Gå til innhold

Hva slags straff tror dere moren til Christoffer får?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tipper hun slipper straff, siden det er gått så lang tid og siden man ikke kan bevise at hun skjønte hva som skjedde.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hun er blitt uthengt i media i det minste. Det skulle i hvert fall vare i en to-tre år. Altså, at folk stirrer på henne og peker og vet hvem hun er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En smekk på fingrene, og litt tilsnakk ala. "dette må du ikke gjøre igjen", en liten bot (kanskje!), og sikkert psykologisk behandling, betalt av staten. Flott rettsystem i Norge.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg tipper hun slipper straff, siden det er gått så lang tid og siden man ikke kan bevise at hun skjønte hva som skjedde.

Med tanke på at stefaren kun fikk ynkelige 8 år så får vel hun en eller annen fillestraff hun også.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Med tanke på at stefaren kun fikk ynkelige 8 år så får vel hun en eller annen fillestraff hun også.

Det er ille at de skyldige i denne saken neppe får straff som står i forhold til den kriminelle handlingen. Like ille er det imidlertid at flere som åpenbart er skyldige i medvirkning til drap i denne saken, ikke en gang er tiltalt. Dette gjelder de involverte fra barnevernet og legene på sykehuset som ikke forstod at gutten var mishandlet. Disse må da også få sine fortjente år bak fengselsmurene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Betinget fengsel og fremdeles ingen tilgang til barna sine. Jeg har faktisk ikke noe behov å ha henne i fengsel så fremt hun ikke har omsorg eller alenesamvær med barna sine. Jeg er ikke redd for å møte henne på butikken og det beste for alle er at hun blir innlagt og behandlet lenge nok til at hun skiller seg fra mannen sin og lever et tilnærmet normalt, barnløst liv.

• Liker 8
Gjest NozMonster
Skrevet

aner ikke- men hun burde sørenmeg sitte bak lås og slå i hele evigheten sammen med den dumme dumme gjøken av en stefar :kjefte:

Jeg driver på å leser en bok om hendelsen nå, som er skrevet et par mnd etter drapet- forfatteren har intervjuet den ekte pappan til christoffer og besteforeldrene, og direkte uttaleser fra bupa er også med- og jeg må virkelig si at hele boka er så innigranskauen provoserende! at det er muuuuuuuuuulig å overse så mange klare signaler fra dag 1 da stefaren flyttet inn på den gården deres!! :sur:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun får kanskje ikke fengselsstraff, MEN hun har mistet omsorgen for barna sine og de håper jeg hun aldri får ha omsorgen for igjen. (Heller ikke andre barn, denne dama er ikke egne for å ha omsorg for noen).

• Liker 1
Skrevet

Det er ille at de skyldige i denne saken neppe får straff som står i forhold til den kriminelle handlingen. Like ille er det imidlertid at flere som åpenbart er skyldige i medvirkning til drap i denne saken, ikke en gang er tiltalt. Dette gjelder de involverte fra barnevernet og legene på sykehuset som ikke forstod at gutten var mishandlet. Disse må da også få sine fortjente år bak fengselsmurene.

Jeg tviler på at moren går fri i dette tilfelle. Det er opplagt at hun burde ha skjønt det, i tillegg forsvarer hun mannen sin. Hun har vært i huset når stefaren har slengt gutten vegg i mellom, naboene har hørt kraftige dunk, og hjernekirurgen forklarer at kraften som er brukt når gutten ble mishandlet faktisk tilsvarer en bilkollisjon. Dersom moren "slipper unna" så handler det om hennes psykiske helse- og da blir hun ilagt tvungen psykisk behandling. Det er ikke det samme som å gå fri.

Ellers vil jeg kommentere det du sier om at barnevernsansatte skal straffes i denne saken. Det hårreisende her er at barnevernet ALDRI ble kontaktet. De var aldri involverte i fht Cristoffer. BUPA derimot- DE burde absolutt gå gjennom rutinene sine. De traff gutten en gang, og deretter medisinerte de han i en lengre periode på Ritalin og sovemedisin, og dosen ble regulert ut i fra mor og stefaren beskrivelser av gutten. Ikke av reelle observasjoner av han.

