AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Jeg leser stadig vekk om foreldre som kausjonerer for barna sine slik at de kommer inn på boligmarkedet. Det jeg lurer på er - om du er enebarn kan jeg skjønne det går an, men om man har 2,3,4 barn, så kan da ikke foreldrene kausjonere for alle barna med mindre de de tjener millioner i året? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Vi hadde min far som kausjonist i 3 år, men så fant rådgiveren i banken ut av vi hadde betalt ned nok på lånet til at vi ikke trengte å ha kausjonist mer. Er ikke enebarn nei, men vi har ikke kjøpt bolig samtidig som andre søsken.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 Man kausjonerer bare for 15% av boligen som kjøpes sin verdi. Man får gjerne flere leiligheter for prisen av eneboliger og slikt som foreldrene eier. Om en enebolig er verdt feks 5mill, og 3barn må ha kauson på 250000 hver så vil foreldre ha full mulighet å stille opp vil jeg tro. Det er vel også sjeldent alle barne kjøper noe samtidig, og også ikke så ofte man å ha kausjonist over så mange år. De fleste jeg kjenner som hadde foreldre som kausjonister hadde jo noen egenkapital selv, samtidig som den nykjøpte bolgen vokste sånn i verdi at de ikke trengte foreldre som kausjonister etter rundt året.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg leser stadig vekk om foreldre som kausjonerer for barna sine slik at de kommer inn på boligmarkedet. Det jeg lurer på er - om du er enebarn kan jeg skjønne det går an, men om man har 2,3,4 barn, så kan da ikke foreldrene kausjonere for alle barna med mindre de de tjener millioner i året? ingen av delene. og vi er to søsken.
momo Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 De fleste foreldre har jo verdi i boligen sin, da de kom inn på boligmarkedet for flere år siden, så boligen har økt i verdi, og de har rukket å nedbetale en del. De jeg kjenner hvor foreldrene har stilt opp som kausjonister, har stilt opp med ca 200 000 til hvert barn. Jeg som er bare 33 år, kunne og stilt opp som kausjonist på sånne summer. Men er ikke nødvendig ennå da mine barn er små. Og jeg tjener ikke mye.
Gjest Gagaen Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Hadde ikke hatt samvittighet til å spørre mine foreldre ell andre til å være kausjonist , det er jo ren og skjær ansvarsfraskrivelse
juliane Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 Foreldrene mine står som kausjonister for 450.000 for meg og samboer, og med nedbetalt lån (slik de fleste 60-åringer faktisk har) er det jo ikke noe problem at de kausjonerer for broren min også når det skulle bli aktuelt. De fleste i foreldregenerasjonen har jo enebolig eller leilighet som har en viss verdi.
Eriks Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 Hadde ikke hatt samvittighet til å spørre mine foreldre ell andre til å være kausjonist , det er jo ren og skjær ansvarsfraskrivelse I mine øyne er det motsatt, jeg ville følt et ekstra ansvar fordi det ikke er mine penger som står på spill. 15
Gjest "gjest" Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 Hadde ikke hatt samvittighet til å spørre mine foreldre ell andre til å være kausjonist , det er jo ren og skjær ansvarsfraskrivelse Lurer mer på hva det er med foreldre som kausjonerer for unger som ikke har lært seg å spare, jeg da.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Vet du egentlig hva en kausjonist er sånn i de fleste praksiser, TS? Mine foreldre var kausjonist på en del av mitt lån, dvs ca 200 000 kr. De er kausjonister, ikke betalere på lånet mitt. Jeg er ikke enebarn (har 3 søsken), foreldrene mine er absolutt ikke millionærer - faktisk så har de betydelig mindre tilsammen enn det jeg og mannen min har (det hadde de også da de ble kausjonist). Men de er i 50 årene, og nedbetalt det meste de har av gjeld. De har dermed verdier i hus, båt og bil. Det var og er ikke noe problem for dem å være kausjonist på 200 000 kr. Jeg er absolutt ikke noe bortskjemt av denne grunn, men jeg er selfølgelig heldig som har foreldre som er villige til å stille opp. Det er værre med de som får bolig av foreldrene sine, denne gruppen er også med på å presse opp prisene. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Håper jeg ikke ble oppfattet som frekk i hovedinnlegget mitt, for det var ikke meningen isåfall. Jeg bare undret meg over dette. Nå stod det litt klarere for meg.
Kelsier Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har rike foreldre. Jeg og alle søsknene mine har fått god hjelp med boligkjøp, både i form av cash og i form av at de stilte som kausjonist/medlåner(men bare på papiret). De aller aller fleste jeg kjenner som har kjøpt og er på min alder har også rike foreldre. Resten får ikke kjøpt. Verden er urettferdig sånn sett. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har rike foreldre. Jeg og alle søsknene mine har fått god hjelp med boligkjøp, både i form av cash og i form av at de stilte som kausjonist/medlåner(men bare på papiret). De aller aller fleste jeg kjenner som har kjøpt og er på min alder har også rike foreldre. Resten får ikke kjøpt. Verden er urettferdig sånn sett. Hadde jeg vært rik, ville jeg også dritet i alle som ikke var rike. Jeg hadde bydd langt over prisen og vært med på å presse prisene opp - alt for at barna mine skulle få det beste.
