AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har i mange år slitt med angst, mageproblemer og i stadig større grad slitenhet og smerter i kroppen (sistnevnte skal jeg nå til legen for). Noen som har erfaringer med slike plager og vet hvilken type økonomisk støtte man har krav på og hvordan man skal gå frem? Jeg har samboer med inntekt, om det har noe å si.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Dra til NAV med erklæring fra lege eller psykolog og søk om arbeidsavklaringspenger.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Har du vært hos lege og til behandling for angsten din før? Dette er et langt lerret å bleke, man får ikke bare stønader fordi at man har angst. Vet ikke hva du kan ha "krav" på, men antar at det første du må gjøre er å få legen din med på laget.
Tonus Skrevet 26. mars 2012 #4 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Feil post- Endret 26. mars 2012 av Tonus
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #5 Skrevet 26. mars 2012 Dra til NAV med erklæring fra lege eller psykolog og søk om arbeidsavklaringspenger. Det er ikke uførepensjon man skal søke om? Har du vært hos lege og til behandling for angsten din før? Dette er et langt lerret å bleke, man får ikke bare stønader fordi at man har angst. Vet ikke hva du kan ha "krav" på, men antar at det første du må gjøre er å få legen din med på laget. Har vært det, men har ikke vært til behandling på litt over et år nå. Er det noen mal på hvor lenge man må ha vært i behandling for å få støtte? Ser ikke spesielt lyst på å måtte evt gå til psykolog i et par måneder før jeg kan søke. Bør jo egentlig ha krav på støtte sånn "logisk sett" ettersom jeg ikke har fungert på mange år på grunn av angsten/mageproblemene bare jeg tar det opp med legen?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #6 Skrevet 26. mars 2012 Det er ikke uførepensjon man skal søke om? Har vært det, men har ikke vært til behandling på litt over et år nå. Er det noen mal på hvor lenge man må ha vært i behandling for å få støtte? Ser ikke spesielt lyst på å måtte evt gå til psykolog i et par måneder før jeg kan søke. Bør jo egentlig ha krav på støtte sånn "logisk sett" ettersom jeg ikke har fungert på mange år på grunn av angsten/mageproblemene bare jeg tar det opp med legen? Nå har ikke jeg så god greie på dette, men jeg vet at man ikke får noe støtte uten et behandlingsopplegg, å man må ha legen på laget da det er legen som henviser deg videre til de behandlerne det er hensiktsmessig eller krav om at du går til. Hvis dette er noe du har slitt med i mage år, er det rart at ikke legen har gjort noe tidligere.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #7 Skrevet 26. mars 2012 Nå har ikke jeg så god greie på dette, men jeg vet at man ikke får noe støtte uten et behandlingsopplegg, å man må ha legen på laget da det er legen som henviser deg videre til de behandlerne det er hensiktsmessig eller krav om at du går til. Hvis dette er noe du har slitt med i mage år, er det rart at ikke legen har gjort noe tidligere. Var i behandlingsopplegg med psykolog for en tid tilbake som sagt. Brant meg på det, uten å gå nærmere inn på det og har hatt liten lyst til å gå til psykolog i ettertid. Men skal ta tak i det nå igjen og dra til legen, så det er derfor jeg lurer på dette. Har erfart og hørt fra andre at man bør ha litt klart for seg hva man "er ute etter" så er derfor jeg undersøker litt.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #8 Skrevet 26. mars 2012 Nei nei nei, ufør vil bli avslått så tidlig i gamet, og ufør er heller ikke noe man vil være. AAP er det alle må gjennom først. Jeg hadde ikke vært hos noen form for behandling tidligere, men fastlegen sendte meg til psykriater. Sendte samtidig en søknad om AAP. Erklæringen ble ettersendt når psykriateren fikk en viss oversikt. Om du får innviglet stønad så vil de etterbetale fra søkedato nemlig.