Gå til innhold

Er det eplecidereddik eller vanlig eddik man skal ha i skyllekammeret på vaskemaskinen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer aldri å huske om det er eplecidereddik eller vanlig eddik folk sier at de pleier å bruke istedetfor skyllemiddel.

Hva bruker du, og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Eg brukar vanleg blank eddik, like mykje som eg ville brukt skyllemiddel, viss tøyet har vond lukt, ca. halvparten viss ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig blank 5 % eddik. Jeg blander det i skyllemiddelet. Tar bare en dæsj i samme kammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank eddik. Du får for så vidt samme effekt med brun eddik, men den kan sette farge på lyse klær.

Bruker ca. halvparten av hva jeg ville brukt av vanlig tøymykner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Blank eddik (7%) virkar mot sur lukt i klede, både treningstøy, vanlege klede og klutar/handdukar. Eg har ikkje prøvd eplecidereddik, det kan hende det og virkar, men 7% er billigare. Det billigaste, viss det er noko ein må gjere ofte, er å kjøpt 35% eddiksyre og tynne den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig blank eddik. Mengden tilsvarer to-fire spiseskjeer, kommer litt an på hva jeg skal vaske.

Forresten, dere som bruker eddik: jeg har lest at man kan bruke det istedenfor å vaske klær på 60 grader. Vet dere om det stemmer? Kan man kjøre alt på 40 grader så lenge man bruker eddik i tillegg til vaskepulveret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hjelper ikke fordi eddik vil ikke drepe bakterier på samme måte som en kokevask vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hjelper ikke fordi eddik vil ikke drepe bakterier på samme måte som en kokevask vil gjøre.

Men 60 grader er da ikke kokevask uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 38% klar eddikk jeg. oO

Funker som bare det. Ca en dl i vaskemiddelkammeret, en halv flaske om maskinen/klærne lukter død og fordervelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Men skyllemiddel har da heller aldri vært bakteriedrepende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ei lang rekke bakteriar toler 40 grader men ikkje seksti grader, dei fleste smittebakteriar, mellom anna. Eddiken skaper også eit ugunstig miljø for bakteriar, i og med at dei ikkje likar sure forhold (jf. sursylting av agurkar, rødbeter og sild, til dømes). Å bruke ein dl 38% eddik er vel noko i overkant. Ei spiseskei burde vere nok, i og med at den er veldig konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei lang rekke bakteriar toler 40 grader men ikkje seksti grader, dei fleste smittebakteriar, mellom anna. Eddiken skaper også eit ugunstig miljø for bakteriar, i og med at dei ikkje likar sure forhold (jf. sursylting av agurkar, rødbeter og sild, til dømes). Å bruke ein dl 38% eddik er vel noko i overkant. Ei spiseskei burde vere nok, i og med at den er veldig konsentrert.

Fordi jeg trenger dette inn med teskje: vil du si at jeg kan vaske svett treningstøy på 40 grader, om jeg bruker en spiseskje med 38% eddik istedet for tøymykner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skyllemiddel har da heller aldri vært bakteriedrepende.

Nei det har jeg ikke sagt heller. Jeg sier bare at det eddik kan ikke erstatte vask på 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg trenger dette inn med teskje: vil du si at jeg kan vaske svett treningstøy på 40 grader, om jeg bruker en spiseskje med 38% eddik istedet for tøymykner?

Nei. Eddik kan ikke erstatte vask på høyere temperaturer for å drepe bakterier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Nei, eg seier ikkje det. Eg veit ikkje korleis dette virkar på 40-graders vask av treningstøy. Men eg har hatt bh-ar som har fått sur lukt i seg, og dei har eg vaska på 40 grader med eddik, og lukta har blitt borte. Så det hindrar nok til ei viss grad bakterievekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg seier ikkje det. Eg veit ikkje korleis dette virkar på 40-graders vask av treningstøy. Men eg har hatt bh-ar som har fått sur lukt i seg, og dei har eg vaska på 40 grader med eddik, og lukta har blitt borte. Så det hindrar nok til ei viss grad bakterievekst.

Ok, takketakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...