Gå til innhold

restskatt ... hjelp!


enes

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en restskat som er alt for høy å betale på engang.

Økonomien min har gått litt dårlig det siste året av personlige grunner.

Jeg har derfor betalt lite skatt for å få det til å gå rundt.

Dermed har jeg en retsskatt på 38 000kroner.

Jeg klarer ikke å betale restskatten alt under ett.

Så har jeg hørt at man kan dele det opp, er det sant?

Hvordan gjør jeg det?

Jeg er 23 år gammel,har aldri betalt skatt før :(

førstår ingenting av dette :s

Er det noen som kan hjelpe meg!?

Hvordan fungerer det med å tilbakebetale skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ringe skatteetaten. Er fullt mulig, men de skal ha en søknad og dokumentasjoner på inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk delt skatten i to, så betalte over to regninger. Klarer du ikke å spare 38 000 til høsten, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en restskat som er alt for høy å betale på engang.

Økonomien min har gått litt dårlig det siste året av personlige grunner.

Jeg har derfor betalt lite skatt for å få det til å gå rundt.

Dermed har jeg en retsskatt på 38 000kroner.

Jeg klarer ikke å betale restskatten alt under ett.

Så har jeg hørt at man kan dele det opp, er det sant?

Hvordan gjør jeg det?

Jeg er 23 år gammel,har aldri betalt skatt før :(

førstår ingenting av dette :s

Er det noen som kan hjelpe meg!?

Hvordan fungerer det med å tilbakebetale skatt?

Så du har bevisst betalt mindre skatt hele året, vitende at det kommer baksmell året etter. Da har du bare utsatt problemet du hadde i fjor til i år. Snakk med Skatteetaten, bare de kan finne en løsning for deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ring Skatteetaten, men Skatteoppkreveren i kommunen du skatter til.

Du vil få to fakturaer med halve beløpet på hver som skal betales i august og september. Klarer du å betale inn noe før 30. april slipper du renter på dette.

Mulig du kan få en betalingsavtale, men skatt er dyrt å betale for sent, så du bør prøve å få betalt det i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er nådeløse, jeg fikk en baksmell på 8000,- når jeg gikk på sosialen! jeg levde på makaroni og ketshup i 4 mnd for å klare å betal tilbake, så ikke forvent at de skal hjelpe deg, for det gjør de ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyldig skatt er den værste gjelden du kan ha. Det er nok av eksempler av mennesker som har bevisst/ubevisst blitt skyldig skattemyndighetene ubetalt skatt, og har havnet skikkelig i uføre p.g.av det. Klarer man ikke å betale det man skylder innen fristen de gir, påløper det seg renter, og gjelda vokser i svimlende fart.

Å betale skatt er prioritering nr 1. Du vil ikke ha skattemyndighetene på nakken. Om så var, ta opp lån i bank for å betale skatten. ... og finn andre løsninger på hvordan du skal få det til å gå rundt i år, enn å betale for lite skatt.

... tror du kan få delt opp beløpet i 3 innbetalingerom du ringer dem å spør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt skatteoppkrever og forhør deg om hva slags muligheter du har. Få de til å lage en nedbetalingsplan der ektrautgifter kommer tydelig frem. Deretter gjør du forhøre deg i banken, evt med snille foreldre/besteforeldre o.l. om det finnes andre løsninger.

En kjip og dyr lekse å lære, men er ærlig nok til å innrømme at jeg lærte på den måten jeg også for noen år siden... :gjeiper: Det ordner seg!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal så mye du absolutt kan innen utgangen av mai, dette slipper du å betale renter på. Spar som pokker utover våren/sommeren.

Dersom du får skatteoppgjøret i juni, vil halvparten av restbeløpet forfalle i august og den andre halvparten i september. Dersom du ser at du ikke får til å betale disse giroene innen forfall, ber du skatteoppkreverkontoret i kommunen om betalingsutsettelse eller en avdragsavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få to fakturaer med halve beløpet på hver som skal betales i august og september. Klarer du å betale inn noe før 30. april slipper du renter på dette.

Det skulle altså være 31. mai, ikke 30. april som det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke ta ferie. Jobb hele sommeren igjennom slik at du kan betale for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting, er du en oppegående person vil du allerede i sept/okt vite at du skylder endel skatt. Da tar du kontakt med skatteetaten og ber dem om å trekke mer, pluss du betaler full skatt i desember. Hadde du gjort dette hadde du unngått dette.

Følg med litt selv, etter sommeren, regn ut selv hvor mye skatt du har betalt og hvor mye ca du igjen å betale.

At du betaler for lite skatt for å få ting til å gå rundt er helt idiotisk, du bare forskyver problemene. Da er det bedre å ta kontakt med NAV de månedene du ikke har penger til melk og brød.

Du kan dele opp skatten din. Du kan betale 500 kr i mnd om du vil, men med påfølgende renter. Bare gi beskjed i god tid før forfallet så ordner det seg. Men vær forsiktig at du ikke havner i samme fella neste år, da baller det bare på seg og du blir aldri kvitt det.

Husk også at om du skylder statlige organer penger og du ikke betaler tar de veldig fort pant i eiendeler, som leilighet/bil/innbo.

Håper det ordner seg for deg, husk at det finnes profesjonelle folk der ute som kan hjelpe deg med dette.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...