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Nei nei nei, ufør vil bli avslått så tidlig i gamet, og ufør er heller ikke noe man vil være. AAP er det alle må gjennom først. Jeg hadde ikke vært hos noen form for behandling tidligere, men fastlegen sendte meg til psykriater. Sendte samtidig en søknad om AAP. Erklæringen ble ettersendt når psykriateren fikk en viss oversikt. Om du får innviglet stønad så vil de etterbetale fra søkedato nemlig. Er ikke helt inne på "terminologien" her jeg, så vet ikke forskjellen på ufør og alt dette andre :gjeiper: Men når du sier AAP så mener du arbeidsavklaringspenger? Må jeg ha vært i jobb tidligere for å søke om det da? Og er det legen som sender søknaden direkte, uten at jeg må innom NAV? Beklager alle spørsmålene, men jeg er så nervøs/usikker på alt dette og vil gjerne ha litt styr på det til jeg skal til legen igjen. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #11 Skrevet 26. mars 2012 Jeg har i mange år slitt med angst, mageproblemer og i stadig større grad slitenhet og smerter i kroppen (sistnevnte skal jeg nå til legen for). Noen som har erfaringer med slike plager og vet hvilken type økonomisk støtte man har krav på og hvordan man skal gå frem? Jeg har samboer med inntekt, om det har noe å si. Kjenner en me veldig stor angst og ryggproblemer. Søkte på tt kort,men fikk avslag. Vet ikke hvilke støtte du tenker på,men du skal ha en sykdom for å få det. Eks. smerter i kroppen. får du utredning og de finner en sykdom, så er du i amnge tilfeller b Berettiget til gratis Fysioterapi. Magen: Finner de en sykdom,må dokumenteres,så kan du ha krav på grunnstønad til eks spesialmat.
Birgitta Skrevet 26. mars 2012 #12 Skrevet 26. mars 2012 Arbeidsavlaringspenger er det man fårfor å nettopp avklare om man kan jobbe. Hva lever du av nå? Etter ett års sykemelding har ikke arbeidsgiver noe ansvar for deg, og du må søke AAP i god tid før dette, så ikke du risikerer å stå på bar bakke. AAP erstattercalt som før het attføring, rehabilitering osv. Tror det et inntil 4 år man kan få AAP, men det innvilges stort sett et halvt år om gangen. NAV og lege sarbeider med deg om å lage en aktivitetsplan for deg; om du kan jobbe litt, få noen tiltak, eller bare gå i behandling.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #13 Skrevet 26. mars 2012 Håper det ordner seg Takk<3 Arbeidsavlaringspenger er det man fårfor å nettopp avklare om man kan jobbe. Hva lever du av nå? Etter ett års sykemelding har ikke arbeidsgiver noe ansvar for deg, og du må søke AAP i god tid før dette, så ikke du risikerer å stå på bar bakke. AAP erstattercalt som før het attføring, rehabilitering osv. Tror det et inntil 4 år man kan få AAP, men det innvilges stort sett et halvt år om gangen. NAV og lege sarbeider med deg om å lage en aktivitetsplan for deg; om du kan jobbe litt, få noen tiltak, eller bare gå i behandling. Nå lever jeg og samboeren på hans inntekt. Har aldri hatt jobb, så arbeidsgiver og slike frister er ikke noe tema. Noen som vet om legen søker direkte eller om jeg må ha med meg noe skjema eller dra til NAV?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #14 Skrevet 26. mars 2012 Takk<3 Nå lever jeg og samboeren på hans inntekt. Har aldri hatt jobb, så arbeidsgiver og slike frister er ikke noe tema. Noen som vet om legen søker direkte eller om jeg må ha med meg noe skjema eller dra til NAV? Du MÅ ha legeerklæring, ellers kunne hvem som helst søkt - også friske. Hvis du ikke er istand eller frisk nok til å jobbe, må du som tidligere sagt ha legen med på laget. Man får ikke bare penger for at man ikke er frisk nok. Du må igjennom en prosess med lege og ev andre behandlere.