Gjest Elyssa Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 På forhånd; unnskyld for detaljer som kan være ubehagelig, nå skriver jeg bare rett frem. Satt (ja, satt) i dusjen i dag og vasket meg da jeg kjente at jeg var veldig øm i underlivet. Da jeg sjekket, både så og kjente jeg at jeg hadde en slags hoven klump på den ene siden av kjønnsleppene. Veldig øm og vond! Jeg tenker jo det verste med en gang, svulster og diverse, men etter et søk på internett ser det ut som at det kan være en åreknute? Jeg vet jo at åreknuter er vanlig i svangerskapet, men visste ikke at de kom DER? Jeg forsto det ellers som at hevelser i underlivet var veldig normalt, men dette var altså en slags klump. Hva tror dere? Burde jeg være bekymret eller er det ingenting? Føler meg litt småhysterisk også, det dukker jo opp et eller annet hele tiden, og jeg kan liksom ikke flytte inn hos legen
FruLuna Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Åreknuter i underlivet er ikke en altfor uvanlig tilstand i svangerskapet. Det kan være vondt og ubehagelig, men er ikke farlig. Vil med stor sannsynlighet forsvinne etter fødsel Her kan du lese om det: Link til NHI Men hvis du er usikker på om det er en åreknute, eller engster deg for at det er noe annet, må du ikke være redd for å spørre legen din om å ta en titt. Edit: Jeg så forresten nå at du er 10 uker på vei (?), og det er nok litt tidlig for åreknuter. Endret 26. mars 2012 av FruLuna
Djungelvrål Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Det er sikkert bare en kvise. Jeg hadde en slik en på innsiden av den ene indre kjønnsleppen for litt siden. Smurte bare med zink også forsvant den. Gå til legen hvis den ikke forsvinner.
Gjest Elyssa Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 Det er sikkert bare en kvise. Jeg hadde en slik en på innsiden av den ene indre kjønnsleppen for litt siden. Smurte bare med zink også forsvant den. Gå til legen hvis den ikke forsvinner. At ikke jeg tenkte på det! Er vel litt småpanisk av meg, så alle alarmer går når jeg merker at noe ikke er som det pleier. Jeg skal følge med på den jeg!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Det kan godt være åreknute. Jeg hadde dette under første svangerskap. Forsvant rett etter fødselen, ikke noe å bekymre seg for
Meg88 Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Jeg hadde flere slike klumper sim du beskriver... langs hele innsiden av de ytre kjønnsleppene. Jeg ble urolig slik som deg, og fikk jordmoren på helsestasjonen til å undersøke meg ved en av de siste svangerskapskontrollene. Det viste seg å være noen sprengte blodkar-greier. Ikke farlig, men hun skrev det opp i papirene mine og ba meg si ifra om dette på sykehuset når jeg skulle føde slik at de var obs på det. Kanskje det er noe lignende du har fått? Hvor langt er du på vei? Det var vist vanlig i slutten av svangerskapet :-)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Det er sikkert en åreknute, ja Det er kanskje mindre vanlig enn på andre steder, men det forekommer. Du trenger ikke være gravid for å få det, det holder å sitte veldig mye på en hard stol dag ut og dag inn (studenttilværelse). Jeg snakker av erfaring.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Jeg får av og til fettkuler der nede. Som regel er de på størrelse med et knappenålshode, men en gang hadde jeg en som var nesten like stor som en ert. De er ikke vonde eller ømme, men kjennes litt harde ut. Jeg pirker hull i dem med en nål, og så er det bare å klemme ut det hvite fettet som er inni, og så forsvinner de helt. Beklager ekle beskrivelser. Da jeg var gravid, og også i etterkant, har jeg vært mer plaget med disse. Vel, plagsomme er de vel ikke egentlig, bare irriterende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå