Gå til innhold

Grunn til å sende inn klage?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste måneden fått ganske dårlig behandling av forskjellige leger..

Dette er de to verste tingene:

Jeg hadde skadet meg selv (er selvskader) og dro på legevakta for å sy. Legen var irritert og utålmodig. Da han var ferdig snakket vi litt, og han skjønte jeg kom til å skade meg igjen den kvelden. Så han sa at dersom jeg gjorde det igjen var det ingen vits i å ringe legevakta; han ikke kom til å sy meg flere ganger den kvelden/natta, siden skaden var selvpåført. Han sa at det var tidkrevende og belastende for han å sy, og han fortalte meg hvor lenge han hadde vært på jobb og hvor lenge det var til vakta hans var ferdig. Jeg har aldri i mitt liv følt meg så lite verdt, og det ble mer skading. Et sår skal syes innen åtte timer, men siden jeg måtte vente til legekontoret åpnet neste morgen gikk det ni timer.

Den andre tingen er da jeg en natt var innlagt på sykehus. Jeg skadet meg, og ble sydd i korridoren. Riktignok var det midt på natten, men hadde noen gått forbi ville de sett alt. Dessuten stod mange dører åpne, så dersom noen var våkne fikk de garantert med seg hva det var som foregikk, for legen var ikke akkurat diskrê.

Har tenk på å sende inn klage, men vet ikke om det er noe vits? Om man egentlig kommer noe vei med å klage på slike ting.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du klage?

• Liker 10
Gjest enirac
Skrevet

Søk hjelp for selvskadingen dersom du ikkje har gjort det allerede.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt i den første situasjonen du beskriver, synes jeg legen oppførte seg veldig uprofesjonelt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar lang tid å sy, og det fører til kø. Hos oss blir det også litt sukking når det kommer pasienter som skal sy, fordi det fører til lengre venting og mer kjeft fra venterommet. Men vi sier ikke noe til pasientene, at det glipper i kokkekniv eller at barn faller på sykkel er sånt som skjer. Men jeg forstår godt at legen var oppgitt når han da må bruke tid på å sy en som har kuttet seg med vilje, hva vil du oppnår liksom? Medlidenhet? Burde ikke sagt det til deg så klart, men jeg forstår ham. Sier som de andre her, gå til fastlegen og søk hjelp.

Alt folk blir sydd i korridoren er helt vanlig, det er ikke alltid nok rom og da er korridoren eneste mulighet. Dessuten tar man ikke alltid sjansen på å la folk som bedriver selvskading ligge inne på rom i frykt for hva de da kan finne på, ergo blir det korridoren. Hva hadde du sagt ellers, jeg ble liggende alene på et rom? Noen finner gale ting i alt, sånn er det bare.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Går til fastlegen, til psykolog, hele pakka, men det er ikke noe vidunderkur.

Det var ikke kø på legevakta, ingen andre på venterommet, så det var ikke pga andre pasienter legen var irritabel. Det var fordi HAN var sliten og lei.

Jeg nekter tro at det skal være ok å sy folk midt i korridoren, uten noe form for diskresjon.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Følte du deg ikke rettferdig behandlet, så klager du. Drit nå i hva andre måtte mene. Det verste som skjer om du klager, er at det ikke skjer noen ting. Det er bedre å klage en gang for mye, enn en gang for lite. For alt du vet kan denne legen ha oppført seg slik mot mange andre.

Jeg syntes ikke det er akseptabelt at en lege snakker slik til en med psykiske problemer. Det er forkastelig, og skal ikke skje. Du skal ikke sparke en som ligger nede!

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det at du ble sydd i gangen tror jeg ikke er noen klagesak. Det er rett og slett plassmangel og så lenge du har kuttet deg på armer/legger er det ikke regnet som så veldig personlig å bli sydd. Om legen derimot snakker udiskret om snesitive opplysninger i korridoren kan du klage på det. At han andre legen sa han ikke skulle sy deg er igjen ikke greit.

Bra du får hjelp. Lykke til!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

For oss som ikke forstår selvskading og hvordan det oppstår virker det merkelig at man først skjærer seg opp, og så drar av sted for å sy seg sammen igjen. Rent teknisk gir det like mye mening som å montere fra hverandre bilen hjemme, trille den til mekanikeren og få ham til å sette den sammen.

Jeg skjønner selvsagt at det ikke ER sånn, men for meg - og mange andre - er det så utrolig ubegripelig at noen "frivillig" kutter seg opp og deretter søker hjelp.

Håper du TS får den psykiske hjelpen du behøver, og selvsagt også den fysiske når du skader deg selv. Helsepersonell skal ikke dømme deg eller uffe seg over deg, men jeg syntes ikke du skal fokusere på å klage over denne episoden, det er viktigere at du sørger for at den psykiske hjelpen er best mulig, og tenke på den fysiske som mer en formalitet.

