Leo Skrevet 24. mars 2012 #21 Skrevet 24. mars 2012 Ja, jeg har hunden uten bånd i marka uansett båndtvang eller ikke. Nå er den usedvanlig lydig. Har oppsyn med den hele tiden,men jeg kan aldri garantere at den en dag vil følge instinktene sine. Det er marka vi bruker året rundt. Gå på asfalten er ikke tur for en hund. Ikke bare risikerer du at hunden din plager dyr og fugler, men du utsetter også hunden din for stor fare hvis uhellet skulle være ute. Sitatet nedenfor er hentet fra Hundeloven. 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet. Hva som ligger i begrepet "en klar fare" blir nødvendigvis en subjektiv vurdering og er litt sent å diskutere når hunden er skutt, så i praksis har man svært få rettigheter som hundeeier i en slik situasjon. 3
Leo Skrevet 24. mars 2012 #22 Skrevet 24. mars 2012 Jeg ser gjerne at loven endres slik at det blir båndtvang 365 dager i året.Det ønsket kommer du nok ikke til å få oppfyllt siden det er relativt bred enighet om at dette er i strid med Dyrevelferdsloven. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #23 Skrevet 24. mars 2012 Dessverre bor vi i en kommune med utvidet båndtvang, så her er det ingen endring om noen dager.
Gjest Bobler Skrevet 25. mars 2012 #24 Skrevet 25. mars 2012 (endret) Jeg tar ikke allverden med hensyn til båndtvang. Går selvfølgelig med han i bånd, men i skogen er han løs. På kveldsturer etter elve også. Men jeg har en hund som hører på meg. Han går ikke til fremmede, andre hunder eller dyr. Kunne gått med han løs midt i byen på 17.mai om jeg ønsker. Men hadde jeg ikke hatt såpass kontroll på han som jeg har, så ville jeg jo hatt han en bånd. Men ser ikke poenget med bånd, når han går fot uansett. Kobbelet er bare en sikkerhet. Når sikkerheten allerede er der via trygghet og gjensidig respekt, kan det like så godt droppes. Bedre for både meg og dyret. Jeg er egentlig veldig glad i båndtvang. Da "må" de uten kontroll ha drittbikkja i bånd uansett. Oss som har kontroll har det lite å si på. Endret 25. mars 2012 av Bobler 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #25 Skrevet 25. mars 2012 Regler gjelder for alle andre, bare ikke for meg. For noe vanvittig sprøyt! 4
amonyn Skrevet 25. mars 2012 #26 Skrevet 25. mars 2012 Båndtvangen gjelder ikke for tjenestehunder heller Men jeg er alltid veldig nervøs når vi trener i båndtvangen. Folk tror de kan skyte hunder som er løse med loven i hånd, merket for tjeneste eller ei. Var et par hunder som ble skutt borti her, for et par år siden. Under øvelse. En som bodde i nærheten hadde sett hundene vimse rundt i skogen, fant frem geværet og skøt. Den ene døde, den andre kunne ikke brukes i tjeneste mer. Han ble dømt og måtte betale erstatning, men det bringer jo ikke hunden tilbake. Ei heller de hundretusener av kroner og årene som er lagt i disse to hundene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #27 Skrevet 25. mars 2012 Unntak: Hund med godkjent gjeterprøve Jeg har spurt om dette, og fikk til svar at det ikke er tilfelle,så har du en link?
Gjest Doh Skrevet 25. mars 2012 #28 Skrevet 25. mars 2012 Jeg har spurt om dette, og fikk til svar at det ikke er tilfelle,så har du en link? Jeg har Utdrag fra hundeloven(les mer på lovdata.no): § 9. Unntak fra sikringsreglene Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for a) hund når den brukes i reindrift, b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit, c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste, d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt, e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger, f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e. Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet. En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #29 Skrevet 25. mars 2012 Unntak: Hund med godkjent gjeterprøve Jakthunder under trening er vel også unntatt??
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2012 #30 Skrevet 25. mars 2012 Sånne som deg bør ikke ha hund. Det er pga sånne som deg vi andre hundeeiere er forhatt! Hjernetrim og langline ergre redskaper under båndtvangen! Har aldri hatt problemer med andre hunder eller eiere. nå "jobber" min hund,den har aldri veket fra min side. Jeg har hatt store problemer med hunder i langline,som ikke blir oppdrtt,men som får løpe så langt linen rekker. Har du en hund som trenger mye mosjon, så hjelper ikke bare hjernetrim. Båndtvangen er i flere mnd,og det bør du vite du som hundeier at hunder må få ut energien. Den kan ikke slippes på en gårdsplass,eller en liten have. Det er ikke utfordring nok for min type hund. Det jeg etterlyser er egnet område for hunder,noe som ikke blir tatt hensyn til ved innføring av båndtvang. For at min hund skal fortsette å være slik den er,så må jeg bryte båndtvangen.
