Gå til innhold

lister og karmer i samme farge som veggen eller taket?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Driver med opppussing av stua. Det blir fargen dun på vegger, og lys antikk i paneltaket vårt. Nå er jeg usikker på om jeg skal male gulv- og vinduslister, samt vinduskarmer i veggfargen (kun annen glansgrad da...) eler om jeg skal ha disse i takfargen. HAr mest lyst til samme farge som på veggene, har sett dette hos andre, og synes det var bra. Men venninnna mi mente det ble veldig kjedelig. Vi skal ha mørkebrune sofaer og skap og gardiner i beige/brun toner? Noen som kan hjelpe meg å tenke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,skjønner problematikken :klø: ikke lett å bestemme seg.

skal pusse opp jeg oxo og lurer på det samme som deg,men jeg tror nok ikke jeg vil ha listene lik som veggen,ville nok valgt en nyanse lysere ivertfall for å få ett lite brekk,er enig med din venninne at det kan bli litt kjedelig.men gjør det du selv synes er finest :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle dørkarmer, vinduer, dører, gulvlister og taklister malt i eggeskall, slik at det er en lys, gjennomgående helhet i hele huset. Veggene har jeg stort sett i lyse farger, men med såpass nyanse at det blir et brekk mot eggeskall. Synes det er kjempefint. Takene er stort sett hvite.

LYkke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmene på stua er trehvite (det er mye panel der), men ellers i huset er karmer malt i eggeskall. Vi har derimot malt taklistene (hulkil lister) med samme farge som veggen inni "buen". Takene er hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat pussa opp huset vi også, og har Dun på veggene i dagligstua og på kjøkkenet. Har valgt å male alle tak og lister likt (har også like lister i alle rom) og vi har brukt standardhvit/ Eggeskall-hvit (0502-y). Syns det er veldig pent - akkurat nok kontrast til at det gjør seg veldig godt!

Jeg syns at hvite karmer/lister og tak gjør at veggfargen kommer mer til sin rett!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke helt sikker på hvilken farge Dun er, men min erfaring er at lyse farger gjør seg best sammen med HVITT, ikke eggeskall, lys antikk el, rett og slett fordi kontrasten blir renere og fargen kommer mer til sin rett. Har sett f.eks lys antikk på vegg sammen med eggehvite lister og sammen med helt hvite lister. Det er faktisk stor forskjell.

maler'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville malt taklister i samme farge som taket. Hos oss har vi gjort det enkelt og malt/beiset/lakkert taklister i samme farge som taket, mens gulvlister er i samme farge/nyanse som parkett/gulv. På vinduene har vi tatt det som vi synes passer best inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min malermestersvigerfar bør man velge taklister som er samme farge som tak.

Ettersom grunnen er at man ikke skal bryte helheten med en kontrastfarge (trehvitt for eksempel) så høyt oppe på veggen, så regner jeg med at det å male listene i samme farge som veggfargen også går fint.

Jeg ville i alle fall valgt en av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...