Gå til innhold

Historien bak Lier Asyl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge vært interessert i det nedlagte mentalsykehuset på Lier. Jeg har googlet stort sett det som er å google, og lest det meste men jeg har aldri funnet frem til hva som egentlig skjedde på Lier da det virker som det er veldig mye som har blitt skjult for samfunnet. Jeg prøvde å lage en tråd på freakforum, men det gikk ikke så da prøver jeg meg her istedet. Er det noen av dere som har noen historier å dele fra Lier? Jeg tar imot alt med takk, det behøver nødvendigvis ikke å være historien bak nedleggelsen.

Med fare for å høres gal ut... Når jeg blir hengt opp i noe så gir jeg meg ikke før jeg får vite alt, hehe. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at det var en tråd om Lier inne på freakforum tidligere. Jeg har hørt endel om det men ikke alt. Syntes det var litt spennede å høre historier om det tidligere fordi det er mange historier som er ute å går. Det jeg vet er at de drev med forskning og testing på psykisk syke. Som ble hemmeligholdt. (Tror det var i hovedsak Schizofrene)Sykehuset ble nedlagt,men det står fortsatt vet jeg. Sykehuset ble bare forlatt etter det var stengt,å det er ingen som har tømt det for innventar etter at det ble lukket. Mange folk har besøkt det i ettertid,å de fant journaler om tidligere pasienter liggende der. Fostere og andre kroppsdeler i glass etter det jeg har fått med meg. Men det meste er blitt stjelt og folk har tatt med seg. Jeg vet at politiet har ved flere annledninger prøvet å stenge alle utgangene ved å stenge igjen åpningene og dørene,men folk har alltid hatt stor interesse av å gå inn der,så de har brutt seg inn. Ligger noen klipp ute på youtube vet jeg,av folk som hr vært der inne og filmet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fremdeles psykiatrisk avdeling på Lier, selv om den gamle bygningsmassen ikke lenger er i bruk. Jeg antar at Liers historie ikke skiller seg spesielt ut fra historien til andre lignende, store institusjoner her i landet, så du kan jo f.eks lese om Gaustads historie, det er utgikk flere bøker om denne.

Ellers har Ingvar Ambjørnsen skrevet en skjønnlitterær roman basert på egen opplevelse som pleieassistent på "gamle" Lier. Ingen lystig lesning. 23-salen heter den.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at det var en tråd om Lier inne på freakforum tidligere. Jeg har hørt endel om det men ikke alt. Syntes det var litt spennede å høre historier om det tidligere fordi det er mange historier som er ute å går. Det jeg vet er at de drev med forskning og testing på psykisk syke. Som ble hemmeligholdt. (Tror det var i hovedsak Schizofrene)Sykehuset ble nedlagt,men det står fortsatt vet jeg. Sykehuset ble bare forlatt etter det var stengt,å det er ingen som har tømt det for innventar etter at det ble lukket. Mange folk har besøkt det i ettertid,å de fant journaler om tidligere pasienter liggende der. Fostere og andre kroppsdeler i glass etter det jeg har fått med meg. Men det meste er blitt stjelt og folk har tatt med seg. Jeg vet at politiet har ved flere annledninger prøvet å stenge alle utgangene ved å stenge igjen åpningene og dørene,men folk har alltid hatt stor interesse av å gå inn der,så de har brutt seg inn. Ligger noen klipp ute på youtube vet jeg,av folk som hr vært der inne og filmet.

Jeg har lest igjennom den på freakforum! :) Vet du hvorfor det aldri har blitt tømt der inne? Og hvorfor det er så strengt vakthold der? Det er jo mange falleferdige bygninger rundtom, men ingen med så mye vakthold som lier..

Skrevet

Det er jo fremdeles psykiatrisk avdeling på Lier, selv om den gamle bygningsmassen ikke lenger er i bruk. Jeg antar at Liers historie ikke skiller seg spesielt ut fra historien til andre lignende, store institusjoner her i landet, så du kan jo f.eks lese om Gaustads historie, det er utgikk flere bøker om denne.

Ellers har Ingvar Ambjørnsen skrevet en skjønnlitterær roman basert på egen opplevelse som pleieassistent på "gamle" Lier. Ingen lystig lesning. 23-salen heter den.

Rart det aldri har blitt nevnt stort om Lier.. Hva heter bøkene om Gaustad?

Leste 23 salen for en stund tilbake, veldig bra bok! Vet du om 23 salen fremdeles er i drift, eller er den i en av de nedlagte byggene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest igjennom den på freakforum! :) Vet du hvorfor det aldri har blitt tømt der inne? Og hvorfor det er så strengt vakthold der? Det er jo mange falleferdige bygninger rundtom, men ingen med så mye vakthold som lier..

Det er ikke strengt vakthold, det er gjerder og Securitasvakter på området fordi Lier fremdeles er i drift og det er mange som bryter seg inn i de bygningene som ikke er i drift lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Rart det aldri har blitt nevnt stort om Lier.. Hva heter bøkene om Gaustad?

Leste 23 salen for en stund tilbake, veldig bra bok! Vet du om 23 salen fremdeles er i drift, eller er den i en av de nedlagte byggene?

Ambjørnsen jobbet der i 74-75. ;) Lier ble en del av Buskerud sykehus på 80-tallet og er i dag en del av Vestre Viken HF. De tilstandene som ble beskrevet i 23-salen er heldigvis et tilbakelagt kapittel for lenge siden. Hvis du googler "Lier sykehus" finner du en link til en utstilling Teknisk museum hadde for et par år siden om bl.a Lier.

