Gå til innhold

alines afrika-nedtelling!


aline

Anbefalte innlegg

Har nå kommet tilbake fra en aldeles deilig ferie i gambia, men har ligget strøken i to dager nå etter at jeg kom hjem, og har første dagen på jobb i dag, og her er det mye å ta tak i og mye å rydde opp i samt mange som skal ha full forklaring på hvordan ferien har vært....

Men jeg er den bruneste på huset så!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Liv.

Turen var helt super, og jo mer jeg får fordøyd, jo mer VET jeg at det ikke var eneste gangen jeg var i Gambia!! :-)

Vi var ikke på safari, da Gambia ikke har så mye sånt, det er så lite at det hadde vel knapt vært plass til det heller, og dyrelivet er ikke helt det samme som i Senegal som ligger rundt hele Gambia.

men vi var i krokodillepark og så og klappet krokodiller, også var vi i natur-reservat og så på aper og fugler og salamandre og slikt, de hadde også en stakkars hannløve og to familier med hyener, men de var på inngjerdet område, så det ble mer dyrepark-aktig.

fugler er det det er mest av i Gambia, og skrekkelig fugle interessert er jeg ikke, så fugle-safari tok jeg ikke denne gangen.

Vi bodde privat og levde så godt som kun med gambianere med deres levesett og vaner, var med på navngivings-seremoni, bryllupp og bursdag på lokalt vis, vi var rundt om å så på land som min stefar eier, og ruslet endel rundt i bushen og på landsbygda. Vi var selvfølgelig også innom både hovedstaden Banjul og den større byen Serrekunda, i tillegg til at vi var med til små landsbygder hvor barna omtrent døøøøde av fryd over å se hvite turister, og med litt engstelse lurte på om det var trygt å ta på oss. :ler:

Også var vi på stranda fire ganger, det var vel der vi møtte flest turister, for merkelig nok så var de omtrent fraværende på alle andre steder, også hovedstaden og Serrekunda, som jeg vel trodde var viktige steder å få med seg dersom man faktisk er der for å oppleve Afrika!!

Fikk veldig inntrykk av at de fleste turistene tilbragte sine 14 dager på hotellets private strender, der det knapt er lov for innfødte å ferdes, og lurer da skrekkelig på hva søren som er poenget med å reise helt til Gambia for å ha kun badeferie... :klø:

Gambianerne er superduper-hyggelige folk!! Alle hilser og vil gjerne snakke, men siden vi ikke var på utpreget turiststeder, så var det stort sett bare høflige folk vi traff. Det var aldri noe problem å "bli kvitt" dem, det var bare å si ifra at det passet litt dårlig det, så var det "no problem"!! No problem er noe som gjelder for ALLE gambianere, og uansett hva du ser på som ett problem eller annet, så er det aldri noe problem.

De lever etter den tanken at alt er sjebnebestemt, så å stresse eller slite seg ut er jo liten vits, er det ment å skje, så skjer det, dersom det ikke skjer så var det ikke ment og ville ikke skjedd allikevel!! :kul: Og det syntes...

Brylluppet vi skulle i skulle starte kl 12, vi var der 12.15 og var de absolutt eneste som var kommet, brudgommen med forlover kom vel sånn i ett tiden, mens gjester datt litt inn hele dagen, bruden kom vel i halv to tiden, men det er det som ER 12 gambisk tid.....

Fikk meg halvlange rastafletter da, og DET ble populært det, når gutta fant ut at jeg bodde privat hos gambiansk familie i tillegg (pluss at de fleste i byen vet hvem stefaren min er, siden han var en populær politiker før militæret kom å tok makta) så fikk jeg tre ekteskapstilbud på rappen!! :ler:

Blonde rastafletter, solbrun/brent hud og tatovering på skulder og legg var ett kupp der nede, og jeg er skrekkelig glad for at jeg hadde kjærsten min hjemme som jeg er glad i, for om jeg hadde reist ned singel og lykkelig, så tror jeg jaggu ikke jeg hadde kommet tilbake igjen!! :ler:

Det var ett par der nede som hadde stjålet hjertet mitt totalt dersom jeg ikke alt hadde en som eier det!! Og det hadde vært tøfft å blitt forelsket der nede!! Forskjellene er store, selv om gambia er veldig fritt til å være muslimsk. De har lite kvinneundertrykkelse der, men "reglene" er annerledes allikevel, og kulturforskjellene hadde vært vanskelige. Men tro meg, jeg hadde fått meg gambians kjærste dersom jeg hadde reist dit singel!! Traff på en som jeg ble kjent med, som kjemien virkelig bare sa bang med en gang vi traff hverandre, han var sjefen for bygginga av sommer huset til mamma og mannen, så vi traff hverandre nesten hver dag mens jeg var der nede.... :-) mmmm..... men DET hadde vært vanskelig, han er fra bygda, og hadde ikke engang hørt om dusj før han fikk forklart hva rørene som ble murt inn i veggen var, og da trodde han vi var gale!! Vann ut av veggen forsto han overhode ikke poenget med!! :roll::ler:

Men han hadde også selvironi nok til at han flira av sin egen reaksjon når han forstod at dette var noe vi aldri hadde levd uten..

Men nå MÅ jeg jobbe litt, har tre ukers arbeid å ta igjen.

Men, forelskelsen er total!! I landet! I naturen, i kulturen og menneskene og dyrene og alt!! Og jeg fikk virkelig øynene opp for hvor heldig jeg er med kjærsten min, og har blitt enda mer glad i ham. Han er også så gira på dette så han nesten MASER om at vi skal dra ned sammen, og det skal vi, neste gang vi har råd!