Leo Skrevet 26. mars 2012 #31 Skrevet 26. mars 2012 Jakthunder under trening er vel også unntatt??Hvis du leser paragrafen Doh la ut, så vil du se at dette ikke stemmer. Det finnes noen få unntak, men de er strengt regulert. At en hund har godkjent gjeterprøve, gjør heller ikke at den er fritatt fra båndtvangen med mindre den er i aktiv tjeneste som gjeterhund. Tjeneste- og redningshunder likeså. Man kan uansett ikke ta seg til rette og trene f.eks. jakt- og redningshunder hvor man vil. Man skal alltid ha grunneiers tillatelse og man bør selvfølgelig forvisse seg om at treningen ikke er til ulempe for noen eller noe. Og å hevde at man må bryte båndtvangen vitner bare om at man enten er ganske korttenkt eller at man har skaffet seg en hund man ikke kan håndtere evt. begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #32 Skrevet 26. mars 2012 At en hund har godkjent gjeterprøve, gjør heller ikke at den er fritatt fra båndtvangen med mindre den er i aktiv tjeneste som gjeterhund. Tjeneste- og redningshunder likeså. Det stemmer ikke. Hunden trenger ikke være i aktiv tjeneste. Da hadde det jo vært umulig å trene opp alle "sommerhunder", i og med at det er midt i sesongen det er båndtvang. Det du sier om ulempe er jeg forsåvidt enig i, men det er umulig å ikke skremme noen. Som jeg har sagt i en tidligere post, så driter jeg faktisk en lang marsj i om noen blir skremt fordi en løs hund er på oppdrag. Det er ikke alltid jeg ser hunden, både på trening, prøver og i aktiv tjeneste. Det er umulig. Det med grunneiers tillatelse gjelder vel ikke i aktiv tjeneste? Med det sagt så tar man hensyn så langt det er mulig.
Crazyparrotwoman Skrevet 26. mars 2012 #33 Skrevet 26. mars 2012 jeg er så glad for at vi har flere "båndløse" områder for hund her på vestlandet =) alle hunder fortjener å løpe og leke med andre hunder og føle "friheten" men båndtvang må respekteres mener jeg, det beskytter hund, mennesker og andre dyr =) de ALLER fleste hunde som havner i slosskamp eller blir påkjørt og annet så er den løs!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #34 Skrevet 26. mars 2012 Jeg hater båndtvang, forstår selvsagt hvorfor, men allikevell. Det er en trist tid og jeg koser meg ikke like mye på tur i sommertiden noe som er rart. Det hender jeg bryter båndtvangen, men svært sjeldent. Dette er i områder langt borte fra skog og dyr, men det er sjeldent jeg tør. Jeg har kontroll på hunden min og går aldri med bånd til vanlig bortsett fra rundt vann med masse folk og båndtvang og slike plasser. er det noen som vet om områder i stavanger regionen der en kan gå med hunden løs i båndtvangsperioden? Vet det er et lite område, som jeg ikke husker hva heter:P Men der har det vært masse bråk og mange aggressive hunder. Alle hundefolk i stavanger advarer mot denne plassen. Noen som kan hjelpe.
Crazyparrotwoman Skrevet 26. mars 2012 #35 Skrevet 26. mars 2012 Jeg hater båndtvang, forstår selvsagt hvorfor, men allikevell. Det er en trist tid og jeg koser meg ikke like mye på tur i sommertiden noe som er rart. Det hender jeg bryter båndtvangen, men svært sjeldent. Dette er i områder langt borte fra skog og dyr, men det er sjeldent jeg tør. Jeg har kontroll på hunden min og går aldri med bånd til vanlig bortsett fra rundt vann med masse folk og båndtvang og slike plasser. er det noen som vet om områder i stavanger regionen der en kan gå med hunden løs i båndtvangsperioden? Vet det er et lite område, som jeg ikke husker hva heter:P Men der har det vært masse bråk og mange aggressive hunder. Alle hundefolk i stavanger advarer mot denne plassen. Noen som kan hjelpe. mener du hundeparken på åsen? har også hørst om en del slossing der ja, sluttet å gå der da folk med agressive hunder ikke klarte å innse at de burde sosialisere hunden bedre i stedet for å hive den i ringen et par ganger i måneden.. eller så er det et turområde i sørmarka hvor man kan ha hunden løs og selfølgelig i hundeskogen, eller så er det faste dager på hellestøstranden(søndag og torsdag) tror jeg det er fritt uten båndtvang.
