Gå til innhold

Storbyferie med baby

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man har da et hotellrom/leilighet/suite(de to siste bruker vi oftest).

Men hvorfor skal man sitte på et hotellrom fra kl 19?

Vår har sovet seg gjennom mange restaurantbesøk (i vognen),

Ellers så kan man jo kose deg på hotellrommet etter at ungen er lagt, akkurat som man gjør i stuen hjemme.

Det virker som om du synd det meste virker ganske slitsomt da, og ser heller problemer. Vi syns det hverken er stressende, eller slitsomt å reise med barn.

Kjem kanskje av at eg er åleine med to små ungar, medan du er gift og berre har ein unge, trur du ikkje?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Kjem kanskje av at eg er åleine med to små ungar, medan du er gift og berre har ein unge, trur du ikkje?

Jeg tror det har litt med instillingen og mennesketype også jeg ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det har litt med instillingen og mennesketype også jeg ;)

Du får tru kva du vil.

Skrevet

Jo tidligere man begynner å reise med barn jo mer vant blir de til det.

Man trenger kanskje ikke å reise på de lengste flyturene til å begynne med. Jeg er stor fan av Skottland og elsker Edinburgh og Glasgow, flotte byer å ha med vogn i.

Har hatt med meg ungene ut å reise siden minste var 6 år. Grunnen til at vi ikke begynte før var rett og slett på grunn av helsa til minste gutten. Er en fordel og vite nok om sykdommen og å kunne forklare den på engelsk før man reiser til utlandet.

Så lenge man legger opp turen med tanke på at det er med barn, pleier det ikke å være noe problem.

@imli: Trådstarter spør om hvilke byer og erfaringer andre har å dele med henne. Hvorfor skal du da komme med svar som ikke er relevant for spørsmålene? Det finnes de av oss som ikke synes det er noen grunn til å slutte å reise fordi vi har fått barn og klarer å reise på barnas premisser. At du synes det er slitsomt å være mor er ikke relevant i tråden.

• Liker 3
Skrevet

@imli: Trådstarter spør om hvilke byer og erfaringer andre har å dele med henne. Hvorfor skal du da komme med svar som ikke er relevant for spørsmålene? Det finnes de av oss som ikke synes det er noen grunn til å slutte å reise fordi vi har fått barn og klarer å reise på barnas premisser. At du synes det er slitsomt å være mor er ikke relevant i tråden.

Vis meg gjerne kor eg har skreve at det er slitsomt å vera mor. Og har berre skreve at eg tykkjer det høyrast slitsomt ut å dra på storbyferie med små ungar. Men eg skal halde meg unna.

Skrevet

Vi var i Praha da eldste var 7 mnd og det var en flott ferie. Han var med oss overalt og sov i vognen om vi var ute litt sent. Det var enkelt å komme seg rundt med vogn, men noen av T-banestasjonene i sentrum hadde ikke heis, men vi hadde en lett reisetrille og det var ikke noe problem å bære opp vognen et par trappetrinn. Byen er kompakt og enkel å gå rundt i, så vi tok T-banen for det meste bare til og fra hotellet om morgenen og kvelden. Nydelig by som alle burde besøke en gang.

Skrevet

Vi var i London med jenta vår, men da var hun litt eldre (15 mnd). Det var helt suverent. Vi la vekt på å finne direktefly med kurante flytider for selve reisen (etter å ha erfart en litt slitsom reise til Italia noen mnd før -mange forsinkelser og timer med venting på kjipe flyplasser). Hadde med bæremeis og vekslet mellom den og vogn iom at snuppa vår lett blir utålmodig i vogn. Ellers var det jo egentlig bare å innstille seg på at det blir en litt annerledes storbyferie: Dyrepark istedenfor shopping, tidlig middag på restaurant og heller bøker og take away på hotellrommet om kvelden (å legge henne i vogna på kvelden var uaktuelt for oss). Ift undergrunnen, endte vi opp med å bytte den ut med taxi noen ganger. Det gikk helt fint å ta undergrunnen også, men i det verste rushet orket vi ikke all tregnselen, og spanderte på oss taxi -ble ikke så mye dyrere egentlig. Vi har ei lett trille (CityMini) som vi lett legger sammen og hiver inn i bilen. Ellers var det serviceinnstilte mennesker overalt, så å ha med barn til London, var egentlig helt topp.

