Gå til innhold

Scrappe-hjelp ønskes!

Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Hurra! Nå har jeg endelig fått pakken min med to lime-inn-album/scrappe-album og scrappe-startsett som jeg har bestilt! :D

Gleder meg til å sette i gang, men terskelen ble plutselig så veldig høy og prestasjonsangsten kom snikende: Hvordan skal jeg begynne??!!??

Tips ønskes, HJELP MEG! Jeg vet det er scrappere iblant dere! (Livets Datter, er du her...?) Hjelp meg! Jeg har to album og masse gøyt dill og dall, men hvordan skal jeg komme igang???

Skal jeg lage et "kronologisk" fotoalbum, eller hva gjør jeg? Hva gjorde dere som scrappe-nybegynnere?

På forhånd tusen takk for alle tips og råd!

Klem fra Huldra - som har en tendens til å lage små ting til vanskelige problemer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Jeg valgte å angripe det fra en litt annen vinkel. Jeg lager ikke et scappealbum, den terskelen ble for stor. Jeg pynter fortoalbumet mitt jeg. "limealbum" hadde jeg fra før, men da limte jeg inn bildene som de var.

Nå klipper jeg noen bilder, skjærer dem til, limer på farget papir, eller lager fargede "fotohjørner" til pynt. Jeg utvider nok etterhvert, og kanskje er jeg istand til å lage et ekte "scrappealbum" etterhvert, med spesielt utvalgte bilder, nå limer jeg jo inn alle bildene mine/våre i albumet, men pynter det. For det ble for skummelt for meg å gå igang med scrapping (dessuten føler jeg at jeg da burde hatt et "tema", ikke rett og slett 2,5 år med bilder i en bunke....(på den annen side, den bunken har det fellestrekk at den dekker den tiden jeg har vært sammen med min elskede da))

Lykke til i alle fall. Jeg gleder meg til å lese tisp her fra scappere, som kan være inspirasjon for flere av oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Jeg er også scrappe-nybegynner (kjøpte album osv i forrige uke) Albumet har svarte siden, så jeg skriver med sølv,gull eller hvitt. Så har jeg kjøpt en fin sånn mønstersaks slik at jeg kan klippe ut bildene. :) Kjøpte også jule kanter til bildene som jeg skal ha på jule bildene... Får avansere mere senere tenkte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hulderjenta. Når jeg limer i album, limer jeg alltid etterhvert som jeg tar bildene, slik at det blir i riktig rekkefølge. Du kan jo selvsagt velge å ha ett "hoved-album", og ett "feste-album" eller "barne-album" ved siden av. Jeg skal prøve å finne noen scrappe-linker til deg, slik at du kan få noen tips og ideer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albumene mine lages enten med bilder i kronologisk rekkefølge, eller som tema. Det siste helst fra ferieturer hvor jeg har tatt mange bilder.

Slik lager jeg er typisk feriealbum:

Bildene sorteres. De beste, og et variert utvalg, skal i scrapalbumet. Resten går i lommealbum.

Utvalgte bilder forstørres eller lages med andre effekter (mange muligheter med digitale bilder).

Bildene beskjæres i ulik grad. Noen for å fjerne forstyrrende elementer, andre for å lage nærere utsnitt, fremheve detaljer osv. Bruker også mønstersaks og utklippssjablonger på noen, men dette kan fort bli for masete, så jeg begrenser litt.

De sorterte bildene samkjøres med souvenirer fra feriesteder. Eks: Togbillett limes sammen med bilde fra togturen, visittkort med bilde av personen, postkort med egene bilder fra stedet, osv osv. Jeg sameler også bilder fra stedet fra f.eks. avisutklipp og kataloger/magasiner.Mulighetene er mange, jeg syns det er greiest å samle masse rare ting under reisen og sortere når jeg kommer hjem. passer gså på å ta bilder av detaljer som er morsome i et album, f.eks et solmodent jordbær, en rar fontene, et skjell..

I albumet limes bildene noen på skrå, noen rett, noen på farget kartong, noen uten. Jeg bruker klistremerker, stempeltusj, fargete penner mm. Overskrifter kan lages på PC og printes ut om man ikke er flink til å tegne fine bokstaver.

Dette høres kanskje litt overlesset ut, men jeg passer på å ha mye luft mellom bildene, så de ikke drukner. Bruker heller noen ekstra albumsider.

Mulighetene er så mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Tusen takk for gode tips alle sammen!!

Blir nok et "lime-inn-bilder-kronologisk-med-ekstra-pynt-og-fin-skrift"-album på meg. Kjøpte to album i denne omgang, og tror jeg skal bruke det andre til spesielt fine eller på andre måter spesielle bilder.

Og takk, Livets Datter for masse linker!!

Skal bli gøy å sette i gang!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Hurra! Nå har jeg endelig fått pakken min med to lime-inn-album/scrappe-album og scrappe-startsett som jeg har bestilt! :D

Hei Hulderjenta!

Ser det er forferdelig lenge siden du skrev dette, men jeg leter så veldig etter en slik startpakke!!! Husker du hvor du kjøpte den? Eller er det andre som vet hvor jeg kan få tak i det???

Veldig glad for svar!

tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Ja, *Tine* - jeg husker hvor jeg kjøpte det! Kjøpte det gjennom Foto Knudsen. :D Pleier å fremkalle bilder hos dem (i posten), og det fulgte med en broskyre en gang som jeg bestilte fra. Albumet er ikke et "ekte" scrappealbum (tror de pleier å være av type "ringperm") men et lime-inn-album med svarte sider.

Startsettet var bølgesaks, gull- og sølvpenn, klisremerker, små "plastlommer" (til f.eks. mynter) og sånne dobbelsidige "klistrelapper" til å lime inn bilder med.

Er faktisk veldig stolt av meg selv, for har laget skikkelig flott, forseggjort feriealbum! *fornøyd*

Lykke til med ny hobby! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...