Gå til innhold

gravid og mr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei! er en 17 år gammel jente, og tror jeg er gravid. For en uke siden tok jeg MR og moren min får resultatene i morgen. Er det mulig(dersom jeg er gravid), at dette vises på resultatet?:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk for svar, nå ble jeg lettet :) lurte også på om det er mulig å se utfra blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ser etter hcg i blodet så ser de det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva de tok MR av, om de tok av mageregionen så vil en voksende livmor og bløtdelene av et embryo/foster synes. Men det spørs også mye på hvor langt du evnt er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: mr-bildene er det berre legen som ser på, dei blir ikkje sendt til pasienten (eller til din mor). Det blir sendt et brev med resultatet for det dei såg etter på mr. Ein ser ikkje etter graviditet på mr, dermed står det ingenting om det i brevet.

2: mr er ikkje anbefalt som gravid. Om du er gravid, og vil beholde barnet, må du kontakte legen din.

3: om du trur du er gravid: ta ein graviditets-test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de ser etter hcg i blodet så ser de det ja.

Korrekt, men denne hcg-prøven vil ikkje bli tatt med mindre legen har grunn til å teste deg for graviditet. Om du har tatt blodprøvar for andre ting, ser ein ikkje om du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: mr er ikkje anbefalt som gravid. Om du er gravid, og vil beholde barnet, må du kontakte legen din.

Off topic: Hvorfor er ikke MR anbefalt når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Hvorfor er ikke MR anbefalt når man er gravid?

Mr blir berre brukt om det er absolutt nødvendig, i likhet med røntgen. Om det er direkte skadelig veit ingen, men det er nok grunn for ekstra oppfølging (f.eks. tidlig ultralyd for å sjekke vekst) om TS var gravid ved mr, og skal beholde barnet.

http://www.lommelegen.no/legesvar/mr-og-graviditet

https://www.curato.no/sporsmal-svar

Sitat frå siste lenke:

7. Hvis jeg er gravid, må undersøkelsen da avlyses?

Som en generell regel er vi tilbakeholdne med undersøkelser av gravide. Bruk av ioniserende stråler (som røntgen og CT) bør unngås under graviditeten. Foreløpig anbefales ikke MR-undersøkelse utført i de 3 første månedene av graviditeten, selv om det ikke er holdepunkter for skadelige påvirkninger av fosteret. Ultralyd-undersøkelser kan trygt utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr blir berre brukt om det er absolutt nødvendig, i likhet med røntgen. Om det er direkte skadelig veit ingen, men det er nok grunn for ekstra oppfølging (f.eks. tidlig ultralyd for å sjekke vekst) om TS var gravid ved mr, og skal beholde barnet.

http://www.lommelegen.no/legesvar/mr-og-graviditet

https://www.curato.no/sporsmal-svar

Sitat frå siste lenke:

7. Hvis jeg er gravid, må undersøkelsen da avlyses?

Som en generell regel er vi tilbakeholdne med undersøkelser av gravide. Bruk av ioniserende stråler (som røntgen og CT) bør unngås under graviditeten. Foreløpig anbefales ikke MR-undersøkelse utført i de 3 første månedene av graviditeten, selv om det ikke er holdepunkter for skadelige påvirkninger av fosteret. Ultralyd-undersøkelser kan trygt utføres.

Ok, takk for svar. :) Hadde en forelesning for to uker siden i traumatologi hvor foreleseren var veldig pro MR, og sa at dersom pasienten var gravid var MR absolutt beste alternativ. Men det er klart, man skal jo ikke ta sånt uten at det er nødvendig, og etter f.eks trafikkulykker tror jeg vel absolutt det er nødvendig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting ; du er over 16år og legen har taushetsplikt.Et event.brev vil ikke komme til mor,men til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...