Skrevet

Hvorvidt det er slitsomt å dra på ferie med barn kommer helt an på hvor man drar, hvordan man legger opp ferien og ikke minst hva man forventer. Jeg synes ikke det er spesielt slitsomt. Det er annerledes enn å være bare to, men man reiser ikke på ferie på samme måte med barn som når man er bare et par. Det er også annerledes med to barn enn med bare ett, det er selvsagt enklere jo færre barn man har med. De minste barna sover fint i vognen mens man er ute sent og ferie med spedbarn gir faktisk stor frihet. Det fungerer ikke så lett når barna blir litt større, da blir man mer bundet til der man bor pga behov for noenlunde faste leggetider (men ettersom barna blir enda eldre igjen regner jeg med man ikke blir like bundet til leggetiden lenger). Personlig synes jeg det er mest praktisk å ha en leilighet eller feriehus med minst ett separat soverom slik at barna sover på eget rom og vi dermed kan gjøre som vi vil etter at de har lagt seg og ikke være redd for å forstyrre dem.

Gjest najki
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Nå gjelder det å sette seg ned sammen med min kjære for å bli enige om hvor turen går. Tur blir det iallefall!

Dere som har bestilt leiligheter, gjør dere det på samme vis som dere bestiller hotell? Har aldri tenkt på muligheten for dette før. Har jo aldri følt behovet heller, sånn sett.

Synd at tråden skle ut litt her, tror flere har lyst på tips angående dette temaet...

AnonymBruker
Skrevet

Var i New York i fjor med en familie som hadde med seg en baby på 7 mnd. Det gikk kjempefint, men det takket være en rolig og blid baby på fly og reise. Bodde på Manhattan da, slik at vi ikke trengte å bruke kollektivtransport. Det hadde ikke gått med en slik reise noen måneder senere, etter at babyen hadde begynt å gå. Og så reiste vi sammen som gruppe, slik at det alltid var noen som så etter babyen.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Nå gjelder det å sette seg ned sammen med min kjære for å bli enige om hvor turen går. Tur blir det iallefall!

Dere som har bestilt leiligheter, gjør dere det på samme vis som dere bestiller hotell? Har aldri tenkt på muligheten for dette før. Har jo aldri følt behovet heller, sånn sett.

Synd at tråden skle ut litt her, tror flere har lyst på tips angående dette temaet...

På samme måte ja, evt Google leilighetshotell+by

Skrevet

Noen venner av meg har vaert mye i Italia med baby og elsker det! Italienere er veldig glade i barn og man blir veldig godt mottatt på restauranter osv. De har blant annet dratt til Milano, Bergamo, pluss flere steder i Toscana. Noen synes kanskje Milano er litt stor og bråkete men de liker den veldig godt.

Skrevet

Leilighetshotell er noe å anbefale, men vær nøye med å sjekke anmeldelser fra andre som har vært der.

Bodde på ett leilighetshotell i Edinburgh da vi var der på jentetur og det var kjempeflott. Hadde med guttene mine til London nå i desember og det leilighetshotellet er det verste jeg har satt min fot innenfor.

Nå er guttene våre 10 og 11, og når vi er på ferie er de oppe like lenge som oss ( eller vi legger oss like tidlig). Vi har da pleid å legge opp dagen slik at vi tar noen timer først på dagen som går til voksenting, og så er resten av dagen lagt opp for barna. Lettere for ungene å være med på shopping når de vet at de skal gjøre noe kult etterpå.

Skrevet

Men kor stor glede får foreldra av ferien, når dei har med ein liten baby?

Eg kjenner eg vert sliten berre av å tenkje på det...

Storbyferie = ferie utan ungar for min del, men kvar si lyst.

Vi har vært i bl.a. Dublin og mange byer i Italia med liten unge - NULL problem :)

Barnet sitter i, eller sover i vogna mye av tiden, så da kan man gå rundt på sightseeing. I storbyer er det perfekt å ta lunsj i en park, så ungen kan løpe rundt.

Jeg anbefaler alltid å ha leilighet hvis man kan - da kan foreldrene sitte i en egen stue etter at mini har lagt seg.

Skrevet

Basert på egen erfaring hadde jeg anbefalt storbyer/byer med lite sentrum, det er greit å ha ting innen gangavstand og slippe å være avhengig av kollektivtransport.

Roma og Barcelona er ypperlige.

Dublin, Edinburgh, Praha, Stockholm også.

Min dårligste reiseerfaring med barn var et døgn i Milano. Ingen rulletrapper på metroen, og ingen heiser fungerte. Når vi bar vogna opp 3-4 trapper fikk vi kjeft flere ganger....

Gjest najki
Skrevet

Da har vi bestemt oss, og det ble Berlin denne gangen. Vi valgte å gå for en tur som ikke var for lang og som samtidig var økonomisk gunstig. Vi vet jo ikke hvordan vår lille baby oppfører seg på flyturer og slikt, så det er greit me en overkommelig førstetur. Går dette bra ser jeg ikke bort i fra at det blir flere turer etterhvert!

Nå er det bare å skaffe et pass og et allright hotell, så er vi good to go!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...