Skoleansatte - som så gutten komme skamslått på skolen, uten å ta opp telefonen å ringe barnevernet. De må også ta en gjennomgang av rutinene sine! Istedenfor å ringe barnevernet, så fikk de mor og stefar inn på et møte, og kort tid etterpå var gutten død!

Sykehuspersonellet burde gjennomgå rutinene sine- her burde det vært streng rutine å innblandet barnevernet i saker hvor ungene er hardt skadet og ikke husker hva som har skjedd!!

Man kan si mye rart om barnevernet, men i denne saken kan de ikke klandres. De er de eneste som kunne ha reddet Christoffer fra å bli drept, hvis noen bare hadde tatt den ene telefonen! I følge loven er bv de eneste som kan ta barnet ut av familien i en akutt situasjon- uten strenge "beviskrav" og nøye etterforsking i forkant.

At de offentlig ansatte skal straffes med fengsel er jeg uenig i. De sliter nok med søvnen som det er. Men jeg mener derimot at det skulle vært en god debatt i samfunnet om holdninger mot barnevernet, min oppfattelse er at fordommer og redsel mot bv hindrer barnevernet å gjøre en jobb i de sakene hvor de virkelig trengs. Redselen for å blande bv inn må ikke overskygge tanken om at barnets sikkerhet og behov er viktigst!

• Liker 14
Gjest Okusan
Skrevet

Selve straffutmålingen vil jeg ikke spekulere i siden det (heldigvis) er en ganske enestående sak og det ikke finnes mye rettspraksis på området.

Men jeg håper og tror at hun blir dømt for medvirkning på drapet av Christoffer, slik at vi får det svart på hvitt at det er straffbart å ikke gripe inn i slike situasjoner. Om dama er hjernevasket eller bare stutedum er jeg ikke spesielt opptatt av, poenget er at mødre ikke har lov til å se en annen vei når noe rart skjer med barna deres. Basta bom.

• Liker 4
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Husk at det er snakk om barnemishandling her. Det fortjener ikke store straffen i Norge vettu. Så her blir det nok en liten smekk. Hadde hun gjort noe økonomisk underslag, slått en statsråd eller kjørt for fort - da kunne hun gruet seg noe mer.

• Liker 6
Skrevet

Her i Norge kan man behandle barna våre som vi vil uten at det får store følgene. Hva er straffa for incest f.eks.?? 1 år?

Gjest Bobler
Skrevet

Hun får nok alt for slapp straff, akkuratt som stefaren.

Spør du meg burde moren fått 8år, og stefaren i hvertfall 12år.

Men det er vel kun i USA hvor de har rettferdig strenge dommer. Krekar får 5års fengsel for å true Erna Solberg, og en mor som har stått å sett på at sønnen blir mishandlet til døde får sikkert ikke halvparten en gang.

Kvalmt.

• Liker 4
Skrevet

Men jeg håper og tror at hun blir dømt for medvirkning på drapet av Christoffer, slik at vi får det svart på hvitt at det er straffbart å ikke gripe inn i slike situasjoner. Om dama er hjernevasket eller bare stutedum er jeg ikke spesielt opptatt av, poenget er at mødre ikke har lov til å se en annen vei når noe rart skjer med barna deres. Basta bom.

Håper at hun blir dømt for medvirkning. Jeg fatter ikke hvordan man kan være sammen med en som er tiltalt for å ha mishandlet sønnen til døde :tristbla:

• Liker 2
Skrevet

Håper at hun blir dømt for medvirkning. Jeg fatter ikke hvordan man kan være sammen med en som er tiltalt for å ha mishandlet sønnen til døde :tristbla:

Må si meg helt enig med deg i dette.

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Jeg tviler på at moren går fri i dette tilfelle. Det er opplagt at hun burde ha skjønt det, i tillegg forsvarer hun mannen sin. Hun har vært i huset når stefaren har slengt gutten vegg i mellom, naboene har hørt kraftige dunk, og hjernekirurgen forklarer at kraften som er brukt når gutten ble mishandlet faktisk tilsvarer en bilkollisjon. Dersom moren "slipper unna" så handler det om hennes psykiske helse- og da blir hun ilagt tvungen psykisk behandling. Det er ikke det samme som å gå fri.

