Gå til innhold

Mamma vil låne penger til skattesmell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ikke si at det å ikke ha råd til å dra på ferie et år, er en knipe..

Var ikke det jeg mente heller? Jeg siktet til tilbakebetalingen av skatten. Ferie ville vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke det jeg mente heller? Jeg siktet til tilbakebetalingen av skatten. Ferie ville vært uaktuelt.

Nei, men nå er det altså ferie moren ønsker å låne penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å sette seg inn i siden foreldrene min er a) revisor og regnskapsfører av yrke og b) stinne av gryn, men jeg har uansett en generell regel:

Ikke lån ut penger til folk uten kontroll på økonomien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller satt meg ned og hjulpet henne slik at det ikke blir noen baksmell på henne til neste år. Det er mye bedre enn å låne penger!

Og så lånt henne de pengene hun selv ikke klarer å spare opp til skatten til 1. mai. Men med så kort tilbakebetalingstid at det ikke blir noen heidundranes luksusferie i år!

De som har pengeproblemer trenger ikke penger, de trenger hjelp med sine egne penger! Å gi dem penger er som å gi en alkoholiker alkohol...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg lagde en tråd om moren min som solgte huset sitt og tjente 1 million, og heller valgte å leie en villa fremfor å kjøpe en annen bolig. Så da forsvant millionen fort!

Nå kommer denne skattesmellen på 60 000 attpåtil!

Jeg tenker at jeg skal hjelpe henne, så lenge jeg får tilbake pengene. Eier egen bolig jeg betaler på selv, så må ta pengene av sparekonto.

Det er nok best at jeg drar til banken å får en kontrakt på dette?

Samt at hun må spare mest mulig hver mnd frem til hun må betale skattesmellen.

Hun tjener 500 000 i året, og likevel klager hun på dårlig råd..

Kan dere skjønne hvordan en dame som tjener 500 000 i året, og betaler 15000 i husleie, ikke klarer å legge opp noen penger?

Samboeren hennes er psensjonist, men han er jo med på å betale husleia, selv om mamma betaler mest. Han er minstepensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her!

Jeg lagde en tråd om moren min som solgte huset sitt og tjente 1 million, og heller valgte å leie en villa fremfor å kjøpe en annen bolig. Så da forsvant millionen fort!

Nå kommer denne skattesmellen på 60 000 attpåtil!

Jeg tenker at jeg skal hjelpe henne, så lenge jeg får tilbake pengene. Eier egen bolig jeg betaler på selv, så må ta pengene av sparekonto.

Det er nok best at jeg drar til banken å får en kontrakt på dette?

Samt at hun må spare mest mulig hver mnd frem til hun må betale skattesmellen.

Hun tjener 500 000 i året, og likevel klager hun på dårlig råd..

Kan dere skjønne hvordan en dame som tjener 500 000 i året, og betaler 15000 i husleie, ikke klarer å legge opp noen penger?

Samboeren hennes er psensjonist, men han er jo med på å betale husleia, selv om mamma betaler mest. Han er minstepensjonist.

Er det den stormannsgale samboeren hennes som vil på ferie til sommeren da eller?

Helt sykt altså..

Jeg kjenner mange som ikke skal gjøre noe annet enn å være på hytta denne sommeren fordi de skal spare. Og moren din vil låne penger av deg slik at hun får råd til å spandere ferie på sin samboer slik at DE kan reise å kose seg. Merker jeg blir litt kvalm jeg faktisk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om manglende økonomisk sans! Ingen med litt vett selger boligen sin for å leie over tid!

Lån henne ingen penger! Med ca 30 utbetalt i mnd og husleie på ca 10 klarer hun fint å spare selv til denne restskatten! Det blir trangt noen måneder, men det fortjener hun!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg skal hjelpe henne, så lenge jeg får tilbake pengene. Eier egen bolig jeg betaler på selv, så må ta pengene av sparekonto.

Ikke kom her og klag når du ikke får disse pengene tilbake, eller hun ber deg om enda mer. Herregud. Det er jo en million varselsignaler her. Hun har elendig selvdisiplin og dårlig økonomisk sans, men dyre vaner. Det er oppskriften på katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med mamma idag, og hun hadde fått en tilbakesmell på 60 000 kr.. Hun var fortvilet og lei seg.

Jeg skjønner ikke - hun må da ha skjønt at dette måtte komme?

Nå skal hun iallfall spare opp penger til å betale smellen til høsten,

men samtidig vil hun på ferie, og vet ikke om hun får spart nok til høsten. Hun spurte om jeg kunne låne henne penger.

Er så lei av å være den voksne!!! :kjefte:

Ehh, man må betale før utgangen av mai så vidt jeg husker for å unngå renter på det man skylder. Jeg har de siste 2-3 årene hatt en restskatt som har vært mellom 50000 og 60000 (i år også, litt sukk), men det var ventet. Rentene beregnes på hele beløpet fra 1/7 året før. For min del er en ting sikkert: Det er alltid ergelig å betale restskatt, men enda surere å betale renter av dem på toppen. Jeg betaler derfor før rentene løper. Så låner du penger er det i det minste for å betale skatten. Intet annet.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Fra-fastrenter-til-lopende-renter-pa-restskatt-og-tilgodebelop/

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, man må betale før utgangen av mai så vidt jeg husker for å unngå renter på det man skylder. Jeg har de siste 2-3 årene hatt en restskatt som har vært mellom 50000 og 60000 (i år også, litt sukk), men det var ventet. Rentene beregnes på hele beløpet fra 1/7 året før. For min del er en ting sikkert: Det er alltid ergelig å betale restskatt, men enda surere å betale renter av dem på toppen. Jeg betaler derfor før rentene løper. Så låner du penger er det i det minste for å betale skatten. Intet annet.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Fra-fastrenter-til-lopende-renter-pa-restskatt-og-tilgodebelop/

Man må betale i slutten av mai for å unngå renter, men man må ikke betale restskatten før til høsten.

Om du synes det er ergelig å betale restskatt, hvorfor i all verden endrer du ikke skattekortet ditt? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må betale i slutten av mai for å unngå renter, men man må ikke betale restskatten før til høsten.

Om du synes det er ergelig å betale restskatt, hvorfor i all verden endrer du ikke skattekortet ditt? :klo:

Nå er ikke jeg i denne situasjonen, men vet godt hvordan det f.eks har vært for et familiemedlem som har vært privatpraktiserende lege. Når du er selvstendig næringsdrivende så har du ikke noe skattekort, du må se på inntekten fra foregående år og så beregne sånn ca. hva det er du skal betale det kommende året. Det er veldig vanlig å bomme i disse tilfellene og baksmeller på flere titalls tusen er ikke veldig uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det vært så enkelt som: Har jeg mulighet til å låne bort pengene og er jeg sikker på at jeg får de igjen når jeg blir lovt å få de igjen, så låner jeg bort pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg i denne situasjonen, men vet godt hvordan det f.eks har vært for et familiemedlem som har vært privatpraktiserende lege. Når du er selvstendig næringsdrivende så har du ikke noe skattekort, du må se på inntekten fra foregående år og så beregne sånn ca. hva det er du skal betale det kommende året. Det er veldig vanlig å bomme i disse tilfellene og baksmeller på flere titalls tusen er ikke veldig uvanlig.

Jeg kjenner godt til dette, men mine bekjentes oppfatning er at dette kalles ikke smell. Når man er selvstendig næringsdrivende skal man ha god kontroll på situasjonen. Min far betaler rundt 100.000 i 'smell' hvert år. Jeg husker jeg var liten og syntes synd på ham fordi jeg trodde ikke vi fikk mat på et halvt år, og han holdt på å le seg i hjel og sa at dette var ikke en smell, det var bare 'forsinket skatt som han ikke hadde fått betalt inn tidligere'. Altså stålkontroll på beløpet. De betaler vel skatt inn kvartalsvis eller noe sånt også? Det er uansett ikke en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nølt med å låne bort penger til mamma hvis jeg hadde hatt muligheten til det. Samme hva hun skulle bruke det til. Foreldrene mine har hjulpet meg med så mye opp gjennom årene, at å låne de penger er det minste jeg kunne gjort. Og jeg vet at jeg ville fått de igjen.

Men det høres ut som din mor bare søler bort penger - så om du ikke er sikker på å få de igjen når du trenger det, så ville jeg kanskje ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må betale i slutten av mai for å unngå renter, men man må ikke betale restskatten før til høsten.

Om du synes det er ergelig å betale restskatt, hvorfor i all verden endrer du ikke skattekortet ditt? :klo:

Fordi inntekten har variert (i positiv retning) de siste årene og det før ett nytt år ikke er så lett å avgjøre om det kommer til å være slik også neste. For meg spiller det liten rolle fordi jeg vet hva skattekortet mitt har som grunnlag og skulle jeg få mer så tar jeg høyde for det.

For meg er det totalt uaktuelt å usette å betale restskatt til høsten. Kaster ikke bort penger på renter.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi inntekten har variert (i positiv retning) de siste årene og det før ett nytt år ikke er så lett å avgjøre om det kommer til å være slik også neste. For meg spiller det liten rolle fordi jeg vet hva skattekortet mitt har som grunnlag og skulle jeg få mer så tar jeg høyde for det.

Du kan endre skattekortet i løpet av året da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan endre skattekortet i løpet av året da :sjenert:

Ja, jeg kan det men setter heller pengene i banken og lar dem forente seg der til jeg betaler før fristen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...