Gå til innhold

Er jeg paranoid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått SMS fra Altinn som opplyser om mitt engangspassord. Jeg har imidlertid ikke logget inn - eller forsøkt å logge inn - på Altinn siden oktober... Kjenner jeg blir redd for at noen prøver å komme inn på mine sider...

Noen som vet om jeg har grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har aldri fått det uten at jeg selv prøver å logge inn å ber om engangs passord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått SMS fra Altinn som opplyser om mitt engangspassord. Jeg har imidlertid ikke logget inn - eller forsøkt å logge inn - på Altinn siden oktober... Kjenner jeg blir redd for at noen prøver å komme inn på mine sider...

Noen som vet om jeg har grunn til bekymring?

Hvis du får SMS som opplyser om ditt engangspassord så betyr det vel at noen har vellykket logget seg inn med ditt brukernavn og passord. Foreslår at du sjekker maskinen din for malware og skifter passord ganske fortløpende. Med tanke på at denne personen vil trenge dette engangspassordet så er det vel en ganske liten sjangs for at denne personen vil komme seg inn, men er denne personen dedikert og dyktig nok så er det nok absolutt gjennomførbart.

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sett på det som å være paranoid. Hadde blitt ganske redd selv. Om de i tillegg har bestilt pin koder, og hentet dem i postkassen din, så kan de skifte adresse på deg. Pluss masse annet skummelt.

Jeg ville absolutt skiftet passord og sjekket når pin koder ble bestilt sist. Jeg ville også tatt kontakt med noen som kunne kommet med rådgivning. Bedre å ta affære nå enn når du har kredittgjeld du ikke har brukt selv! Det er et helvete med identitetstyveri og bevisbyrden er på din side!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å logge meg inn på Altinn, og skulle få et engangspassord på mobilen. Passordet kom aldri, da jeg sannsynligvis opprettet brukeren min med det gamle mobilnummeret mitt. Hvis dette nummeret har blitt resirkulert kan det godt hende at passordet ble sendt til mitt gamle nummers nye eier. Kanskje det er noe slikt som har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å logge meg inn på Altinn, og skulle få et engangspassord på mobilen. Passordet kom aldri, da jeg sannsynligvis opprettet brukeren min med det gamle mobilnummeret mitt. Hvis dette nummeret har blitt resirkulert kan det godt hende at passordet ble sendt til mitt gamle nummers nye eier. Kanskje det er noe slikt som har skjedd?

Klart det er mulig at dette har skjedd. Men ville du tatt sjansen på å bare avfeie det som uskyldig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, selvom jeg absolutt ikke føler meg noe bedre... Har hatt mobilnummeret mitt i mer enn 10 år, så tror ikke det kan ha skjedd feil på den måten. Jeg har ikke turt å logge inn på Altinn etter jeg fikk SMSen. Men det burde jeg kanskje? Jeg husker ikke passordet mitt til Altinn selv, så er jo veldig skummelt om noen andre vet det. Og jeg har PINkode-arket som jeg brukte sist jeg var på Altinn (for ca et halvt år siden).

Bør jeg foreta meg noe idag? Eller må jeg vente til mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, selvom jeg absolutt ikke føler meg noe bedre... Har hatt mobilnummeret mitt i mer enn 10 år, så tror ikke det kan ha skjedd feil på den måten. Jeg har ikke turt å logge inn på Altinn etter jeg fikk SMSen. Men det burde jeg kanskje? Jeg husker ikke passordet mitt til Altinn selv, så er jo veldig skummelt om noen andre vet det. Og jeg har PINkode-arket som jeg brukte sist jeg var på Altinn (for ca et halvt år siden).

Bør jeg foreta meg noe idag? Eller må jeg vente til mandag?

Det er kanskje ikke så mye å gjøre idag? Men, kan en ikke få kontakt med Altinn i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en slik melding ut av det blå hadde jeg nok sendt en mail eller ringt Altinn. De er jo ikke akkurat sikre som banken har vi funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, selvom jeg absolutt ikke føler meg noe bedre... Har hatt mobilnummeret mitt i mer enn 10 år, så tror ikke det kan ha skjedd feil på den måten. Jeg har ikke turt å logge inn på Altinn etter jeg fikk SMSen. Men det burde jeg kanskje? Jeg husker ikke passordet mitt til Altinn selv, så er jo veldig skummelt om noen andre vet det. Og jeg har PINkode-arket som jeg brukte sist jeg var på Altinn (for ca et halvt år siden).

Bør jeg foreta meg noe idag? Eller må jeg vente til mandag?

Tilbakestill passordet ditt hvis du har glemt det. Det kan du gjøre her:

https://www.altinn.no/no/Toppmeny/Kontakt-og-hjelp/Ofte-stilte-sporsmal/Ofte-stilte-sporsmal-om-innlogging/Glemt-passord/

Skift også passord på Email-adressen din hvis den er koblet til Altinn kontoen på noen måte.

Og som sagt, sjekk maskinen din for malware. Hvis noen har fått tak i passordet ditt så er det sannsynligvis gjennom malware, f.eks en keylogger.

http://www.malwarebytes.org/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått en slik melding ut av det blå hadde jeg nok sendt en mail eller ringt Altinn. De er jo ikke akkurat sikre som banken har vi funnet ut..

Helt enig. Derimot vil jeg nevne at å kunne logge inn på en persons MinID er mye mer alvorlig enn å se personnummeret og selvangivelsen til Kenneth.

Du kan sammenlikne det litt med et bankkort. Har du kortet (fødselsnummeret i dette tilfellet), krever det en del jobbing for å få noe ut av det, men har du pin koden (innloggingsdata til MinID), står alle muligheter åpne.

Fødselsnummer og skattetall er ikke vanskelig å få tak i, minID info er verre. MED GOD GRUNN!

Med innloggingsdataene dine kunne jeg:

- byttet adressen din, leid leilighet i ditt navn, og bestilt varer dit

- søkt på studie og begynt på studie, i ditt navn

- skaffet bankID i ditt navn og brukt det til å bestille kredittkort og bankkonto

- med bankkonto har jeg plutselig legitimasjon i ditt navn

Jeg kunne gjort det samme med ditt personnummer og adresse, men da hadde jeg vært avhengig av mye mer tid og "dumsnille" offentlig ansatte.

Hilsen en som har litt peiling på svindel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Sendte en mail til Altinn nå, så håper jeg får svar så snart som mulig. (Ser de kun har åpent på hverdager). Har scannet PCen for virus uten å finne noe. Nå sitter jeg bare og håper at jeg ikke har grunn til å føle bekymringen jeg har.

Bør jeg logge inn på Altinn med koden jeg fikk på SMSen? Forf å sjekke? Eller burde jeg bare sitte rolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Sendte en mail til Altinn nå, så håper jeg får svar så snart som mulig. (Ser de kun har åpent på hverdager). Har scannet PCen for virus uten å finne noe. Nå sitter jeg bare og håper at jeg ikke har grunn til å føle bekymringen jeg har.

Bør jeg logge inn på Altinn med koden jeg fikk på SMSen? Forf å sjekke? Eller burde jeg bare sitte rolig?

Først og fremst er det noen som kan fødselsnummeret ditt. Og det er skummelt nok. I tillegg kommer passordet for minID, som kan være ganske enkelt og noe som lett kan kobles til deg (fødselsdato, navn, 12345, asdfg, osv vanlige ting). Hvis det er noen som har prøvd å logge seg på Altinn med din minID, da har du potensielt et ganske stort sikkerhetsproblem. Du må kontakte Altinn så fort som mulig, forklar saken, be dem sjekke siste gang noen har prøvd å logge seg på din Altinn konto. Forhåpentligvis blir det bare falsk alarm, men gjør alt du kan for å dobbeltsjekke. Og for God's sake, du må endre passordene dine for epost, minID, nettbank. Men ikke fra din egen PC med mindre du reinstallerer den først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den koden virker kun i noen få minutter. Jeg ville logget inn og sett meg litt rundt. Da kan du for eksempel se når siste pin kodebrev er bestilt (det står i starten: "Bruk PIN-kodebrev datert XX.XX.XXXX"). Hvis det er det samme kodebrevet som du holder i hånden, kan du puste litt roligere i alle fall. For da har de ikke kodebrev, og heller ikke mobilen din ;)