(koster forresten lite der, jeg shoppet og shoppet, men brukte kun 5000,- og det var innkludert noen tusen i penge gave til familien og sommerhus. Kjøpte to skreddersydde, gambiske drakter + masse mer.

Tilsammen, reise, vaksiner, forberedelser og opphold kom på mellom 10-15.000,- og DET er ikke ille synes jeg!! Brukte mer og hadde mindre igjen sist gang jeg var i Hellas f.eks!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare legge til at nettene var hakket vanskeligere en beregnet... vi bodde jo ikke på hotell, så vi levde også nattestid slik gambianerne gjør, med den mangelen på luksus og vann til renhold som de har...

måtte bytte rom pga at jeg ikke taklet å sove med mus under senga, så jeg fikk heller ett rom der musa var i skapet og koste seg. biller og edderkopper var også i senga, og maur, mark og 5-6 cm store biller samt store edderkopper var rundt om ellers på soverommene... når strømmen gikk på kveldstid, noe den gjorde ofte, så vi mus som pilte rundt i stua og fra rom til rom

Jeg trodde virkelig jeg skulle dø de første nettene, og gråt meg i søvn både pga angsten for disse krypene og også av ydmykelsen over å være den eneste som slet med å takle dette. (mamma slet første gang hun var der, men var nå blitt mer vant med det, i tillegg til at hun jo ikke lå alene.)

Men jeg har altså greid å leve 14 dager med mus på soverommet (luktet varmt pelsdyr i hele rommet til tider....), biller i senga og rundt om ellers på soverommet, edderkopper (har fobi mot edderkopper) overalt også NEDI lakenposen en natt...... :o , maursti som av og til var på badet og av og til på soverommet, mark som kravlet rundt om mellom soverommet og badet (hadde eget bad) og masse moskito!!!

Og dusjen var bare kaldtvann, så når man ønsket varm vask, så fikk man en bøtte kokt vann, værsegod!!

De gangene strømmen hadde vært borte i flere timer, så fungerte ikke pumpene som skaffet vann til huset, så da var det ikke vann verken i dusj, vask eller toalett.... det var litt ubehagelig når man hadde en liten tendens til ferie-mage i ny og ne.... :-x

Opplevde masse mer og, men alt i alt var det en lærerik og utrolig spennende tur, og jeg VET at jeg skal tilbake, så fort jeg har neste prosjekt i boks og har spart meg opp nye penger.

Har også planer om å spare til tomt der nede!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting jeg virkelig har blitt klar over, er at det er ett par her inne som hadde hatt godt av å ta ferien min som personlig erfaring!!

Jeg har bodd med og levd i ett troende, muslimsk land, og jeg har via min stefamilie som er 100% muslimsk og som jeg nå har levd med og snakket med om religion og kultur og levemåte, lært at det å være muslim PÅ INGEN MÅTE kan plasseres i EN enkelt bås!!!

Jeg har lest guider om hva man må passe på når man reiser til gambia, pga at det er ett muslimsk land, også må jeg bare spør meg selv: "de som har skrevet disse turist-guidene, har de VÆRT i gambia??? Og hvor i all verden har de vært hen i Gambia, dersom de seriøst mener at man må følge slike og slike regler pga at det er ett muslimsk land????"

Det er pluss og minus ved deres levesett, på samme måte som det er med andre levesett, og kvinner og menn lever annerledes i samspill med hverandre en det kvinner og menn gjør i f.eks norge, men så MÅ de faktisk også det, fordi mulighetene og sjansene ikke er en brøkdel av hva som er i Norge, og man KAN derfor ikke være like selvstedig som vi er, verken kvinner eller menn!!

Kvinneundertrykkelse har jeg sett mer av i norge en jeg ser i Gambia, og det er flere som tildekker seg i norge en det er i Gambia!

Nei, alt kan ikke leses på nettet!

Har man sterke meninger om ting, så oppsøk virkeligheten og vær villig til å SE hva man har meninger om, selv om det ressulterer i at man kanskje er nødt til å endre litt på synet sitt!!

Det er maaaaange som burde tatt en tur til Gambia, ett muslimsk utviklingsland der kvinnene går lettere kledd en en normal norsk kvinne gjør på sommeren og hvor man har samme muligheter som menn til å utdanne seg og jobbe, men problemet er at mulighetene ikke er store for noen av kjønnene!!

Vi er så bortskjemte på alle mulige måter her i norge at jeg av og til skammet meg når jeg så hvordan disse visstnok så grusomme muslimene i Gambia var, levde, samstemte med hverandre og hva de smilte av!!

Hadde jeg hatt mulighet til å velge mellom bostedene kristne norge eller muslimske gambia så er jeg jaggu ikke så sikker på om kristne norge hadde vunnet det valget gitt!! Men valget er ikke mitt, å jobbe der er vanskelig og dersom jeg gjør det, betyr det å ta muligheten fra en innfødt som virkelig TRENGER jobben!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen elefanter, er ikke så mange elefanter i Gambia dessverre...

Men klappet litt på en krokodille da.... hjelper det? :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

:-D Tusen takk!!

ha en fin dag du også!!

ser frem til å treffes igjen om ikke altfor lenge. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven

men bare når jeg får orgasme altså

så hvis du vil høre det må du være i nærheten en gang jeg får det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...