Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg kunne gjerne tenkt meg og lage eget brød til når jeg begynner i jobb igjen, og tenker at en brødbakemaskin ikke hadde vært så dumt..

men hva gjør en brødbakemaskin sånn exact?

hva trenger du å gjøre liksom?

blir brødet like godt som om du følger samme oppskrift men lager det på vanlig måte?

jeg ser at mange selger sine brødbakemaskiner nesten ubrukte eller helt ubrukte, er brødbakemaskin en bedre støvsamler?

har du en og hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en, og bruker den igrunn kun til å lage deigen.

Endret av MalloryK
Skrevet

Jeg har en og har testet den sikkert 50 ganger på forskjellige oppskrifter. Jeg tester ennå og er ikke imponert...!!!

Skrevet

Jeg har en og er kjempefornøyd.

Baker solsikkebrød for det meste, men også loff og skikkelige grovbrød

Man må være veldig nøye på oppskriften har jeg funnet ut, ellers blir det ikke særlig bra.

Skrevet

Vi har en, og den brukes jevnlig. Et par ganger i uka. Men det er en arvemaskin, som vi fikk av de forrige eierne fordi de aldri brukte den. :gjeiper:

Tror nok det har mest med vane å gjøre. Jeg synes det beste i verden er å stå opp til nybakt brød som fortsatt er litt varmt. Tror faktisk ikke det blir så mye billigere, men det smaker jo mye bedre enn det på butikken.

Stemmer nok at man må være litt mer påpasselig med deigen enn ved vanlig brødbaking - da merker man jo med en gang om deigen blir for våt/tør/hard/etc. Men det løser vi greit ved å ta en kikk på den når den har blitt eltet sammen.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Ikke kjøp brødbakemaskin!!!

Da får dere spøkelser. Noen i åndenes makt som hadde det og maskina fløy veggimellom!

:fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

faktisk ikke det blir så mye billigere, men det smaker jo mye bedre enn det på butikken.

Tror mannen min regnet ut at vi brukte mellom 5 og 7 kroner pr brød, og det billigste brødet man kjøper ferdig på butikken er vel FP-kneippen til rundt 7 kroner

Ellera koster brødene på butikken her mellom 20-40 kroner

Endret av Ryvre
Skrevet

men hva gjør en brødbakemaskin sånn exact?

hva trenger du å gjøre liksom?

Man har oppi ingrediensene til deigen, også elter, hever og steker den for deg. som nevnt ovenfor her kan det være lurt å ta en kvalitetskontroll av deigen etter et par minutter, da.

Ang. støvsamlere så tror jeg mange kjøkkenmaskiner fort blir det. Det handler nok mye om vane og om man finner et bedre alternativ.

Skrevet

Tror mannen min regnet ut at vi brukte mellom 5 og 7 kroner pr brød,

Komme rvel an på hva man har i brødet det? Vi bruker flere ulike typer mel (de grovere er jo gjerne litt dyrere) og som regel noen gode dæsjer med linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner etc. Da koster det fort litt mer. :)

Skrevet

Ja det koster mer, men man bruker ikke så mye av hver i ett brød.

En pose med solsikkefrø har jeg jo en evighet i skapet, samme med andre grove melblandinger

Skrevet

Hadde virkelig satt pris på en god og sunn oppskrift!! Helst uten hvetemel :)

Skrevet

Vi har en brødmaskin, og den står dessverre for det meste å samler støv.

Grunnen til det er enkelt og greit at den ikke har timer-funksjon. Det vil si at vi må trykke "play" manuelt ca 3 timer før vi vil spise det nybakte brødet. Og vi hadde sett for oss, som Pingting skriver, å stå opp til deilig nybakt brød. Men uten timer-funksjon krever det at en av oss står opp kl 4 på natta for å starte maskinen, og det tar liksom litt av gleden ut av det hele :gjeiper:

Så dersom du bestemmer deg for å skaffe en brødbakemaskin vil jeg si at timer-funksjon er et must. Og i tillegg bør du undersøke hvor stort brødet blir. Vi synes at vårt blir litt i minste laget.

Skrevet

Vi har da ikke timerfunksjon vi heller - og vi pleier å sette det på bår vi går og legger oss i 23-tiden. Da er det fortsatt varmt i 6-7-tiden :)

AnonymBruker
Skrevet

tror ikke vår brødbakemaskin ble brukt ber enn 4-5 ganger. synes igrun at det er like greit å lage brød på vanlig måte, men det funker så klart ikke om man vil ha nybakt brød til frokosten

Skrevet

Vår brødbakemaskin er blitt brukt daglig i flere år. Vi er fornøyde. Vi har timer, så våkner opp til rykende varmt brød hver dag.

Noen nevnte størrelse, vi kan velge mellom tre størrelser og den mellomste er fortsatt større enn vanlig butikkbrød.

Negativt: blir ikke skikkelig skorpe på toppen av brødet.

Skrevet

Vi har da ikke timerfunksjon vi heller - og vi pleier å sette det på bår vi går og legger oss i 23-tiden. Da er det fortsatt varmt i 6-7-tiden :)

Takk for tips! Det skal prøves i kveld! :jepp:

Skrevet

vi hadde en for noen år siden, brukte den mye.. Den ble tilslutt utslitt og ødelagt (etter 2-3 års bruk)

Ser de har mange tilsalgs på finn, som ser neste ubrukte ut.. Kan jo være lurt å kjøpe en bruk eller låne en av venner for å se om dette er noe for dere :)

Skrevet

Jeg hadde en før, og savner den :) Det eneste som var litt irriterende med den var hullet som blir av elte-saken midt i brødet, og det at brødene blir i minste laget. (mulig det er bedre utvalg av størrelser nå, det var noen år siden jeg hadde min)

Skrevet (endret)

Jeg har bakemaskin og har også brukt den i mange år - gjevnlig. Er kjempefornøyd med resultatet nå som jeg har funnet ut av hva som skal gjøres, og ikke gjøres. Å få store, høye og knasende brød/skorper er lett som bare det. Av og til holder deigen på å løfte lokket når jeg baker.

Det har med hva slags mel en bruker å gjøre. Være nøye med mengder og ha gjerne romtempererte ingredienser. Jo grovere mel, jo mindre og kompakte brød blir det, men de blir nydelige de også. :)

Alt mel kan brukes. Fra ferdiglagede blandinger i poser fra butikken, til "man tager en dl av det man har stående hist og pist"...og blander sammen til dagens spesialbrød. Sluttsummen av vann/mel skal ikke overskride det som står i oppskriftene for de forskjellige maskinene.

Støvsamlingsgraden er jo helt opp til en selv det. Hullet under brødet etter bakearmen er en ren bagatell i forhold til gleden ved hjemmebakt når en måtte ønske det.

Hurra og stor fanfare til den som oppfant denne lille kjøkkenmaskinen, til vår velsmakende glede!

:jepp:

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Ett alternativ er å lage et brød som ikke trenger å knas. Søk etter "no keand bread" Det er trivielt å lage om du har en tett jerngryte eller römertopf-leirgryte. Jeg har gjort det en gang i uken siste år og det blir alltid bra.

En oppskrift her: http://mat.espen.me/?p=1882 men det finnes mange andre også. Søk på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...