AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #21 Skrevet 22. mars 2012 Du kan jo sjekke innom Kiwi, der får du varer som går ut på dato i dag eller i morgen.. Og så må jeg bare: 200 kr er veeeeeeldig lite i uka, du har ikke mulighet til og kutte ned på noen av de andre utgiftene dine, evnt skaffe deg en deltidsjobb? Skal gjøre det, men jeg har ikke sett at de har kiwi, ikke i sentrum i hvert fall. Ja, det er ganske lite, men jeg tror det skal gå, bare jeg er flink til å følge budsjettet mitt. Har forresten en helgejobb, men jeg har ikke tid til å jobbe veldig mye siden jeg går på et krevende studium.. :\
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #22 Skrevet 22. mars 2012 De har, vet bare ikke hvor. Linser og bønner kan du få latterlig billig på slike butikker. Ja, jeg håper at de har det og at det ikke er altfor langt i fra byen\sentrum.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #23 Skrevet 22. mars 2012 - har du mulighet for å bake selv? en pakke melblanding som gir to brød koster under 20 kroner, mot et kjøpebrød som gjerne er opp mot 30kr. - rimi selger store poser med wokgrønsaker til en rimelig penge (findus sine er så små og dyre syns jeg..) evt kan grønsaksblandinger brukes også. og wok med nudler kan jeg anbefale. - se etter hva som er på tilbud. Ica Maxi har ofte 10-kroners markeder. Kiwi har helgetilbud på ulike kylling/biff-fileter. Her om dagen så kjøpte jeg kjøttdeig hos rema1000 til 15kr. - til sukkersuget når du leser etc, hva med tyggis? Bake, ja, det kan jeg gjøre. Hvor får jeg melblandinger til billig penge? Har bare rema og bunnpris i sentrum, da. Wok med nudler hørtes godt ut. Tror jeg skal kjøpe meg frist-price nudler og billig wok. Kan prøve å kjøpe tyggis, men vet ikke om det hjelper mot søtsug. Det eneste som får meg til å bli sittende inne og lese er litt godterier Men det er jo så himla dyrt. Kanskje kakao kan gjøre susen?
Bonito Skrevet 22. mars 2012 #24 Skrevet 22. mars 2012 Om du finner en Kiwi butikk bør du også holde øye med fredagstilbudene deres, de har ofte kjøtt og fisk der. Poser med grønnsaker kan også være billige og veldig greie å lage lapskaus av feks. Ellers er det mye billig i firstprice som smaker helt ok. Og ja... jeg er veldig glad i Kiwi. 2
Loevinna Skrevet 22. mars 2012 #25 Skrevet 22. mars 2012 Jeg kjøper melblandinger på rema1000, rimi, europris, coop - og de varierer fra ca 13-20 kr. Så det varierer nok litt. Jeg lager meg ukeplan over middager, da synes jeg det er lettere å planlegge billig, slippe impulskjøp. Og så har jeg fryseboks under kjøleskapet, og er blitt flinkere til å fryse ned rester (som før hadde en tendens til å bli stående i kjøleskapet alt for lenge for så kastes..)
Loevinna Skrevet 22. mars 2012 #26 Skrevet 22. mars 2012 Om du finner en Kiwi butikk bør du også holde øye med fredagstilbudene deres, de har ofte kjøtt og fisk der. Poser med grønnsaker kan også være billige og veldig greie å lage lapskaus av feks. Ellers er det mye billig i firstprice som smaker helt ok. Og ja... jeg er veldig glad i Kiwi. Da er vi to! 1
ini Skrevet 22. mars 2012 #27 Skrevet 22. mars 2012 Det er veldig lite... Hvis du har muligheten ville jeg prøvd å fått en deltidsjobb. Har du mulighet til å jobbe f.eks hver tredje helg er det plutselig et par tusen ekstra i måneden. Og tro meg - det trenger du. Du må jo tenke på at du sikkert skal ha klær også. Selv om du har det du trenger nå så blir jo klær slitt etterhvert. Jeg bor i et "billig" land og lever på norsk studielån, noe som går helt ok, men det er ikke noe liv i sus og dus det heller alltid. Men jeg bruker fort et par tusen i måneden på mat og sånt. Hvis du studerer i nærheten av familien er jo dette også en mulighet. En venninne kjøpte så og si aldri middager, ved at hun spurte familie om ikke de kunne fryse ned restene fra deres middager i stedet for å kaste dem, også fikk hun en "bærepose" med frosne middager i ny og ne, som basically bare var å slenge i micro'n. Jeg har cøliaki, og "alle" bruker jo mel når de lager mat, så det funker jo ikke for meg, men ideen er jo god. Jeg er sikker på at tanter og besteforeldre syns det er kjempehyggelig å gi det til deg heller enn å kaste maten. Egg er jo en viktig kilde til proteiner. Brokkoli er jo kjempesunt (jern?), og selvom det høres skikkelig sært ut så er omelett med brokkoli (kokt og knust) skikkelig digg. Det funker jo som fjell til middag. Hvis du klarer å leve på 800 kr i mnd tror jeg nesten du blir helten min. Enten det, eller så blir du fryktelig tynn etterhvert. Men lykke til i alle fall.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #28 Skrevet 22. mars 2012 Om du finner en Kiwi butikk bør du også holde øye med fredagstilbudene deres, de har ofte kjøtt og fisk der. Poser med grønnsaker kan også være billige og veldig greie å lage lapskaus av feks. Ellers er det mye billig i firstprice som smaker helt ok. Og ja... jeg er veldig glad i Kiwi. Hehe, det høres bra ut. Alle matvarebutikkene skulle hatt fredagstilbud Jeg håper jeg finner kiwi i nærheten, hvis jeg gjør det, tar jeg meg en tur dit på fredag
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #29 Skrevet 22. mars 2012 Ja, jeg håper at de har det og at det ikke er altfor langt i fra byen\sentrum. På hjørnet, nederst i Munkegata (rett ovenfor Ravnkloa) ligger det en bra innvandrerbutikk som har store sekker med ris, linser, olje, billige grønnsaker og krydder. Anbefaler deg å kjøpe noe bra, tørket krydder, f.eks Garam Masala og Curry. Om du steker ris, så er dette godt å krydre med, og gjør maten litt mer spennende. Søk opp oppskrifter på indisk mat, de bruker mye linser, løk og tomater på boks. Om du kjøper inn det krydderet du behøver, så har du velsmakende og billige middager lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #30 Skrevet 22. mars 2012 Hvis du har Europris i nærheten har de lørdagstilbud på smågodt. 5.90 pr hekto. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #31 Skrevet 22. mars 2012 Jeg kjøper melblandinger på rema1000, rimi, europris, coop - og de varierer fra ca 13-20 kr. Så det varierer nok litt. Jeg lager meg ukeplan over middager, da synes jeg det er lettere å planlegge billig, slippe impulskjøp. Og så har jeg fryseboks under kjøleskapet, og er blitt flinkere til å fryse ned rester (som før hadde en tendens til å bli stående i kjøleskapet alt for lenge for så kastes..) Ukeplan over middager er faktisk en veldig god idé! Det blir ofte impulskjøp her, planlegger aldri måltider og lignende - Men det skal jeg begynne å gjøre heretter.
ofelia Skrevet 22. mars 2012 #32 Skrevet 22. mars 2012 Jeg tror det er en invandrerbutikk i Olav Trygvasonsgate, ned Munkegata fra Torvet og så til venstre. Og så tror jeg det er en i Fjordgata. Kiwi ligger på Moholt. I sentrum har du Bunnpris, Rema1000 og Rimi (bortenfor Brukbar). Lykke til 2
Snøvott Skrevet 22. mars 2012 #33 Skrevet 22. mars 2012 Om du takler smaken av tunfisk, er jo det og en billig kilde til proteiner. Om enn kattematluktende.
ofelia Skrevet 22. mars 2012 #34 Skrevet 22. mars 2012 På hjørnet, nederst i Munkegata (rett ovenfor Ravnkloa) ligger det en bra innvandrerbutikk som har store sekker med ris, linser, olje, billige grønnsaker og krydder. Anbefaler deg å kjøpe noe bra, tørket krydder, f.eks Garam Masala og Curry. Om du steker ris, så er dette godt å krydre med, og gjør maten litt mer spennende. Søk opp oppskrifter på indisk mat, de bruker mye linser, løk og tomater på boks. Om du kjøper inn det krydderet du behøver, så har du velsmakende og billige middager lenge. Var den jeg mente ja
Gjest Stronger Skrevet 22. mars 2012 #35 Skrevet 22. mars 2012 Joda, det går ann dersom du planlegger Men du må ikke handle for en dag av gangen, du må tenke fremover. Eks koster det ca 17 kr for 2 kg landlord middagsris, kjøper du dette har du ris laaang tid fremover, og kan bruke pengene på tilbehør neste gang du vil ha ris til middag. Euroshopper nudler koster ca 3 kroner per pakke, og kommer like bra ut i tester som mr lee til 17 kr per pakke, så dette kan også bruker som tilbehør. En pakke spaghetti fra landlord koster ca 5 kr, det samme gjør pastaskruer osv. Alle disse pastaproduktene holder til minst 4 middager. Det andre du må gjøre er å benytte deg av tilbud! Feks har de denne uken middagskaker til 19.90 på rema 1000, kjøper du disse og fryser ned er det nok til ihvertfall 5 middager. På rimi har de denne uken 3 for 2 på gilde grillpølser, dvs. at for ca 55 kr får du 24 pølser! Disse kan også fryses ned og holder til mange middager. Tilbud på joker denne uken er 400 gram kyllingkjøttdeig til 15 kr, kjøp en pakke, del i tre deler og frys ned. Hold deg oppdatert på hvilke tilbud de forskjellige butikkene har, kundeavisen kommer i posten eller så har alle de vanligste kjedene avisen på nettsiden deres. Tips til frokost/kveldsmat er feks bjørns lettkokte havregryn, koster 8,60 for 750 gram på rimi og dette varer i hvertfall en uke Viktigste tipsene er 1) tenk fremover, 2) kjøp tilbudsvarer og 3) frys ned! Kommer jo litt ann på hva du liker, men kjøper du feks en purre til 4 kr kan du bruke litt i middagen hver dag i kanskje en uke fordi man bruker skjelden en hel om gangen.. Det samme om du kjøper en løk til 4 kr så kan du bruke halve i dag og halve imorgen. Men som sagt må du finne de beste alternativene ut i fra hva du liker Håper dette hjelper i hvertfall bittelitt.. 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #36 Skrevet 22. mars 2012 Buljong, litt potet, gulerot og løk = grønnsakssuppe. Og ja, fredagstilbudene til Kiwi!
