Gå til innhold

Må bruden holde tale eller synge sang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg i august, og har utrolig angst for å stå foran folk. Er klar over at dette stort sett er folk jeg kjenner, men uansett kjenner jeg at jeg virkelig gruer meg til dette. I følge tidligere tradisjoner har ikke bruden holdt tale, og jeg vet at dette er mer vanlig nå. Det som er, er at jeg får helt vondt inni meg. Det samme gjelder en sang. Det er liksom ikke noe bedre å synge en sang foran alle enn å holde en tale.. Kommer folk til å syns jeg er helt teit hvis jeg velger å ikke gjøre noen av delene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i har brudene sagt noen ord, men ingen lang tale.

Det er nok mer forventet at brudgommen holder en tale, ifra gammelt av.

Hva med en bildefremvisning på lerret der du med ord og bilder (og musikk?) holder din tale?

• Liker 2
Skrevet

Gjør det som føler riktig for deg/dere. Her var jeg som holdt tale, mens mannen ikke holdt tale i det hele tatt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg holdt tale, men i tre av fire bryllup jeg har vært i sa ikke bruden noenting. Ingen som reagerte på det :) om du ikke har lyst gjør du det bare ikke

Jeg var forresten helt sikker på at jeg ikke skulle si noe, men plutselig en dag fikk jeg lyst likevel :)

Skrevet

Jeg har vært i 6-7 bryllup og har aldri opplevd at bruden har sagt noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i har brudene sagt noen ord, men ingen lang tale.

Det er nok mer forventet at brudgommen holder en tale, ifra gammelt av.

Hva med en bildefremvisning på lerret der du med ord og bilder (og musikk?) holder din tale?

Det var ingen dum idè. Kansje det var noe jeg kunne tenke på til mitt bryllup :gjeiper: Er dette noe du gjore i ditt eget bryllup? Og evt. hvordan gikk det? :)

Skrevet

Jeg sa ingenting når vi giftet oss. Tror ikke det er noen som reagerer på det!

Skrevet

Det var ingen dum idè. Kansje det var noe jeg kunne tenke på til mitt bryllup :gjeiper: Er dette noe du gjore i ditt eget bryllup? Og evt. hvordan gikk det? :)

Vel, har ikke giftet meg ennå (men snart!) og kommer nok til å si noen ord, men ikke en lang tale. Jeg er fæl på å rødme når jeg får masse oppmerksomhet så det kommer nok til å gå rimelig kjapt :fnise:

Derimot tenker vi å ha en bildefremvisning på lerret senere på kvelden for å vise bilder ifra alle årene vi har vært sammen. Vi har bodd langt vekke i flere år ifra familiene våre så tenkte det kunne være hyggelig å vise litt ifra den tiden.

Regner med å legge på noe musikk og tekst i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ingenting. Ville ødelagt dagen for meg hvis jeg skulle gå og være nervøs pga en tale, og ikke klare å slappe av i det hele tatt.

Det var uansett mer enn nok taler i bryllupet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i ganske mange bryllup, og bruden har sagt noe i omtrent halvparten av dem.

Men sangalternativet trenger ikke være solosang fra din side: det går an å skrive tekst til en allsang også :)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tenkte som AB #10 - det går an å skrive en sang som synges av alle under middagen (som altså ligger i sangheftet). Da kan du få sagt alt det du kanskje ønsker å si, men uten at du trenger å stå foran alle sammen ;)

Skrevet

Til dere som sier dere ikke holdt tale: sang dere da, eller gjorde dere ingenting?

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier dere ikke holdt tale: sang dere da, eller gjorde dere ingenting?

Jeg har ikke opplevd at bruden har holdt tale eller sunget eller fremført noe i det hele tatt. Det ville jeg heller aldri ha gjort selv. Jeg ville selvsagt heller aldri tvunget brudgommen til å holde tale, selv om det er tradisjon at han gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingenting som heter må? Jeg synes du skal gjøre det du vil.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingenting som heter må? Jeg synes du skal gjøre det du vil.

Mener jo ikke at man MÅ i den forstand altså. Jeg er bare av den personen som blir helt tomatrød når folk skal se på meg, og sånn har jeg alltid vært. Jeg blir ikke nødvendigvis flau, men bare helt rød! Og når jeg vet jeg blir rød, begynner jeg å stresse også. Helst skulle jeg gjerne slippe å gjøre noen av delene, verken synge eller holde tale :) Dette er bare ikke helt meg..

AnonymBruker
Skrevet

Mener jo ikke at man MÅ i den forstand altså. Jeg er bare av den personen som blir helt tomatrød når folk skal se på meg, og sånn har jeg alltid vært. Jeg blir ikke nødvendigvis flau, men bare helt rød! Og når jeg vet jeg blir rød, begynner jeg å stresse også. Helst skulle jeg gjerne slippe å gjøre noen av delene, verken synge eller holde tale :) Dette er bare ikke helt meg..

Da lar du være, og får en fin dag. Det er uansett ingen tradisjon for at bruden skal holde tale (og slett ikke synge), selv om det kanskje har blitt vanligere. Jeg har aldri vært borti det :)

• Liker 2
Skrevet

Man må ikke holde tale, men jeg hadde reagert dersom bruden ikke gjorde noe for brudgommen i det hele tatt. Det samme gjelder forsåvidt brudgommen og alle andre som er forventet å si noe - hvis det ødelegger dagen at man gruer seg bør det ikke være noe press, men noe må det da være mulig å finne på for å hedre partneren.

Helt personlig hadde jeg følt meg dum dersom jeg ikke sa noen ord. Jeg holdt en lang og gjennomtenkt tale, med mye humor, til mannen, og han har flere ganger etterpå sagt at det var dagens høydepunkt. Men nå er jeg en person som gjerne snakker foran mennesker og elsker oppmerksomhet, så om jeg ikke hadde gjort noe hadde nok venner og familie sett på det som merkelig.

Ei venninne av meg er også av typen "tomat". Hun viste en power point presentasjon, som gikk av seg selv med musikk og tekst. Den var veldig gjennomtenkt og koselig, så hun fikk virkelig uttrykt noe til brudgommen, uten fokus på seg selv i det hele tatt.

Må forresten si at den gangen jeg har vært flauest på brudens vegne var den gangen gjenstene måtte halte seg gjennom en halvdårlig sang på en elendig melodi til brudgommen, innimellom er det nok best å bare sitte stille og holde kjeft - på alle måter. De gangene en rød brud har haltet seg gjennom en (gjennomtenkt) tale, eller lest opp fra et ark, har jeg tenkt at det var flott. Så jeg trur stikkordene er å gjøre noe, og at det man presenterer er gjennomarbeidet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, noen ganger det tanken som teller. Min mann holdt verken tale eller sang. Derimot hadde han skrevet en sang, som alle sang sammen. Så må jo mange mene at det er kleit med slike ting, men for meg gjorde det ingenting. So what liksom? Så lenge det kom fra hjertet er det som teller og ingenting annet.

Endret av Yvonne
Skrevet

Derimot hadde han skrevet en sang, som alle sang sammen. Så må jo mange mene at det er kleit med slike ting, men for meg gjorde det ingenting. So what liksom? Så lenge det kom fra hjertet er det som teller og ingenting annet.

Ser at jeg kanskje formulerte meg litt feil. Sang er ikke kleint, det var ikke det jeg mente.

Mitt poeng var at uansett hva man gjør bør man ha brukt litt tid og tanker på det. Når jeg refererte til den flaue sangen var det fordi det så tydelig var hastverksarbeid, og ikke sa noe om brudgommen. Da kan man liksågodt la være.

Skrevet

Ser at jeg kanskje formulerte meg litt feil. Sang er ikke kleint, det var ikke det jeg mente.

Mitt poeng var at uansett hva man gjør bør man ha brukt litt tid og tanker på det. Når jeg refererte til den flaue sangen var det fordi det så tydelig var hastverksarbeid, og ikke sa noe om brudgommen. Da kan man liksågodt la være.

Det er jeg enig i kan bli litt flaut ja. Skal man lage en sang bør man jo ha gjort det litt ordentlig tenker jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...