Gå til innhold

Skattefradrag pga matintoleranse


Vegglampe

Anbefalte innlegg

Selvangivelsen har kommet i posten. Jeg sitter å ser om det er noe jeg kan få fradag på.

Jeg har laktoseintoleranse og jeg spiser da mat som er litt dyrere enn gjennomsnitte.

Er det mulig å få noe fradrag for det?

Var noen som sa jeg kunne få det, men jeg husker ikke hvem..

Hva må jeg gjøre? Legeattest?

Noen som har link ang dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skal du ikke få skattefradrag for fordi du kan få grunnstønad til disse ekstratugiftene. Og de utgiftene det finnas andre stønder for skal man ikke få særfradrag for høye sykdomsutgifter for.

Når det sies, så må jeg også si at jeg har fått det. Det halve året før jeg fikk grunnstønad skrev jeg det opp sammen med annet - og fikk. Men det var et år de ikke hadde fokus på særfradragene, hvilket de skal ha i år...

Og så er vel reglene for særfradrag endret i år iom at ordningen skal avvikles innen 2015, slik at det bare er de som hadde særfradrag til høye sykdomsutgifter i fjor/forfjor som får i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikke få skattefradrag for fordi du kan få grunnstønad til disse ekstratugiftene. Og de utgiftene det finnas andre stønder for skal man ikke få særfradrag for høye sykdomsutgifter for.

Når det sies, så må jeg også si at jeg har fått det. Det halve året før jeg fikk grunnstønad skrev jeg det opp sammen med annet - og fikk. Men det var et år de ikke hadde fokus på særfradragene, hvilket de skal ha i år...

Og så er vel reglene for særfradrag endret i år iom at ordningen skal avvikles innen 2015, slik at det bare er de som hadde særfradrag til høye sykdomsutgifter i fjor/forfjor som får i år?

Ang. denne sykdommen så vet jeg ikke. men at du ikke får særfradrag på sykdom pga du har grunnstøad,er litt feil. Grunnstønadbeløpet skal trekkes fra beløpet du har i utgifter.

Det er "tak" på grunnstønad. La oss si at du har 1000 kr mnd i gr.stønad,men utgiftene er 2500,så blir utgiftene 1500 kr.pr.mnd

En må ha legerklæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Skattelova:

§ 6-83. Særfradrag for usedvanlig store kostnader ved sykdom

Opphevet ved lov 9 des 2011 nr. 52 (f o m inntektsåret 2012, men slik at skattyter som har fått særfradrag etter § 6-83 for inntektsårene 2010 og 2011, gis særfradrag for store sykdomsutgifter på tilsvarende vilkår for inntektsårene 2012, 2013 og 2014. Departementet kan i forskrift gi regler om begrensning av fradragsretten).

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-031.html#6-83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ang det som nevnes om grunnstønad:

Melk er ikke ansett som en nødvendig del av kostholdet, med unntak av for barn, og kostnadene ved eventuelt å spise ekstra kalktabletter er ansett som lave. Med mindre NAV selv ikke leser sin egne rundskriv, får du ikke grunnstønad for dette. Se lenke:

http://www.nav.no/rettskildene/rundskriv/147981.cms

Laktoseintoleranse

[Tilføyd 11/11]

I henhold til Statens råd for ernæring og helse, anses ikke melk som en nødvendig del av kostholdet. (Unntak fra dette må gjelde for spedbarn og småbarn.) Melkefri kosthold anses kun å medføre et næringsmessig behov for økt tilførsel av kalsium i form av kalsiumtabletter eller gjennom noe økt inntak av kalsiumholdig kost. Nødvendige ekstrautgifter som følge av laktoseintoleranse vil derfor være utgifter til produkter som går til erstatning for manglende kalsium som melkefritt kosthold medfører. Disse utgiftene anses å være lave.

Det er lang praksis i tilsvarende saker på at krav om grunnstønad til diett uten melk og egg avslås, da slik diett ikke medfører ekstrautgifter av ens tørrelse som gir rett til grunnstønad. Denne praksis er også stadfestet av trygdretten i en rekke kjennelser jfr. Trygderettskjennelser, 06/02431, 07/02360, 08/00784.

For spedbarn og små barn er melk normalt en stor del av den daglige næringstilførsel. Det kan søkes om dekning av melkeerstatningsdrikker fra HELFO, etter forskrift til folketrygdloven § 5-14 – forskriftens § 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...