Du kan også se når siste innlogging ble gjort. Det står når du har skrevet inn siste koden, på siden med personlige opplysninger (før du kommer videre til det du skal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det noen som kan fødselsnummeret ditt. Og det er skummelt nok. I tillegg kommer passordet for minID, som kan være ganske enkelt og noe som lett kan kobles til deg (fødselsdato, navn, 12345, asdfg, osv vanlige ting). Hvis det er noen som har prøvd å logge seg på Altinn med din minID, da har du potensielt et ganske stort sikkerhetsproblem. Du må kontakte Altinn så fort som mulig, forklar saken, be dem sjekke siste gang noen har prøvd å logge seg på din Altinn konto. Forhåpentligvis blir det bare falsk alarm, men gjør alt du kan for å dobbeltsjekke. Og for God's sake, du må endre passordene dine for epost, minID, nettbank. Men ikke fra din egen PC med mindre du reinstallerer den først.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Og digger Dr. Seuss quoten :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk igjen for svar. Da avventer jeg å logge inn på Altinn til jeg kommer meg på en annen PC i morgen. Får tenke ut flere gode passord så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først og fremst er det noen som kan fødselsnummeret ditt. Og det er skummelt nok. I tillegg kommer passordet for minID, som kan være ganske enkelt og noe som lett kan kobles til deg (fødselsdato, navn, 12345, asdfg, osv vanlige ting). Hvis det er noen som har prøvd å logge seg på Altinn med din minID, da har du potensielt et ganske stort sikkerhetsproblem. Du må kontakte Altinn så fort som mulig, forklar saken, be dem sjekke siste gang noen har prøvd å logge seg på din Altinn konto. Forhåpentligvis blir det bare falsk alarm, men gjør alt du kan for å dobbeltsjekke. Og for God's sake, du må endre passordene dine for epost, minID, nettbank. Men ikke fra din egen PC med mindre du reinstallerer den først.

Det er da ikke nødvendigvis noen som kan fødselsnummeret. Noen kan ha tastet feil i sitt eget, og helt tilfeldig fått TS sin kombinasjon.

En annen ting kan også være at noen har registrert feil mobilnummer på sin egen innlogging, slik at TS sitt nummer har blitt registrert.

Veldig mange ting som kan ha skjedd her som ikke gir grunn til krisemaksimering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke nødvendigvis noen som kan fødselsnummeret. Noen kan ha tastet feil i sitt eget, og helt tilfeldig fått TS sin kombinasjon.

En annen ting kan også være at noen har registrert feil mobilnummer på sin egen innlogging, slik at TS sitt nummer har blitt registrert.

Veldig mange ting som kan ha skjedd her som ikke gir grunn til krisemaksimering.

At noen har tastet feil i sitt eget og fått TS sitt nummer er veldig usannsynlig, da må de jo ha samme passord også?

Noe uskyldig kan godt være grunnen til dette, men jeg sier bare jeg ikke ville tatt sjansen på det. Greit å komme til bunnen av dette, fordi konsekvensene er så store dersom det er noe ulovlig på g.

Og TS: Du trenger ikke vente med å logge inn, de får evt. ikke noe mer enn de allerede har. Jeg ville sjekket når det er logget inn sist + hvilket pin kodebrev som gjelder. For hvis du finner ut av det, og du ser at ingen har logget inn, eller har brev, så kan du sove godt i natt.

(Evt. kan du sende meg innloggingsdetaljer og bilde av pin kodebrevet ditt, så kan jeg fikse det for deg :lur:)

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takket være alt klusset på Altinn denne uka, har de åpent også idag, så jeg har fått prate med en behandler der. Det ser heldigvis ikke ut som noen har kommet inn på min side, men de skal sjekke det opp. Så nå er jeg bittelitt mindre nervøs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert bare noen som har lagt inn feil mobilnummer på sin egen profil, slik at du fikk koden som tilhører noen andre.

Du kan garantert ta det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...