Dolly-Duck Skrevet 26. mars 2012 #36 Skrevet 26. mars 2012 mener du hundeparken på åsen? har også hørst om en del slossing der ja, sluttet å gå der da folk med agressive hunder ikke klarte å innse at de burde sosialisere hunden bedre i stedet for å hive den i ringen et par ganger i måneden.. eller så er det et turområde i sørmarka hvor man kan ha hunden løs og selfølgelig i hundeskogen, eller så er det faste dager på hellestøstranden(søndag og torsdag) tror jeg det er fritt uten båndtvang. Åsen ja, det var det navnet:) Hellestøstranden, det må jeg skjekke ut:) Hvor er hundeskogen? :O
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #37 Skrevet 26. mars 2012 Nå kan jeg si mye om båndtvangen. De andre dyra skal beskyttes,selvsagt. Jeg bo i en kommune hvor det ikke er noen plasser for hunder å møtes,springe fra seg osv. Jeg har ikke noen småhund,men en stor som trenger å få ut energien. Vil man ha en vanskelig hund, så sett den i bånd. Ingen mennesker klarer å løpe så langt eller fort som hunden trenger. Ja, jeg har hunden uten bånd i marka uansett båndtvang eller ikke. Nå er den usedvanlig lydig. Har oppsyn med den hele tiden,men jeg kan aldri garantere at den en dag vil følge instinktene sine. Det er marka vi bruker året rundt. Gå på asfalten er ikke tur for en hund. Så ENIG! Da burde du ha skaffet deg en annen type hund..... Du burde forstå at alle ikke er som deg. Det der at man er "dum", "korttenkt" og diverse når man har hunden løs under båndtvang er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg kunne skrevet 1000 ord om at dere er noen opptrekte pappa gutter/jenter som er redd for søle,svette og blod. Eller en ukjent hund som er i skogen. Jeg har alltid min hund løs. Jeg har kontroll. Jeg går på spesialiseringen min i medesin. Så kanskje du skulle legge fra deg at man er mindre intelligent når man har hundene sine løse. Kanskje vi ser noe du ikke ser?
Anglofil Skrevet 26. mars 2012 #38 Skrevet 26. mars 2012 Jeg gleder meg, rett og slett fordi jeg er redd hunder, og her jeg bor er det mange som ikke tar hensyn til oss som ikke har hund (noen ganger er det jo en grunn til det). Bor sentralt og jeg kommer aldri til å forstå meg på hundeeiere som lar hunden få fare fritt rundt i byen. Hver eneste dag jeg går til jobben, som er rett ved en stor motorvei, ser jeg hundeeiere slippe hunden sin løs, samtidig som bilene suser forbi. Dette er i tillegg over en bru, slik at det ikke bare er for de gående å "gå til siden". Mitt forhold til hundeeiere er derfor ikke spesielt bra, dessverre, nettopp fordi jeg har hatt mange dårlige opplevelser. Ja, hunden din er sikkert snill, men det hjelper meg ingenting. Mvh Yvonne 1
Leo Skrevet 27. mars 2012 #39 Skrevet 27. mars 2012 Det stemmer ikke. Hunden trenger ikke være i aktiv tjeneste. Da hadde det jo vært umulig å trene opp alle "sommerhunder", i og med at det er midt i sesongen det er båndtvang. Det du sier om ulempe er jeg forsåvidt enig i, men det er umulig å ikke skremme noen. Som jeg har sagt i en tidligere post, så driter jeg faktisk en lang marsj i om noen blir skremt fordi en løs hund er på oppdrag. Det er ikke alltid jeg ser hunden, både på trening, prøver og i aktiv tjeneste. Det er umulig. Det med grunneiers tillatelse gjelder vel ikke i aktiv tjeneste? Med det sagt så tar man hensyn så langt det er mulig. Man starter jo ikke trening av gjeterhund ved å slippe den løs i utmark. Før den kommer så langt, vil den kunne karakteriseres som en dressert gjeterhund. Poenget mitt er imidlertid at du ikke kan gå med løs hund hvor du vil selv om du har gjeterhund, redningshund eller hva det nå måtte være. For at hunden skal være unntatt fra båndtvangen må den være "i bruk". Men nå er det vel heller ikke slik at hunder som er så gjennomdresserte som f.eks. rednings- og gjeterhunder gjerne er utgjør noe stort problem . Og man trenger ikke grunneieres tillatelse i aktiv tjeneste. Det er kun under trening. Det der at man er "dum", "korttenkt" og diverse når man har hunden løs under båndtvang er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg kunne skrevet 1000 ord om at dere er noen opptrekte pappa gutter/jenter som er redd for søle,svette og blod. Eller en ukjent hund som er i skogen. Jeg har alltid min hund løs. Jeg har kontroll. Jeg går på spesialiseringen min i medesin. Så kanskje du skulle legge fra deg at man er mindre intelligent når man har hundene sine løse. Kanskje vi ser noe du ikke ser?Dette bekrefter vel egentlig bare mine mistanker. Og så "medesin" da gitt! Og jeg finnes ikke redd for løse hunder i skogen eller andre steder. Poenget mitt er at vi har båndtvang for å beskytte viltet i yngleperioden. Det mange glemmer er imidlertid at vilt er så mye mer enn elg, hjort og rådyr. De som velger å overse båndtvangen, risikerer ikke bare sin egen hunds sikkerhet, men bidrar også til innskjerpelser og utvidelser som rammer også de som følger loven og gjør så godt de kan for å være ansvarlige hundeeiere. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #40 Skrevet 27. mars 2012 Gleder meg ikke til båndtvangen starter, men skjønner det jo i forhold til fugler og dyr med unger i skogen... Jeg har ikke noe forståelse for folk som vil ha båndtvang fordi de er redd hunder, det er båndtvang hele året om man ikke har kontroll på hunden sin. At min hund er stor betyr ikke at den er livsfarlig selv om den ikke går i bånd. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå