Gå til innhold

Skattespråk


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Det står hvor mye skatt du skal ha betalt i.la året og hvor du faktisk har betalt.

Dersom folk ikke forstår dette så må de skaffe seg overformynder!

Det er jo også noe, regnestykket står jo der klart og tydelig. Så hvis teksten er vanskelig å forstå, så burde man iallefall kunne se hvilket tall som er størst :P

Endret av Raindrops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

De kunne godt ha hatt det inn i mattefaget ja. Jeg synes generelt man skulle lært mer om økonomi i skolen. Det er jo mange som ikke forstår hvordan skatten regnes ut i det hele tatt. Hvis du blir overrasket over en stor baksmell så må du jo ha gjort noe feil.

Ganske enig. Jeg har ofte hørt: "Jeg må jobbe mye i desember, for da er det halv skatt". Jeg har til og med hørt arbeidsgivere som frister sine ansatte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer ikke med gratulerer/dessverre. Som nevnt lengre opp så er det uansett penger du skulle hatt i form av utbetalt lønn, eller penger du skulle ha betalt i form av skatt. Ja, det er en positiv overraskelse for mange, men du har jo ikke vunnet i et lotteri heller.

Du oppfattet tydeligvis ikke at jeg startet neste avsnitt med "Men seriøst".

Det skulle liksom bety at det første var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Du oppfattet tydeligvis ikke at jeg startet neste avsnitt med "Men seriøst".

Det skulle liksom bety at det første var en spøk.

Sorry. Tar til meg den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel til fra økonomiforumet som viser at det ikke nytter å forenkle språket:

"Hvordan vet jeg om jeg får igjen penger eller om jeg skal betale restskatt? På den ene siden står det: Foreløpig beregnet restskatt uten renter kr 8.877. Betyr det at jeg skal betale restskatt eller? "

Denne personen vet hva restskatt er, og ser at det står at hun har fått restskatt. Likevel spør hun om hun skal betale restskatt. Da hjelper det neppe å kalle det noe annet, eller formulere det annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer å forstå hva som står skrevet i Selvangivelsen og syns ikke det er komplisert språk, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det der har gått greit for meg. Men andre sånne dokumenter får jeg bare helt fnatt av. Fks søknader om ting hos politiet, og brønnøysundregisteret.. skjønner ikke en drit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjelden overrasket av folks misforståelser når det gjelder viktige papirer og økonomi. Det er utrolig mange som ikke forstår 'Saldo i din favør'. Folk blir hysteriske og lurer på om de skylder penger, når de har en saldo i sin favør på flere tusen kroner. Agh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde hjulpet litt hvis 'Forskuddstrekk' ble erstattet med 'Allerede innbetalt skatt' eller noe sånt.

Men det hadde også hjulpet en del hvis folk faktisk leste på tallene og sjekket med sine egne tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...