Gå til innhold

Bankkort, Visakort og Mastercard


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forrige uke brukte jeg Mastercard fordi jeg var blakk, og jeg har ingen problemer med å betale ned alt innen rentene begynner å løpe.

Da jeg spurte i de diverse butikkene om de tok kredittkort så sa de noen ganger "Nei, vi tar bare Visakort."

Er ikke Visa og Mastercard omtrent det samme, bare to forskjellige tilbydere av omtrent samme tjeneste? Jeg har hatt kredittkort med Visa, og nå har jeg kredittkort med Mastercard. Det er "Visa" på bankkortet mitt, men bruker man ikke hovedregelen at Bankaxept brukes som transaksjonsmiddel i Norge i stedet for Visa?

Er det en vanlig misoppfattelse at VISAKORT er bankkort, eller er det jeg som er helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Indra

Nei, det er litt forskjell. VISA-kort kan du ha uten å benytte deg av kredittdelen, Mastercard er et rent kredittkort.

Derfor svarer de som de gjør. Før var det heller uvanlig å få betalt med kredittkort i matbutikker osv, nå er det vel heller normen enn unntaket. Dette går på om innehaveren av butikken er villig til å ta imot kredittkort eller ikke, da det er lettere å svindle med slike kort enn de som trekker rett av kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er litt forskjell. VISA-kort kan du ha uten å benytte deg av kredittdelen, Mastercard er et rent kredittkort.

Derfor svarer de som de gjør. Før var det heller uvanlig å få betalt med kredittkort i matbutikker osv, nå er det vel heller normen enn unntaket. Dette går på om innehaveren av butikken er villig til å ta imot kredittkort eller ikke, da det er lettere å svindle med slike kort enn de som trekker rett av kontoen.

Forskjellen er ganske enkelt kredittkort kontra debetkort.

På et kreditkort så "låner" du pengene av finansinstitusjonen intil forfall.

Et debetkort er derimot knyttet direkte til din konto.

Et visakort kan være BÅDE et kreditkort og et debetkort.

Et kredittkort er derfor mye tryggere å bruke f eks på reiser og blir dermed mer anbefalt til det. (Du bruker ikke dine egne penger)

Butikkens svar viser bare at betjeningen ikke skjønner dette heller.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er mye mer styr med kredittkort. Nå har det blitt vanlig med pinkode på disse også, før var det signatur og kontrollnummer som gjaldt. Uoppmerksomme ansatte som tillater kredittsalg uten å følge alle rutinene fører til tap for butikken, da de ikke kan gjøre noe med ugyldige kvitteringer (manglende signatur, kontrollnr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankkort er kun debetkort.

Visakort kan være både debet- og kredittkort.

Masterkort er kun kredittkort.

Forskjellene er klare og tydelige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om folk som har hatt Mastercard på debetkortet sitt, så Mastercard er vel ikke kun kredittkort hvis man skal følge den logikken?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett Visa-debetkort og ett Visa-kredittkort, så synes det er litt merkelig svar fra butikkene all den tid du ikke spesifiserte hva slags kredittkort du hadde. Det var en periode jeg kun hadde Visa-kort, altså ikke Bankaxept, og da spurte jeg alltid først om de tok Visa. Utrolig mange steder svarte ja, for så å vise seg at de kun tok Bankaxept når jeg kom til kassen, så jeg tror at mange butikkansatte rett og slett ikke vet forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Visa-debetkort og ett Visa-kredittkort, så synes det er litt merkelig svar fra butikkene all den tid du ikke spesifiserte hva slags kredittkort du hadde. Det var en periode jeg kun hadde Visa-kort, altså ikke Bankaxept, og da spurte jeg alltid først om de tok Visa. Utrolig mange steder svarte ja, for så å vise seg at de kun tok Bankaxept når jeg kom til kassen, så jeg tror at mange butikkansatte rett og slett ikke vet forskjellen.

Det er nok det du sier i siste linje som gjelder.

Butikkansatte og mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...