Gå til innhold

AAP og Ung Ufør?


Miss Independent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på AAP, og får beskjed fra NAV at det ikke finnes noe som heter Ung Ufør på AAP.

Det finnes bare når man er varig ufør. Men jeg leser flere steder at personer har dette tillegget på AAP ytelsen.. :forvirret:

Hva er det jeg misforstår???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg går på AAP, og får beskjed fra NAV at det ikke finnes noe som heter Ung Ufør på AAP.

Det finnes bare når man er varig ufør. Men jeg leser flere steder at personer har dette tillegget på AAP ytelsen.. :forvirret:

Hva er det jeg misforstår???

Dette stemmer ikke. Jeg går på AAP og har tillegget ung ufør. Fikk det innvilget i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere det? Jeg får også AAP og "venter" på Ung ufør....

-ikke TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du søker om AAP er det et eget feil i søknadsskjemaet der du skal krysse av for "Jeg har en alvorlig og varig sykdom som jeg fikk før jeg fylte 26 år". Og så må du legge ved en spesialisterklæring for å dokumentere dette. Men alt dette står beskrevet i søknadsskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du søker om AAP er det et eget feil i søknadsskjemaet der du skal krysse av for "Jeg har en alvorlig og varig sykdom som jeg fikk før jeg fylte 26 år". Og så må du legge ved en spesialisterklæring for å dokumentere dette. Men alt dette står beskrevet i søknadsskjemaet.

Dette gjorde jeg da jeg søkte, men fikk beskjed om at den søknadden var "feil utfylt" og fikk den i retur. Sendte inn ny søknad der jeg ikke krysset av, men sendte inn spesialist erklæring (fikk beeskjed om å gjøre det slik fra NAV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så da er jeg ikke på villspor likevel. De har nektet for at det er noe som heter det, og har tittet dumt på meg både i skranken og en tidligere saksbehandler. "Nei, da har du missforstått. Det er varig ufør det"..

Er det noe jeg kan "slå i bordet med"?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg kan "slå i bordet med"?

Takk for svar :)

Ja, vis til folketrygdloven § 11-16 tredje ledd:

For et medlem som får sin arbeidsevne (jf. § 11-5) nedsatt før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minste årlige ytelse 2,44 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om medlemmet har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom kravet settes fram før medlemmet fyller 36 år. Arbeidsavklaringspenger etter dette leddet kan tidligst gis fra og med den dagen medlemmet fyller 20 år.

Ikke si ung ufør når du prater med dem. Det heter ikke ung ufør i forbindelse med aap og dette forvirrer dem nok. Si at du fikk arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan vise dem søknadsskjemaet for arbeidsavklaringspenger?

Kopiert fra søknadsskjemaet:

Har du en alvorlig og varig sykdom som du fikk før du fylte 26 år?

Ja

Nei

Vet ikke

Hvis ja: Dersom du ikke har fylt 36 år og fikk nedsatt arbeidsevnen din med minst

50 % på grunn av denne sykdommen før du fylte 26 år, kan du ha rett til

spesialberegning etter ung ufør-regelen. Legg i så fall ved dokumentasjon

fra spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp dere :)

Kan ikke huske at jeg så et punkt å hukke av på søknadssjemaet, men det er mange år siden. Det ble overført direkte fra Rehabiliterings ytelsen, tror jeg..

Jeg har tatt dette opp og blitt ignorert og løyet til i flere år. Så er det rett og slett meg som har formulert meg feil.. Jaja.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...