Ellers vil jeg kommentere det du sier om at barnevernsansatte skal straffes i denne saken. Det hårreisende her er at barnevernet ALDRI ble kontaktet. De var aldri involverte i fht Cristoffer. BUPA derimot- DE burde absolutt gå gjennom rutinene sine. De traff gutten en gang, og deretter medisinerte de han i en lengre periode på Ritalin og sovemedisin, og dosen ble regulert ut i fra mor og stefaren beskrivelser av gutten. Ikke av reelle observasjoner av han.

Skoleansatte - som så gutten komme skamslått på skolen, uten å ta opp telefonen å ringe barnevernet. De må også ta en gjennomgang av rutinene sine! Istedenfor å ringe barnevernet, så fikk de mor og stefar inn på et møte, og kort tid etterpå var gutten død!

Sykehuspersonellet burde gjennomgå rutinene sine- her burde det vært streng rutine å innblandet barnevernet i saker hvor ungene er hardt skadet og ikke husker hva som har skjedd!!

Man kan si mye rart om barnevernet, men i denne saken kan de ikke klandres. De er de eneste som kunne ha reddet Christoffer fra å bli drept, hvis noen bare hadde tatt den ene telefonen! I følge loven er bv de eneste som kan ta barnet ut av familien i en akutt situasjon- uten strenge "beviskrav" og nøye etterforsking i forkant.

At de offentlig ansatte skal straffes med fengsel er jeg uenig i. De sliter nok med søvnen som det er. Men jeg mener derimot at det skulle vært en god debatt i samfunnet om holdninger mot barnevernet, min oppfattelse er at fordommer og redsel mot bv hindrer barnevernet å gjøre en jobb i de sakene hvor de virkelig trengs. Redselen for å blande bv inn må ikke overskygge tanken om at barnets sikkerhet og behov er viktigst!

kjempebra skrevet! har du lest den boken som jeg leser nå du eller- "jeg tenker nok at du skjønner det sjøl" ?

denne boken anbefaler jeg på det sterkeste! http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5310943

det er helt ufattelig at det er mulig- det er ingen tvil om at mormoren og morfaren bare ville christoffer det aller beste i hele verden. de var kjærlige og flinke med han, men christoffer sa til dem, en gang han "flyktet" til dem, at samboeren var så sint igjen. besteforeldrene visste at samboeren hadde en grusom barndom selv (og da er jo sjangsen for å være en dårlig far selv stor), og de visste at christoffer hoppet vekk fra fanget til mamman sin da samboeren kom inn i rommet i frykt for å være i veien- og rett etterpå så oppdager mormoren at chrstoffer har blåmerker på ryggen, og deretter på skulderen litt etter det...

hun burde virkelig ha tatt de signalene!

og som du skriver- journalen til christoffer fra bupa, handler kun om medisinering.. jeg finner det veldig merkelig at de aldri spørr christoffer (ikke ser han engang!) ett eneste spørsmål etter ADHD-utredningen! hvorfor spurte ingen han hvordan samboeren er mot han?? hvordan han oppfatter samboeren grensesetting? om samboeren gjør noe slemt som ikke er lov? hva samboeren gjør anderledes enn christoffer sin egentlige pappa??

Endret av NozMonster
Gjest NozMonster
Skrevet

Hun får nok alt for slapp straff, akkuratt som stefaren.

Spør du meg burde moren fått 8år, og stefaren i hvertfall 12år.

Men det er vel kun i USA hvor de har rettferdig strenge dommer. Krekar får 5års fengsel for å true Erna Solberg, og en mor som har stått å sett på at sønnen blir mishandlet til døde får sikkert ikke halvparten en gang.

Kvalmt.

ikke sant! det er helt tragisk! overfallsvoldteksmenn- som har ødelagt en persons liv resten av livet- får ikke 5 år en gang!!

og om jeg truer deg med AKKURATT det samme som Kreket truet Solberg med, så får ikke jeg 5 år! han får det bare fordi han truet en kjent person!

hadde overfallsvoldteksmannen voldtatt solberg i stedenfor en tilfeldig på gata, så hadde han sikkert fåttt en strengere straff da også :roll:

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Virker nesten som om i norge mener man at barn er verdiløse. Om det var en voksen som ble utsatt for det samme som Christoffer hadde mannen fått 21 års fengsel med en gang. Skremmende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få deg et grep om hva medvirkning er du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...