Om legen som lapper deg sammen ikke ter seg som han skal så er det hans problem med luker i utdannelsen, ikke ditt. Du skal bare gjennom en nødvendig "formalitet" på veien til å få det bedre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg håper du klarer å oppdrive den styrken før det går altfor langt. Hvis du ikke orker å snakke om det, kan du kanskje skrive ut det du har skrevet her og få fastlegen til å lese det? Eller du kan ta med noen du stoler på og som kan snakke for deg. Du må gjøre noe for å komme deg videre.

Hvis du ønsker å klage bør du snakke med Pasientombudet. De kan evt. hjelpe deg å rette en klage til Fylkesmannen.

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Det er klart av en som skader seg selv skal ha samme rett til umiddelbar helsehjelp for skaden som pasienter med en hver annen type skade, uansett hvor mange ganger selvskaderen har hatt behov for slik hjelp. Når legen signaliserer at han ikke vil gi slik hjelp, er det så grovt at forholdet bør meldes til Fylkeslegen, og legen bør i det minste få advarsel, evt miste retten til å praktisere som lege.

Legen som sydde deg i korridoren, har uansett brutt taushetsplikten, så lenge dette ville kunne bli observert av eventuelle forbipasserende. I tillegg vil infeksjonsfaren være større når sutureringen gjøres under tvilsomt sterile forhold. Dette bør det absolutt sendes klage på. Dersom legen ikke har en svært god begrunnelse for at behandlingen ble gjort på bedre egnet sted, bør han miste retten til å praktisere som lege for alltid, og du bør ha krav på erstatning.

Videre er selvskadingslidelsen så alvorlig i seg selv, at du trolig hadde behov på øyeblikkelig behandling for dette også, og dette skulle du ha krav på at de som lappet deg sammen, organiserte umiddelbart. Om ikke dette ble gjort, er også dette grunn til å sende klage til Fylkeslegen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fremgår jo av innlegget at TS er ute etter EMPATI, og ble sur fordi legen faktisk satte fokus på at det er MYE annet som legevakten heller bør få prioritere enn en som sitter og skader seg gang på gang, og bruker verdifull tid som heller bør bli brukt på de som faktisk er skadet.

Oppsøk hjelp TS, det er psykisk hjelp du trenger, ikke fysisk.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Å bli sydd i gangen er ikke en kjekk situasjon, men dessverre slik ting funker, hørt lignende opplevelser fra flere. Legen var utrolig lite profosjonell mot deg - mennesker som trenger hjelp skal få det - uansett. Så pass kan vi faktisk koste på oss her i velferdsnorge. Om klagen gir deg så mye annet enn tapt tid er dog en annen sak dessverre.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste måneden fått ganske dårlig behandling av forskjellige leger..

Dette er de to verste tingene:

Jeg hadde skadet meg selv (er selvskader) og dro på legevakta for å sy. Legen var irritert og utålmodig. Da han var ferdig snakket vi litt, og han skjønte jeg kom til å skade meg igjen den kvelden. Så han sa at dersom jeg gjorde det igjen var det ingen vits i å ringe legevakta; han ikke kom til å sy meg flere ganger den kvelden/natta, siden skaden var selvpåført. Han sa at det var tidkrevende og belastende for han å sy, og han fortalte meg hvor lenge han hadde vært på jobb og hvor lenge det var til vakta hans var ferdig. Jeg har aldri i mitt liv følt meg så lite verdt, og det ble mer skading. Et sår skal syes innen åtte timer, men siden jeg måtte vente til legekontoret åpnet neste morgen gikk det ni timer.

Den andre tingen er da jeg en natt var innlagt på sykehus. Jeg skadet meg, og ble sydd i korridoren. Riktignok var det midt på natten, men hadde noen gått forbi ville de sett alt. Dessuten stod mange dører åpne, så dersom noen var våkne fikk de garantert med seg hva det var som foregikk, for legen var ikke akkurat diskrê.

Har tenk på å sende inn klage, men vet ikke om det er noe vits? Om man egentlig kommer noe vei med å klage på slike ting.

Hadde du kommet med alvorlige kuttskader, hadde nok legen sydd deg. Kan det tenkes at han sa dette i et forsøk på å forhindre nye skader? Han ville vel ikke akkurat oppfordre til nye skader ved å si at det var bare å komme tilbake etter at du hadde kuttet deg igjen.

At du ikke ble innlagt på psykiatrisk er jo det som er mest bekymringsverdig her.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At han oppførte seg som han gjorde var ikke akkurat riktig, det går ann å holde munn om man er grinete fra før.

At du ble sydd i gangen er ikke hverken sjelden eller rart. I en ideell verden så ville du ha kommet inn på ett eget rom, både pga hygiene og personvern. Men dessverre så er det ikke alltid sånn. Folk ligger på firemannsrom, og når det er visittid så står legen der og prater høyt og tydelig om hvilke sykdommer og behandling pasienten har, så de tre andre ikke har noe som helst problem å høre. Det er helt feil, men ikke så lett å gjøre noe med når vi ikke har enerom.

Håper jo at de ikke hadde noe ledig rom for å sy deg, ellers så er det veldig galt.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,

ninuska_, moderator

AnonymBruker
Skrevet

Den legen og alle andre leger som oppfører seg på lignende måte bør skamme seg og skjerpe seg. Et av legenes viktigste bud er å ikke volde skade. Det å behandle selvskadere på den måten gjør bare vondt verre. Jeg kjenner en som har forsket på dette og som kom frem til at ingen selvskadere reduserte selvskadingen bare på grunn av kjeft og dårlig behandling, sying uten bedøvelse etc. hos legen eller på legevakten. Derimot var det mange som skadet seg mer og oftere. Signalene slike leger sender ut forsterker bare det som er drivkraften bak selvskadingen for mange, nemlig lav selvfølelse. En lege har plikt til å yte hjelp og behandle pasientene med respekt. Det ble ikke gjort i ditt tilfelle.

Du kan godt klage, men jeg tror ikke du kommer noen vei. Det viktigste er at du får hjelp for de tingene som ligger til grunn for selvskadingen.

Lykke til.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Den legen og alle andre leger som oppfører seg på lignende måte bør skamme seg og skjerpe seg. Et av legenes viktigste bud er å ikke volde skade. Det å behandle selvskadere på den måten gjør bare vondt verre. Jeg kjenner en som har forsket på dette og som kom frem til at ingen selvskadere reduserte selvskadingen bare på grunn av kjeft og dårlig behandling, sying uten bedøvelse etc. hos legen eller på legevakten. Derimot var det mange som skadet seg mer og oftere. Signalene slike leger sender ut forsterker bare det som er drivkraften bak selvskadingen for mange, nemlig lav selvfølelse. En lege har plikt til å yte hjelp og behandle pasientene med respekt. Det ble ikke gjort i ditt tilfelle.

Du kan godt klage, men jeg tror ikke du kommer noen vei. Det viktigste er at du får hjelp for de tingene som ligger til grunn for selvskadingen.

Lykke til.

Enig i AB.

Ser legen at dette er et problem som gjenntar seg, burde legen heller tilbydd deg hjelp og behandling slik at du kunne blidt bedre.

Nå har jeg ikke kjennskap til selvskading, men jeg vil tro at møter en liten forståelse, frekkhet, spydighet og mangel på hjelp blir en værre, ikke bedre. Dette er noe ALLE leger burde hvite.

Du gjør lurt i å klage. Er det mange nok som klager -kan- det kanskje ha en påvirkning til å bedre situasjonen.

Men desverre må du ikke forvente at du kommer noe vei selv, men det kan kanskje hjelpe andre senere.

Har selv klaget inn meget kritikkverdige forhold. Men oppdaget raskt at det er leger som kontrollerer leger. Det virket mest som de gjør alt de kan for å dra ut det mest utrolige, i positiv retning for legen, mens de legger liten vekt på pasientens historie. Dette for å skåne legen/spesialisten mest mulig (min oppfatning)

Grunnen kan være at legens jornal skal være den objektive delen av saken. Men når jornalen er mangelfull og ikke beskriver noe av det, eller fremhever legens synspungt (selv om det ikke er objektivt) vektlegges det mer alikevel.

Kom ingen vei selv. Men jeg vet mine papirer ble lest av mange. NÅR det kommer lignende klager som min (for det tror jeg det gjør OM folk er flinke til å klage inn) så skjer det kanskje noe på sikt.

Det er håpet mitt for ønsker ikke at andre skal få gjennomgå det jeg har gjort.

• Liker 1
Skrevet

De kreftene og initiativet du har, som du bruker til å skrive her inne og til å ønske å klage, bør du i stedet rette mot å søke hjelp.

På bakgrunn av det du skriver har du ingen klagesak, selv om jeg er enig i at legen på legevakten var noe uprofesjonell. Men jeg ser to årsaker til hans svar. Selvskadere er ofte ute etter empati, når han svarer deg på den måten kan det være hans måte å forsøke å hindre mer skading den kvelden. De har ingen muligheter til å hjelpe deg, legevakten er et "lapp sammen og send hjem" sted, uten psykologer på jobb, og i alle fall uten ett minutt til overs. Hans eneste alternativ var tvangsinnleggelse, og han vurderte vel ikke din lidelse som så alvorlig. Legevakten har også et enormt trøkk, små barn med vonde skader kan bli sittende på venteværelset i timesvis, da kan det for en overarbeidet person som ikke kan nok om psyiksike lidelser virke meningsløst at du skjærer opp deg selv og på den måten opptar tid to ganger på en kveld. (Selv om han som lege burde vite bedre)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...