Villemoe Skrevet 26. mars 2012 #41 Skrevet 26. mars 2012 Vi er tre søsken og både jeg og søstern har fått kjøpt hus og etablert oss uten hjelp fra våre foreldre. Vi får hjelp til mye annet, men ved boligkjøp har vi fått ordnet oss. Men nå skal lillebror ut på markedet og de skal stå som kausjonister for han, og det syntes jeg er helt supert . Han hadde slitt fælt for å klare det uten hjelp fra dem. Så det er helt supert at de hjelper Og foreldrene mine er ikke rike. Men har enebolig..
Eriks Skrevet 26. mars 2012 #42 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hei Yvonne. Du virker veldig fornuftig og flink til å spare. Må bare kommentere at det er en veldig dårlig plan å betale ned studielånet dersom du har/skal ha annen gjeld. Studielånet er tilnærmet det gunstigste lånet du kan ha, og det bør være det siste lånet man nedbetaler. Det kommer av at det krever ingen sikkerhet og har innbygd en gjeldsforsikring. Blir du arbeidsledig i mer enn tre måneder, har lav inntekt når du jobber fulltid eller tar en videreutdannelse, tilbyr Lånekassen rentefritak. Du kan også få betalingsutsettelse - og har krav på rentefritak hvis du har omsorg for barn under 10 år, eller om du får sosialstønad. I tillegg slettes studielånet om man dør, slik at arvingene ikke heftes for det. ingen andre lån er i nærheten av å ha like gunstige vilkår. Så dersom du regner med å måtte ha lån, f eks boliglån, behold studielånet, og betale heller ekstra på boliglånet. Folk er forskjellige. For meg som har planer om å være i jobb uansett hva som skjer henger rentefradraget på boliglån høyere enn vilkårene du har skrevet over. Når det er sagt har jeg ikke tenkt til å betale ned mer enn jeg trenger på noen av dem. Tror man kan oppnå høyere avkastning ved å investere pengene i BSU, samt bolig- og aksjemarkedet. Angående rik så definerer jeg rik som punktet hvor man sitter igjen med flere ganger det en vanlig sparsommelig arbeider tjener kun fra kapitalinntekter. Rundt 15-20 millioner i formue for eksempel. Endret 26. mars 2012 av Eriks
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #44 Skrevet 26. mars 2012 Jeg kjøpte i en annen tid hvor kravet til egenkapital var null. Banken var faktisk rimelig overrasket da vi sa at vi hadden noen tusen i banken. Min mamma kausjonerte for hele lånebeløpet jeg og samboer tok opp. Jeg er enebarn. Mamma hadde en helt grei lønn og nedbetalt leilighet. Nå endte jeg opp med å ha hele lånet alene etter 4 år. Neste gang jeg skulle ta opp boliglån så fikk jeg klar beskjed om at egenkapital og kausjonist spilte ingen rolle. Det de kun så på var betjeningsevnen. Fikk nei av flere banker selv om jeg hadde 40% i egenkapital. Endte med en saksbehandler som trodde på meg og mitt budsjett og som tok det opp med banksjefen som sa ja. Lånet er nå nedbetalt 15 år etter uten mislighold av noe slag.