Kelsier Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Hadde jeg vært rik, ville jeg også dritet i alle som ikke var rike. Jeg hadde bydd langt over prisen og vært med på å presse prisene opp - alt for at barna mine skulle få det beste. Da var da veldig aggressivt da. Hvor du har det fra at jeg (eller foreldrene mine) driter i alle som ikke er rike? Jeg vurderte i grunn å ikke svare på denne tråden, ettersom svaret mitt er den typen svar "ingen" vil høre. Men, jeg tenkte det ville bidra til å nyansere bildet som var gitt over. Noen har det nemlig sånn som meg også, uten at vi er ignorante drittsekker av den grunn. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har rike foreldre. Jeg og alle søsknene mine har fått god hjelp med boligkjøp, både i form av cash og i form av at de stilte som kausjonist/medlåner(men bare på papiret). De aller aller fleste jeg kjenner som har kjøpt og er på min alder har også rike foreldre. Resten får ikke kjøpt. Verden er urettferdig sånn sett. Tøys. 90% av resten har foreldre som bend over backwards for å skrape sammen til et kjøp. Eller de jobber døgnet rundt et par års tid for å fikse egenkapital. Eller de sparer så mye de kan over mange år. De resterende 10% får ikke kjøpt, det er sant. Men det er latterlig å tro at bare de med rike foreldre får kjøpt. De får kanskje kjøpt uten å yte så mye, men de som ikke har rike foreldre kan også greie det fint, så lenge de får litt hjelp og gidder å legge to pinner i kors. 6
Kelsier Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 Tøys. 90% av resten har foreldre som bend over backwards for å skrape sammen til et kjøp. Eller de jobber døgnet rundt et par års tid for å fikse egenkapital. Eller de sparer så mye de kan over mange år. De resterende 10% får ikke kjøpt, det er sant. Men det er latterlig å tro at bare de med rike foreldre får kjøpt. De får kanskje kjøpt uten å yte så mye, men de som ikke har rike foreldre kan også greie det fint, så lenge de får litt hjelp og gidder å legge to pinner i kors. Nei, når man er på min alder i min vennekrets, da må man ha rike foreldre, fordi alle er studenter, ingen tjener noe særlig og alle er dermed avhengige av foreldre som kan veie opp for manglende betalingsevne. Nå var det det jeg snakket om, og ikke alle unge mennesker mellom 18 og 33 år i Norges land. For generelt sett har du helt rett
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #17 Skrevet 21. mars 2012 Nei, når man er på min alder i min vennekrets, da må man ha rike foreldre, fordi alle er studenter, ingen tjener noe særlig og alle er dermed avhengige av foreldre som kan veie opp for manglende betalingsevne. Nå var det det jeg snakket om, og ikke alle unge mennesker mellom 18 og 33 år i Norges land. For generelt sett har du helt rett Ja, men jeg har nok noe av den samme kretsen som deg... Bor også i Oslo, studerte lenge, og fikk hjelp hjemmefra, men vil ikke karakterisere foreldrene mine som "rike" av den grunn. Det holder faktisk at de tjener greit nok. Og jeg tror virkelig at det er mulig å få tak i en grei EK selv som student, hvis det er noe man virkelig vil og man slipper å starte i minus og kan leve billig. Det er ikke såååå veldig forbeholdt de velholdne få- det spørs bare hva man velger å bruke pengene på ;-)
Gjest "gjest" Skrevet 21. mars 2012 #18 Skrevet 21. mars 2012 Jeg har rike foreldre. Jeg og alle søsknene mine har fått god hjelp med boligkjøp, både i form av cash og i form av at de stilte som kausjonist/medlåner(men bare på papiret). De aller aller fleste jeg kjenner som har kjøpt og er på min alder har også rike foreldre. Resten får ikke kjøpt. Verden er urettferdig sånn sett. Ja, du er priviligert og du smører det i trynet på oss andre. 2
Meridian Skrevet 21. mars 2012 #19 Skrevet 21. mars 2012 Nei, når man er på min alder i min vennekrets, da må man ha rike foreldre, fordi alle er studenter, ingen tjener noe særlig og alle er dermed avhengige av foreldre som kan veie opp for manglende betalingsevne. Nå var det det jeg snakket om, og ikke alle unge mennesker mellom 18 og 33 år i Norges land. For generelt sett har du helt rett Jeg bare lurer på hva du definerer som rik/rike foreldre? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #20 Skrevet 21. mars 2012 Jeg leser stadig vekk om foreldre som kausjonerer for barna sine slik at de kommer inn på boligmarkedet. Det jeg lurer på er - om du er enebarn kan jeg skjønne det går an, men om man har 2,3,4 barn, så kan da ikke foreldrene kausjonere for alle barna med mindre de de tjener millioner i året? Foreldrene mine valgte å ikke være kausjonister, men å ta opp lånet selv. Altså slik at de eide leiligheten til meg og samboeren (vi hadde råd til å betjene lån, strøm, kommunale avgifter etc, vi fikk bare ikke lån i banken). De tok opp lån på en mill. Det gikk bra, selv om de hadde lån på to andre hus fra før. Men, jeg husker at det ble mye stress med å selge vår leilighet når søsteren min og hennes mann måtte ha hjelp med å kjøpe seg hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå