Gå til innhold

Har arb.giver lov å nekte legetimer i arbeidstiden?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå

Vet noen hva arbeidsmiljøloven sier om det å gå til lege/psykolog/tannlege i arbeidstiden?

Der hvor jeg jobber så "nektes" de ansatte å gjøre slikt i arbeidstiden. Det skal legges etter arbeidstid. Om man absolutt er nødt for å gå til legen så får man bruke avspasseringstimer på det.

Dette er jo helt sprøtt. Må man til legen så må man til legen - og man kan som kjent ikke akkuratt forlange å få time når det passer en, man må ofte ta det som tilbys. Og det er heller ikke alle ting som lar seg gjøre på ettermiddagstid (prøvetaking o.l). Klart man prøver jo å få det til på ettermiddagen - men - når det ikke går da?

Så det jeg lurer på er hvorvidt det er lovlig å lage slike regler. Har arbeidsgiver lov å forlange at vi bruker avspassering på slikt? Er det ikke en menneskerett å gå til legen om man trenger det? Og når man ikke har mer avspassering å ta av så har man et problem. Jeg er litt oppgitt og fortvilet. Men det er lettere å tale min sak om jeg vet hvilke regler som egentlig gjelder.

Håper noen har greie på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke funnet noe i arbeidsmiljøloven om dette, men i overenskomsten for vårt yrke står det at vi har krav på lønn om vi må til lege i arbeidstiden. Det står også at vi ikke kan nektes legetime av vår arbeidsgiver. Men det skal nevnes at vi har et yrke der man ikke kan avspasere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlege og lege i arbeidstiden

Spørsmål:    

Har arbeidsgiver lov til å nekte ansatte lege og tannlege timer i arbeidstiden?

Svar:  

Du som arbeidstaker har ikke noe lovfestet krav på å gå til tannlege eller lege i arbeidstiden, men de fleste tar jo dette som en selvfølge og uskrevet lov.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...