Kelsier Skrevet 26. mars 2012 #45 Skrevet 26. mars 2012 Hva er definisjonen av "rike foreldre"? For min del blir den riktigste definisjonen at man er rik hvis man slipper å velge der mennesker med normal økonomi må gjøre et valg. For eksempel: Man kan ha både hytte på fjellet, hytte ved sjøen og hus i Spania, men allikevel velge å reise et annet sted i ferien. 1
Anglofil Skrevet 26. mars 2012 #46 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Hei Yvonne. Du virker veldig fornuftig og flink til å spare. Må bare kommentere at det er en veldig dårlig plan å betale ned studielånet dersom du har/skal ha annen gjeld. Studielånet er tilnærmet det gunstigste lånet du kan ha, og det bør være det siste lånet man nedbetaler. Det kommer av at det krever ingen sikkerhet og har innbygd en gjeldsforsikring. Blir du arbeidsledig i mer enn tre måneder, har lav inntekt når du jobber fulltid eller tar en videreutdannelse, tilbyr Lånekassen rentefritak. Du kan også få betalingsutsettelse - og har krav på rentefritak hvis du har omsorg for barn under 10 år, eller om du får sosialstønad. I tillegg slettes studielånet om man dør, slik at arvingene ikke heftes for det. ingen andre lån er i nærheten av å ha like gunstige vilkår. Så dersom du regner med å måtte ha lån, f eks boliglån, behold studielånet, og betale heller ekstra på boliglånet. Hei Jeg vet selvfølgelig at lån fra Lånekassen er det beste lånet du kan ha, hvis du først skal ha lån. Så jeg er fullstendig klar over vilkårene. Poenget er at jeg aldri i verden har sjans på å få huslån (har ingen andre lån enn studielån) hvis jeg har så stort studielån som har, vi snakker om et studielån som ender på ca 570.000 kr. Mitt mål er å betale ned en del av dette, men overhodet ikke alt, men jeg har ikke sjans til å få huslån før jeg ihvertfall har betalt ned noe. Men igjen, jeg har overhodet ikke tenkt til å betale ned alt, det er ikke intensjonen, bare betale sånn at jeg har sjans til å få huslån. Mvh Yvonne Endret 26. mars 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #47 Skrevet 26. mars 2012 Hei Jeg vet selvfølgelig at lån fra Lånekassen er det beste lånet du kan ha, hvis du først skal ha lån. Så jeg er fullstendig klar over vilkårene. Poenget er at jeg aldri i verden har sjans på å få huslån (har ingen andre lån enn studielån) hvis jeg har så stort studielån som har, vi snakker om et studielån som ender på ca 570.000 kr. Mitt mål er å betale ned en del av dette, men overhodet ikke alt, men jeg har ikke sjans til å få huslån før jeg ihvertfall har betalt ned noe. Men igjen, jeg har overhodet ikke tenkt til å betale ned alt, det er ikke intensjonen, bare betale sånn at jeg har sjans til å få huslån. Mvh Yvonne Denne skjønte jeg ikke logikken i. Det eneste du gjør er ved å betale ned ett lån for å få mer av et annet lån er jo at du bytter ut et forholdsmessig mer gunstig lån med et mindre gunstig ett? Jeg kjenner forresten mange som har fått boliglån med studielån av den størrelsen, så det behøver du ikke bekymre deg så mye for 1
Anglofil Skrevet 26. mars 2012 #48 Skrevet 26. mars 2012 (endret) Denne skjønte jeg ikke logikken i. Det eneste du gjør er ved å betale ned ett lån for å få mer av et annet lån er jo at du bytter ut et forholdsmessig mer gunstig lån med et mindre gunstig ett? Jeg kjenner forresten mange som har fått boliglån med studielån av den størrelsen, så det behøver du ikke bekymre deg så mye for Ja, det kan du forsåvidt si, men for å få huslån i utgangspunktet bør du ha mye egenkapital og lite gjeld. Ønskemessig så har jeg ingen ambisjoner om å betale ned på studielånet mer enn absolutt nødvendig, helst skulle jeg heller hatt det framfor et huslån, poenget er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få huslån, spesielt om man er alene om det. Jeg er skeptisk. Nå sier jeg at jeg vil betale ned deler, ikke hele lånet og jeg tviler på at jeg har sjans på å få et huslån med et så stort studielån. Jeg vil aldri kunne få en millioninntekt, jeg kan spare meg opp mye, det kan jeg, men jeg må også vise til mye egenkapital og mindre gjeld. Hva jeg dog kan gjøre er at jeg betaler den nedbetalingssummen som jeg får hvert kvartal av Lånekassen, når den tid måtte komme, og sette mellomlegget i sparing (dvs det jeg kunne tenkt meg å betalt ned på studielånet). Så kan jeg gå i banken og si det at jeg har 1 million kroner og høre hva som er mest ønskelig. Mvh Yvonne Endret 26. mars 2012 av Yvonne