Pst. Et tips er å ikke stole blindt på alt som dukker opp når man googler "asyl" og "mentalsykehus". Psykiatriens historie er egentlig ille nok i utgangspunktet, men man trenger ikke trekke inn spøkelser i bygningene og diverse "mysterier" i tillegg. ;)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er interessert i norsk psykiatrihistorie generelt (og ikke spesifikt i Lier) kan jeg anbefale artikler og bøker av Joar Tranøy (søk i BIBSYS e.l) og Svein Haugsgjerd. Gaustad har også et eget museum som er åpent for publikum.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det huset som det er snakk om er ett gammelt sykehusbygg. Det ligger flere sykehusbygg med pasienter rundt,som fortsatt er i bruk. (2-3 stk om jeg ikek husker feil) Det bor folk i hus rundt om der,så er ikke så forlatt område den dag i dag. Men selve huset som det er snakk om er forlatt og spiret forann vinduene i de nederste etasjene. Det er satt en inngjering rundt for å holde beholdkningen ute,men ettersom jeg kan huske er ikke den så vanskelig å komme forbi. Det er ikke noe vakthold der i dag,folk kan fritt gå dit uten at det er noen som legger merke til det. Har sett det bare en gang og det har en veldig spooky følelse når du kommer dit. Huset viser tydelige preg på at det er gammelt,og gir en guffen følelse. Malingen skreller seg av både utendørs og innvendig.Alt som er igjen der er veldig gammelt. Grunnen til at det er forlatt med alle gjenstandene forsatt stående er jeg ikke sikker på,er nok noe av det som gjør det litt sånn spooky også. Vet at flere har nevnt at det er apperater fra den forskingen de drev med der som fortsatt står der. Om jeg ikke husk feil tror jeg de drev med elektrosjokk på pasientene. Men når staten fikk greie på hva som egentlig foregikk der så valgte de å stenge hele byggningen. For så i stede å bygge ett nytt behandlingssenter.

Endret av Rabel
Gjest O___o
Skrevet

Uansett sykehus - så vil du finne skrekkhistorier.

Uansett.

Også fra sykehus anno 2012

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å søke i Aftenpostens og andre avisers arkiver? Der bør du jo finne en del artikler.

Skrevet

Står masse, masse, MASSE på paranormal.no, men husk å ta det meste løst oppdiktet du leser på forum med en klype salt ;)

Gjest Badabing
Skrevet

Aldri hørt om dette, men hvorfor river de ikke heller den gamle bygningen?

• Liker 2
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe, men mamma vokste opp rett ved siden av og de fikk stadig beskjed om å holde seg inne når det noen rømte :fnise: Tror ikke det skjedde andre ting der enn andre mentalsykehus i samme periode, forskjellen er vel at sykehuset fortsatt er der(med alt som følger med....). Må si fra hvis du finner ut noe og likne til det du skriver da :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg så fryktelig lyst til å dra dit, ta med meg datamaskin og skanner, skanne inn alt av dokumenter jeg får skannet, gå gjennom de og sensurere navn (på både pasienter og leger/personell), for så å legge ut alle disse historiene på nett.

Det høres ut som noe som almenheten absolutt burde få ta del i og kjennskap til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte å lese overskriften som "historien bak Aylar Lie"... haha!

Jeg vet desverre ikke så mye, men jeg skjønner godt at du syns det er spennende :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg så fryktelig lyst til å dra dit, ta med meg datamaskin og skanner, skanne inn alt av dokumenter jeg får skannet, gå gjennom de og sensurere navn (på både pasienter og leger/personell), for så å legge ut alle disse historiene på nett.

Det høres ut som noe som almenheten absolutt burde få ta del i og kjennskap til.

Du vet at stedet er sperret med politisperringer og ligger nært til det operative sykehuset, ikke sant? Dro dit selv en gang, kom ikke lenger enn til parkeringsplassen før det kom vektere og fulgte hvert skritt vi tok med argusøyne. Ikke sjans å komme inn.

Har hørt fra andre som har kommet seg inn at de har sneket seg inn fra baksiden gjennom skogen.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Her er et innlegg på en blogg hvor personen har tatt bilder fra innsiden. Creepy :D
Skrevet

Du vet at stedet er sperret med politisperringer og ligger nært til det operative sykehuset, ikke sant? Dro dit selv en gang, kom ikke lenger enn til parkeringsplassen før det kom vektere og fulgte hvert skritt vi tok med argusøyne. Ikke sjans å komme inn.

Har hørt fra andre som har kommet seg inn at de har sneket seg inn fra baksiden gjennom skogen.

Når er det du var der? Var der i fjor og det var ingen vakter der da.

AnonymBruker
Skrevet

Når er det du var der? Var der i fjor og det var ingen vakter der da.

3 år siden eller noe tenker jeg.

Rart hvis de har senket vaktholdet, men det vet jeg ingenting om. Går utifra at politisperringene fortsatt er oppe? Dvs at det er straffbart å gå inn. Blir man tatt kan det medføre sanksjoner.

Husk at det er lett å bli oppdaget om man er der på natten og går rundt i et forlatt hus med lommelykt. Da vet ALLE at det er noen som snoker rundt der inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...