Gå til innhold

Skatt til gode!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er jeg litt forbanna på min samboer, som (vel vitende om at han har betalt for lite skatt), fikk 35 000 i restskatt!!

At det er mulig, sier bare jeg. Akkurat det vi trenger når vi spinker og sparer, for å kunne ta opp minst mulig lån til leiligheten vi snart skal inn i.

Jeg fikk 20 000 igjen. Det blir vel til at jeg må betale hans restskatt for mine penger til gode. Men da må jeg vel få lov til å kreve at han lever på "fattigdomsgrensa" i sommer, og avbestiller turene til utlandet med kompiser?

Hva sier dere??

Arh, jeg er litt fortvila nå :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller du kan la han ta ansvar å kutte tur(ene??) og leve på fattigdomsgrensen selv, uten å betale noe for han. Kommer jo ann på hvor felles økonomi dere har, uansett vær litt forsiktig med pengene dine.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor felles økonomi har dere?

Jeg tror uansett ikke at jeg ville betalt store deler av hans baksmell når han var klar over at den kom. Hans baksmell, hans ansvar. Så trolig ville jeg latt ham ta støyten selv og latt ham seile i sin egen baksmell-sjø. (og vi har såpass separat økonomi at det egentlig ville vært det mest naturlige uansett) Eventuelt kunne jeg gitt ham et LÅN på 20.000. Ikke snakk om at jeg bare ville betalt det og latt det være med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Vi har vel strengt tatt felles økonomi, deler ikke alt 50/50, men vi har heller ikke noen felles kontoer.

Men jeg er student, og han jobber. Han betaler derfor mer enn meg, mht lån, strøm.

Vi har felles barn, og vi tenker sånn at jeg skal få slippe og leve som en fattig student, mens han lever som en fri ungkar. (han har ca 30 000 i utbetalt lønn i mnd. ) Derfor betaler han mye for meg. MEN, jeg lever billigere enn han, og vegrer meg for å spørre etter penger. Jeg kjøper inn mat annenhver uke.

Jeg føler vel kanskje at jeg skylder han litt. Men jeg vet ikke.. :sjenert:

Nå tar vi også opp felles lån, og dersom han sliter økonomisk, så går jo det også utover meg. (?)

På en annen side, så har jeg bevisst betalt for mye i skatt, og gleda meg til å få et større beløp nå til sommeren. Min samboer har reist masse til utlandet med kompiser, og virkelig levd livet, selv etter vi fikk vår datter for 3 år siden. Jeg har vært på en utenlandstur siden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for at du betaler han 20.000 og så kutter han "resten", så kan dere snu på det: Han kutter så mye han kan, og får resten av deg (kanskje bare 10.000?) - da får du litt til deg selv også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er tåpelig å bevist betale for lite skatt.enting vis man har driti seg ut uten mening.

jeg synes han ikke skal dra på noen guttetur osv.han har stellt i stand selv...jeg hadde ikke bruke mine 20 tusen på det..jeg kunne hjulpet med litt men når han har gjort det med mening så kan han få sitte der med svarte per. null gutteturer og ungkars liv denne sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Indra

Tror jeg følger Kvinneguidens standardmal for alle problemer i et forhold og gir dette rådet: Kast ham ut!

Endret av Indra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har visst det må han jo ta litt ansvar for det også. Ja, du kan hjelpe han med litt men han får droppe gutteturene sine. Han må vel betale det innen noen få mnd, så han må virkelig spinke og spare frem til da. Ville tilbudt han å få/låne halvparten av det du får tilbake med betingelser(at han ikke drar på guttetur og sparer sånn at han kan betale tilbake restskatten sin ved forfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo vært klar over at han kommer til å få en "baksmell" og han har nok en plan - som ikke involverer dine penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har mer enn en tur, siden du skriver turene, utenlands med kompiser til sommeren, så regner jeg med at det mer enn dekker restskatten, eller iallfall nesten. Så saken er jo egentlig enkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk at han har levd med nesten opptil 3000 kr mer å rutte med i måneden ... I ett helt år. Klart han selv skal rydde opp.

Det er veldig enkle kalkulatorer å regne ut skatten på.

TS, ikke rydd opp for han. Ikke ring for han heller. P.g.a taushetsplikt får ingen sagt deg noe som han ikke kan finne svar på på nettet selv.

:filer:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har dere felles økonomi og en kasse som alt går ut og inn av.

Da bidrar du til hans baksmell og dere må sammen se på hva dere kan gjøre i sommer. Dere må begge ofre noe med netto -15' i skattesmell uansett hvem som har "bidratt" med mindre "sommerpenger".

Eller så har dere separat økonomi. Da får han betale restskatten selv - og finne ut av hvordan han skal løse utgiftene i sommer selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten har dere felles økonomi og en kasse som alt går ut og inn av.

Da bidrar du til hans baksmell og dere må sammen se på hva dere kan gjøre i sommer. Dere må begge ofre noe med netto -15' i skattesmell uansett hvem som har "bidratt" med mindre "sommerpenger".

Eller så har dere separat økonomi. Da får han betale restskatten selv - og finne ut av hvordan han skal løse utgiftene i sommer selv.

Ingen middelvei, altså? Hun skriver jo tydelig at de har nettopp en middelvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva enn du ender opp med å gjøre, så syns jeg du skal sette av en grei sum til en jentetur og ting du har lyst til å unne deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med felles økonomi så synes jeg det er bare naturlig at skattepengene og restskatten slås sammen slik at dere da "bare" skylder 15000 i skatt. Pengene du bevisst har betalt ekstra i skatt hadde jo havnet i felleskassen uansett, da er det bare rett og rimelig at det havner i felleskassen etter skatteoppgjøret også. Synes det blir å "lure" unna penger hvis ikke. Det er tross alt han som betaler mesteparten i heimen. Om dere da har råd til turer får dere jo vurdere videre.

Synes forøvrig at du må kunne få unne deg en tur også. Du har vel ikke tjent like mye penger til husholdningen som han, men du har gjerne gjort mesteparten av barnepass og husarbeide osv mens han har vært på jobb? du sier at du kvir deg for å spørre om penger, men prøv likevel? Kanskje han synes at du fortjener en tur, bare tenkte ikke over at det var noe du hadde lyst til? Trenger jo ikke koste all verden, men deilig å komme seg unna hverdagen likevel.

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

han betaler jo mer i forholdet og lar deg bo hos han når du er student da!!

å studere hjelper jo bare deg og din økonomi til jobber senere, hvis dere fortsatt skal ha delt økonomi når du å begynner å tjene litt!

så jeg syns du burde hjelpe han jeg, han gir jo mye av seg selv og lønna si for at du skal kunne studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Hva har de ekstra pengene han har fått hver måned gått til da? Dersom det har gått til å betale for at du ikke skal føle deg som en fattig student, som du sier, så har dere så stor grad av felles økonomi at dere bør finne ut av dette sammen.

Og med tanke på neste år bør dere ta en prat nå om hvordan dere ønsker at økonomien skal være, og om dere ønsker å bruke skatt som en sparebøsse eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pengene har kommet dere alle til gode så synes jeg det er naturlig at dere deler på restskatten. Men noen guttetur burde han bare glemme. Det kalles å ta ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å ha felles økonomi med en som ikke timer skatten ganske rundt nullpunktet. Det virker som de som får skattesmell sliter med å forstå hva dette faktisk er, og vil derfor ha hjelp av partner til å dekke det inn. Det er ikke synd på folk med skattesmell, det betyr jo bare at de har fått for mye utbetalt hver eneste måned av året! Boo fuckings hoo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...