flickan Skrevet 26. mars 2012 #49 Skrevet 26. mars 2012 Hva jeg dog kan gjøre er at jeg betaler den nedbetalingssummen som jeg får hvert kvartal av Lånekassen, når den tid måtte komme, og sette mellomlegget i sparing (dvs det jeg kunne tenkt meg å betalt ned på studielånet). Så kan jeg gå i banken og si det at jeg har 1 million kroner og høre hva som er mest ønskelig. Mvh Yvonne Det hadde jeg gjort 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2012 #50 Skrevet 26. mars 2012 Ja, det kan du forsåvidt si, men for å få huslån i utgangspunktet bør du ha mye egenkapital og lite gjeld. Ønskemessig så har jeg ingen ambisjoner om å betale ned på studielånet mer enn absolutt nødvendig, helst skulle jeg heller hatt det framfor et huslån, poenget er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få huslån, spesielt om man er alene om det. Jeg er skeptisk. Nå sier jeg at jeg vil betale ned deler, ikke hele lånet og jeg tviler på at jeg har sjans på å få et huslån med et så stort studielån. Jeg vil aldri kunne få en millioninntekt, jeg kan spare meg opp mye, det kan jeg, men jeg må også vise til mye egenkapital og mindre gjeld. Hva jeg dog kan gjøre er at jeg betaler den nedbetalingssummen som jeg får hvert kvartal av Lånekassen, når den tid måtte komme, og sette mellomlegget i sparing (dvs det jeg kunne tenkt meg å betalt ned på studielånet). Så kan jeg gå i banken og si det at jeg har 1 million kroner og høre hva som er mest ønskelig. Mvh Yvonne Jeg fikk boliglån med langt mindre EK og omtrent like stort studielån som det du vil ha. Totalsummen av gjeld du kan løfte på egen hånd er jo den samme uansett, uavhengig av hvordan forholdet mellom studielån og boliglån er i gjeldstotalen din, og da bytter du bare ut en krone i gjeld med gode vilkår mot en krone i gjeld med dårligere vilkår. I tillegg vil du få dårligere lånevilkår når du finansierer et boligkjøp med mer gjeld og mindre EK fordi bankens sikkerhet er dårligere. Det er altså langt lurere å ha alt det du kan spare i egenkapital når du kommer dithen at du skal kjøpe, enn det er å betale ned på studielånet ditt. Med det egenkapitalnivået du vil kunne fremvise vil du uansett være milevis foran de fleste på din alder. Til trådens tema: Jeg ville langt heller ha gitt mine barn egenkapital enn å kausjonere for dem, hvis jeg hadde økonomisk mulighet til å velge. Det er jo det mange med sparepenger gjør også, at barna får et par hundre tusen hver. Det har monnet ganske langt før de nye reglene om egenkapital kom.
Jordbærpiken Skrevet 27. mars 2012 #51 Skrevet 27. mars 2012 Jeg er ikke enebarn. Vi er flere søsken. Men nå er jo boliger generelt sett en god investering. Eiendommer kan gi god avkastning og ligningsformuen blir i tillegg liten og pen på skattelistene. Det bare er en brøkdel av den reelle markedsverdien som er synlig. Mine foreldre er ikke spesielt rike, imo. Samlet sett har de en reell formue på cirka 50 mill vil jeg tippe, men det avhenger av om markedet er friskmeldt og i toppform eller om den befinner seg i en trist bølgedal. Vei, for å sette ting litt i et perspektiv her, så har foreldrene mine en reel formue på ca. 6 millioner, noe som jeg ser på som helt normalt. Familien din har da 10 ganger så mye i reel formue som min, helt gjennomsnittlige familie. Du har jo selv sagt at du synes at en god lønn er et syvsifret beløp, noe som da faktisk bare vil være litt over dobbelt så mye som gjennomsnittslønnen ligger på i Norge. Når man da har ca. 10 ganger så mye i reel formue i forhold til det som er "vanlig" vil nå jeg i alle fall kategorisere det som å ha mye ergo å være rik. Mulig at man ikke skal dra langt for å finne noen med mer der du kommer fra (tipper du er fra Vestkanten/ Bærum), men realiteten er den at på andre steder så er dette en hel del!
Pene sko... Skrevet 27. mars 2012 #52 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Jeg kommer ikke fra Oslo i det hele tatt og leiligheten i Oslo er absolutt ikke på Oslo's beste vestkant. Jeg kommer fra en liten by. Synes det bare blir feil å kalle seg rik når man hver dag i DN, Finansavisen, e24 og i blader som Kapital leser om folk som faktisk har mye penger. Ny Porsche og Ferrari hvert år og kjøper luksushytte på Geilo for 25 mill, og villa på Frogner for 50 mill + strandidyll i Tjøme for ytterligere 25 mill. Det er bare å lese Kapital's topp 400-liste, så ser man hvem som faktisk er rike i dette landet. : / Endret 27. mars 2012 av Pene sko...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #53 Skrevet 27. mars 2012 Jeg kommer ikke fra Oslo i det hele tatt og leiligheten i Oslo er absolutt ikke på Oslo's beste vestkant. Jeg kommer fra en liten by. Synes det bare blir feil å kalle seg rik når man hver dag i DN, Finansavisen, e24 og i blader som Kapital leser om folk som faktisk har mye penger. Ny Porsche og Ferrari hvert år og kjøper luksushytte på Geilo for 25 mill, og villa på Frogner for 50 mill + strandidyll i Tjøme for ytterligere 25 mill. Det er bare å lese Kapital's topp 400-liste, så ser man hvem som faktisk er rike i dette landet. : / Så din definisjon på rik er at man tilhører den rikeste 0,1 promillen i landet? 5
Anglofil Skrevet 27. mars 2012 #54 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Jeg kommer ikke fra Oslo i det hele tatt og leiligheten i Oslo er absolutt ikke på Oslo's beste vestkant. Jeg kommer fra en liten by. Synes det bare blir feil å kalle seg rik når man hver dag i DN, Finansavisen, e24 og i blader som Kapital leser om folk som faktisk har mye penger. Ny Porsche og Ferrari hvert år og kjøper luksushytte på Geilo for 25 mill, og villa på Frogner for 50 mill + strandidyll i Tjøme for ytterligere 25 mill. Det er bare å lese Kapital's topp 400-liste, så ser man hvem som faktisk er rike i dette landet. : / Vel, uansett, for meg er 50 mill i formue det å være rik. Men nå regner jeg min familie som helt normal, og de har i grunn kun formue i huset og that's it (dvs 500.000 eller så hvis man trekker fra gjelden). For meg spiller det ingen rolle hvor man bor, 50 millioner er i mine øyne vanvittig mye penger og vil i min bok regnes som rik. Mvh Yvonne Endret 27. mars 2012 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #55 Skrevet 27. desember 2013 Vel, da har nok du en litt annen definisjon på dette en de aller fleste andre her i landet. Så lenge vi snakker om materielle verdier selvsagt. Mine foreldre har også en del i formue ved tanke på hytter/hus, så de kan betegnes som "rike". Men dette pga arv. De tjener ca 1-,1,5 mill til sammen. Så kan være dette hun mener?Anonymous poster hash: ec6bb...9dd
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #56 Skrevet 27. desember 2013 Hahah en gammel tråd men er jo helt idiotisk at flickan sier at hun ikke er spesielt rik med 50 mill som foreldre har i formue ?? Blir for dumt å påstå noe annet . Anonymous poster hash: e69af...158
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #57 Skrevet 27. desember 2013 Foreldrene mine valgte å ikke være kausjonister, men å ta opp lånet selv. Altså slik at de eide leiligheten til meg og samboeren (vi hadde råd til å betjene lån, strøm, kommunale avgifter etc, vi fikk bare ikke lån i banken). De tok opp lån på en mill. Det gikk bra, selv om de hadde lån på to andre hus fra før. Men, jeg husker at det ble mye stress med å selge vår leilighet når søsteren min og hennes mann måtte ha hjelp med å kjøpe seg hus. Håper ikke dere betalte ned foreldrene dine sitt lån, siden lånet var deres og jeg dermed antar at dere ikke eide noe leilighet? I så fall har jo foreldrene dine faktisk skodd seg på dere... Anonymous poster hash: 10ef2...b0b
Anglofil Skrevet 27. desember 2013 #58 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Dette var en litt artig "tråd" å lese igjen. Jeg har nettopp kjøpt min første bolig. Trengte ikke å betale ned på studielånet, banken fant løsninger til tross for stort studielån, og sammen med min mor kunne banken gi meg nok lån til en leilighet i Oslo. Flytter inn i januar. Min mor som stiller som samskyldner. Det var aldri noe jeg hadde forventet, og jeg er evig takknemlig! Mvh Yvonne Endret 27. desember 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #59 Skrevet 27. desember 2013 Vel, uansett, for meg er 50 mill i formue det å være rik. Men nå regner jeg min familie som helt normal, og de har i grunn kun formue i huset og that's it (dvs 500.000 eller så hvis man trekker fra gjelden). For meg spiller det ingen rolle hvor man bor, 50 millioner er i mine øyne vanvittig mye penger og vil i min bok regnes som rik. Mvh Yvonne Si du eier to eneboliger i Oslo (selv i billige områder mellom 6-10 millioner), har noen obligasjoner som gir deg en inntekt på rundt 300,000 i året i renter og eier litt næringseiendom som gir den en inntekt på noen hundretusen i året i leie så har du faktisk fort en formue på 30-40 millioner kroner uten at du nødvendigvis kan vise til noe mer i årlig inntekt enn for.eks en lektor/m opprykk med 16 års erfaring. Når det gjelder rikdom kommer det helt an på hvor mye av midlene dine du kan bruke. Er det som over kan du for.eks ikke kjøpe en helt ordinær nybil til 500,000 uten at du må ut med en stor andel av de årlige inntektene dine. Er du gift, og hverken du eller partneren er uten andre inntekter så lever man egentlig ikke så veldig fett. På en høyrentekonto kan man kanskje få ut over 1,5 million i året i renter. Dette må man skatte av, også må man skatte 1,1% av den totale summen på 50 millioner i året. Den reelle avkastningen på å bare la pengene rente seg i banken blir dermed rundt en helt ordinær årsinntekt på rundt 600,000. Er mye satt inn i eiendom får du uansett ikke slik avkastning på det, om du for.eks bor i et hus til 10 millioner. Den store forskjellen mellom 50,000,000 og ordinære inntekter er at man kan kjøpe seg, unne seg og sine barn en god del. Man har også mulighet til å forvalte pengene sine på en slik måte at man får god avkastning på dem, men da må man investere og utsette seg selv for risiko. Man må rett og slett sette seg ned og bestemme seg for å bruke en stor del av egen tid på å forvalte pengene sine om man ønsker å ha en inntekt som man kan leve av fra slike summer med penger. Selv er jeg lærer og takket være boligmarkedet i Oslo og litt lure valg har jeg en formue på 10 000 000, men dette er i bolig og leilighet og er egentlig ikke mye mer enn tall på et papir som sier ingenting. Anonymous poster hash: 10ef2...b0b
The Kitten Skrevet 27. desember 2013 #60 Skrevet 27. desember 2013 Jeg leser stadig vekk om foreldre som kausjonerer for barna sine slik at de kommer inn på boligmarkedet. Det jeg lurer på er - om du er enebarn kan jeg skjønne det går an, men om man har 2,3,4 barn, så kan da ikke foreldrene kausjonere for alle barna med mindre de de tjener millioner i året? Nei, jeg er ikke enebarn. Fikk forskudd på arv og det fikk min bror også. Mine foreldre synes det er bedre å hjelpe oss nå når vi faktisk trenger det enn når vi er 50 år gamle og etablerte. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå