Gå til innhold

Til dere som har foreldre som kausjonist -

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer mer på hva det er med foreldre som kausjonerer for unger som ikke har lært seg å spare, jeg da.

For de fleste tar det lang tid å spare seg opp 300 000. I mellomtiden stiger boligprisene...

For å ta et eksempel, leiligheten vi kjøpte før kravet om egenkapital ble innført, solgte vi to år etter for 250 000 mer enn vi betalte for den. Det var ikke en spesielt dyr leilighet i utgangspunktet, vi ga under 2 millioner for den.

At foreldre som kan ønsker å hjelpe barna inn på boligmarkedet så tidlig så mulig, har jeg all forståelse for.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hva menes med rike foreldre da? Min mor og far har ca. 1,4 millioner i samlet inntekt og de har lever ikke over evne. De ventet med å få barn til utdanning var på plass, hadde spart lenge før de kjøpte seg leilighet, og kjøpte hus først da de hadde spart enda mer. De liker å reise, men er ikke interessert i dyr bil og dyre ting, og har alltid satt seg budsjett på ting de kjøper slik at de har lagt av en del penger gjennom livet. De er kausjonister på lånene til både meg og søsteren, men ikke fordi vi ikke har spart. Tvert om har både jeg og søster jobbet siden vi var 16 og pappa har hele tiden bedt oss om å bruke BSU samt spare ved siden av. Så vi hadde ca. 200 000 da vi kjøpte hver vår leilighet. Da hadde vi også jobbet gjennom studiene og begynt i arbeidslivet. Vi har visst at mamma og pappa ville hjelpe oss, men vi visste også at de ikke hadde vært interessert dersom vi var ødslere, og manma og pappa fikk full innsikt i min økonomi før jeg tok opp lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre stilte som kausjonist på 150 000 kr av lånet vårt da vi kjøpte vår første leilighet. Jeg vil si de er rike, de har en formue på ca 30 mill.

Skrevet

Jeg leser stadig vekk om foreldre som kausjonerer for barna sine slik at de kommer inn på boligmarkedet.

Det jeg lurer på er - om du er enebarn kan jeg skjønne det går an, men om man har 2,3,4 barn, så kan da ikke foreldrene kausjonere for alle barna med mindre de de tjener millioner i året?

Jeg er ikke enebarn. Vi er flere søsken. Men nå er jo boliger generelt sett en god investering. Eiendommer kan gi god avkastning og ligningsformuen blir i tillegg liten og pen på skattelistene. Det bare er en brøkdel av den reelle markedsverdien som er synlig.

Mine foreldre er ikke spesielt rike, imo. Samlet sett har de en reell formue på cirka 50 mill vil jeg tippe, men det avhenger av om markedet er friskmeldt og i toppform eller om den befinner seg i en trist bølgedal.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

har 3 søsken og alle har fått/vil få egenkapital. lillbror fikk ca 400.000 til sammen.

han andre broren min vet jeg ikke hva fikk. han er 13 år eldre enn meg og flyttet tidlig.

jeg kommer til å få tilsvarende sum som min lillebror.

ja, de tjener/har tjent mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enebarn. Vi er flere søsken. Men nå er jo boliger generelt sett en god investering. Eiendommer kan gi god avkastning og ligningsformuen blir i tillegg liten og pen på skattelistene. Det bare er en brøkdel av den reelle markedsverdien som er synlig.

Mine foreldre er ikke spesielt rike, imo. Samlet sett har de en reell formue på cirka 50 mill vil jeg tippe, men det avhenger av om markedet er friskmeldt og i toppform eller om den befinner seg i en trist bølgedal.

I Norge så er dette mye penger.

• Liker 5
Skrevet

Foreldrene mine har kausjonert til de av barna som har trengt det. De tjener ca 1 mill til sammen. Jeg kjøpte billig bolig og klarte meg uten hjelp, og det er helt ok for meg at de hjelper lillesøsteren min, som bor i et område med stivere priser.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg i en alder av 23 år skulle kjøpe meg enebolig fikk jeg hjelp av min mor. Jeg hadde ikke noe i EK,så hun er sikkerhetn på topplånet mitt, men på ingen måte verken medeier eller medlånetaker. Vi er tre søsken, og jeg vil tro at skulle mine søskener kjøpe seg noe, så vil dem også få hjelp hos foreldrene våre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk/får hjelp. Har 3 søsken - vet ikke om mine foreldre kausjonerer for dem også. De tjener ganske godt og har ellers betalt ned mye på hus og hytte, så det er ingen problem for dem. Uten hjelp ville jeg ikke kunnet kjøpe nå, mens jeg stadig er student. Snille mamma og pappa.:)

• Liker 3
Skrevet

Ja, du er priviligert og du smører det i trynet på oss andre. :skratte:

Det er du som tolker det som "smøring i trynet". Hører jeg janteloven surre i bakgrunnen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor med en kompis som fikk kjøpt en leilighet til 3,3 mill, stor og deilig, og den står i hans navn.

For at den skal stå i hans navn, og ikke foreldrenes navn, har det noe å si?

Gjest O___o
Skrevet

Hva er definisjonen av "rike foreldre"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er priviligert og du smører det i trynet på oss andre. :skratte:

Eeeh, hun svarer på spørsmålet ts har stilt, på et diskusjonsforum!

Vil ikke kalle det å smøre noe i trynet på noen akkurat. Eller er det bare de med dårlig råd som har lov å svare?

Og FYI så er mine foreldre ikke spesielt rike, men har likevel råd til å stille som kausjonist dersom jeg hadde villet det.

• Liker 1
Skrevet

Det spurte jeg også om tidligere i tråden, men ingen så det ... :sjenert:

Skrevet

Nå har ikke boligkjøp blitt aktuelt enda, men mine foreldre har sagt at de ønsker å støtte meg med ved å være kausjonister. Jeg er enebarn. Eneste grunnen til at de vil det tror jeg er fordi jeg er fornuftig, sparer mye selv og er flink til å ta ansvar. Mitt mål er å spare opp rundt 800.000 kr til EK, i tillegg til at jeg skal nedbetale halvparten av mitt studielån til 2013. Jeg lever i dag etter en stram spareplan, og det går fint, til tross for at jeg forsørget mitt mann og meg selv alene i et år.

Jeg kan ikke se hva som er uansvarlig ved dette, de ville aldri gjort det hvis jeg ikke kunne vist til sparepenger i tillegg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

50 mill...ikke spesielt rike...er du seriøs?

• Liker 1
Skrevet

Det finnes det ikke noe entydig svar på. Her jeg bor er det ingen som er rike i Oslo/Stavanger-øyne, så da legges lista for "rik" litt lavere.

Jeg tenker at noen har rike, eller i allefall velstående, foreldre, hvis de har et par mill på bok, når bolig(er) er nedbetalt.

Skrevet

Nå har ikke boligkjøp blitt aktuelt enda, men mine foreldre har sagt at de ønsker å støtte meg med ved å være kausjonister. Jeg er enebarn. Eneste grunnen til at de vil det tror jeg er fordi jeg er fornuftig, sparer mye selv og er flink til å ta ansvar. Mitt mål er å spare opp rundt 800.000 kr til EK, i tillegg til at jeg skal nedbetale halvparten av mitt studielån til 2013. Jeg lever i dag etter en stram spareplan, og det går fint, til tross for at jeg forsørget mitt mann og meg selv alene i et år.

Jeg kan ikke se hva som er uansvarlig ved dette, de ville aldri gjort det hvis jeg ikke kunne vist til sparepenger i tillegg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Hei Yvonne. Du virker veldig fornuftig og flink til å spare. Må bare kommentere at det er en veldig dårlig plan å betale ned studielånet dersom du har/skal ha annen gjeld. Studielånet er tilnærmet det gunstigste lånet du kan ha, og det bør være det siste lånet man nedbetaler. Det kommer av at det krever ingen sikkerhet og har innbygd en gjeldsforsikring. Blir du arbeidsledig i mer enn tre måneder, har lav inntekt når du jobber fulltid eller tar en videreutdannelse, tilbyr Lånekassen rentefritak. Du kan også få betalingsutsettelse - og har krav på rentefritak hvis du har omsorg for barn under 10 år, eller om du får sosialstønad. I tillegg slettes studielånet om man dør, slik at arvingene ikke heftes for det.

ingen andre lån er i nærheten av å ha like gunstige vilkår. Så dersom du regner med å måtte ha lån, f eks boliglån, behold studielånet, og betale heller ekstra på boliglånet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

50 mill...ikke spesielt rike...er du seriøs?

Faktisk er jeg seriøs. De har god råd, men er ikke særlig rike i mine øyne. Man skal ikke så langt før man finner større fisker.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Faktisk er jeg seriøs. De har god råd, men er ikke særlig rike i mine øyne.

Vel, da har nok du en litt annen definisjon på dette en de aller fleste andre her i landet. Så lenge vi snakker om materielle verdier selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...