Skylines Skrevet 27. mars 2012 #41 Skrevet 27. mars 2012 Kunne det vært en idè for noen å prøve å låne en ridehall kanskje? Vet at mange hundeklubber leier hallene på kveldstid for å trene, og får å kunne slippe hunden løs på en trygg måte.
Krysanti Skrevet 28. mars 2012 #42 Skrevet 28. mars 2012 Altså - hunder med godkjent gjeterprøve, tjenestehunder og hunder som trener bruks er fritatt fra båndtvangen bare så lenge de er i aktiv trening. Du kan ikke ha borderen din med 90 poeng på gjeterprøve løs i skogen bare fordi den har gjeterprøven i boks - derimot har du lov til å ha den løs mens du trener. Same goes for brukshunder og tjenestehunder, som da skal ha bruks-/tjenestedekken og også være i aktiv trening. Jeg har hunden løs i båndtvangsperioden - men kun på steder hvor vi er veldig skjermet, som fotballbaner og lignende. Det dummeste jeg hører er unnskyldningen "jeg har den løs, men bare når vi er langt inne i skogen sånn at vi ikke plager noen folk" 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #43 Skrevet 28. mars 2012 Altså - hunder med godkjent gjeterprøve, tjenestehunder og hunder som trener bruks er fritatt fra båndtvangen bare så lenge de er i aktiv trening. Du kan ikke ha borderen din med 90 poeng på gjeterprøve løs i skogen bare fordi den har gjeterprøven i boks - derimot har du lov til å ha den løs mens du trener. Same goes for brukshunder og tjenestehunder, som da skal ha bruks-/tjenestedekken og også være i aktiv trening. Jeg har hunden løs i båndtvangsperioden - men kun på steder hvor vi er veldig skjermet, som fotballbaner og lignende. Det dummeste jeg hører er unnskyldningen "jeg har den løs, men bare når vi er langt inne i skogen sånn at vi ikke plager noen folk" Hvorfor er det værre å unnskylde seg med det, enn å unnskylde seg med at det er på en fotballbane?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #44 Skrevet 28. mars 2012 Hvorfor er det værre å unnskylde seg med det, enn å unnskylde seg med at det er på en fotballbane? Vet du hvorfor vi har regler om båndtvang? 1
Birgitta Skrevet 28. mars 2012 #45 Skrevet 28. mars 2012 Båndtvangen er for å beskytte dyreliv, og har ingen ting med hvilke følelser andre måtte ha for hund å gjøre. Og dere som har så god kontroll at hunden går fot hele tiden; hvorfor er det da et problem å ha på kobbel for å overholde norsk lov? Her er vi så heldige å ha "dressurområder" etc., så det er mulig for hunder å få leke, løpe og trene bra. Helt essensielt for min mynde, faktisk.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #46 Skrevet 28. mars 2012 Her er vi så heldige å ha "dressurområder" etc., så det er mulig for hunder å få leke, løpe og trene bra. Helt essensielt for min mynde, faktisk. Vi har et slikt område her jeg bor også, det kalles hundejordet på folkemunne (ikke i Frognerparken). Området er eid av Vellet som igjen er eid av alle de som bor her og i siste utgave av Vel-nytt sto om at det var så fint at området ble benyttet av hunder og hundeeiere. Senenst i kveld kom det en jobber og klaget over at hundene ikke var i bånd... Nå er det ikke båndtvang ennå og når du løper gjennom hundenes samlingsområde så er det du som får tilpasse deg. Det er snakk om et område på 30 meter.
Gjest grapefrukt Skrevet 28. mars 2012 #47 Skrevet 28. mars 2012 Så ENIG! Du burde forstå at alle ikke er som deg. Det der at man er "dum", "korttenkt" og diverse når man har hunden løs under båndtvang er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg kunne skrevet 1000 ord om at dere er noen opptrekte pappa gutter/jenter som er redd for søle,svette og blod. Eller en ukjent hund som er i skogen. Jeg har alltid min hund løs. Jeg har kontroll. Jeg går på spesialiseringen min i medesin. Så kanskje du skulle legge fra deg at man er mindre intelligent når man har hundene sine løse. Kanskje vi ser noe du ikke ser? Spesialisering i medisin gjør deg ikke automatisk verdensmester og kunnskapsrik på absolutt alle områder. Det er tydelig at du ikke har peiling, verken på de som er redde for hund (hvilket er rart, ettersom tråden har flere som beskriver dette - som neppe er pappagutter), og du har heller ikke kunnskaper om hvorfor vi har båndtvang her i landet. Skjønner du krysset av for AB, hadde vært flau selv hvis det hadde vært jeg som hadde utpøst slik sprøyt som dette. 2
Missymor Skrevet 29. mars 2012 #49 Skrevet 29. mars 2012 Nå kan jeg si mye om båndtvangen. De andre dyra skal beskyttes,selvsagt. Jeg bo i en kommune hvor det ikke er noen plasser for hunder å møtes,springe fra seg osv. Jeg har ikke noen småhund,men en stor som trenger å få ut energien. Vil man ha en vanskelig hund, så sett den i bånd. Ingen mennesker klarer å løpe så langt eller fort som hunden trenger. Ja, jeg har hunden uten bånd i marka uansett båndtvang eller ikke. Nå er den usedvanlig lydig. Har oppsyn med den hele tiden,men jeg kan aldri garantere at den en dag vil følge instinktene sine. Det er marka vi bruker året rundt. Gå på asfalten er ikke tur for en hund. Jeg bor i skogen og jeg pleier å ha hunden min løs, men nå som båndtvangen begynner om noen dager så holder jeg bikja i bånd. Visste du at jegerne har LOV til å skyte bikkja di om den springer etter et rådyr osv? Det vil jeg ikke, for jeg elsker hunden min over alt på denne jord. Hun er babyen min! Hun er lydig, men om hun ser et rådyr eller en sau så springer ho.. ikke for å drepe, men for å leke. Og for å få ut energien til bikkja mi så har vi er i byen heldigvis en park som vi slepper hundene i, så de kan leke i flere timer.. da kan bikkja mi sove i timesvis. Så om du ikke bryr deg om hvis Bikja di blir skutt fordi han ville følge instinktene sine, så burde du ikke ha hund! Og jeg skulle ønske reglene ikke var som de var, men jeg som menneske alene får ikke gjort mye ang reglene, så da må jeg følge de isteden.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #50 Skrevet 29. mars 2012 Er båndtvang i Nord-Norge den samme? Vi er jo seinere ute enn lengre sør ...
Krysanti Skrevet 30. mars 2012 #51 Skrevet 30. mars 2012 Hvorfor er det værre å unnskylde seg med det, enn å unnskylde seg med at det er på en fotballbane? Av den enkle grunn at båndtvangen er til for å beskytte dyr og fugler i en sårbar periode - med reir, hekking, fødsel og unger. Det er veldig lite av sånt på fotballbaner - der er man rimelig trygg på at hunden ikke er til fare/forstyrrelse for disse dyrene. Jeg trener aktivt med mine hunder, og derfor er jeg på steder som fotballbaner og lignende områder for å kunne gjøre nettopp dette, trening som krever at hundene er løse. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå