Gå til innhold

Skjønner ikke selvangivelsen


Gjest Elissima

Anbefalte innlegg

Gjest Elissima

Ok, det er vel min egen feil at jeg ikke har satt meg inn i noe av dette, men selvangivelsen er gresk for meg. Skjønner ingenting. Hvordan vet jeg om jeg får igjen penger eller om jeg skal betale restskatt? På den ene siden står det: Foreløpig beregnet restskatt uten renter kr 8.877. Betyr det at jeg skal betale restskatt eller? Det var jo en ganske stor sum, kan jeg endre skatten så jeg ikke får samme smell neste år? Og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok betale restskatt ja.

For å unngå det samme til neste år, kan du ta kontakt med ligningskontoret for å få nytt skattekort(med høyere trekkprosent eller tabell) eller be lønningskontoret der du jobber trekke deg for litt ekstra skatt i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Æsj sure penger.. men takk for svar folkens :) Da skal jeg endre skattekortet mitt asap. På skatteetatens nettsider står det at hele beløpet må betales innen 8 uker, stemmer det? Etter som jeg skjønte får jeg 2 regninger fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj sure penger..

Husk at regnskapet går i null uansett, da. At du får restskatt nåe betyr at du har fått utbetalt mer på hver lømnning i fjor. Skulle du ikke fått restskatt, ville du hatt mindre å rutte med da. Og skulle du gått i pluss ville du hatt betydelig mye mindre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at du ikke har krav på noen fradrag? Det er mulig å redusere skatten dersom du har flere fradrag du kan føre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elissima

Har du sjekket at du ikke har krav på noen fradrag? Det er mulig å redusere skatten dersom du har flere fradrag du kan føre opp.

Hvordan kan jeg finne ut det? Skjønner ikke sånt jeg.. har ikke hatt noe innskudd i BSU, og får heller ikke noe reisefradrag. Så vet ikke om det er noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skatteetatens nettsider står det at hele beløpet må betales innen 8 uker, stemmer det? Etter som jeg skjønte får jeg 2 regninger fra de.

Du slipper renter for det du ev. betaler inn før 31.05. Hvis du ikke betaler noe får du to regninger med en halvdel hver som skal betales i august/september, da tillagt renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått restskatt.

HVOR BETALER JEG INN? Får jeg en regning i posten?

Eller må jeg betale på Altinn? Har aldri fått restskatt før.

Beklager at jeg spør her, istedet for å starte en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du betaler restskatten når du får oppgjøret som regel som en hvilken som helst faktura. Du kan splitte regningen i to til og med mener jeg å huske.

Sjekke skattetatens side

http://www.skatteetaten.no/Alt-om/Restskatt/

over 1000,- i reskatt så kan du betale i 2 terminer. Huff og uff, jeg som har 294kr i restskatt å betale må belage meg på bare en termin!!!

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til de som må betale restskatt: betaler du inn tilleggsforskudd innen 31.5. slipper du rente. Husk at alt under 100 kroner blir bortskrevet... Dvs har du beregnet restskatt på 1.329 betaler man 1.230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også fått restskatt.

HVOR BETALER JEG INN? Får jeg en regning i posten?

Eller må jeg betale på Altinn? Har aldri fått restskatt før.

Beklager at jeg spør her, istedet for å starte en ny tråd.

Se helt nederst på den siden i selvangivelsen din hvor det står at du har fått restskatt (siden heter Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2011). Der nederst står det kontonummer og KID å betale til. Betaler du innenfor 31.mai, slipper du rentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...