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #15 Skrevet 26. mars 2012 Vi har nogen lunde det samme, jeg dro først til legen så henviste hun meg til psykolog og så ble det søkt om arbeidsavklaringspenger. Når man går på AAP så må man være under et aktivt behandlingstilbud og i jobbutprøvninger. Det var jeg i ca 5 år før vi stoppet arbeidsutprøvningene, da sa nav at det var på tide med en pause fra det siden de ikke fant noe som fungerte. Etter fem år ble det søkt om ufør, men jeg fikk avslag fordi psykologen min var sykemeldt så jeg hadde gått en måned uten aktiv behandling, men det hadde ikke kommet frem på søknaden hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #16 Skrevet 26. mars 2012 Er ikke helt inne på "terminologien" her jeg, så vet ikke forskjellen på ufør og alt dette andre :gjeiper: Men når du sier AAP så mener du arbeidsavklaringspenger? Må jeg ha vært i jobb tidligere for å søke om det da? Og er det legen som sender søknaden direkte, uten at jeg må innom NAV? Beklager alle spørsmålene, men jeg er så nervøs/usikker på alt dette og vil gjerne ha litt styr på det til jeg skal til legen igjen. :gjeiper: AAP er forkortelsen ja. Du må ikke ha vært i jobb tidligere nei, du kan lese om hva som kreves på nav.no. Du må sende søknaden selv, gjerne i samarbeid med en nav-behandler eller psykriater om du trenger litt hjelp. Men i bunn og grunn trenger du bare å fylle den ut korrekt og ha en erklæring. Det ordner seg vettu.
Birgitta Skrevet 26. mars 2012 #17 Skrevet 26. mars 2012 Du skriver ut søknadsskjema selv på nav.no, og det står hva du skal legge ved.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #18 Skrevet 26. mars 2012 http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #19 Skrevet 26. mars 2012 Du MÅ ha legeerklæring, ellers kunne hvem som helst søkt - også friske. Hvis du ikke er istand eller frisk nok til å jobbe, må du som tidligere sagt ha legen med på laget. Man får ikke bare penger for at man ikke er frisk nok. Du må igjennom en prosess med lege og ev andre behandlere. Hvis du leser lengre opp så ser du at jeg skriver at jeg skal til lege for å få dette i orden. Vi har nogen lunde det samme, jeg dro først til legen så henviste hun meg til psykolog og så ble det søkt om arbeidsavklaringspenger. Når man går på AAP så må man være under et aktivt behandlingstilbud og i jobbutprøvninger. Det var jeg i ca 5 år før vi stoppet arbeidsutprøvningene, da sa nav at det var på tide med en pause fra det siden de ikke fant noe som fungerte. Etter fem år ble det søkt om ufør, men jeg fikk avslag fordi psykologen min var sykemeldt så jeg hadde gått en måned uten aktiv behandling, men det hadde ikke kommet frem på søknaden hvorfor. Er denne papirmølla og formalitetene som gjør at man plutselig må gjennom søking og venteperioder på nytt igjen som har skremt meg fra det tidligere:S Håper det ordner seg for deg<3
Gjest uAnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #20 Skrevet 26. mars 2012 Er denne papirmølla og formalitetene som gjør at man plutselig må gjennom søking og venteperioder på nytt igjen som har skremt meg fra det tidligere:S Håper det ordner seg for deg<3 Nå går det fint, jeg er inne i systemet og da er det enklere, pluss jeg bor på et lite sted. Men jeg var rimelig frustrert en stund, jeg søkte jo fordi jeg ikke kunne arbeide, og så måtte jeg jobbe i nesten fem år før NAV blir enige om at jeg hadde rett til å begynne med. Men noen papirmølle har det ikke vært, det tok psykologen seg av for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå