Gå til innhold

Storbyferie med baby

Fremhevede innlegg

Gjest najki
Skrevet

Jeg sitter nå og vurderer eventuelle feriereisemål. Har ikke lyst til å slutte å reise selv om at vi har fått en baby. Selvfølgelig må ting endres og gjøres på babyens premisser, men det er vi forberedt på.

Nå lurer vi på om det er mulig å ha med en baby på ca 6-7 måneder på storbyferie. Diverse googling har ført til at det ser ut til å være veldig gjennomførbart. Men hvor skal vi dra? Er det noen av dere som har tips til en by som er gunstig å dra med baby? Og hva bør man evt tenke på før man drar?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir sliten bare ved tanken. Da hadde jeg heller hatt barevakt hjemme og dratt uten babyen (som dessuten ikke får noe som helst ut av turen).

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville dratt til et sted som ikke er så langt unna, og som ikke er så varmt. Hva med Tallinn, Riga eller Vilnius? (evt kan dere reise litt lenger i år, og spare disse til de neste årene. Min erfaring er at flyturene er enklere når barna er små). Ulempen med disse byene er at det er mye brostein, så ha med en vogn med gode hjul.

Argumentet over her - at babyen ikke få noe ut av turen - opplever jeg som litt tullete. Babyen får jo være sammen med foreldrene sine, og det er sikkert det den liker aller best.

• Liker 6
Skrevet

Flott å reise på storbyferie med baby. Jeg har vært i London, Edinburgh, Belfast og Leeds med baby. Helt fantastisk.

Gjest najki
Skrevet

Det ante meg at det kom noen med argumenter ala at babyen ikke får noe ut av turen. Det er heller ikke poenget. Å reise bort gjør vi for oss foreldre da vi vet at de neste årene er det barnets interessert som bestemmer reisemålene. Stressende kan det nok være, men det velger vi å se bort i fra nå.

Vi skal reise til Tallinn senere i år, så den utgår nå. Jeg ser for meg at London er litt ugunstig med alle sine undergrunnsbaner? De stedene vi har tenkt på så langt er Berlin, Paris, Dublin og Barcelona. Der har vi ikke vært før. Hvordan er framkommeligheten med vogn og barnevennligheten på disse stedene? Andre forslag er også velkomne!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha valgt et sted med korte avstander, så er dere aldri langt unna hotellet hvis alt skjærer seg og blir krise. Dublin er veldig komprimert og dessuten veldig koselig, og jeg så mange med små barn der. Velger dere f.eks. Berlin må dere være forberedt på enten mye kollektivtrafik eller lange taxiturer.

Du kan vel google litt om fremkommelighet og generell barnevennlighet også? Det handler jo ikke bare om avstander og undergrunn, men f.eks. om hvorvidt det er lett å finne heis, og det varierer veldig mellom byer.

• Liker 1
Skrevet

Barcelona er min favorittby. Mye å se og lett fremkommelig. Nå husker jeg ikke hva hotellet vi bodde på heter, men det var veldig sentralt. Å bo i gangavstand til "alt" synes jeg må være veldig viktig med tanke på barnevogn.

Les dette:

http://www.reisetilspania.com/barcelona-reise-guide/

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i amsterdam med snuppa vår da hun var sju mnd. Gikk veldig bra, selv om den byen slett ikke er tilrettelagt for småbarn, mtp stellerom, heiser, amming offentlig, vogner på kollektivtransport eller plasser i restauranter som vi er vant til. Vi fant løsninger som funket for oss, og hadde en herlig ferie!

Skrevet

Vi var i amsterdam med snuppa vår da hun var sju mnd. Gikk veldig bra, selv om den byen slett ikke er tilrettelagt for småbarn, mtp stellerom, heiser, amming offentlig, vogner på kollektivtransport eller plasser i restauranter som vi er vant til. Vi fant løsninger som funket for oss, og hadde en herlig ferie!

Vi hadde treåring i vogn i amsterdam uten problemer. Brukte vogn for vi viste at det ble mye gåing. Trikken gikk kjempefint. Men på toget var det liten plass til vogn men det gikk.

Var trangt å få vogn inn i heisen og på hotellet, men det gikk nå på et vis det og.

Gjest Annaires
Skrevet

Følte Paris hvertfall var lite tilrettelagt for vogn.

Har helt vanlig vogn, å måtte ta av hjulene for å komme inn på metroen.

Sånn bort sett fra det, for en helg ville jeg reist til en by ikke langt unna, med kort flytur (om det bare er for en helg).

Babyen koser seg vel like mye i vognen i en park i f. Eks Tallinn, som her hjemme.

Om man ikke skal finne på noe babyen ikke vil ha veldig glede av, blir man sittende mye hjemme. Ikke for det, jeg mener nå babyen koser seg jeg da, på tur, uansett hvor, når den er med foreldrene sine.

• Liker 2
Skrevet

Men kor stor glede får foreldra av ferien, når dei har med ein liten baby?

Eg kjenner eg vert sliten berre av å tenkje på det...

Storbyferie = ferie utan ungar for min del, men kvar si lyst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at dere vil reise, selvom dere har fått barn! :)

Selv har jeg nå store barn, men da de var små reiste vi både til Edinburgh og København. Supre reisemål begge to.

God tur!

Gjest Annaires
Skrevet

Vi har alltid kost oss på ferie. Storbyferie er jo ikke bare det samme som butikker og shopping.

Vi syns det er veldig godt med litt miljøforandring noen ganger.

Er da ikke noe mer slitsomt å være i en annen by, enn å være i byen vi bor i.

Skrevet

Vi var i Lisboa da jenta vår var litt over 7 måneder. Gikk kjempefint, og vi har ikke den aller letteste babyen å ha med å gjøre heller. :gjeiper:

Det som vi var veldig glade for, var at vi var såpass oppegående i bestillingsøyeblikket at vi bestilte leilighet og ikke et lite hotellrom. Siden jenta vår ikke sover så godt i vogna var det helt essensielt at hun sov i senga si om kvelden og da hadde et vanlig hotellrom vært drepen for ferien. Med leiligheten hadde vi mulighet til å lage mat selv og til å se på tv og kose oss på kvelden.

Som by er Lisboa helt fantastisk! Brostein de fleste plasser, men vår Bugaboo med svivelhjul fikset dem kjempefint allikevel.

Metroen og heis var så som så. Det samme opplevde vi i Paris. Ikke så veldig tilrettelagt egentlig, og da var jeg sjeleglad for at vi har en lett vogn som fint går an å bære både opp og ned trapper.

Et tips til noe babyen kan sette pris på: akvarium. Jenta vår var helt hypnotisert av alle de fargerike fiskene.

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel ann på barnet og kanskje?

Vi har en veldig rolig gutt, og det har aldri vært noe problem for oss å ha han med noen steder. Han har likt å sitte i vogna og se på alt som skjer rundt.

Så for oss har det ikke vært noe problem med storbyferie og barn :)

Vært i kbh, oslo, amsterdam og noen fler byer som jeg ikke kommer på akkurat nå med både et og to barn, har gått veldig fint :)

Ser jo for meg jo mindre barnet er jo bedre. For har man barn under f.eks 6mnd kan man jo trille turer på kvelden mens barnet sover. Ta et glass vin og bare kose seg :) (bemerk, et glass vin, jeg sier ikke disco ;) )

Skrevet

London går veldig fint bare du har med en liten vogn, altså ikke en stor tung en. Var borti kun en undergrunnsstasjon som ikke hadde heis ned.

Det er veldig lite stressende å ha med en så liten baby på tur, har som sagt gjort det mange ganger. Det er mye verre å dra på ferie med en treåring.

Vil virkelig anbefale Edinburgh, det er en nydelig by, med koselige mennesket og en flott atmosfære.

AnonymBruker
Skrevet

Ser jo for meg jo mindre barnet er jo bedre. For har man barn under f.eks 6mnd kan man jo trille turer på kvelden mens barnet sover. Ta et glass vin og bare kose seg :) (bemerk, et glass vin, jeg sier ikke disco ;) )

Det gjorde vi da vi var i Køben. Veldig koselig.

Det ble selvsagt en annen type storbyferie enn vi har når vi er alene, men det er man jo innstilt på. :)

Skrevet

Du synes sikkert det høres slitsomt ut å bo i Oslo med barn også ;)

Av de byene som TS nevner har jeg kun vært (med en 1åring) i Berlin. Det fungerte helt fint. Noen ganger kunne det bli litt omvei fordi vi trengte heis fra undergrunnen, men ellers var det supert. Jeg tenker at de aller fleste storbyer har greie muligheter for barnevogn. Det bor jo gjerne barn i de byene også... De få gangene vi har vært på steder der det bare var trapp har vi humpet vogna opp eller ned. Det er jo ikke verre enn det.

Skrevet

Viss ein bur i byen, har ein jo ein plass å kome heim til. Ser for meg at å sitje på eit hotellrom frå kl 19 er ein smule kjipt, men det er kanskje berre eg. Joda, ungen kan sikkert liggje i vogna. Men han/ho skal skiftast på, matas, det kan vera periodar med mykje grining, osv. Og oppi alt det skal ein liksom oppleva noko på ferie? Som sagt, kvar si lyst.

Gjest Annaires
Skrevet

Viss ein bur i byen, har ein jo ein plass å kome heim til. Ser for meg at å sitje på eit hotellrom frå kl 19 er ein smule kjipt, men det er kanskje berre eg. Joda, ungen kan sikkert liggje i vogna. Men han/ho skal skiftast på, matas, det kan vera periodar med mykje grining, osv. Og oppi alt det skal ein liksom oppleva noko på ferie? Som sagt, kvar si lyst.

Man har da et hotellrom/leilighet/suite(de to siste bruker vi oftest).

Men hvorfor skal man sitte på et hotellrom fra kl 19?

Vår har sovet seg gjennom mange restaurantbesøk (i vognen),

Ellers så kan man jo kose deg på hotellrommet etter at ungen er lagt, akkurat som man gjør i stuen hjemme.

Det virker som om du synd det meste virker ganske slitsomt da, og ser heller problemer. Vi syns det hverken er stressende, eller slitsomt å reise med barn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...