Store My Skrevet 22. mars 2012 #37 Skrevet 22. mars 2012 Det ligger også en innvandrerbutikk i Dronningensgate (rett ovenfor tattoosjappa), og en i nærheten av biblioteket (i Søndre). 2
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #38 Skrevet 22. mars 2012 (endret) Jeg har levd på en tusenlapp til mat i årevis. Greit, sikkert ikke verdens sunneste diett, men må man så må man. Brød kan være ganske rimelig, og pålegg behøver heller ikke koste allverden, så lenge man styrer unna ferdigskivet ost og andre porsjonsstørrelser. Pasta og ris er billig, samme er pølser og fiskekaker. Av drikke kan man holde seg til vann, supplert med et og annet glass juice. Edit: Eh, en tusenlapp i måneden altså, ikke en tusenlapp fordelt på en årrekke. Endret 22. mars 2012 av Okapi 3
SoftKitty Skrevet 22. mars 2012 #39 Skrevet 22. mars 2012 Jeg bruker altfor mye penger på mat selv, men et tips er iallfall å ikke handle på Bunnpris, Meny, Ica osv. Rema1000 pleier å vinne "billigst"-tester, med Kiwi og Rimi på de neste plassene. Ser du bor i Trondheim, da er det kanskje ikke så lett å dra til Sverige? Der kan man jo hamstre billigere kjøtt osv.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #40 Skrevet 22. mars 2012 Det er veldig lite... Hvis du har muligheten ville jeg prøvd å fått en deltidsjobb. Har du mulighet til å jobbe f.eks hver tredje helg er det plutselig et par tusen ekstra i måneden. Og tro meg - det trenger du. Du må jo tenke på at du sikkert skal ha klær også. Selv om du har det du trenger nå så blir jo klær slitt etterhvert. Jeg bor i et "billig" land og lever på norsk studielån, noe som går helt ok, men det er ikke noe liv i sus og dus det heller alltid. Men jeg bruker fort et par tusen i måneden på mat og sånt. Hvis du studerer i nærheten av familien er jo dette også en mulighet. En venninne kjøpte så og si aldri middager, ved at hun spurte familie om ikke de kunne fryse ned restene fra deres middager i stedet for å kaste dem, også fikk hun en "bærepose" med frosne middager i ny og ne, som basically bare var å slenge i micro'n. Jeg har cøliaki, og "alle" bruker jo mel når de lager mat, så det funker jo ikke for meg, men ideen er jo god. Jeg er sikker på at tanter og besteforeldre syns det er kjempehyggelig å gi det til deg heller enn å kaste maten. Egg er jo en viktig kilde til proteiner. Brokkoli er jo kjempesunt (jern?), og selvom det høres skikkelig sært ut så er omelett med brokkoli (kokt og knust) skikkelig digg. Det funker jo som fjell til middag. Hvis du klarer å leve på 800 kr i mnd tror jeg nesten du blir helten min. Enten det, eller så blir du fryktelig tynn etterhvert. Men lykke til i alle fall.. Det er lite, ja, men akkurat nå har jeg ikke råd til å handle for mer enn 800-900 kroner i måneden. Jeg har forresten en helgejobb, jobber to helgedager i måneden, har ikke tid til å jobbe mer enn det. I helgene er det ofte innleveringer som må gjøre ferdig Men ja, må vel kanskje ta litt mer vakter i helgene og ha lengre dager på skolen i ukedagene. Er opprinnelig fra Oslo, men studerer i Trondheim, så middag hos familien er nok ikke mulig. Egg og brokkoli hørtes faktisk ganske godt ut, og ikke minst sunt Jeg er spent selv også på hvordan dette skal gå, jeg håper det går bra. Tynnere vil jeg heller ikke bli, men det er jo den usunne maten som er billigst, så vi får se om det går motsatt vei...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå