Gå til innhold

Kan man stole på norske tannleger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om norske tannleger er til å stole på, eller om de anbefaler deg å gjøre mer arbeid med tennene enn nødvendig for å tjene penger.

Når jeg var til tannpleier fikk jeg opplyst at jeg hadde 1 hull, og at jeg kunne redde de begynnende. Hun sa også at jeg med fordel kunne trekke alle visdomstenner fordi de ville bli vanskelig å pusse. Plutselig satt jeg der med en time to dager etter, og på denne timen fikk jeg høre av tannlegen at jeg hadde flere hull. Nå skal jeg tilbake igjen, 3 dager etter den avtalen og borre de siste. Skal i tillegg trekke to av visdomstennene samme time, men det er ingen som har nevnt at de vokser skjevt, eller at det ikke er plass til dem. Bare at pussinga er vanskelig...

Synes det er rart jeg, at tannlegen oppdager flere hull enn tannpleier når ingen av dem så det på røntgenbildene..

Samboer har også fått kontrabeskjeder av flere tannleger, "du må fjerne alle visdomstenner", "nei du er bra heldig, for du kommer nok ikke til å kjenne at de er der en gang!" osv.

Hva tror dere? Ingen ubehag av visdomstenner, og hadde ingen begynnende hull i dem. Har for vane å pusse dem ekstra godt for å "ønske dem velkommen" til kjeften min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei ikke de jeg har hatt, få men gjorde nok skade. Først kommunale. Jeg prøvde en privat først. Men kjære vene... endte med at tannen knuste!

Hver gang jeg er i Thailand bestiller jeg time hos tannelgen. De vil ikke bleke tennene mine, de sier de er for hvite, og at resultatet ikke kommer til å påvirke nok i forhold til slitasjen blekingen påfører....

Jeg ahr tatt et realt hull til 129 kr ! Og dobbel rotfylling... Ville gjort det igjen!

Nå har jeg en norsk tannlege, privat på Byporten Tannlegesenter, og de har ganske god peil... men ikke i nærheten av for eks. Dental 2000 i Hua Hin Thailand.

http://www.huahinexpat.com/dentists.htm

400 bhat ligger i dag på 75 kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke de jeg har hatt, få men gjorde nok skade. Først kommunale. Jeg prøvde en privat først. Men kjære vene... endte med at tannen knuste!

Hver gang jeg er i Thailand bestiller jeg time hos tannelgen. De vil ikke bleke tennene mine, de sier de er for hvite, og at resultatet ikke kommer til å påvirke nok i forhold til slitasjen blekingen påfører....

Jeg ahr tatt et realt hull til 129 kr ! Og dobbel rotfylling... Ville gjort det igjen!

Nå har jeg en norsk tannlege, privat på Byporten Tannlegesenter, og de har ganske god peil... men ikke i nærheten av for eks. Dental 2000 i Hua Hin Thailand.

http://www.huahinexpat.com/dentists.htm

400 bhat ligger i dag på 75 kr

Nå drar jeg ikke så ofte til Thailand da, ei heller til andre land der jeg stoler mer på tannhelsetjenester.. Lurer på om man slipper unna noen plass egentlig (bortsett fra Thailand tydeligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

nei, tannleger er ikke til å stole på. det har jeg snakket med folk om. de vil tjene mest mulig penger.

man må ikke fjerne visdomstenner. er bare at man ikke har bruk for dem

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at tannleger ikke er til å stole på, da det primære er å tjene penger, for så å hjelpe kunden.

Jeg hadde en rotfylling som ikke var dyp nok, etter et par år bestemte tannlegen at dette måtte hun rette opp i. Først så prøvde hun å rette opp feilen selv, men det klarte hun ikke - resultat: Jeg ble sendt til spesialist; kostnad 9000,- + krone 4000,- for noe som var tannlegens feil i utgangspunktet!

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å få to fullstendig motstridende beskjeder fra to ulike tannleger.

Jeg har tannlegeskrekk, og måtte påsken for tre år siden til hastetime pga vond tannpine. Fikk da beskjed om at jeg hadde et bittelite hull, men at tannvondten mest sannsynlig kom av tanngnissing om nettene. Fikk ordnet det lille hullet, men stolte ikke helt på at dette med tanngnissing var riktig. Så jeg gikk til en annen tannlege etter påske som kunne fortelle meg at jeg hadde fire store hull. Hun fikset to av dem, men jeg fikk mer vondt i de tennene etterpå enn jeg hadde hatt før og gikk ikke tilbake for å få ordnet de to siste hullene. Pga tannlegeskrekken gikk det så to år før neste time. Da gikk jeg tilbake til tannlege nr 1. Jeg var sikker på at de to store hullene tannlege 2 hadde funnet måtte rotfylles siden jeg fortsatt hadde vondt i tennene, men der var jo ingen hull... (Jeg fikk biteskinne til å sove med, og tannverken ble borte utrolig raskt.) Så da må man jo lure på hvordan en tannlege finner store hull, mens en annen tannlege ikke finner noe. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale tyrkiatjenester.

Jeg har aldri vært mer komfortabel i en tannlegestol noensinne.

www.tyrkiatjenester.no

Trykk på "tannlege" så får du opp prisene, dette er mye billigere enn i Norge.

Den ene jeg reiste med måtte gjøre en god del (som hun visste om fra før), og sparte nesten 20.000 kroner, og hun nesten glemte tannlegeskrekken mens hun satt der!

Konsultasjonen var gratis, og tannlegen "fant ikke på" nye ting som måtte gjøres underveis heller.

Endret av Solbærsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal jeg gjøre da? er jo ikke aktuelt å dra til utlandet.

Skal jeg avlyse timen om å fikse de hullene jeg ikke aner om eksisterer? Skal jeg betale 500 kr for en sjekk hos noen andre? Tror iallefall jeg kommer til å ditche fjerning av visdomstenner med mindre de begynner å gjøre vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...