du legger opp til, i utgangspunktet trenger man ikke å spise mer enn normal mengde kjøtt, men det er nok vanskelig å spise lavkarbo vegetarisk. Men du trenger jo heller ikke å leve lavkarbo for å benytte deg av oppskriftene, lavkarbo er faktisk helt vanlig mat, som fokuserer på å unngå sukker, korn, pasta, poteter + noen andre matvarer som gir høyt blodsukker. Ok! Takk for fint svar Da får jeg se på noen lavkarbo-oppskrifter og mixe og matche sammen det jeg liker. Lavkarbo høres hvertfall flott ut for å unngå det legen ville ha meg til å la vær å spise.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Du spiser vel egentlig ikke så veldig sunt når du har vansker med å unngå sukker i maten eller? Ikke å virke for pirkete. Slet mye med sopp selv, erstattet matlagingsoljen med kokosnøttolje (den er super mot sopp) og spiste som jeg pleide. Bruker sjeldent fabrikater. Når det kommer til sjokolade kan du prøve å lage den og selv, eventuelt bare kjøpe de med 70% + kakaoinnhold.
Gjest Solsmil Skrevet 28. mars 2012 #10 Skrevet 28. mars 2012 (bortsett fra ting som inneholder kunstig søtning da, men det er/bør være en liten del av kostholdet uansett). Jeg er ikke sikker på om jeg tolker deg riktig nå, men mener du virkelig at kunstig søtning burde være en del av kostholdet vårt?
Norbertine Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 Jeg er ikke sikker på om jeg tolker deg riktig nå, men mener du virkelig at kunstig søtning burde være en del av kostholdet vårt? Nei, jeg mente at det bør være en liten del, altså at man prøver å unngå å spise for mye av det.
Gjest Nanne70 Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 Her har du endel (mer eller mindre) vegetariske lavkarbooppskrifter - de som inneholder fisk (når skal folk få det inn i hodet at fisk ikke er en del av et vegetarisk kosthold)kan du jo bare droppe, og det samme med de som inneholder egg og melkeprodukter, dersom du ikke spiser det heller.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #13 Skrevet 28. mars 2012 Du spiser vel egentlig ikke så veldig sunt når du har vansker med å unngå sukker i maten eller? Ikke å virke for pirkete. Slet mye med sopp selv, erstattet matlagingsoljen med kokosnøttolje (den er super mot sopp) og spiste som jeg pleide. Bruker sjeldent fabrikater. Når det kommer til sjokolade kan du prøve å lage den og selv, eventuelt bare kjøpe de med 70% + kakaoinnhold. Med at jeg sliter med å unngå sukker i maten så mener jeg hovedsakelig de skjulte sukkerkildene, som ikke er åpenbart at er fullt av sukker. Et eksempel er Tine yoghurt. Ifølge legen min burde jeg også være skeptisk til mye brød. Han sa for eksempel at det kunne være noe i brødet som gjorde at det hevet ekstra mye, som han mente man burde holde seg unna. Det hadde jeg ikke hørt om før han sa det. Jeg spiser ikke så mye pasta, men når jeg gjør det så bruker jeg helt vanlig spaghetti eller pasta. Det er vel dumt? Med brød pleier jeg å kjøpe noe som er litt grovt, men det mente også legen at jeg burde være skeptisk til, fordi det er mye brød som gir seg ut for å være grovt, som ikke er det. Og jeg ante f.eks ikke at det er mue sukker i ferdigpizzaer. Forresten: jeg spurte om det gikk fint å drikke alkohol (øl og vin), noe legen mente det var. Men er det ikke mye gjær i øl, og mye sukker i vin? Er ikke det dumt da? Og kan man drikke sprit, eller er det fy-fy?
Gjest Nanne70 Skrevet 28. mars 2012 #14 Skrevet 28. mars 2012 Med at jeg sliter med å unngå sukker i maten så mener jeg hovedsakelig de skjulte sukkerkildene, som ikke er åpenbart at er fullt av sukker. Et eksempel er Tine yoghurt. Ifølge legen min burde jeg også være skeptisk til mye brød. Han sa for eksempel at det kunne være noe i brødet som gjorde at det hevet ekstra mye, som han mente man burde holde seg unna. Det hadde jeg ikke hørt om før han sa det. Jeg spiser ikke så mye pasta, men når jeg gjør det så bruker jeg helt vanlig spaghetti eller pasta. Det er vel dumt? Med brød pleier jeg å kjøpe noe som er litt grovt, men det mente også legen at jeg burde være skeptisk til, fordi det er mye brød som gir seg ut for å være grovt, som ikke er det. Og jeg ante f.eks ikke at det er mue sukker i ferdigpizzaer. Forresten: jeg spurte om det gikk fint å drikke alkohol (øl og vin), noe legen mente det var. Men er det ikke mye gjær i øl, og mye sukker i vin? Er ikke det dumt da? Og kan man drikke sprit, eller er det fy-fy? Hvis du er glad i yoghurt, så kan du kjøpe gresk eller tyrkisk naturell youghurt og heller putte litt frukt eller usukret syltetøy oppi. Gjær kan faktisk forverre soppinfeksjoner, så det kan være greit å prøve å holde seg unna brødprodukter en stund for å se om det hjelper. Spis knekkebrød og lavkarbobrød hvis du blir "brødsulten". Mye ferdigmat inneholder mye sukker, så det er fint hvis du kan lage mer mat selv fra bunnen av. Det finnes mye bra kokebøker på markedet! Litt pasta er helt ok, men hold deg til fullkornsvariantene. Når det gjelder alkhol, er det vel tørr hvitvin som inneholder minst sukker. Øl ville jeg styre unna, ettersom det inneholder både gjær og sukker. Skal du drikke sprit må du eventuelt drikke den uten sukkerholdig blandevann.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #15 Skrevet 28. mars 2012 Du spiser vel egentlig ikke så veldig sunt når du har vansker med å unngå sukker i maten eller? Ikke å virke for pirkete. Slet mye med sopp selv, erstattet matlagingsoljen med kokosnøttolje (den er super mot sopp) og spiste som jeg pleide. Bruker sjeldent fabrikater. Når det kommer til sjokolade kan du prøve å lage den og selv, eventuelt bare kjøpe de med 70% + kakaoinnhold. Palmeolje er ikke sunt, verken for oss eller for miljøet: http://www.trening.no/kosthold/10447.o2.html Ts, jeg vil anbefale deg å lese litt om lavkarbo. Sukrin kan erstatte sukker og det er også andre sukkererstatninger som er basert på naturlige stoffer. Ikke for å si at farin er unaturlig, men det er raffinert. Hva med fruktose, eller har legen bedt deg holde deg unna alt som er søtt? Er det candida du sliter med? Da burde du fått mer info.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #16 Skrevet 28. mars 2012 Det er jo bare å begynne å lage ting fra bunnen av. Start med de enkleste tinga og bare utvide videre dei oppskrifta du synes er gode og er enkle å lage i hverdagen. Jeg pleier å lage større porsjoner av ting i helgene, fryse ned og så har vi til overs for neste uke. Angåendes sukker - kjøp ting uten det. Mørk skjokolade på helsekost uten sukker. Blir man vant, så er den også god Og jogurt naturell er jo grei. Bruk rosiner, tørka frukt istedenfor sukker i grøt, jogurt, frøblandinger osv... Når man begynner å se på nettet, så kommer det fram masse gode blogger. Følger du en sånn, så får man masse gode innput. http://trinesmatblogg.no/ Jeg liker denne veldig godt. Når det er sagt, så erstatter jeg ting jeg ikke kan spise med noe anna der.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #17 Skrevet 28. mars 2012 Soppinfeksjon hvor? Hva er sammenhengen mellom sukker og soppinfeksjon?
Ingis Skrevet 29. mars 2012 #18 Skrevet 29. mars 2012 Jeg kan anbefale stevia som bruk til søtning, dersom du ønsker å lage deg noe søtt=) Det er et 100% naturlig søtningsprodukt, opptil 300 ganger søtere enn sukker. Billigst fås det på iherb, til 60 kr. Ellers selger jo helsekosten f.eks sukrin/sukrinmelis som er helt likt sukker i konsistens, bare hakket mindre søtt:) Også helt naturlig søtning, som ikke tas opp i blodsukkeret:)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #19 Skrevet 29. mars 2012 TS her. Takk for svar alle sammen Mange fine sider dere har linket til. Jeg gleder meg til å se nærmere på alle sammen! Det er soppinfeksjon i underlivet jeg har. Sammehengen mellom sukker og soppinfeksjon er ettersom jeg har forstått det at sopp elsker søtt, slik at når man spiser sukker så mater man soppen. Jeg har også fått tabletter som skal fjerne det, men legen sa at mye var opp til meg. Forhåpentligvis blir mye bedre bare jeg slutter med godteriet. Legen har bedt meg holde meg unna alt som er søtt, ja. Det gjelder både ting med naturlig og kunstig sukker. Men jeg regner vel med at jeg kan spise en frukt eller to om dagen og litt rosiner innimellom. En ting jeg lurer en del på er hvor lenge jeg må droppe sukkeret? Det sa ikke legen noen ting om. Er det noen av dere som har slitt med det samme selv? Jeg har fått det litt for meg at det er best å være streng med sukkeret resten av livet (eller i det minste noen år) fordi det er veldig lett å få tilbakefall på soppen dersom jeg begynner å spise sukker igjen etter at jeg er kvitt soppen. Men usikker på om det faktisk stemmer
Gjest Nanne70 Skrevet 29. mars 2012 #20 Skrevet 29. mars 2012 En ting jeg lurer en del på er hvor lenge jeg må droppe sukkeret? Det sa ikke legen noen ting om. Er det noen av dere som har slitt med det samme selv? Jeg har fått det litt for meg at det er best å være streng med sukkeret resten av livet (eller i det minste noen år) fordi det er veldig lett å få tilbakefall på soppen dersom jeg begynner å spise sukker igjen etter at jeg er kvitt soppen. Men usikker på om det faktisk stemmer Du merker det nok selv når du blir kvitt soppinfeksjonen:) Ellers er det jo uansett bra å begrense sukkermengdene man får i seg, så prøv å sette deg litt inn i hvilke typer matvarer og ferdigmat som inneholder mye sukker, begynn å lese varedeklarasjoner og lag mest mulig mat fra bunnen av selv. Etterhvert som man spiser mindre søtt/får i seg mindre sukker, så vil også lysten på søte matvarer avta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå